سه شنبه 14 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


موی خودم است! ميشاييل تومان، دی تسايت، برگردان از الاهه بقراط

تا چند سال پيش، قابل تصور نبود که عکس زنان را با چهره در روزنامه منتشر کنند. اگر "تايمز مالی" عکسی درباره نمايش موزيکال "کاباره" منتشر می‌کرد، سانسورچيان دست و پای رقصندگان را در تمامی نسخه‌های آن سياه می‌کردند. امروز اما نخستين زنان مجری در تلويزيون عربستان چهره نشان می‌دهند. يک کودتای تلويزيونی در کشوری که تا کنون مسئله‌اش بيشتر بر سر نديدن بود تا ديدن! ... [ادامه مطلب]

سياست‌زدگی و خشونت، جمشيد فاروقی

جمشيد فاروقی
در جامعه سياست‌زده خشونت تنها به رفتار خشن محدود نمی‌شود، بلکه انديشه و راهکار انديشيدن را نيز در بر می‌گيرد. سياست‌زدگی ناظر، گسترش عنصر خشونت است به حيطه نظر و اشاعه فرهنگ ارعاب در منظر. اين خشونت تنها رابطه دولت با جامعه را شامل نمی‌گردد، بلکه اين خشونت به کل جامعه سرايت می‌کند ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيروزی اوباما در نخستين حوزه‌های رأی‌گيری، راديو فردا

رقابت طولانی برای انتخاب چهل و چهارمين رئيس جمهوری ايالات متحده، به ايستگاه آخر رسيده و چهره‌های اصلی اين رقابت، سناتور جان مک‌کين جمهوريخواه و سناتور باراک اوبامای دموکرات خود را در معرض انتخاب نهايی شهروندان آمريکايی گذاشته‌اند.

پس از دو سال رقابت طولانی و نفسگير ميان نامزدهای انتخابات رياست جمهوری آمريکا، سه شنبه، چهارم نوامبر از راه رسيد و رأی‌دهندگان، رئيس‌جمهوری چهل و چهارم اين کشور را انتخاب می‌کنند.

علاوه نامزدهای دو حزب اصلی جمهوری‌خواه و دموکرات ايالات متحده، يازده نامزد ديگر در انتخابات رياست‌جمهوری امسال شرکت کرده‌اند که از ميان آنها رالف نيدر که به طور مستقل در اين انتخابات حضور يافته، شهرت بيشتری دارد.

با اين حال به شکل سنتی تنها نامزدهای اصلی دو حزب عمده ايالات متحده آرای لازم را برای يک حضور چهار ساله در کاخ سفيد به دست می‌آورند.

باراک اوباما، نامزد دمکرات‌ها که نخستين نامزد رياست‌جمهوری آفريقايی تبار است در رقابت با جان مک‌کين يکی از مهيج‌ترين رقابت‌ها را رقم زده و بر اساس بسياری از نظرسنجی‌ها، پيشتاز است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پيروزی اوباما در نخستين حوزه‌های رأی‌گيری

اما نخستين گزارش‌ها از انتخابات رياست‌جمهوری آمريکا حاکی است، سناتور اوباما نامزد دموکرات‌ها، در شمارش آرای نخستين حوزه‌های رأی‌‌گيری به پيروزی دست يافته است.

در ديکسويل نوچ، روستای کوچکی واقع در ايالت نيوهمپشاير که به طور سنتی نخستين حوزه رأی‌گيری در ايالات متحده است، ۲۱ نفر در رأی‌گيری شرکت کردند که از ميان آنها ۱۵ نفر به باراک اوباما و شش نفر به جان مک‌کين رأی دادند.

به گزارش آسوشيتدپرس از ديکسويل نوچ، نخستين رأی‌دهنده آمريکايی، بر اساس سنتی قديمی که از سال ۱۹۶۴ تاکنون برقرار است، نيمه شب رأی خود را به صندوق انداخت و ديگر ساکنان اين روستا نيز که برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده‌بودند، پس از وی آرای خود را به صندوق‌ها انداختند.

ريک اروين يکی از مقامات اين شهراعلام کرد اين شهر واقع در شمال ايالت نيوهمپشاير به اين سنت قديمی افتخارمی‌کند ولی مسئله مهم اين است که ميزان حضور مردم در اين انتخابات صد درصدبوده است.

پيروزی آقای اوباما در اين حوزه که به طور سنتی نخستين جايی است که مردم در آن آرای خود را به صندوق‌ها می‌ريزند، در حالی است که در سال ۲۰۰۴ جرج بوش، اکثريت آرای اين حوزه را به دست آورده بود.

باراک اوباما در شهر کوچک هارتس لوکيشن واقع در ايالت نيوهمپشاير نيز با نتيجه ۱۷ بر ۱۰، جان مک‌کين رقيب جمهوريخواه خود را شکست داد.

اين در حالی است که ران پال نامزد مستقل در هارتس لوکيشن دو رأی به‌دست آورد، و آقای نيدر نامزد مستقل نيز در هيچ يک از اين دو حوزه کوچک، رأيی را به خود اختصاص نداد.

نتايج بررسی آرای ۲۴ ميليون آمريکايی نيز که رأی خود را براساس قانون، زودتر ازموعد به صندوق‌‌ها ريخته‌اند، نشان می‌دهد باراک اوباما با ۵۷ درصد آرا ازرقيب جمهوريخواه خود جان مک‌کين پيش است.

چه کسی رئيس‌جمهوری چهل و چهارم می‌شود؟

انتخابات رياست جمهوری آمريکا در ساعت ۲۳ روز سه‌شنبه به وقت گرينويچ (۲:۳۰ بامداد چهارشنبه به وقت تهران) پايان می‌گيرد و پس از آن فرمانداران ايالت‌ها امکان اعلام نتايج رأی‌گيری را خواهند داشت.

بسياری از رهبران و مردم دنيا از هم اکنون منتظرند تا شاهد نتيجه انتخاب مردم آمريکا باشند. انتخابی که تعيين می‌کند چه کسی رئيس‌جمهوری چهل و چهارم خواهد بود.

بر اساس قوانين انتخاباتی آمريکا، در صورتی که نامزدی آرای نصف به علاوه يک هر ايالتی را به دست آورد، تمام آرای نمايندگان کالج آن ايالت به وی تعلق خواهد گرفت. نامزد پيروز در انتخابات بايد برنده ۲۷۰ کالج انتخاباتی شود.

آخرين نظرسنجی‌های صورت گرفته پيش از انتخابات حاکی از آن است که باراک اوباما پنج درصد تا ۱۱ درصد نسبت به رقيب جمهوريخواه خود جلوتر است و از جمله در ۶ ايالت از هشت ايالت کليدی و تعيين کننده آمريکا، نسبت به مک‌کين برتری دارد.

نامزدهای انتخابات رياست جمهوری آمريکا در چند روز اخير تلاش کرده‌اند که با تبليغات گسترده، رأی‌دهندگان مردد را به سوی خود جلب کنند.

در صورتی که اين نتايج در روز انتخابات دچار تغيير ناگهانی نشود انتظار می‌رود که آقای اوباما به عنوان نخستين رئيس‌جمهوری سياه‌پوست ايالات متحده آمريکا انتخاب شود.

اين رأی دهندگان بيشتر در ايالت های فلوريدا، کلرادو، اهايو، ويرجينيا، آيووا و پنسيلوانيا متمرکز بوده و تعداد آنها در ساعات آخر تبليغات کانديداها، پنج درصد از کل رأی‌دهندگان بوده است.

پيش بينی می شود که بيش از ۱۳۰ ميليون نفر در انتخابات رياست جمهوری آمريکا شرکت کنند که پس از انتخابات سال ۱۹۶۰ اين کشور بی سابقه است.

در اين انتخابات همچنين، تمامی ۴۳۵ کرسی مجلس نمايندگان و نيز ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی سنا به رأی گذاشته می‌شود.





















Copyright: gooya.com 2016