شنبه 20 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مراسم تولد اکبر رادی با تقدير از فردوس کاويانی و عليرضا نادری برپا شد

ايسنا ـ مراسم تولد اکبر رادی با تقدير از فردوس کاويانی و عليرضا نادری و با راهيابی يک نمايشنامه از آثار اين نمايشنامه‌نويس به جشنواره‌ی تئاتر فجر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، در اين برنامه که جمعه ۱۹ مهرماه در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد‌، اسماعيل عالی‌زاد دبير سی و دومين جشنواره تئاتر فجر با نگارش يادداشتی اعلام کرد:« يکی از نمايشنامه‌های زنده‌ياد اکبر رادی در اين دوره از جشنواره تئاتر فجر به صحنه خواهد رفت.»

گفتنی است پيش از اين گفته شده بود به دليل اجرای اين نمايشنامه‌ها،‌ امکان اجرای آثار تکراری در جشنواره تئاتر فجر وجود ندارد اما عالی‌زاد اعلام کرد: «دبيرخانه جشنواره‌ی تئاتر فجر آمادگی دارد با همکاری بنياد رادی يک اثر از ايشان را در جدول جشنواره تئاتر فجر قرار دهد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در اين برنامه عليرضا نادری به عنوان نمايشنامه‌نويس فعال در حيطه تئاتر اجتماعی و فردوس کاويانی به عنوان بازيگری که در بسياری از نمايشنامه‌های اکبر رادی بازی کرده است‌، تقدير شدند.

همچنين عطا‌الله کوپال به نمايندگی از هيات مديره بنياد رادی گزارشی از عملکرد اين بنياد در يک سال گذشته ارائه کرد و گفت: خوشحاليم توانسته‌ايم نام رادی را زنده نگه داريم و با اين کار فروغی از تئاتر را روشن نگه داريم. دعا می‌کنيم بنياد رادی کارش را ادامه بدهد چون در ايران خيلی پرسابقه نبوده بنيادی به نام نويسندگی شکل بگيرد و بتواند فعاليتش را ادامه دهد.

سپس بهزاد صديقی سخنگوی هيات مديره بنياد رادی گزارشی از عملکرد اين بنياد ارائه کرد و پژوهش را يکی از مهمترين فعاليت‌های اين بنياد برشمرد.

وی اظهار اميدواری کرد: بنيادهای ديگری به نام هنرمندان ديگر به ثبت قانونی دست يابند و بخش مغفول مانده پژوهش در حوزه فرهنگ و هنر را به سرانجام برسانند.

صديقی با اشاره به برگزاری جلسات نمايشنامه‌خوانی مرور آثار اکبر رادی و برپايی همايش ملی رادی شناسی اظهار اميدواری کرد: با همکاری مرکز گسترش زبان‌های خارجی آثار اکبر رادی به ديگر زبان‌های ترجمه شود و به بازار جهانی تئاتر راه پيدا کند.

او گفت: آرزوی بنياد رادی اين است که بتواند ديگر آثار ادبيات نمايشی را در کشورهای مختلف معرفی کند.

صديقی همچنين با ابراز قدردانی از همراهی شهرداری تهران و خانه هنرمندان با بنياد رادی از راه‌اندازی آرشيو و موزه اکبر رادی به عنوان ديگر فعاليت‌ اين بنياد خبر داد.

سخنگوی هيات مديره بنياد اکبر رادی در پايان صحبتش گفت: قرار است در رشت شعبه ديگری از بنياد اکبر رادی راه‌اندازی شود و بخشی از فعاليت‌های اين بنياد در اين شعبه انجام شود.

در ادامه برنامه دکتر ميهن بهرامی نويسنده ‌، پژوهشگر و يکی از دوستان اکبر رادی درباره ويژگی‌های آثار اين هنرمند سخنانی را مطرح کرد.

او يادآور شد: حدود ۴۰ سال پيش اکبر رادی و بهرام بيضايی دو نامی بودند که ما آنها را به عنوان سرفصل تئاتر امروز ايران می‌شناسيم، هر دوی آنها موفق شدند زبانی خاص خود و زمانشان و متناسب با ادبيات نمايشی امروز ارائه کنند.

او با اشاره سال‌های دوستی‌اش با اکبر رادی در دانشکده هنرهای زيبا افزود: رادی همانگونه که هنرمندی شاخص بود زندگی منظم ‌، اخلاقی عالی ‌، تربيتی مقيد داشت و بسيار منضبط بود. حتی زمانی که در نوشته‌هايش نسبت به نابسامانی‌ها خشمگين بود گويی نوعی شعر به زبان نثر می‌نوشت.

بهرامی ادامه داد: زمانی که دانشجو بوديم واقعا نمايشنامه‌ی «روزنه آبی» اکبر رادی جامعه را تکان داد، همه باور کردند کسی آمده تا به زبان امروز و برای نسل امروز ايرانی صحبت کند، او به زبانی صحبت می‌کرد که شايسته تئاتر ايران بود.

اين پژوهشگر در ادامه با مقايسه تئاتر و سينمای ايران افزود: تئاتر را چيز ديگری می‌دانم. رابطه نفس به نفس از صحنه با تماشاگر يکی از مهم‌ترين امتيازات تئاتر است و يکی از کسانی که توانست حيات تئاتر را درک کند و آن را در نوشته‌های ماندگار خود بياورد اکبر رادی است.

ميهن بهرامی با اشاره به نگارش نمايشنامه‌های متعدد توسط رادی ادامه داد: هميشه رادی در تئاتر ما زنده است .او با شاهکارهايی که خلق کرده است همواره می‌ماند، باور نمی‌کنم آدمی به اين بزرگی در تئاتر ما غايب شود.

اين هنرمند نقاش در بخش ديگری از صحبتش به بيان پاره‌ای از ويژگی‌های نمايشنامه‌های رادی پرداخت و افزود: در آثار رادی بسياری اوقات به لحنی دو سويه بر می‌خوريم. او زمانی که دست به توصيف می‌زند زبانی شعر گونه دارد تا جايی که مخاطب حس می‌کند رادی شاعری است که می‌کوشد به زبان نثر دوباره زبان فاخر فارسی را يادآوری کند.

بهرامی سپس با تاکيد بر ويژگی‌های اخلاقی اکبر رادی خاطرنشان کرد: او هميشه می‌گفت قبول نمی‌کنم آدمی بنويسد ولی خلاف آن عمل کند و خودش چنين نويسنده‌ای بود. خوشبختانه ايران ما به داشتن هنرمندانی مانند او مفتخر است، ايران به اينکه از دوره رودکی تا به امروز زبانش زبان فاخر انسانی بوده سربلند است و ما چقدر بخت بلندی داشته‌ايم که ميان ما چنين بزرگانی به وجود آمده‌اند.

به گزارش ايسنا، پخش فيلم مستندی درباره مسابقه نمايشنامه نويسی «روزنه آبی» که سال ۹۰ در رشت برگزار شده بود‌، اجرای قطعه‌ای دکلمه توسط کودکان جمعيت خيريه امام علی (ع) و اجرای چندين قطعه موسيقی فولکلور گيلکی توسط گروه «عرفان» از ديگر برنامه‌های جشن تولد هفتاد و پنجمين سالروز تولد اکبر رادی بود.

در بخش پايانی اين برنامه ندا ثابتی نمايشنامه‌نويس جوان که ۱۰ تابلوی نقاشی را با الهام از ۱۰ شخصيت زن از نمايشنامه‌های اکبر رادی کشيده است قطعه‌ای کوتاه به ياد اکبر رادی و برای دلجويی از سعيد تشکری ديگرهنرمند تئاتر که در بستر بيماری است،خواند و پس از آن نمايشگاه نقاشی‌های او که در راهروی تئاتر شهر برپا شده بود رونمايی شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016