دوشنبه 18 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کاهش ۳۰ درصدی در منابع آبی سدهای تهران

ايلنا ـ مجوز تخصيص حفر ۵۰ حلقه چاه جديد داده شده که اگر اين تعداد چاه‌ها حفر شود آمادگی برای مقابله با کمبود آب سدها خواهيم داشت. البته اميدواريم با سامانه جديدی که وارد کشور می‌شود بتوانيم تاحدی آب موجود سدها را جبران کنيم.

در حال حاضر سدهای کشور با ۳۰ درصد کاهش در منابع آبی مواجهند که با چند بارندگی جبران نمی‌شود و اگر هم سال نرمالی به لحاظ بارندگی داشته باشيم؛ بازهم نسبت به سال گذشته با کمبود آب مواجه خواهيم بود.

به گزارش خبرنگار ايلنا خسرو ارتقايی در نشست خبری که صبح امروز(۱۸ آذر) برگزار شد؛ به بررسی وضعيت منابع آب استان تهران پرداخت و گفت: ميزان بارندگی از ابتدای سال آبی مهرماه تاکنون ۸۷ ميلی‌متر بوده و در سال گذشته در همين موقع ۸۲ ميلی‌متر بوده و در رازمدت حدود ۸۰ ميلی‌متر بارندگی داشته‌ايم که اين ارقام نشان می‌دهد تفاوت چندانی در بارندگی‌ها وجود نداشته است.

وی افزود: باتوجه به اينکه سال آبی ۹۱ – ۹۲ خشک بوده؛ ۳۲ درصد نسبت به سال قبل منفی بوده و در درازمدت نيز ۱۲ درصد منفی بوده است.

ارتقايی خاطرنشان کرد: بارندگی روان‌آب‌ها را افزايش نمی‌دهد به طوری که از ابتدای مهر تاکنون ۲۸ درصد کاهش روان‌آب نسبت به سال قبل داشته‌ايم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به اينکه ميزان ذخاير سدهای پنجگانه استان تهران کاهش را نشان می‌دهد، گفت: درحال حاضر سد اميرکبير ۱۰۱ ميليون متر مکعب، لتيان ۳۶ ميليون مترمکعب، لار ۱۹ ميليون مترمکعب، طالقان ۱۵۱ ميليون مترمکعب و سد ماملو ۱۱۸ ميليون مترمکعب که جمعاً ميزان ذخاير آبی ما در سدها ۴۲۷ ميليون مترمکعب می‌شود در حالی که اين ميزان در سال گذشته ۶۶۰ ميليون مترمکعب بوده لذا در سال جاری ۲۳۵ ميليون مترمکعب نسبت به سال قبل منفی بوده است.

مديرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: درحال حاضر بيش از ۴۰ درصد منابع تأمين‌کننده آب تهران مربوط به آب چاه‌ها و ۶۰ درصد نيز از آب سدها تهيه می‌شود.

مجوز حفر ۵۰ حلقه چاه

وی با اشاره به اينکه تمهيداتی برای جلوگيری از کمبود آب شهروندان انديشيده شده، خاطرنشان کرد: مجوز تخصيص حفر ۵۰ حلقه چاه جديد داده شده که اگر اين تعداد چاه‌ها حفر شود آمادگی برای مقابله با کمبود آب سدها خواهيم داشت. البته اميدواريم با سامانه جديدی که وارد کشور می‌شود؛ بتوانيم تاحدی آب موجود سدها را جبران کنيم.

وی افزود: در حال حاضر سدهای کشور با ۳۰ درصد کاهش در منابع آبی مواجهند که با چند بارندگی جبران نمی‌شود و اگر هم سال نرمالی به لحاظ بارندگی داشته باشيم باز هم نسبت به سال گذشته با کمبود آب مواجه خواهيم بود.

ارتقايی تأکيد کرد: مطلبی که آب استان تهران به ما ديکته می‌کند اين است که بايد مردم ۲۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جويی کنند و در صورتی که مصرف بهينه از منابع آب صورت نگيرد در فصل گرما با مشکل مواجه می‌شويم. البته اميدواريم با بارندگی زمستان و بهار بتوانيم تاحدی کسری‌ها را جبران کنيم.

وی درخصوص فرار آبی که از سد لار صورت می‌گيرد، گفت: مطالعاتی در رابطه با جلوگيری از فرار و افزايش انتقال آب به حوزه کلان و سد لتيان انجام داده‌ايم و الان عمليات ژئوتکنيک برای بررسی مسير تونل در حال انجام است.

فرار دو سوم آب سد لار

مديرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران درخصوص ظرفيت سدهای شرق تهران گفت: لتيان حدود ۸۵ ميليون مترمکعب ذخيره دارد و از سد لار دو سوم آب فرار می‌کند و يک سوم باقی می‌ماند هر چند در ايستگاه پمپاژ بخشی از آب لار پشت سد لتيان ذخيره می‌شود با اين حال در سامانه شرق ميزان ذخاير آبی کمبود دارد به طوری که حدود ۵۵ ميليون مترمکعب بيشتر آب نداريم. البته ۱۱۷ ميليون مترمکعب در ماملو آب داريم که دو برابر لار و لتيان است اما به دليل اينکه تصفيه خانه شماره ۷ به اتمام نرسيده هنوز آب آن قابل شرب نيست و به مصارف کشاورزی می‌رسد که اميدواريم با پايان ساخت تصفيه خانه هفتم بتوانيم از آب سد ماملو استفاده بيشتری برای مصرف شرب داشته باشيم.

اخطار به مشترکين پرمصرف

وی با بيان اينکه در شرايط محدود بودن منابع آبی به مشترکين پرمصرف خود اخطار داده می‌شود گفت: به دنبال اين هستيم که شهرداری به جای استفاده از آب چاه‌ها برای آبياری فضای سبز از پساب‌ها استفاده کند.

ارتقايی؛ بهينه‌سازی تجهيزات و شيرآلات آبرسانی را عامل ديگری در کاهش دادن مصرف آب دانست و گفت: درحال حاضر ۲۶ تا ۲۷ درصد آب به حساب نيامده داريم که ۱۰ درصد آن نيز هدر می‌رود. يعنی دولت بابت اين ۲۷ درصد پولی نمی‌گيرد که بخشی از اين مسئله مربوط به خرابی انشعابات و کنترلهاست.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۱۰ هزار چاه در تهران وجود دارد که برای مصارف کارواش، استخر و فضای سبز استفاده می‌شود بنابراين وزارت نيرو تصميم گرفته که عمده چاه‌ها را به رسميت شناخته و پروانه بهره‌‌برداری صادر شود و فقط برای مصارف خانگی استفاده شود و از آبی که در شبکه شرب نيست برای فضای سبز و استخر و کارواش استفاده شود.

ارتقايی افزود: اگر ۱۰ هزار حلقه چاه تهران مجوز بهره‌برداری داشته باشند از آب تصفيه شده استفاده‌های غيرشرب نمی‌شود.

ارتقايی با بيان اينکه مقرر شده که پساب‌ها جايگزين استفاده از آب چاه برای فضای سبز شود؛ گفت: در حال حاضر ۱۵۰ حلقه چاه غيرمجاز و ۱۰۰ حلقه چاه مجاز در تهران وجود دارد.

رودخانه‌های تهران را تبديل به کانال شهری کرده‌ايم

وی ادامه داد: امروز از ۹رودخانه تهران فقط رودخانه کن زنده است و مابقی با ايجاد پوشش بتونی تبديل به کانال شهری شده و از نفوذ آب کوهستان با سميانی کردن کف‌ها جلوگيری شده است و تنها کاری که می‌توانيم انجام دهيم اين است که رودخانه دربند را به کن برگردانيم.

وی درخصوص قيمت آب در دو سال گذشته نيز گفت: طی دو سال گذشته قيمت فروش آب خام به آب و فاضلاب تغييری نداشته و۲۵ تا ۳۵ تومان از هر متر مکعب فروش آب داريم که با اين قيمت و با حداقل بضاعت تاسيسات را نگهداری می‌کنيم.

ارتقای افزود: قيمت تمام شده آب برای هر سد متفاوت است بطوری که قيمت آب برای قمرود ۵۰۰ تا ۶۰۰ و برای سد لار اين ميزان ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان است.

وی اظهار داشت: قيمت تمام شده آب خام برای پروژه‌های مختلف متفاوت و بين ۲۵ تا۴۵ تومان است درحاليکه هزينه نگهداری ۷۰ تا ۸۰ تومان است.

مديرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در خصوص فعاليت بخش خصوصی در بخش آب و فاضلاب گفت: هر گونه مديريتی در تامين وتوزيع بعهده آب و فاضلاب است و فقط در آب بسته بندی نقش دارد.

برنامه ريزی برای حفاظت آز کيفيت منابع آبی

ارتقايی درخصوص حفاظت از کيفيت منابع آبی نيز توضيح داد: سفره آبی تهران از کوهستان تغذيه می‌شود و در سرشاخه سدها يک خود پالايی توسط رودخانه صورت می‌گيرد اما در مسير رود دچار آلودگی می‌شود مثل جاجرود که مشکلات زيادی به لحاظ آلودگی در آن وجود دارد ضمن اينکه بار آلايندگی در زمان خشکسالی بيشتر نيز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طبق برنامه در نظر داريم با کسانی که در بستر رودخانه قرار داشته و آلودگی‌هايی را بوجود می‌آورند برخورد شود بطوری که با ساخت و ساز در اين حوزه برخورد می‌شود و از سرشاخه جاجرود تا ماملو مواردی که در گذشته بوده با احکام قضايی برخورد لازم صورت می‌گيرد.

وجود ۲۵۰۰ آلاينده در اطراف سدهای تهران

وی با اشاره به اينکه برای جلوگيری از آلوده شدن بستر رودخانه‌ها مجبور به بهره‌گيری از روشهای بازدارندگی هستيم، گفت: در حال حاضر تعداد آلاينده‌های جاجرود، کرج و طالقان بالغ بر ۲۵۰۰ مورد است.

ارتقايی سر جمع حجم برداشت از منابع آب زيرزمينی را ۳ميليارد و ۲۰۰ ميليون متر مکعب بصورت سالانه عنوان کرد و افزود: از اين رقم بالغ بر ۴۰۰ ميليون متر مکعب مربوط به چاه‌های غيرمجاز است.

وی گفت: درحال حاضر در بخش کشاورزی ۳۰۰ ميليون متر مکعب برداشت از چاه‌ها صورت می‌گيرد اما چون با معيشت مردم سروکار دارد بايد با تمهيدات خاصی برخورد شود ضمن اينکه عليرغم مصوبه مجلس قادربه دادن مجوز به چاه‌های غيرمجاز نيستيم.

ارتقايی با اشاره به اينکه تا زمانی که قيمت آب زراعی ارزان باشد مصرف بهينه در اين بخش صورت نمی گيرد ضمن اينکه قانون نيز اجازه درنظر گرفتن تعرفه را به اين بخش نمی دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016