دوشنبه 26 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير ارشاد: آنهايی که عليه نظام موضع گرفتند مجوز کنسرت نمی‌گيرند

مهر ـ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هنرمندان اين حق را دارند که در برنامه‌های نامزدهای انتخابات رياست‌جمهوری حضور داشته و حمايت خود را اعلام کنند اما اين حضور نبايد جايگاه هنرمندان را زير سئوال ببرد و از آنها بهره‌برداری سياسی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سيدمحمد حسينی با بيان اين مطلب در نخستين نشست خبری خود در سال ۹۲ که به مناسبت برگزاری نمايشگاه تخصصی عملکرد و دستاوردهای اين وزارتخانه برگزار شد در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر استفاده از چهره‌های هنری در برنامه‌های تبليغاتی نامزدهای انتخابات دوره يازدهم رياست جمهوری گفت: آنچه بيش از حمايت هنرمندان از کانديداهای رياست‌جمهوری اهميت دارد حفظ شأن و جايگاه آنها است به اين معنا که به اسم انتخابات مورد بهره‌برداری‌های سياسی قرار نگيرند. هنرمند آزاد و آزاده آفريده شده است و اين حق را دارد در برنامه‌های نامزدهای انتخابات رياست‌جمهوری حضور داشته و حمايت خود را اعلام کند ولی تاکيد می‌کنم که بايد شان هنرمندان حفظ شود.

وی تصريح کرد: متاسفانه در سال ۸۸ شاهد بهره‌برداری سياسی و افراط‌هايی درباره حضور هنرمندان در کنار برخی از کانديداها بوديم و اين مسئله موجب زير سئوال رفتن شان هنرمند شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره موضوع در نظر گرفتن هدايای ويژه از سوی چهره‌های نزديک به دولت برای هنرمندان که از آن به عنوان حرکتی تبليغاتی برای انتخابات تعبير شده است، گفت: حمايت از هنرمندان که در قالب کارت‌های هديه محقق شد تنها متعلق به سال گذشته نبود بلکه در پايان سال ۹۰ هم حمايت‌هايی از اين دست از هنرمندان وجود داشت. همان گونه که اين حمايت‌ها در طول دوران رياست جمهوری محمود احمدی‌نژاد از خبرنگاران نيز انجام شد. بنابراين بين هنرمندان خط کشی وجود ندارد اما می‌دانم صاحبان انديشه هوشيارتر از اين هستند که مورد بهره‌برداری‌های سياسی قرار بگيرند.

برای کسانی که عليه نظام موضع گرفته‌اند مجوز کنسرت صادر نمی‌شود

حسينی در پاسخ به سئوال ديگر خبرنگار مهر مبنی بر اينکه آيا صدور مجوز کنسرت برای برخی از چهره‌های موسيقايی که در طول اين چهار سال در ايران اجرای برنامه نداشته‌اند در دستور کار وزارت ارشاد است؟ گفت: موسيقی رشد قابل توجهی در طول اين چهار سال داشته است و خوشبختانه مجوزهای خوبی هم چه در تهران و چه در شهرستان‌ها صادر شد اما برخی از افراد در برهه خاصی از زمان در خارج از کشور، جمهوری اسلامی را مورد نقد قرار دادند بنابراين واضح است که صدور مجوز برای چهره‌هايی از اين دست امکان ندارد اما در نگاه کلی به هيچ عنوان شرايط انسدادی برای هنرمندان ايجاد نکرده‌ايم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اختصاص بودجه و اعتبار در حوزه سينما در طول مديريت وی نيز توضيح داد: معتقدم بودجه و اعتبار سينما در اين دوره افزايش پيدا کرده است و تشکيل سازمان سينمايی به دليل بالا رفتن همين اعتبار بوده است.

وی افزود: توليد آثار سينمايی فاخر از جمله اهداف و برنامه‌های سينمايی وزارت ارشاد در دولت دهم بوده است و برنامه‌های جدی برای به ثمر رساندن اين آثار داشتيم. اهميت اين موضوع تا اندازه ای بود که مجلس نيز بودجه‌ای به توليد اين آثار اختصاص داد. به عنوان مثال برای توليد فيلم‌های پرهزينه جنگی و تاريخی چون شهيد چمران و يا فيلم استرداد بايد هزينه‌های بسياری ثبت می شد. بنابراين صرف هزينه برای توليد آثار فاخر يک ضرورت است. به اعتقاد من بايد برای معرفی سينمای ايران به دنيا آثار فاخر توليد کرد. بنابراين صرف هزينه های هنگفت برای توليد آثار ارزشمند يک ضرورت فرهنگی است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به کاهش مخاطبان سينما اشاره کرده و گفت: بحث ريزش مخاطب فقط در دولت دهم مطرح نبوده است بلکه از گذشته با وجود شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای و ابزار متنوع سرگرمی شاهد ريزش مخاطب بوده ايم و اين نکته ای است که اتفاقا اهالی سينما بايد در نظر داشته باشند؛ چراکه تجربه در طول اين چهار سال نشان داد که فيلم‌هايی که از توليد و محتوای خوبی برخوردار بودند با استقبال مخاطب مواجه شدند اما به هر حال اميدوارم تنوع آثار رونق بيشتری به سينمای کشور ببخشد.

جريان‌های سياسی با ورود غرض‌ورزانه به سينما اين عرصه را به چالش کشيدند

وی در توضيح اين نکته که بسياری از کارشناسان معتقدند افت کيفی توليدات سينمايی به‌ويژه در سال ۹۱ از سوءمديريت ناشی شده است، گفت: عوامل متعددی دست به دست هم می دهند تا يک اثر و يا يک جريان فرهنگی رشد و يا افت داشته باشد. متاسفانه در دو سال اخير نگاه‌ها و جريان‌های سياسی وارد حيطه فرهنگ و هنر به‌ويژه در عرصه سينما شده‌اند که متاسفانه با غرض‌ورزی‌ها و اختلاف‌نظرهايی سينما را به چالش کشيدند و سعی آنها بد جلوه دادن پديده‌های فرهنگ و هنر بوده است. اين در حالی است که هنرمندان خودشان بايد راه خود را انتخاب کنند. به عنوان مثال ما از شهيد آوينی تا مخملباف سينماگر داريم اما اين هنرمند است که خود انتخاب می‌کند که در کدام مسير قرار گيرد.

وی افزود: اما متاسفانه در طول اين چهار سال ناروايی‌های بسياری را که در برخی مواقع به هتاکی ختم می‌شد با چشم خود ديدم و سعی کردم با سعه صدر از کنار آنها عبور کنم. در بحث سينما منکر ضعف مديريت نمی‌شوم اما اينکه تمام مشکلات را سوءمديريت بناميم بی‌انصافی است.

اميدوارم به زودی خانه سينما باز شود

حسينی در پاسخ به سئوال يکی ديگر از خبرنگاران درباره بازگشايی خانه سينما قبل از پايان اين دولت تصريح کرد: از ابتدای فعاليت های خود در وزارت ارشاد بر فعاليت صنفی تاکيد داشته‌ام و خود من هم مشوق تشکيل موسسات غيردولتی بوده‌ام اما در مورد خانه سينما از ابتدا مشکل قانونی مطرح بود و خوشبختانه اين مشکل قانونی را پذيرفتند و قرار شد اساسنامه جديدی در اين زمينه نوشته شود و در حال حاضر در مراحل نهايی کار هستيم و روال اداری آن در حال طی شدن است که اميدوارم به زودی اين خانه باز شود.

وی همچنين درباره اين که وزارت ارشاد در طول اين چهار سال تعامل کمی با هنرمندان داشت نيز توضيح داد: خوشبختانه دوره مديريت من بيشترين تعامل بين هنرمندان و وزارتخانه برقرار شد و آمار موجود حکايت از رضايت هنرمندان دارد ولی متاسفانه فضای موجود در رسانه با واقعيت ها تطابق ندارد. گاهی بزرگ‌نمايی‌هايی انجام می شود که خلاف حقيقت است. مثلا با تيتر بزرگ می‌نويسند سينما تعطيل شد و اين بزرگ‌نمايی به جايی می رسد که خود سينماگران هم باور می‌کنند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در پايان در پاسخ به اين سئوال که چرا تمامی معاونت‌های زيرمجموعه وزارت ارشاد با سرپرست اداره می‌شود؟ گفت: سعی کرديم هنرمندانی را که قدرت کار اجرايی دارند به عنوان مدير در هر بخش انتخاب کنيم منتهی اين مديران پس از مدتی ديگر تمايل به کارهای اجرايی ندارند و ترجيح می‌دهند که از کار خود انصراف دهند بنابراين به جای آنها تا تعيين مديريت بعدی از عنوان سرپرست استفاده می‌کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016