شنبه 16 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افزايش ۳۰ درصدی اجاره بها، تهران رکورددار قيمت فروش آپارتمان؛ متری ۲۰ ميليون

مهر ـ مرکز آمار ايران اعلام کرد: متوسط اجاره ماهانه يک مترمربع زيربنای مسکونی در نيمه دوم سال ۹۱ نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن ۳۰.۲ درصد و قيمت خريد و فروش ۴۹.۵ درصد افزايش يافت.

به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز آمار ايران اعلام کرد: اهميت بخش مسکن در اقتصاد کشور و نيز حساسيت‌ها و تاثيرات اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن، مرکز آمار ايران را بر آن داشت تا از سال ۱۳۷۲ به تهيه و اجرای طرح آمارگيری از قيمت و اجاره مسکن بپردازد، از سال ۱۳۸۸ برای ارائه اين اطلاعات از سامانه اطلاعات مديريت معاملات املاک و مستغلات کشور استفاده شده است.

اين سامانه با هدف شفاف سازی اطلاعات معاملات املاک و مستغلات در راستای ساماندهی امور مسکن طراحی و پياده سازی شده است، بنگاه‌های معاملات ملکی موظف هستند مشخصات کليه معاملات خريد و فروشی که سند آنها از طريق دفتر ثبت اسناد انتقال پيدا می‌کند، را در اين سامانه ثبت کنند. اين سامانه از اول آذرماه سال ۱۳۸۷ در کشور به بهره‌برداری رسيده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گزيده يافته‌های آماری

با توجه به اينکه کاهش يا افزايش حجم (تعداد) معاملات در شهرهای بزرگ باعث کاهش يا افزايش شديد متوسط (حسابی) قيمت در سطح کشور می‌شود، از اين دوره متوسط تعديل شده (متوسط وزنی) که در آن وزن هر استان با استفاده از سهم واحدهای مسکونی دارای سکنه آن استان نسبت به کل کشور محاسبه می‌شود، ارائه خواهد شد، تا بتوان با حذف اثر حجم معاملات، تغييرات واقعی قيمت را مشخص کرد.

متوسط قيمت خريد و فروش هر مترمربع زمين يا زمين ساختمان‌های مسکونی کلنگی:

متوسط قيمت خريد و فروش هر مترمربع زمين يا زمين ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده از طريق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور ۶۲۴۵ هزار ريال بوده است که نسبت به دوره قبل ۳۷.۴ درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل ۵۸.۴ درصد افزايش داشته است، در ميان استان‌های کشور، بيشترين متوسط قيمت خريد و فروش يک مترمربع زمين يا زمين ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده ۳۷ ميليون و ۸۱۹ هزار ريال در استان تهران و کمترين آن ۵۵۴ هزار ريال در استان کهگيلويه و بويراحمد بوده است.

همچنين کمترين ميزان قيمت خريد و فروش يک مترمربع زمين يا زمين ساختمان‌های مسکونی کلنگی، مربوط به استان يزد با ۴۲ هزار ريال و بيشترين ميزان آن در استان تهران با ۱۹۷ ميليون و ۸۸۵ هزار ريال به دست آمده است.

متوسط قيمت خريد و فروش هر مترمربع زيربنای مسکونی:

متوسط قيمت خريد و فروش هر مترمربع زيربنای مسکونی معامله شده از طريق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کل کشور ۱۲ ميليون و ۳۲۹ هزار ريال بوده است که نسبت به دوره قبل ۲۸.۵ درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴۹.۵ درصد افزايش داشته است.

مقايسه متوسط قيمت خريد و فروش هر مترمربع زيربنای مسکونی در ميان استان‌های کشور نشان می‌دهد که بيشترين آن ۲۹ ميليون و ۳۳ هزار ريال در استان تهران و کمترين آن ۱۷۲۰ هزار ريال در استان کهگيلويه و بويراحمد بوده است.

از سوی ديگر، کمترين قيمت خريد و فروش هر مترمربع زيربنای مسکونی در معاملات انجام شده در اين دوره مربوط به استان بوشهر و اصفهان با ۹۰ هزار ريال و بيشترين ميزان آن متعلق به استان تهران با ۲۰۸ ميليون و ۳۳۳ هزار ريال بوده است.

متوسط اجاره ماهانه به علاوه سه درصد وديعه پرداختی برای اجاره يک مترمربع زيربنای مسکونی:

متوسط اجاره ماهانه به علاوه سه درصد وديعه پرداختی برای اجاره يک مترمربع زيربنای مسکونی از طريق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کل کشور ۵۸۰۷۴ ريال بوده است که نسبت به دوره قبل ۹.۹ درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳۰.۲ درصد افزايش داشته است. در ميان استان‌های کشور بيشترين متوسط اجاره ماهانه به علاوه سه درصد وديعه پرداختی برای اجاره هر مترمربع زيربنای مسکونی معامله شده ۱۳۰ هزار و ۷۷۷ ريال در استان تهران و کمترين آن ۱۵ هزار و ۵۴۵ ريال در استان يزد بوده است.

همچنين، کمترين اجاره ماهانه به علاوه سه درصد وديعه پرداختی برای اجاره هر مترمربع زيربنای مسکونی اين دوره مربوط به استان خراسان جنوبی با ۱۶۶۷ ريال و بيشترين آن مربوط به استان تهران با ۸۳۷ هزار و ۹۳۱ ريال بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016