پنجشنبه 11 تیر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا


پرخواننده ترین ها

چالش‌های پيش روی کی‌روش در راه رسيدن به جام جهانی روسيه

مجله کنفدراسيون فوتبال آسيا به بررسی عملکرد پر فراز و نشيب مدافعان تيم ملی ايران تحت هدايت کارلوس کی‌روش پرداخته است.

به گزارش ايسنا، تيم ملی فوتبال ايران در اولين ديدار خود در انتخابی جام جهانی روسيه متزلزل ظاهر شد و برابر حريفی نه چندان معتبر چون ترکمنستان به تساوی يک بر يک رسيد. البته در مرحله نخست انتخابی جام جهانی روسيه تقريبا تيم های بزرگی چون ايران،‌کره جنوبی، ژاپن و استراليا دست به جوانگرايی زدند چرا که تقريبا صعودشان را به مرحله نهايی انتخابی جام جهانی قطعی می‌دانند.

مجله کنفدراسيون فوتبال آسيا (AFC) در شماره جديد خود به ارزيابی عملکرد تيم ملی فوتبال ايران پرداخته است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آخرين ديدار تيم ملی فوتبال ايران در جام جهانی با خاطرات تلخ و شيرينی برای ايرانی‌ها همراه بود. آنها پس از نمايش خوبی که برابر آرژانتين داشتند با اعتماد به نفس بالايی آماده ديدار برابر بوسنی شدند. اين برای اولين بار بود که ايران می‌خواست به دور دوم جام جهانی صعود کند. بيرون ورزشگاه هواداران تيم ملی فوتبال ايران که خودشان را از ترافيک سنگين به ورزشگاه رسانده بودند حضور داشتند. ايران در آن ديدار با نتيجه سه بر يک شکست خورد تا تمام تيم‌های آسيايی در همان دور نخست حذف شده باشند ولی کسی نمی‌تواند انکار کند که ايران بازی‌های قابل قبولی در جام جهانی از خود به نمايش گذاشت.

همين باعث شد که تماشاگران ايرانی پس از بازی با بوسنی و بسته شدن پرونده ايران در جام جهانی از عملکرد ملی پوشانشان راضی باشند. هرچند تعداد آن‌ها در جام جهانی نسبت به تيم‌های ديگر زياد نبود ولی سرو صدای بيشتری در ورزشگاه داشتند. البته تماشاگران ايرانی حق دارند که خوشحال باشند و به آينده تيم‌شان خوشبين. آنها نسبت به گذشته خيلی کم شکست می‌خورند اگر شکست برابر گينه پيش از جام جهانی را کنار بگذاريم ايران تيمی بود که در دور برگشت انتخابی جام جهانی و بازی‌های دوستانه خود شکستی نداشت و در هر مسابقه خود ۱.۷ گل به ثمر رساند که البته ميانگين بالايی محسوب نمی‌شود. اين را هم بايد درنظر گرفت که ايران ۰.۵ گل در هر بازی دريافت کرد که ميانگين خوبی برای کارهای دفاعی است.

مدافعان و خط دفاعی تيم ملی ايران که نمايش دفاعی خوبی در جام جهانی برزيل داشتند توانايی خودشان را بيش از پيش در معرض عموم قرار دادند. بازی با نيجريه يکی از نمايش‌های خوب مدافعان ايرانی بود. برای تيم ملی که در سه بازی آخر انتخابی جام جهانی برزيل گلی دريافت نکرد و در اولين ديدار جام بيستم نيز دروازه خودش را بسته نگه داشت تا برای اولين ديدار در جام جهانی ايران در يک بازی گل نخورد.

خوشحالی مردم در ايران به سبب بازی‌های خوب در جام جهانی همه را ياد پيروزی ايران در جام جهانی ۹۸ انداخت جايی که مردم به خيابان‌ها ريختند و به جشن و پايکوبی پرداختند. پس از مدتها (ناکامی در رسيدن به جام جهانی ۲۰۱۰ ) فوتبال ايران دليلی برای خوشحالی پيدا کرده بود. داستان خوش تيم ملی فوتبال ايران در جام جهانی برزيل تکميل نشد و شکست برابر بوسنی از پيش حذف شده قلب تمامی فوتبال دوستان ايرانی را شکست و ۱۰ هزار هوادار ايرانی در برزيل را به خانه‌هايشان فرستاد و جام جهانی برای تيم کی‌روش به پايان رسيد. ايران در جام جهانی برزيل در رده ۲۸ اين رقابت‌های ايستاد که بدترين عملکرد نتيجه‌ای ايران در تاريخ جام‌جهانی محسوب می‌شود.

۷ ماه بعد عراق رده صد و بيست و چهارمی ايران را از جام ملت‌های آسيا حذف کرد آن هم در مرحله يک چهارم نهايی. عراق در آن بازی در ضربات پنالتی موفق شد ايران را حذف کند و خود به جمع ۴ تيم برتر آسيا برسد. اين در حالی بود که تيم ملی ايران طرفداران بسيار زيادی در استراليا داشت و در هر مسابقه جمعيتی نزديک به ۳۰ هزار نفر از ايرانی ها به ورزشگاه می‌رفتند. اگر رده‌بندی تيم ها را در جام ملت‌های آسيا مقايسه کنيم ايران در جايگاه ششم ايستاده است که اين هم بدترين عملکرد ايران در تاريخ جام‌های ملت‌های آسيا محسوب می‌شود.

دو ماه بعد تيم ملی فوتبال ايران در ديداری دوستانه موفق شد شيلی را شکست بدهد ولی در دومين ديدار خود در حضور ۳۰ هزار ايرانی برابر سوئد با نتيجه سه بر يک شکست خورد. درواقع مدافعان تيم ملی ايران پس از بازی با آرژانتين زير ذره بين قرار گرفتند و هر عملکرد ضعيف به سرعت نمايان می‌شود. کسی انتظار نداشت مدافعان ايران در آن بازی اشتباهات منجر به گل داشته باشند ولی آن‌ها اين اشتباهات را متحمل شدند تا نشان بدهند هنوز مدافعان تيم ملی ايران به ثبات نرسيده‌اند.

پس از جام جهانی و نمايش خوب ايران برابر آرژانتين تيم ملی ايران در سه بازی خود سه گل دريافت کرد اين در حالی بود که در گذشته تيم ملی ايران کمتر پيش آمده بود که در يک ديدار سه گل دريافت کند. ايران برابر تيم‌های چون عراق و سوئد و بوسنی در مجموع ۹ گل دريافت کرد. آن هم از خط دفاعی که در بازی با نيجريه و آرژانتين عملکرد خوبی از خود نشان داده بود.

خط دفاعی ايران تنها دغدغه کی‌روش و بی ثباتی آن تنها عامل نتيجه نگرفتن تيم ملی ايران نبوده است. تساوی يک بر يک برابر ترکمنستان رده صد و هفتاد و سومی نشان از مشکلی ديگر در تيم ملی ايران می دهد. تيم ملی فوتبال ايران در انتخابی جام جهانی غير از بازی با لبنان در بقيه ديدارها با يک گل برتری حريفانش را شکست داد و اين نشان از فقر گلزنی در تيم ملی ايران می‌دهد. هرچند عملکرد دفاعی تيم ملی ايران نسبت به سه بازی قبل بهتر شده است اما ميانگين گل های زده ايران با کاهش روبرو بوده است. ميانگين ۱.۵ گل برای تيم ملی ايران در بازی‌های اخير نشان می دهد که تيم ملی ايران در گل زدن با مشکل مواجه بوده است.

تساوی ايران و ترکمنستان يکی از دو موردی بوده است که تيم ملی ايران انتخابی جام جهانی را با برد شروع نکرده است. ايران اولين بار در انتخابی جام جهانی ۱۹۷۴ نتوانست اولين ديدار انتخابی خودش را با پيروزی پشت سر بگذارد.

ولی همه اينها به کنار تنها چيزی که کارلوس کی‌روش در تيم ملی ايران اثبات کرده اين است که او وقتی تحت فشار قرار بگيرد بهترين نتايج را کسب می کند . درواقع وقتی منتقدان و تماشاگران از او انتقاد کنند عملکرد تيم کی روش نيز بهتر می شود. پيروزی تيم کی روش برابر تيم شيلی رده پانزدهمی دقيقا حکايت سه بازی آخر انتخابی ايران در جام جهانی برزيل را داشت. کی‌روش در آن زمان نيز با انتقادات زيادی روبرو شد و خيلی‌ها شانس ايران را برای رسيدن به جام جهانی کم می‌دانستند ولی او فشارها را تحمل کرد و با سه برد پياپی باعث شد تيم ملی ايران به جام جهانی برسد.

همان‌گونه که در بازی آخر تيم ملی ايران برابر بوسنی در جام جهانی خورشيد در حال غروب کردن بود،‌ اين بار هواداران فوتبال در ايران اميدوار هستند که خورشيد آرزوهايشان برای انتخابی جام جهانی روسيه طلوع کند و تيم ملی ايران بتواند با قدرت خودش را به اين رقابت‌ها برساند.

تيم ملی ايران در دومين ديدار خود در انتخابی جام جهانی روسيه در تهران برابر گوام به ميدان خواهد رفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016