دوشنبه 25 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کی‌روش: صعود ايران شبيه "ماموريت غيرممکن" است

شرق ـ کارلوس کی‌روش بعد از سفر به برزيل برای حضور در مراسم قرعه‌کشی جام‌جهانی، به ايران بازگشت. سرمربی تيم‌ملی در دومين روز کاری در مصاحبه مطبوعاتی خود روبه‌روی خبرنگاران نشست و از برنامه‌های خود در جام‌جهانی برای تيم‌ملی گفت. صحبت‌های او ۱۲۵دقيقه طول کشيد و در اواخر صحبت‌هايش بعضی از خبرنگاران به خواب رفتند. کی‌روش به قدری حرف برای گفتن داشت که بيرون کنفرانس مطبوعاتی هم با بعضی از خبرنگاران به صحبت پرداخت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سرمربی تيم‌ملی صحبت‌هايش را با ارزيابی‌اش از گروه ايران در جام‌جهانی شروع کرد: «همه از قرعه‌کشی آگاه هستند. با تيم‌هايی از سه قاره همگروه شديم. اين سه تيم سه سطح مختلف و سه مکتب متفاوت دارند. يکی از آفريقا، يکی آمريکای جنوبی و يکی هم از اروپا. البته اگر بخواهيم از لحاظ تکنيکی صحبت کنيم، بايد بگويم گروه بسيار سختی است و بايد از گروه صعود کنيم. می‌شود کار ما را با فيلم «ماموريت غيرممکن» تشبيه کرد اما اگر با گروه‌های ديگر مقايسه کنيم می‌بينيم در گروه‌های ديگر هم اين شرايط وجود دارد. همه آنها گروه‌های سختی هستند و بازی‌های دشواری را پيش‌رو داريم چون اين جام‌جهانی است. بايد از دو راه به اين مساله نگاه کنيم؛ يک اينکه بخواهيم خيلی دراماتيک نگاه کنيم و بگوييم اين گروهی است که بايد با آن روبه‌رو شويم و راه ديگر چيزی است که من به آن فکر می‌کنم. من خودم معتقدم که همگروهی با اين سه تيم برای ما يک هديه و يک پاداش بود، چون هدف ما حضور در جام‌جهانی بود و اين يک رويا برای ما بود. هدف حضور در کنار بهترين‌های دنيا بود. حالا زمانی است که بايد از بازی در کنار بهترين‌ها لذت ببريم.» کی‌روش در ادامه درباره اردوهای تيم‌ملی و بازی‌های تدارکاتی تيم و چگونگی تعامل با باشگاه‌ها هم توضيح داد که در زير چکيده صحبت‌های کی‌روش آمده است.

۶ ماه فرصت داريم
ما روزها را از ماه ژوئن از دست داده‌ايم اما شش‌ماه ديگر باقی‌ مانده است. در اين شش‌ماه بايد با هوش بالا و کار سخت اين مساله را جبران کنيم تا به بالاترين آمادگی برسيم. در اين مورد برای رسيدن به هدف تنها يک راه‌حل داريم و آن هم اينکه خانواده فوتبال را جمع کنيم. می‌دانيم بدون اين اتحاد به هدفمان نمی‌رسيم. فيفا برگه‌ای را در اختيار مربيان قرار داد. ۳۲ کشور در اين جدول هستند.

بازی با ۳ تيم اروپايی
در اروپا سعی می‌کنيم چهار بازی داشته باشيم: سه بازی با تيم‌های اروپايی که سبک بازی‌شان با آمريکای‌جنوبی، اروپای‌شرقی و تيم‌های آفريقايی نزديک باشد. سعی می‌کنيم در اروپا بازی‌های دوستانه‌ای داشته باشيم که با رديف بازی‌هايمان در جام‌جهانی برابری کند. اول با يک تيم اروپايی، دوم با يک تيم آمريکای‌جنوبی و سوم با يک تيم آفريقايی.

بازی با روسيه، لازم نبود
اول بايد برنامه‌های آماده‌سازی‌مان مشخص شود و بعد درباره اينکه حريفان تدارکاتی ما چه تيم‌هايی هستند. مثالی برايتان می‌زنم. قبل از قرعه‌کشی با کاپلو و يکی از مربيان ديگر روسيه صحبت کرديم. کاپلو پيشنهاد داد که با هم بازی کنيم. مشخص است که پيشنهاد خوبی بود اما وقتی بر اساس قرعه مشخص شد که بايد در اولين بازی با نيجريه بازی کنيم اين سوال برايم پيش آمد که چرا بايد با روسيه بازی کنيم؟
توضيحی که می‌خواهم بدهم اين است که بايد در روند آماده‌سازی راه‌حل پيدا کنيم. در مارس بايد اول با يک تيم آفريقايی بازی کنيم. با گزينه‌های مختلفی برای بازی روبه‌رو هستيم. شايد با کنگو يا گينه‌نو بازی کنيم. نظر من اين است که با گينه بازی کنيم. آنها ۱۰، ۱۲ بازيکن در اروپا دارند.

فقط ۳ هفته وقت نياز دارم
در جام‌جهانی ۹۸ ايويچ شش‌ماه زمان خواست اما من سه هفته وقت می‌خواهم. بعضی‌ها انتقاد می‌کنند ولی ما انتخاب ديگری نداريم. جمله من به وزير ورزش و مديران باشگاه‌ها اين است که ما حمايت شما را نياز داريم. ۱۱بازيکن اصلی حمايت شما را لازم دارند. آنها اين تصميمات قاطع خانواده فوتبال ايران را می‌خواهند و ما گزينه ديگری نداريم. به ياد بياوريد که همين چند ماه پيش چه اتفاقی افتاد و همه دست به دست هم دادند که به استقلال کمک کنند و چهار هفته ليگ متوقف شد به خاطر حمايت از استقلال برای موفقيت در آسيا. وقتی زمان حمايت از استقلال فرا رسيد، زمانی بود که فوتبال ايران و باشگاه‌های ديگر حمايت کردند. اين درست بود يا اشتباه؟

اردوی ويژه برای بازيکنان داخلی
اردوی اول ويژه هست برای بازيکنان داخل ليگ. کمپ توسعه و پيشرفت است به ويژه برای بدنسازی بازيکنان. در جام‌جهانی ۸۰ تا ۹۰‌درصد بازيکنانی حضور دارند که در بهترين ليگ‌های دنيا بازی می‌کنند. بنابراين بايد طوری برنامه‌ريزی کنيم که بازيکنان داخلی ما به لحاظ بدنی به آنها نزديک شوند. ۹۰‌درصد بازيکنان حاضر در برزيل در ليگ قهرمانان اروپا بازی می‌کنند. شما چه توقعی داريد؟ شما توقع داريد که ما به لحاظ کيفيت بالا برويم يا اينکه از کاپلو و دل‌بوسکه بخواهم که آنها سطحشان را پايين بياورند؟ می‌بينيد ما راه ديگری نداريم به غيراز اينکه کمک کنيم به بازيکنان برای نزديک‌شدن به بازيکنان حريف.

مقايسه ايران و اسپانيا، جوک قرن
مسابقات ليگ قهرمانان آسيا تا ۱۴می ‌ادامه دارد. می‌توانيم از ۱۵می ‌اردوی خود را آغاز کنيم اما از نظر من کافی نيست يا اينکه می‌توانيم زودتر کارمان را آغاز کنيم که کار باشگاه‌ها سخت می‌شود اما اگر بخواهيم از ۱۵می‌ کارمان را شروع کنيم تيم‌ملی ضربه می‌خورد. فقط می‌گويم خودتان انتخاب کنيد. من اجباری ندارم و هرکدام را انتخاب کنيد، می‌پذيرم. اگر برخی‌ هستند که می‌گويند موافقم يا مخالف به آن احترام می‌گذارم. تنها نکته‌ای که هيچ‌وقت به آن احترام نمی‌گذاريم اين است که بعضی‌ها بگويند چرا اين مساله در ايتاليا و اسپانيا اتفاق نمی‌افتد. از نظر من اين قابل احترام نيست. چون وقتی کسی چنين حرفی می‌زند، من نمی‌گويم اين شخص مربی خوبی است يا نه اما اگر کسی بخواهد فوتبال ايران را با اسپانيا مقايسه کند می‌تواند نامزد کمدين قرن باشد و حرفش می‌تواند نامزد جوک قرن باشد و قطعا آينده خوبی در ژانر کمدی خواهد داشت. الان وقتی است که بايد دست‌هايمان را به هم بدهيم و با هم متحد باشيم. باور کنيد راه ديگری وجود ندارد. ترديد ندارم که کفاشيان همه‌جوره ما را حمايت می‌کند.

موافق تعطيلی ليگ نيستم
به‌عنوان سرمربی تيم‌ملی هيچ‌وقت نخواستم بگويم که تنها بايد نظر من اجرا شود اما اين را گفته‌ام که کدام راه بهتر است. برنامه ويژه‌ای که پيشنهاد دادم نيز از اين قاعده مستثنی نيست. اين نظر من نيست که برخی‌ها می‌گويند کی‌روش به دنبال تعطيل‌کردن ليگ است يا اينکه کی‌روش می‌گويد بازيکنان باشگاهی نبايد در آسيا بازی کنند. اما اين اعتقاد را دارم که بايد ليگ هر شش، هفت روز يک‌بار برگزار شود و بازيکنان در کنار بازی تمرين و استراحت نيز داشته باشند. اگر بخواهيم سه يا چهار روز يک‌بار بازی بگذاريم مصدوميت تنها دستاورد ما خواهد بود. بر اساس برنامه ويژه‌ای که من پيشنهاد داده‌ام، پس از پايان ليگ، اردوی اول تيم‌ملی برای بازيکنان داخلی آغاز می‌شود. متاسفانه مسابقه‌های ليگ قهرمانان آسيا مشکلات زيادی را برای ليگ، مربيان ليگ و فدراسيون ايجاد کرده اما در اين ميان مقصر نه مربيان باشگاهی هستند و نه فدراسيون. بر اساس اين برنامه ما تنها دو راه پيش رو داريم؛ يا بايد برنامه‌ريزی کنفدراسيون فوتبال آسيا را بپذيريم يا اينکه راه ديگری را در پيش بگيريم.

تمديد قرارداد در کار نيست
به من هيچ پيشنهادی برای تمديد قراردادم نشده است و از اينکه می‌گوييد کفاشيان گفته پيشنهاد تمديد را به من داده، اطلاعی ندارم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016