سه شنبه 1 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تجمع بی‌نتيجه نوازندگان ارکستر سمفونيک

روزنامه بهار ـ ‌انگار اين روزها، ديگر کاسه صبر اهل هنر سرآمده است و در‌حالی‌که هشت سال تمام تلاششان را کردند تا از راه‌های قانونی فعاليت‌هايشان را به انجام برسانند و نتيجه‌ای نگرفتند، مطالباتشان را از راه‌های ديگری دنبال می‌کنند. يکشنبه نوازندگان ارکستر سمفونيک تهران که در اين سال‌ها نه حقوقی دريافت کرده ، نه اصلا اثری از ارکستر محبوبشان که می‌گويند قديمی‌ترين ارکستر خاورميانه است، به نشانه اعتراض از وضعيت فعلی‌شان در تالار رودکی تجمع کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آن‌ها در تجمع اعتراضی‌شان، خواستار تسهيل در امر قراردادهايشان هستند و معتقدند که حقوق معنوی آن‌ها در انتشار آثار صوتی و تصويری ارکستر سمفونيک رعايت نمی‌شود. اعضای ارکستر ۱۰ ماه است که قرارداد ندارند و حقوق نمی‌گيرند اين در حالی است که مسئولان در خبرها گفته‌اند، ارکستر در حال تمرين است؛ به همين دليل است که نوازندگان باسابقه ارکستر از اين موضوع برآشفته‌اند و بر اين اعتقادند که ارکستری که هم‌اکنون در حال تمرين است، ارکستر سمفونيک نيست بلکه يک ارکستر پروژه‌ای است که به اجرای کارهای سفارشی می‌پردازد.

در اين ميان «مهدی کلانتری» از تجمع‌کنندگان يکشنبه، می‌گويد که اين تجمع هيچ نتيجه‌ای دربرنداشته است. او همچنين ادامه می‌دهد:مسئولان گفته‌اند که ما در ماه جاری سه کنسرت خواهيم داشت.

پس چرا ما از اين موضوع بی‌خبر هستيم؟ اين در حالی است که شهرداد روحانی هم سه روز پيش به ايران آمده است تا در جشنواره مقاومت اجرايی داشته باشد؛ اما گويا او هم به صورت پروژه‌ای با يک شرکت ديگر قرارداد بسته است. مهر سال گذشته وقتی اعضای ارکسترسمفونيک از کنسرت لبنان به ايران بازگشتند، حاشيه‌هايی به وجود آمد و پس از آن انجمن موسيقی ايران اعلام کرد که ديگر با ارکستر هيچ قراردادی ندارد و نوازندگان زير چتر موسسه ارکستر ايران می‌روند.

اين در حالی است که موسسه ارکستر ايران هنوز ثبت قانونی نشده و دايم می‌گويند که پول به حساب موسسه واريز نشده است و حق و حقوق نوازندگان پرداخت نمی‌شود.

موضوع ديگری که نوازندگان به آن اعتراض دارند، ‌اين است که فيلم‌های صوتی و تصويری ارکسترسمفونيک با قيمت مطلوبی فروش می‌رود، اما از حاصل فروش اين فيلم‌ها نوازنده هيچ سهمی ندارد و حق و حقوقشان پرداخت نمی‌شود. حتی اجرای «شب دهم» ارکستر ملی نيز که قرار است به‌زودی به صورت تصويری منتشر شود و اگر بازهم با ناديده‌گرفتن حقوق نوازنده همراه شود، واکنش در پی خواهد داشت. دقايقی پس از تجمع ۳۰ تير، عليرضا پاشايی (سرپرست دفتر موسيقی) نوازندگان را تا ساعت ۱۶ همان روز دعوت به صبوری کرد تا در امر قرارداد نوازندگان اقداماتی انجام دهد که البته هيچ نتيجه‌ای در برنداشته است. مشکلات ارکستر سمفونيک در چند سال اخير بارها خبرساز شده است و در هشت سال اخير بی‌توجهی به اين مجموعه از هر دوره‌ای بدتر بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016