Tuesday, Nov 22, 2022

صفحه نخست » سهم نهاد سرکوبگران رهبری از بودجه کشور، گزارش تحلیلی

sarkoob_banner.jpgصدای آمریکا - پایگاه داده باز ایران در گزارشی تحلیلی به بررسی بودجه دستگاه «سرکوب» حکومت جمهوری اسلامی پرداخته است.

بنا بر این گزارش، بودجه دستگاه سرکوب عمدتا در چند مسیر - شامل زمینه‌سازی فرهنگی و ایدئولوژیک سرکوب از طریق صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسلامی، و نهادهای اطلاعاتی سرکوب - هزینه می‌شود.

افزون بر دستگاه‌های رسمی زمینه‌‌سازی فرهنگی و اطلاعاتی، نهادهای فرهنگی و ایدئولوژیک دیگری مثل گردان‌های سایبری، نهادهای تولید محتوا، رصد، پرونده‌سازی یا اذیت و آزار مخالفان و منتقدان در فضای مجازی نیز در «مجموعه سرکوب» قرار دارند.

به نوشته پایگاه داده باز ایران، نکته مهم در ساختار سرکوب غیرمتمرکز بودن آن در تمامی سطوح است.

در این گزارش از وزارت اطلاعات، سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان حفاظت اطلاعات فرماندهی انتظامی ایران، سازمان حفاظت اطلاعات قوه قضاییه، و سازمان حراست کل کشور به عنوان «دستگاه‌های چندگانه سرکوب» یاد شده و آمده است که با بررسی داده‌های بودجه ۱۴۰۱ «می‌توان رد بیش از ۱۰۷ هزار میلیارد تومان را دنبال کرد که سهم نامشخصی از آن در اختیار دستگاه عظیم و غیرشفاف سرکوب‌‌ حکومت ایران قرار می‌گیرد.»

در بخشی از این گزارش به سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران به عنوان «فعال‌ترین دستگاه اطلاعاتی امنیتی در ایران» در سال‌های اخیر اشاره شده و اعتبار امسال آن ۱۵۲.۵ میلیارد تومان اعلام شده است. ستاد مشترک سپاه پاسداران نیز به عنوان نهادی که از طرق متعدد زیر «درگیر امر سرکوب» است، معرفی شده است:

  • طرح «نسیم رحمت» با بودجه‌ای بیش از ۴۳۷ میلیارد تومان
  • «طرح شهید حسن باقری» با بودجه نزدیک به دو هزار میلیارد تومان
  • «طرح شهید ابراهیمی» با از ۶۴۰ میلیارد تومان بودجه
  • «تقویت بنیه دفاعی و امنیتی بسیج» از دیگر برنامه‌های ذیل بودجه ستاد مشترک سپاه با حدود ۲۱۳ میلیارد تومان بودجه
  • «سپاه‌های استانی»
  • «سازمان بسیج» که نزدیک به ۳.۱ هزار میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص یافته است.
  • «برنامه مدیریت و راهبری فضای مجازی و مقابله با اقدامات سایبری دشمن» سهمی معادل ۳۷.۶ میلیارد تومان از این اعتبار دریافت کرده است.
  • و سازمان حفاظت اطلاعات فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی با بودجه‌ای بالغ بر ۱۲۹.۵ میلیارد تومان

فرماندهی کل انتظامی، که سطح نخست برخورد با معترضان در خیابان‌ها را برعهده دارد و «مهم‌ترین بازیگر سرکوب در سطح عملیاتی» است، بیش از ۴۸ هزار میلیارد تومان از منابع بودجه را در اختیار دارد.

طبیعی است که تمام این بودجه صرف سرکوب مخالفان و معترضان سیاسی نمی‌شود و این فرماندهی مسوولیت‌های گسترده‌ای بر عهده دارد، اما چند طرح در این فرماندهی به طور مشخص موضوع کاری نزدیکی با سرکوب منتقدان و اعتراضات دارد

پایگاه داده باز ایران در انتها یادآوری کرده که صورت‌بندی دقیق ساختار سرکوب و از آن مهم‌تر هزینه‌ای که صرف این امر می‌شود، به دلیل ماهیت پنهان‌کارانه فعالیت این دستگاه‌ها و امنیتی بودن ساختار، کاری دشوار و نشدنی است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy