یکشنبه 17 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پليس فتا: ۴۵ ميليون کاربر اينترنت در ايران وجود دارد

پايگاه خبری تحليلی انتخاب (Entekhab.ir) : رئيس فضای توليد و تبادل اطلاعات نيروی انتظامی گفت: برابر قوانين بين المللی رسمی ترين سازمان هر کشور برای پاسخگويی به حملات سايبری، پليس سايبری آن کشور است.

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سردار "سيد کمال هاديانفر" رئيس فضای توليد و تبادل اطلاعات ناجا در سومين همايش سراسری روسای پليس فتا استانهای کشور با اشاره به بروز آمدی اين پليس، اظهار داشت: شهروندان با ورود به فضای مجازی هر روز با دريچه جديدی از دنيای اطلاعات آشنا می‌شوند و جرايم و تهديدات پديده‌های عصر دنيای ديجيتال، با سرعت و به شکل قارچ گونه در دنيای کنونی در حال رشد است.

وی ادامه داد: رشد شتابان فضای اينترنتی و علاقه‌مندی کاربران جديد در ورود به اين فضا باعث گرديده تا به تهديدات و جرايم آن کمتر توجه جدی نمايند و همچنين اين عامل موجب گرديده غالباً کاربران علاقه‌مند و تازه کار در اين فضا قربانيان مجرمان باشند؛ در اين راستا آسيب‌های غير قابل جبران روحی، معنوی و مادی متوجه آن‌ها گردد.

اين مقام ارشد انتظامی ادامه داد: در مقابل افسران پليس سايبر جمهوری اسلامی ايران به پيشگيری، اطلاع رسانی، ارتقاء دانش و آگاهی مردم از طريق رسانه‌ها و سازمان‌ها و جلسات تخصصی به منظور مبارزه و مقابله با مجرمان فضای مجازی می‌پردازند.

وی ارتباط و تعامل پليس فتا با درون و برون سازمان و همچنين در بحث حقوق شهروندی را يکی از علل موفقيت اين پليس برشمرد و گفت: اين موفقيت بايد با اعتماد سازی معطوف شود به گونه‌ای که ضريب اعتماد به پليس فتا افزايش يابد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سردار هاديانفر بر تبادل تجربيات افسران پليس فتا سراسر کشور در خصوص برخی جرايم نوظهور سايبری تاکيد کرد و گفت: استفاده از تجربيات پليس‌های سايبری کشور‌های توسعه يافته بايد بهره برد.

اين مقام مسئول، با اشاره به پيگيری مردم درپرونده‌های اينترنتيشان گفت: مردم بايد درخصوص کلاهبرداری‌های اينترنتی آگاه باشندکه می‌توانندازطريق دادسرای جرايم رايانه‌ای به مشکلاتشان دراين خصوص رسيدگی کنند.

رييس پليس فتا ناجا با تاکيد برالتزام به قانون، ارتقاء توان عملياتی، ظرفيت وقابليت‌های پليس فتا را عاملی برای موفقيت و ماندگاری اين پليس عنوان کرد.

وی با بيان اينکه بر طبق دسته بندی‌های صورت گرفته دردنيا سه نوع جرم شامل جرايم سنتی، تکامل يافته (تلفيق جرايم سنتی و جديد) و نوظهور وجود دارد، برسازمان يافتگی جرايم تاکيدکرد و گفت: باتوجه به پيشرفت تکنولوژی عصرحاضر، مجرمان ديروزباهمکاری هکرهابرای نفوذبه دستگاههای امنيتی وارتکاب جرم بهره می‌برند.

اين مقام مسئول با اشاره به جرايم نوظهور، علت تشکيل پليس سايبری در دنيا مقابله باجرايم فضای اينترنتی نظيرانواع کلاهبرداری (فيشينگ، فارمينگ و.....) عنوان کرد و گفت: شاکله اصلی مبارزه با جرايم نوظهور و مدرن، نيازمند تخصص‌های خاص پليسی وفنی می‌باشد.

وی در ادامه بر شناسايی مجرمان سازمان يافته، اشراف بر محيط، شيوه و شگرد جرم تاکيد و تصريح کرد و گفت: پليس فتا خوشبختانه قادر به کشف جرايم محض سايبری می‌باشد.

رئيس پليس فتا ناجا گفت: امروز بيش از ۴۵ ميليون نفر کاربر اينترنت در کشور وجود دارد در حاليکه ۲۳ ميليون نفر آنان را جوانان را تشکيل می‌دهند.

به گفته اين مقام مسئول، ۴۱ درصد کاربران ايرانی از اينترنت برای جستجوی اطلاعات و اخبار، ۱۹ درصد خدمات بانکداری الکترونيک، ۱۶ درصد دانلود، ۱۴ درصد شبکه‌های اجتماعی و ۱۰ درصد به عنوان فروشگاه اينترنتی استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اينکه ۸۴ درصد جرايم در فضای سايبری جرايم مالی است، خاطر نشان کرد: تامين امنيت فضای توليد و تبادل اطلاعات کشور، صيانت از هويت دينی، ملی و ارزش‌های انسانی جامعه در فتا، حفظ حريم خصوصی و آزادی‌های مشروع، صيانت از منافع، اسرار و اقتدار ملی در فضای توليد و تبادل اطلاعات، حفظ زير ساخت‌های حياتی کشور در مقابل حملات سايبری و اعتماد و آسودگی خاطر آحاد شهروندان جامعه برای انجام تمامی امور قانونی به منظور صيانت از حکميت و اقتدار ملی از جمله اهداف تشکيل پليس فتا به شمار می‌آيد.

سردار هاديانفر افزود: پيشگيری، آگاهی رسانی عمومی و مقابله و مبارزه با جرايم نوظهور، تکامل يافته و سازمان يافته از وظايف اصلی اين پليس است و تامين امنيت فضای سايبر مهم‌ترين هدف پليس فتا محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: تقويت توان عملياتی به منظور پيش بينی، پيشگيری و مقابله با جرايم و تهديدات؛ توسعه توانمندی‌های فنی و تخصصی در سطح کشور؛ شناسايی راهکار‌های مقابله انواع جرايم و مجرمين توسعه و تقويت همکاری‌های بين المللی از برنامه‌های پليس فتا به شمار می‌آيد.

رئيس پليس فتا ناجا گفت: امنيت در فضای آنلاين، دشوار کردن نحوه ارتکاب جرم، ارتقاء احساس امنيت در حوزه کسب و کار و سرمايه گذاری، ايجاد ارتباط و همکاری‌های بين المللی، ايجاد احساس امنيت برای خانواده و کاربران، کاهش جرايم امنيتی و سياسی، افزايش خطر پذيری و ارتکاب جرم برای مجرمان از دستاورد‌های اين پليس محسوب می‌شود.

رييس پليس سايبری کشور به فعاليت پليس فتا در ۳۳ استان کشور و نيز راه اندازی اين پليس در۵۶ شهرستان بالای بيش از۲۰۰ هزار نفر اشاره کرد و گفت: هم اکنون ده مرکز استان کشور مجهز به آزمايشگاه فارنزيک است.

سردار هاديانفر به برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارکنان پليس فتا، جذب افراد متخصص درحوزه سايبری اشاره و تصريح کرد: امنيت در فضای سايبر، يک محصول نيست بلکه يک وظيفه است که بايد همه درتامين و پايدارنمودن آن اهتمام جدی داشته باشند؛ کاربران خانگی، شرکت‌ها، سازمان‌ها، ادارات و نهاد‌ها ووزارتخانه‌ها و... در درجه اول بايد امنيت را با بروز رسانی فايروال و آنتی ويروس‌ها و کسب اطلاعات جديد در خصوص پيشگيری ازبروز جرايم و تهديدات کسب و امنيت پيرامون خود را تامين نمايند.

اين مقام ارشد انتظامی در خاتمه اظهار داشت: تامين امنيت، پيشگيری، مقابله با جرايم و تهديدات سايبری وابسته به عزم واراده ملی است که اميدواريم همه دراين خصوص احساس مسئوليت جدی داشته باشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016