پنجشنبه 8 آبان 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا


پرخواننده ترین ها

حضور بی‌سابقه تيم‌های ملی زنان ایران در جمع ۸ تيم برتر فوتبال آسيا

صعود دختران، مرهم ناکامی پسران

شرق: تيم‌های ملی فوتبال پايه مردان در حالی با کارنامه ضعيف خود سال سياهی را پشت‌سر می‌گذارند که در مقابل، تيم‌های ملی بانوان همين رده، با کمترين امکانات در مقايسه با آنها روزبه‌روز در حال پيشرفت هستند. تيم‌ملی فوتبال زير ۱۶سال دختران ايران، يکی از نمونه‌های پيشرفت اين روزهای فوتبال زنان ايران است که به تازگی با عملکردی فراتر از حد تصور، از مسابقات قهرمانی آسيا در بنگلادش برگشته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دختران نوجوان فوتباليست کشورمان در شرايطی پا به اين رويداد معتبر آسيايی گذاشتند که تنها هفت‌ماه در اردوی آماده‌سازی بودند و يک مسابقه تدارکاتی بيشتر برايشان ترتيب نداده بودند. اما اين دختران با بازی‌های ديدنی و تاکتيکی‌ای که به نمايش گذاشتند موفق شدند بدون باخت به‌عنوان تيم برتر از گروه B که «گروه مرگ» ناميده می‌شد، صعود کنند و به مرحله نهايی اين رقابت‌ها راه يابند.

صعود مقتدرانه تيم‌ملی فوتبال زير ۱۶سال بانوان ايران در مرحله مقدماتی اين پيکارها به‌قدری بازتاب رسانه‌ای داشته که الکس سوسی، دبيرکل کنفدراسيون فوتبال آسيا نيز روز گذشته با ارسال نامه‌ای به مهدی محمدنبی، دبيرکل فدراسيون فوتبال، اين موفقيت را تبريک گفته است.

فوتباليست‌های ايرانی اگرچه در مرحله نهايی اين مسابقات که آبان‌ماه سال آينده برگزار می‌شود، کار به مراتب سخت‌تری در مقايسه با مرحله مقدماتی دارند و پيش‌بينی رفتن روی سکو را نمی‌کنند اما اميدوارند که بهترين نتيجه ممکن را بگيرند.

شادی مهينی، سرمربی اين تيم در اين خصوص به «شرق» می‌گويد: «تيمی که به بنگلادش اعزام شد، نسل جديدی از بازيکنان زير ۱۶سال است که همه از بين اردوهای استعداديابی کشف شدند. اين اردوها از اسفندماه پارسال شروع شد تا اينکه اوايل خردادماه گذشته ترکيب تيم را نهايی کرديم و در واقع اردوهای آماده‌سازی اصلی از آن زمان شروع شد. در مجموع تا قبل از ۲۳مهر که راهی بنگلادش شويم سه مرحله اردو و يک مسابقه تدارکاتی در ازبکستان را پشت‌سر گذاشتيم و توانستيم اين نتيجه ايده‌آل را بگيريم.»

او معتقد است اردوی ازبکستان مهم‌ترين عاملی بوده که باعث شده اين نتيجه را در مسابقات قهرمانی آسيا بگيرند: «اردوی ازبکستان خيلی به ما کمک کرد تا بتوانيم نقاط قوت و ضعف ملی‌پوشان را بشناسيم. اکثر بازيکنانی که ما استعداديابی کرديم همه فوتسالی بودند. ما در کشور در رده سنی نوجوانان فوتباليست کم داريم. خوشبختانه اين بچه‌ها تکنيک خوبی داشتند و ما در طول اين مدت کم، فقط روی تاکتيک آنها کار کرديم. از آنجا که ازبک‌ها هم خيلی قوی هستند بازی‌های تدارکاتی و اردوی مشترک با آنها روی کار تيمی ما تاثير بسزايی داشت.»

مهينی به آمادگی بالای رقبا در اين رقابت‌ها اشاره می‌کند و می‌گويد: «گروهی که ما در آن قرار گرفتيم گروه مرگ بود. تا حالا نشده بود که ايران بتواند تيم هند را شکست دهد اما ما آنها را ۲ بر يک برديم. اردن را ۶ بر يک و امارات را ۹ بر صفر برديم. تيم کشور ميزبان، ديگر حريف ما در اين مرحله بود که فکر می‌کرديم تيم بسيار ضعيفی است اما به سختی۲ بر يک شکستش داديم.»

مربی اسبق تيم‌ملی فوتبال بزرگسالان، کار شاگردانش را در مرحله نهايی دشوار می‌بيند: «ما در مرحله نهايی با تيم‌های کره‌شمالی، کره‌جنوبی، چين، ژاپن، تايلند، استراليا و ازبکستان بايد مسابقه بدهيم. طبق آمار و روی کاغذ ما مقابل چين، ژاپن و دوکره نمی‌توانيم برابری داشته باشيم اما تمام تلاشمان را می‌کنيم، همان‌طور که کسی فکر نمی‌کرد با چهار برد بالا بياييم در اين مرحله هم سربلند باشيم.»

بازی‌های خوب ۱۶ساله‌های فوتبال بانوان ايران در مسابقات قهرمانی آسيا نظر اروپايی‌ها را نيز به خود جلب کرده؛ طوری که فدراسيون فوتبال سوئد از آنها دعوت کرده تا برای انجام ديدارهای دوستانه و اردوی مشترک به اين کشور بروند. مهينی معتقد است در شرايط فعلی آنچه بيشتر از هرچيز به روند رشد اين بازيکنان کمک می‌کند بازی‌های تدارکاتی با تيم‌های آسيايی و اروپايی است.» ما تا الان هر تقاضايی درخصوص برگزاری اردوهای داخلی از فدراسيون داشتيم انجام شده. از اين بعد، ديگر نياز به اردوهای برون‌مرزی مشترک داريم؛ ضمن اينکه بايد از اين پس مربی بدنساز و مربی دروازه‌بان هم در ترکيب کادر فنی داشته باشيم. ما در همين مسابقات بنگلادش يک گلر خوب و خط دفاع عالی داشتيم که توانستيم اين نتيجه را بگيريم اما در مسابقه‌های بعدی ممکن است بازيکنان اين دو پست را در اختيار نداشته باشيم چون رده سنی آنها در ۱۶سال تمام شده و بايد برای تيم زير ۱۹سال بازی کنند البته برای کنفدراسيون آسيا درخصوص استفاده از اين بازيکنان در مسابقات سال آينده نامه نوشته‌ايم که هنوز جواب آن را نداده‌اند.»

مرحله نهايی پيکارهای فوتبال قهرمانی دختران زير ۱۶سال آسيا از ۱۳ تا ۲۴آبان سال آينده به ميزبانی شهر «هان‌ژو» چين برگزار می‌شود. اردوهای تيم‌ملی فوتبال بانوان کشورمان از آذر ماه برای شرکت در اين مرحله از رقابت‌ها آغاز می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016