سه شنبه 14 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


موی خودم است! ميشاييل تومان، دی تسايت، برگردان از الاهه بقراط

تا چند سال پيش، قابل تصور نبود که عکس زنان را با چهره در روزنامه منتشر کنند. اگر "تايمز مالی" عکسی درباره نمايش موزيکال "کاباره" منتشر می‌کرد، سانسورچيان دست و پای رقصندگان را در تمامی نسخه‌های آن سياه می‌کردند. امروز اما نخستين زنان مجری در تلويزيون عربستان چهره نشان می‌دهند. يک کودتای تلويزيونی در کشوری که تا کنون مسئله‌اش بيشتر بر سر نديدن بود تا ديدن! ... [ادامه مطلب]

سياست‌زدگی و خشونت، جمشيد فاروقی

جمشيد فاروقی
در جامعه سياست‌زده خشونت تنها به رفتار خشن محدود نمی‌شود، بلکه انديشه و راهکار انديشيدن را نيز در بر می‌گيرد. سياست‌زدگی ناظر، گسترش عنصر خشونت است به حيطه نظر و اشاعه فرهنگ ارعاب در منظر. اين خشونت تنها رابطه دولت با جامعه را شامل نمی‌گردد، بلکه اين خشونت به کل جامعه سرايت می‌کند ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

با رای مثبت نمايندگان به استيضاح؛ مجلس رای‌اعتماد خود را از کردان پس گرفت، ايسنا

علی کردان که ۱۵ مردادماه جاری با رای نمايندگان به وزارت کشور رسيده بود،با رای مثبت نمايندگان به استيضاح، بايد از بالاترين جايگاه وزارت کشور خداحافظی کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ايسنا، جلسه استيضاح وزير کشور امروز با رای نمايندگان به استيضاح، پايان يافت.

در جلسه علنی امروز - سه‌شنبه - مجلس شورای اسلامی پس از صحبت‌های موافقان استيضاح و دفاعيات کردان، رای‌گيری با ورقه صورت گرفت که در نهايت از ميان ۲۵۶ کارت توزيع شده، با ۱۸۸ رای سفيد (موافق استيضاح)، ۴۵رای کبود (مخالف استيضاح)و ۱۴ رای زرد(ممتنع) ، به استيضاح وزارت ۹۱ روزه کردان در وزارت کشور پايان يافت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گاهشمار استیضاح علی کردان
پارسا پیلتن
بخش فارسی سرویس جهانی بی بی سی

ماجرای استیضاح علی کردان، وزیر کشور، هر چند اولین استیضاح یک وزیر دولت نهم نیست، اما بیش از هر زمانی به نبردی حیثیتی میان مجلس و دولت تبدیل شده است.

طراحان استیضاح اکثرا از حامیان محمود احمدی نژاد، رییس جمهور، هستند ولی می گویند آقای کردان در مورد مدرک تحصیلی خود حقیقت را از آنها پنهان کرده بود.

آنها استدلال می کنند چنین فردی شایستگی اداره وزارتخانه مهم کشور را، آن هم درآستانه انتخابات ریاست جمهوری، ندارد. آنچه بر هیجان این ماجرا می افزاید، این است که هنوز سه ماه از آغاز وزارت آقای کردان نمی گذرد.

رویدادهای مهم این استیضاح به این شرح است:

پانزدهم مرداد: در جلسه ای پرهیاهو، علی کردان با تنها 169 رای مثبت از مجموع 270 نماینده حاضر به عنوان جانشین مصطفی پورمحمدی وزیر کشور شد. شماری از نمایندگان به "مسائل اخلاقی و سوء سابقه" آقای کردان و مدرک تحصیلی وی که دکترای افتخاری از دانشگاه آکسفورد در رشته حقوق اساسی معرفی شد، اعتراض کردند.

شانزدهم مرداد: دفتر رهبر ایران به اظهارات محمود احمدی نژاد در جلسه رای اعتماد و انتقاد روزنامه کیهان واکنش نشان داد. آقای احمدی نژاد گفته بود: "وقتی خدمت آقا رفتیم، عرض من یک دقیقه هم نشد. من سیر را گفتم و ایشان پرسیدند چقدر آقای کردان را می‌شناسید و من هم توضیح دادم و ایشان گفتند بسیار خوب، بروید و تلاش کنید که ایشان رای بیاورد." در پاسخ به سخنان آقای احمدی نژاد، حسین شریعتمداری مدیر روزنامه کیهان در سرمقاله ای نوشت که نظر آیت الله خامنه ای در این نقل قول تحریف شده بود. اما دفتر آیت الله خامنه ای اعلام کرد که نقل قول رئیس جمهور ایران "خلاف واقع" نبود.

شانزدهم مرداد: سایت "الف" به ریاست احمد توکلی، از نمایندگان مجلس هشتم، خبر داد دانشگاه آکسفورد در استعلام این پایگاه اینترنتی اعلام کرده به علی کردان هرگز مدرک تحصیلی نداده است.

نوزدهم مرداد: وزارت کشور با انتشار بیانیه ای اعلام کرد مدرک آقای کردان با طی مراحل قانونی دریافت شده و "هیچ خدشه ای در اصالت آن وجود ندارد." وزارت کشور تهدید کرد کسانی را که در مورد این مدرک "ادعاهای واهی" مطرح کنند، تحت پیگرد قضایی قرار می دهد.

بیستم مرداد: معاون پارلمانی رییس جمهور گفت آقای کردان از کسانی که اصالت مدرکش را زیر سوال می برند، به دادگاه شکایت می کند.
بیست و یکم مرداد: بعد از آن که دانشگاه آکسفورد با صدور بیانیه ای خبر از جعلی بودن مدرک آقای کردان داد، علی لاریجانی، رییس مجلس، خواستار تحقیق و تفحص درباره این ماجرا شد.

بیست و سوم مرداد: احمد توکلی، مدیر سایت "الف" گفت که علت فیلتر شدن یک روز پیشتر این پایگاه خبری افشاگری درباره جعلی بودن مدرک آقای کردان بوده، ولی دادسرای تهران این اتهام را رد کرد.

ششم شهریور: رییس جمهور ایران به وزیر علوم دستور داد مدرک تحصیلی "برخی" از مدیران کشور را ارزیابی کند.

دهم شهریور: رییس دفتر محمود احمدی نژاد اعلام کرد تاییدیه مدرک تحصیلی آقای کردان از دانشگاه آکسفورد آمد.

نهم مهر: آقای کردان جعلی بودن مدرک تحصیلی خود را تایید کرد و گفت فریب کسی را خورده که خود را نماینده "دانشگاه آکسفورد در لندن" معرفی کرده بود. با این حال او گفت در هشت سال گذشته هرگز موردی پیش نیامده بود که به اصالت این مدرک شک بکند.

نهم مهر: رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرد آقای کردان از دانشگاه آکسفورد یا حتی دانشگاه آزاد هیچ مدرکی ندارد.

بیست و یکم مهر: شماری از نمایندگان مجلس با ارسال نامه ای به رییس جمهور نوشتند آقای کردان را کنار بگذارد وگرنه استیضاح قطعی است.

سی ام مهر: آقای کردان گفت به هر تصمیم مجلس درباره سرنوشتش احترام می گذارد. علی مطهری، از طراحان استیضاح، در نامه ای آقای کردان را دعوت به استعفا کرد. او همچنین خبر داد که استیضاح دارای سه محور است: "عدم صداقت آقای کردان در ارائه مدرک تحصیلی، دریافت حقوق با مدرک بی اعتبار و عضویت در هیات علمی دانشگاه با این مدرک."

پنجم آبان: طرح استیضاح علی کردان با ۲۸ امضا در مجلس اعلام وصول شد. مجلس زمان استیضاح را چهاردهم آبان اعلام کرد.

هفتم آبان: نمایندگان روحانی مجلس خواستار "خداحافظی" رییس جمهور از آقای کردان شدند.

دهم آبان: بعد از انتشار اخباری درباره تلاش محمود عباسی، مدیرکل دفتر دولت در مجلس، برای منصرف کردن نمایندگان از استیضاح آقای کردان، رییس جمهور دستور پیگیری داد. برخی نمایندگان می گفتند آقای عباسی به بهانه دادن یک چک پنج میلیون تومانی کمک به مساجد قصد داشته همراه با امضای رسید چک، یک امضا نیز برای پس گرفتن طرح استیضاح بگیرد.

دوازدهم آبان: علی لاریجانی گفت مدیر کل دفتر دولت در مجلس به دلیل "بازی با حیثیت مجلس" دیگر حق حضور در مجلس را ندارد.

دوازدهم آبان: رییس جمهور ایران گفت چون استیضاح آقای کردان را قبول ندارد، در جلسه آن شرکت نخواهد کرد.





















Copyright: gooya.com 2016