چهارشنبه 15 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


موی خودم است! ميشاييل تومان، دی تسايت، برگردان از الاهه بقراط

تا چند سال پيش، قابل تصور نبود که عکس زنان را با چهره در روزنامه منتشر کنند. اگر "تايمز مالی" عکسی درباره نمايش موزيکال "کاباره" منتشر می‌کرد، سانسورچيان دست و پای رقصندگان را در تمامی نسخه‌های آن سياه می‌کردند. امروز اما نخستين زنان مجری در تلويزيون عربستان چهره نشان می‌دهند. يک کودتای تلويزيونی در کشوری که تا کنون مسئله‌اش بيشتر بر سر نديدن بود تا ديدن! ... [ادامه مطلب]

سياست‌زدگی و خشونت، جمشيد فاروقی

جمشيد فاروقی
در جامعه سياست‌زده خشونت تنها به رفتار خشن محدود نمی‌شود، بلکه انديشه و راهکار انديشيدن را نيز در بر می‌گيرد. سياست‌زدگی ناظر، گسترش عنصر خشونت است به حيطه نظر و اشاعه فرهنگ ارعاب در منظر. اين خشونت تنها رابطه دولت با جامعه را شامل نمی‌گردد، بلکه اين خشونت به کل جامعه سرايت می‌کند ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا شد، بی بی سی

محاسبات انجام شده بر اساس شمارش ناتمام آراء نشان می دهد کسب مقام رياست جمهوری آمريکا توسط باراک اوباما با به دست آوردن آراء ايالت های کليدی پنسيلوانيا، اوهايو، آيووا و ويرجينيا قطعی شده است و او اولين رئيس جمهور سياه پوست آمريکا خواهد بود.

بر اساس محاسبات او در حال حاضر حداقل رای کالج ايالتی لازم جهت غلبه بر جان مک کين، نامزد حزب جمهوری خواه را به دست آورده است.

در مقايسه با انتخابات قبل آقای اوباما نه تنها رای اکثر ايالاتی که در سال ۲۰۰۴ به جان کری، نامزد وقت حزب دموکرات رای دادند را مجددا کسب کرد، بلکه در سه ايالت ديگر هم که در دوره قبل به جورج بوش رای داده بودند، پيروز شد.

ايالت اوهايو که در سال ۲۰۰۴ به جورج بوش رای داد، نقشی عمده در پيروزی نامزد موفق در انتخابات رياست جمهوری آمريکا ايفاء می کرد و تا کنون هيچ کدام از نامزد های جمهوری خواه نتوانسته بودند بدون پيروزی در ايالت اوهايو به مقام رياست جمهوری آمريکا دست يابند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بر اساس تازه ترين اخبار رای گيری در اکثر ايالت های آمريکا به پايان رسيده است و شمارش آراء ادامه دارد.

بر اساس نتايج به دست آمده و پيش بينی های انجام شده برمبنای نتايج، آقای اوباما علاوه بر پنسيلوانيا، آراء ايالت های ورمونت، نيوهمپشاير، ايلينوی، دلاور، ماساچوست، کلمبيا، مريلند، کانتيکات، مين، ميشيگان، مينه سوتا، نيويورک، رود آيلند، ويسکانسين و نيوجرزی را به دست آورده است و جان مک کين هم در کنتاکی، کارولينای جنوبی، اوکلاهما، آرکانزاس، آلاباما، کانزاس، داکوتای شمالی، وايومينگ، جورجيا و تنسی موفق بوده است.

شبکه خبری فاکس نيوز همچنين آقای اوباما را پيروز رقابت انتخاباتی در ايالت نيومکزيکو اعلام کرده که در صورت قطعی شدن اين خبر، اين يک پيروزی بسيار مهم برای آقای اوباما محسوب می شود.

برخی شبکه های آمريکايی هم آقای مک کين را پيروز انتخابات در ايالت ويرجينيای غربی معرفی کرده اند.

هر يک از دو نامزد برای پيروزی در انتخابات می بايست حداقل ۲۷۰ رای کالج انتخاباتی را کسب می کردند.

عوامل کليدی
برخی نظرسنجی های پس از رای گيری حاکی از آن هستند که اکثريت رای دهندگان انتخاب خود را با توجه به وضعيت اقتصادی و بحران مالی جهانی انجام داده اند و مسئله عراق، مبارزه با تروريسم و وضعيت سيستم بهداشتی آمريکا برای آنها از اولويت پايينتری برخوردار بوده است.

اين در حالی است که بر اساس نظرسنجی ها يک سال قبل اولويت غالب رای دهندگان مسئله عراق بود.

خبرگزاری اسوشيتدپرس هم گزارش داده بيش از ۹۰ درصد شرکت کنندگان در انتخابات هم در نظرسنجی های پس از رای گيری اعلام کرده اند مسئله نژاد تاثيری در رای آنها نداشته است و تقريبا به همين ميزان هم معتقدند سن دو نامزد در انتخاب آنها بی تاثير بوده است.

ازدحام بی سابقه
در ديگر ايالات رای دهندگان در سراسر آمريکا برای انتخاب رئيس جمهور تازه خود در باجه های رای گيری ازدحام کرده اند.

در بسياری از ايالات از استقبال غيرمنتظره مردم گزارش شده است و انتظار می رود در مجموع ۱۳۰ ميليون نفر در انتخابات شرکت کنند.

اگر اين انتظار برآورده شود ميزان مشارکت در اين انتخابات از هر دوره ديگری از سال ۱۹۶۰ بيشتر خواهد بود.

در ايالت اوهايو، ديگر ايالت کليدی در انتخابات مشارکت بالای ۸۰ درصدی پيش بينی شده و صف رای دهندگان به اندازه ای طولانی است که باجه های رای گيری بايد تا ساعاتی پس از پايان مهلت قانونی رای گيری برای دريافت آراء متقاضيان، به فعاليت خود ادامه دهند.

بر اساس برآورد ها تا پيش از روز رای گيری حدود ۲۹ ميليون نفر رای خود را داده اند.

رای نيمه شب
جان مک کين، نامزد جمهوری خواهان اميدوار است نتيجه ای متفاوت از نظرسنجی ها حاصل شود و باراک اوباما، نامزد حزب دموکرات به دنبال آن است که به عنوان اولين رئيس جمهور سياه پوست آمريکا انتخاب شود.

اوباما و مک کين هر يک در ايالت هايی که خود نمايندگی آن را در مجلس سنای آمريکا بر عهده دارند رای دادند. آقای اوباما در شهر شيکاگو در ايالت ايلينوی رای داد و آقای مک کين در شهر فينيکس ايالت آريزونا رای خود را به صندوق ريخت.

آقای اوباما و همسرش همراه با دو دختر خود در يکی از باجه های رای گيری شهر شيکاگو حضور يافت.

او پس از دادن رای گفت: "سفر ما وقتی باجه ها تعطيل شوند به پايان می رسد، اما رای دادن در کنار دخترانم مسئله مهمی بود."

او سپس به اينديانا رفت تا برای آخرين بار در يک سخنرانی تبليغاتی شرکت کند.

اما آقای مک کين پس از ريختن رای خود، حاضر به گفتگو با خبرنگاران نشد.

سارا پيلين، معاون او در شهر واسيلا در آلاسکا رای داد و به خبرنگاران گفت اميدوار است وقتی روز چهارشنبه از خواب بيدار می شود، معاون رئيس جمهور آمريکا باشد.

سناتور هيلاری کلينتون که رقيب اصلی آقای اوباما برای نامزدی حزب دموکرات بود پيش بينی کرد نتيجه انتخابات "يک پيروز بزرگ" برای اين سناتور ايلينوی باشد.

او رای خود را در يک باجه رای گيری در نيويورک به صندوق ريخت.

پيروزی اول برای اوباما
اولين پيروزی توسط آقای اوباما کسب شد.

روستای کوچک "ديکسويل ناچ" در نيوهمشاير بر اساس سنتی ۶۰ ساله اولين حوزه انتخاباتی است که آغاز به کار می کند.

رای گيری در اين حوزه از نيمه شب به وقت محلی آغاز شد و بنابر نتايج شمارش آراء ۱۰۰ درصد واجدان شرايط در انتخابات شرکت کردند.

در اين حوزه آقای اوباما با ۱۵ رای در برابر ۶ رای برنده شد. از سال ۱۹۶۸ اين اولين باری است که اين حوزه به نماينده ای دموکرات رای داده است.

آخرين ايالاتی که به خيل رای دهندگان خواهند پيوست ايالات آلاسکا و هاوايی خواهند بود.

نظام انتخاباتی آمريکا
در آمريکا رئيس جمهوری با رای مستقيم مردم انتخاب نمی شود بلکه در سيستمی به نام کالج انتخاباتی برگزيده می شود.

براساس اين سيستم در واقع هر ايالت به طور جداگانه رای گيری برگزار می کند. يکی از اهداف بنيانگذاران آمريکا از طراحی اين سيستم حفظ اهميت ايالات در انتخابات بوده است تا نامزدها فقط بر شهرها و مراکز پرجمعيت تمرکز نکنند.

نامزدی که در هر ايالت بيشترين آرا را به دست آورده باشد مجموع آرا کالج انتخاباتی آن ايالت را به دست می آورد و کسی که ۲۷۰ رای جمع آوری کند، به رياست جمهوری خواهد رسيد. ملاک تعيين تعداد آرای کالج هر ايالت جمعيت آن است.

برای مثال اوهايو که سال ۲۰۰۴ به جورج بوش رای داد دارای ۲۰ رای در کالج انتخاباتی است که آن را به يکی از بزرگترين ايالات غيرقابل پيش بينی تبديل می کند. پنسيلوانيا ۲۱ رای در کالج انتخاباتی دارد و در سال ۲۰۰۴ به دموکرات ها تعلق گرفت.





















Copyright: gooya.com 2016