Monday, Sep 27, 2021

صفحه نخست » "مالک تایتانیک بتنی ۸۵ هزار میلیاردی آشپز اربعین شد"

قصه تقابل حجت‌الاسلام رئیسی با علی انصاری / از بانکداری تا مال‌سازی!

خبرگزاری دانشجو؛ گاهی شمردن برخی ارقام یا صفر‌های ارقام با چشم غیرمسلح ناشدنی است؛ فرض کنید جریمه تخلفات ساخت و ساز یک منزل رقمی حدود ۵۰۰ میلیارد تومان با دلار ۱۰ هزار تومان شود؛ این منزل چه ابعادی خواهد داشت که تنها تخلفات آن چنین رقم نجومی است که برای شمردنش هم نیازمند تلسکوپ شویم!

خرداد ۹۸ شهرداری تهران خبر از دریافت چنین جریمه‌ای از مالک بزرگترین مجتمع تجاری غرب آسیا داد؛ مالک ایران مال به صورت نقد جریمه ۵۰۰ میلیارد تومانی را به جیب شهرداری ریخت.

وقتی به انتهای همت و خرازی برسید سازه عجیب و غریبی در ضلع جنوبی بزرگراه چشم‌ها به خود خیره می‌کند؛ اینجا بیشتر بازدید کنندگان موبایلی به دست دارند و گوشه‌ای در حال عکاسی هستند، در هر بخش از ایرانمال افرادی با ژست‌های تکراری در حال عکاسی دیده می‌شوند و گویی هرکدام از این افراد مبهوت این مجموعه شده‌اند و در حال تجربه‌ای جدید در فضایی کاملا تازه هستند، مکانی که شاید تنها در تکه‌های عکس و یا سکانس‌هایی از یک فیلم دیده باشند.
ansari_092621.jpgمالکیت این مجموعه عظیم متعلق به بانک آینده و شخصی مشهور به نام علی انصاری است؛ گرچه حکایت بانک آینده و فروش ایران مال چند روزی است به مهمترین خبر اقتصادی کشور تبدیل شده است؛ قیمت نجومی ایران مال رقمی حتی از فروش نفت ۸ ماهه ابتدایی سال ۹۹ هم بیشتر است؛ این حجم از سرمایه توسط بانک آینده طی سالیان مختلف تامین شده است.
براساس اطلاعات به دست آمده بانک آینده فقط به نام پروژه تجاری و لوکس ایران مال حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت و سرمایه‌گذاری کرده است. این پروژه متعلق به شرکت توسعه بین‌الملل ایران مال است و مالکیت آن نه برای سپرده‌گذاران بلکه برای سهامداران بانک خواهد بود در حالی که این منابع، پول سپرده‌گذار است و کل درآمد آن باید به عنوان درآمد مشاع در نظر گرفته شده و به سپرده‌گذاران داده شود.
بانک آینده با ساختاری تو در تویی که برای شرکت‌های زیرمجموعه خود ایجاد کرده، برخلاف همه قوانین بانکی، بخش عمده سپرده‌های مردم را صرف اعطای تسهیلات به شرکت‌های زیرمجموعه خود کرده است. «براساس ماده ۶ آیین‌نامه تسهیلات و تعهدات کلان، حداکثر مجموع تسهیلات و تعهدات به هر ذینفع واحد نباید از ۲۰ درصد سرمایه پایه آن مؤسسه اعتباری تجاوز کند.»
1232723_277.jpgسرمایه پایه بانک آینده ۲۱۷۰ میلیارد و ۸۱۲ میلیون تومان و بنابراین در مجموع این بانک می‌تواند به کل شرکت‌های زیرمجموعه خود، در مجموع حداکثر ۴۳۴ میلیارد و ۱۶۲ میلیون تومان تسهیلات پرداخت کند. اما بانک آینده ۲۹ برابر (۲۸۱۶ درصد) سرمایه خود به شرکت‌های زیرمجموعه خود تسهیلات پرداخت کرده است؛ بنابراین این اقدامات بانک آینده تخلفی آشکار از ضوابط بانک مرکزی بوده است.
***

ایران مال برای فروش آگهی شد

بانک مالک ایران مال شرایط فروش این بازار را اعلام کرد. بانک آینده ۱۰۰ درصد سهام شرکت توسعه بین‌الملل ایران‌مال (مالک پروژه بازار بزرگ ایران - ایران مال) را از طریق مزایده به شکل نقد و اقساط می‌خواهد بفروشد.

1280008_480.jpg***

در واقع بانک آینده تاسیس شده است تا پول سپرده‌گذاران را به شرکت‌های سهامداران اصلی بانک تسهیلات ویژه پرداخت کند و روز‌به‌روز به ثروت سهامداران خود بیافزاید.
به عبارت دیگر یک ساختار کلونی‌وار در ترکیب سهامداری و هیات مدیره شرکت‌های بانک آینده به چشم می‌خورد و شرکت‌های به صورت ضرب‌دری سهامدار و عضو هیات مدیره یکدیگر هستند. در نهایت هم بیش از نیمی از شرکت‌ها در درون یک شرکت به نام مسکن‌سازان بهشت پویا ادغام شده‌اند.
از مجموع ۴۳ شرکت بررسی شده، ۲۵ شرکت در مهر و آبان ۹۸ در دیگر شرکت‌های این بانک ادغام شده‌اند. بیشترین ادغام‌ها در شرکت مسکن‌سازان بهشت پویا رخ داده است به‌طوری که ۱۱ شرکت به‌طور مستقیم و ۹ شرکت دیگر به صورت غیرمستقیم در این شرکت ادغام شده است.
تزریق ۴۵ هزار میلیارد تومان به پروژه ایران مال
براساس اطلاعات به دست آمده بانک آینده فقط به نام پروژه تجاری و لوکس ایران مال حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت و سرمایه‌گذاری کرده است. این پروژه متعلق به شرکت توسعه بین‌الملل ایران مال است و مالکیت آن نه برای سپرده‌گذاران بلکه برای سهامداران بانک خواهد بود در حالی که این منابع، پول سپرده‌گذار است و کل درآمد آن باید به عنوان درآمد مشاع در نظر گرفته شده و به سپرده‌گذاران داده شود.
استقراض‌های بانک آینده و تحمیل تورم به مردم
بانک آینده به‌خاطر رویکرد بسیار غلط و غیرحرفه‌ای در اعطای تسهیلات بار‌ها به بانک مرکزی مقروض شد و اضافه برداشت‌های بسیار زیادی از بانک مرکزی کرد. فقط در یک دوره حجم اضافه برداشت بانک آینده از بانک مرکزی به ۱۳ هزار میلیارد تومان رسید. این رقم با احتساب ضریب فزاینده پولی به معنای انتشار ۹۱ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور است. هر چند که بعد از چند سال بانک آینده در نیمه دوم سال ۹۸ بدهی خود به بانک مرکزی را تسویه کرد، اما در سال‌هایی که این اضافه برداشت تسویه نشده بود، آثار تورمی آن برای مردم و اقتصاد ایران بر جای بود. به عبارت دیگر بانک آینده برای ثروتمند کردن شرکت‌ها و برخی سهامداران خود، به مردم تورم تحمیل کرده بود.

بانک آینده به تنهایی کلکسیونی از تخلفات را در اختصاص منابع به ایران مال داشته است و چند برابر استاندارد قانونی بخشنامه شده از سوی بانک مرکزی به این پروژه وام داده است.
بانک آینده هم که شاگرد اول جذب سپرده با سود‌های بالا در بانک‌ها بوده است. ۲ سال قبل که نرخ سود بانکی را قرار شد کاهش دهند و بانک‌ها مهلتی یک هفته‌ای برای جذب سپرده با نرخ‌های بالا داشتند شعب این بانک جمعه هم باز بود و با تعداد بالایی پیامک تبلیغاتی سپرده جدید جذب کردند. نتیجه عملکردش هم بدهی بالا به بانک مرکزی و در نتیجه خلق نقدینگی و تورم بوده است.
کار انقدر بالا گرفت که سال قبل بانک مرکزی اعصای هیئت مدیره بانک را برکنار و فاقد صلاحیت فعالیت بانکی اعلام کرد و برای این بانک مدیر جدید گذاشت.
این در حالی است که براساس صورت مالی منتهی به اسفند سال ۱۳۹۸، زیان انباشته بانک آینده در پایان سال ۱۳۹۸ به ۱۳هزار و ۲۰۷ میلیارد تومان رسیده که ۱/۵ هزار میلیارد تومان نسبت به سال ۱۳۹۷ افزایش یافته است.
پشت پرده تمام این قصه‌ها فردی است که در رسانه‌ها به عابربانک تیم‌های فوتبال مشهور است؛ علی انصاری، حتی چند صباحی را در هیات مدیره‌ی استقلال جا خوش کرد و به علت حاشیه‌های زیاد ورزش، مشاورانش او را از فعالیت‌های ورزشی منع کردند.
علی انصاری کیست؟ چگونه به چنین ثروتی دست پیدا کرده است؟ چه ارتباطی میان تجارت، صنایع فولاد، صنعت مبل، بازار موبایل، ورزش و ساخت مراکز مدرن توزیعی وجود دارد؟ آیا دارایی‌اش محصول دانش، تجربه و زحمت است یا تنها شاهین بخت و اقبال بر دوش او نشسته است و یا حرف و حدیث‌های دیگری در میان است؟
مالک بزرگ‌ترین بازار مبل خاورمیانه، عضو هیأت مدیره و حامی مالی باشگاه استقلال در سال‌های گذشته، نایب رییس و رییس فدراسیون دوچرخه‌سواری، عضو اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران، رییس انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون استان تهران، رییس شورای ملی مبلمان، رییس کنفدراسیون بین‌الملل مبلمان و دکوراسیون، مالک بازار‌های موبایل ایران، بنیان‌گذار بانک تات، مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری تات، سهامدار اصلی بانک آینده و سازنده یکی از بزرگ‌ترین مال‌های جهان.
او چند برادر دارد و اطلاعات دقیقی از آن‌ها در دسترس نیست. علی انصاری، اما بر خلاف بانک زنجانی (محکوم به اعدام) و حسین هدایتی (مجرم اختلاس از بانک سرمایه) و بسیاری از ملاکان و ثروتمندان ایران، زیاد از خود در رسانه‌ها صحبت نمی‌کند. علی انصاری پس از اوج گیری فعالیتش در حوزه پروفیل، به سمت کشور‌های حوزه قفقاز رفت و صادرات پسته و میوه را در دستور کار قرار داد.

اگر امروزه به منطقه شاد آباد تهران سری بزنید، یکی از بزرگ‌ترین مراکز توزیع آهن آلات ایران در منطقه شاد آباد جنوب پایتخت، از ساخته‌های علی انصاری به شمار می‌رود. جایی که قطب توزیع انواع آهن آلات به شمار می‌رود. پس از آن، به سمت اتوبان سعیدی رفت و بازار آهن بهاران دو را افتتاح کرد که نخستین تجربه او در تاسیس مراکز بزرگ توزیع محصولات صنعتی در کشور بود.

تجربه‌ای که سبب شد تا در اوایل دهه نود شمسی، ایران مال، بزرگ‌ترین مجتمع تجاری، فرهنگی، هنری و ورزشی ایران را در غرب اتوبان شهید همت، بنا کند. ایران مال که پیش از این، تهران مال یا تات مال یا بازار بزرگ ایران خوانده می‌شد، بعد‌ها به ایران مال تغییر نام داد.

علی انصاری، خود را محدود به یک رشته کاری نکرد. از پروفیل، وارد میوه و خشکبار شد و از آنجا، به سراغ بازار موبایل و مبلمان رفت. بازار موبایل ایران که یکی از قطب‌های خرید و فروش موبایل در ایران است، از جمله مراکزی است که او با کمک شرکایش احداث کرد.
بازار مبلمان یافت آباد که علی انصاری راه اندازی کرد و مقصد لاکچری گرد‌ها برای طراحی دکوراسیون‌های شگفت انگیز خانه‌های چند ده میلیاردی شمال شهر تهران و سایر مراکز استان‌ها محسوب می‌شود.

تصویر سایت انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون که مهدی علی انصاری، ریاست انجمن را بر عهده دارد. نایب رییس وی، مهندی ابوالفضل انصاری است که در شرکت گروه سرمایه گذاری تات انصار نیز، یکی از ۷ عضو هیات مدیره بر اساس روزنامه رسمی است. دکتر جمشید اثنی عشری، سخنگوی ایران مال نیز، خزانه دار انجمن محسوب می‌شود.
ملاکی گری در ایران مال
علی انصاری را باید در فهرست ثروتمند‌ترین مردان ایران در سال‌های پایانی قرن سیزدهم هجری خورشیدی دانست. فردی که دو دهه قبل، به عنوان یک مبل فروش در جنوب تهران، وارد بازار کسب و کار شد و اکنون، در حوزه‌های مختلفی از جمله فولاد، مبل سازی، بازار موبایل و تاسیس مراکز مدرن تجاری، فرهنگی، ورزشی و هنری فعالیت دارد.

حتما بعضی ها، فعالیت‌های گسترده و دنباله دار ایشان را مصداق ژن خوب دانسته و بعضی نیز وی را یک کارآفرین خود ساخته و محصول پشتکار و هوش تجاری می‌دانند. او اکنون، صاحب امتیاز بزرگ‌ترین بازار مبل خاورمیانه است. یکی از چهره‌های تاثیر گذار در تاسیس بانک آینده است که هم اکنون، فاز اول بزرگ‌ترین بازار تجاری، فرهنگی و ورزشی لوکس خاورمیانه را در غرب اتوبان همت افتتاح کرده است و بزودی، با تکمیل فاز‌های بعدی، یکی از ۵ مگا مال بزرگ جهان است.
علی انصاری، از مالکان بانک آینده است که در بازار پایه فرابورس ایران در نماد وآیند در دسترس است. گرچه روی کاغذ و اسناد منتشر شده در کدال، بانک آینده متعلق به علی انصاری، بدهی بسیاری دارد.
انصاری همچون حسین هدایتی که از اسپانسر‌ها و حامیان مادی و معنوی پرسپولیس بود و این روزها، در پرونده اختلاس از بانک سرمایه، مجرم شناخته و به ده‌ها سال زندان محکوم شد حامی سرخابی‌های پایتخت است.

بانک آینده و علی انصاری
بانک آینده گفته می‌شود یکی از دارایی‌های بزرگ علی انصاری است و بخشی از سهام آن، متعلق به اوست. در راه اندازی بانک تات و کسب مجوز از بانک مرکزی، همچنان شبهاتی وجود دارد. بانکی که علی انصاری به همراه جلال رسول‌اف، مدیر سابق بانک کشاورزی و بهاء الدین هاشمی، مدیر عامل سابق بانک صادرات در سال هشتاد و هشت و با کمک‌های دولت محمود احمدی نژاد راه اندازی کرد. علی انصاری که پیش از این، عهده دار مدیرعاملی گروه سرمایه گذاری تات بود، به عنوان رییس هیات مدیره گروه انتخاب شد و امروزه، شخص دیگری، ریاست هیات مدیره را بر عهده دارد.
تاسیس بانک تات، جنجال‌های رسانه‌ای داشت. مثل این که ۲ هزار میلیارد ریالی که باید به بانک مرکزی جهت کسب مجوز داده می‌شد، یک دهم مبلغ مورد نیاز بود و این مبلغ نیز با وثایق ملکی، تامین شد.
بانک آینده در سال ۹۱ با ادغام بانک تات، موسسه مالی و اعتباری صالحین و موسسه مالی و اعتباری آتی تاسیس شد. اکثریت سهام بانک آینده در اختیار شرکت مدیریت سرمایه ارزش آفرین دانا (سهامی خاص)، شرکت مدیریت سرمایه آسای دانا (سهامی خاص)، شرکت بیمه رازی، شرکت توسعه سرمایه پارمیس است که مجموعا، ۲۰ درصد کل سهام بانک آینده را در اختیار دارند.
طبق آگهی تصمیمات شرکت گروه سرمایه گذاری تات انصار (سهامی خاص) ثبت شده به شماره ۲۶۱۹۹۹ که در روزنامه رسمی به شماره ۱۸۴۷۷ تهران در ۱۶ مرداد ماه ۱۳۸۷ منتشر شد، علی اکبر انصاری، محمد انصاری، علی انصاری، ابوالفضل انصاری، حسین انصاری، مصطفی انصاری، مهدی انصاری، عضو هیات مدیره این شرکت هستند. حضور ۷ تن از خاندان انصاری در این شرکت، طبق این روزنامه رسمی، اعلام شده است.
طبق روزنامه رسمی به شماره ۲۰۵۷۲ مورخ ۱۸ مهر ماه سال ۹۴، شرکت توسعه پیشگامان تات (سهامی خاص) به شماره ثبت: ۳۸۹۸۴۰، دارای دو عضو هیات مدیره به نام شرکت آناهیتا مبل انصار و شرکت گروه سرمایه گذاری تات انصار است که از شرکت‌های اقماری علی انصاری به شمار می‌روند.

ماجرای تقابل رئیسی و علی انصاری
ماجرای ثروت عجیب و غریب علی انصاری همچون حسین هدایتی دوست قدیمی وی بسیار محل بحث است؛ از دیگر نکات قابل توجه که در این دو شخصیت قابل بررسی است، گرفتن وام‌ها به نام افراد دیگر است، به نحوی که همیشه افرادی سرسپرده برای گرفتن وام‌های کلان به بانک‌ها معرفی می‌شوند تا رد پایی از آن‌ها در نظام بانکی باقی نماند و این موضوع امروز در مورد حسین هدایتی اظهر من الشمس است و در مورد انصاری نیز باید منتظر روز‌های بعدی باشیم که آیا این حجم از ثروت و دارایی و شیوه گردآوری آن روزی مورد بررسی و داوری عموم قرار می‌گیرد و آیا روزی رسانه‌ها خواهند توانست با شهامت از علی انصاری به عنوان ابرسرمایه‌داری که مشخص نیست دارایی‌های داخلی اش بیشتر است یا دارایی‌های خارجی اش، سخن بگویند؟

هرچند سال ۹۶ تقابل و ایستادگی حجت السلام والمسلمین رئیسی با علی انصاری در ماجرای مشهد مال شهره شد. رئیسی در زمان مدیریت بر آستان قدس رضوی در خبری که ایرنا در ۱۹/۹/۹۶ منتشر کرده است، گفت: «آستان قدس از پروژه تجاری 'مشهد مال' خارج شد، زیرا این قبیل پروژه‌های گران قیمت به طور طبیعی منجر به عرضه محصولات شرکت‌های خارجی می‌شود و با تولید ملی، توسعه صنعتی و تحقق اقتصاد مقاومتی تناسبی ندارد.»
سئوال اساسی اینجاست که آیا دستگاه قضا در دهه پنچم انقلاب قادر خواهد بود تا با شهامت به ماجرای یکی از بزرگترین دانه‌درشت‌های ایران یعنی علی انصاری نیز رسیدگی کند یا خیر؟



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy