چهارشنبه 15 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


موی خودم است! ميشاييل تومان، دی تسايت، برگردان از الاهه بقراط

تا چند سال پيش، قابل تصور نبود که عکس زنان را با چهره در روزنامه منتشر کنند. اگر "تايمز مالی" عکسی درباره نمايش موزيکال "کاباره" منتشر می‌کرد، سانسورچيان دست و پای رقصندگان را در تمامی نسخه‌های آن سياه می‌کردند. امروز اما نخستين زنان مجری در تلويزيون عربستان چهره نشان می‌دهند. يک کودتای تلويزيونی در کشوری که تا کنون مسئله‌اش بيشتر بر سر نديدن بود تا ديدن! ... [ادامه مطلب]

سياست‌زدگی و خشونت، جمشيد فاروقی

جمشيد فاروقی
در جامعه سياست‌زده خشونت تنها به رفتار خشن محدود نمی‌شود، بلکه انديشه و راهکار انديشيدن را نيز در بر می‌گيرد. سياست‌زدگی ناظر، گسترش عنصر خشونت است به حيطه نظر و اشاعه فرهنگ ارعاب در منظر. اين خشونت تنها رابطه دولت با جامعه را شامل نمی‌گردد، بلکه اين خشونت به کل جامعه سرايت می‌کند ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيوگرافی مختصر باراک اوباما، صدای آمريکا

باراک اوباما در ۴ اوت سال ۱۹۶۱ در هونولولو، مرکز ايالت هاوائی، به دنيا آمد. پدرش دانشجوی سياهپوست کنيائی در دوران تحصيل در دانشگاه هاوايی با مادر باراک که دانشجوی سفيد پوستی از اهالی کانزاس آمريکا بود آشنا شده بود.

اوباما در اولين کتاب خود بنام «روياهائی از پدرم؛ رواياتی از نژاد و ميراث» که اولين بار در سال ۱۹۹۵ به چاپ رسيد، در بيان تمايز ظاهری ميان والدينش، پدر خود را به سياهی شبق و مادرش را به «سفيدی برف» توصيف کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مادر و پدر باراک اوباما بعد از دو سال متارکه کردند و پدر ابتدا به دانشگاه هاروارد رفت و سپس به کنيا بازگشت. قبل از فوت پدر در يک تصادف رانندگی در سال ۱۹۸۲، پدر و پسر يکبار و آن هم به مدت يکماه با يکديگر ديدار کردند.

دکتر استانلی آن دانهام، معروف به آن دانهام، مادر باراک، مجددا پس از فارغ التحصيل شدن از دانشگاه هاوايی (در رشته انسانشناسی)، در سال ۱۹۶۷ با دانشجوئی از اهالی اندونزی بنام «لولو سوئته رو» ازدواج کرد و باراک نيز تا ده سالگی در يکی از مدارس ابتدائی در جاکارتای اندونزی تحصيل می کرد.

اوباما بعد از بازگشت از اندونزی با پدر بزرگ و مادر بزرگ مادری خود در هاوائی زندگی کرد و بعد از گرفتن ليسانس از دانشگاه کلمبيا، در سال ۱۹۸۸ به شيکاگو رفت و به عنوان سازمانده انجمن های محلی در محلات فقير نشين اين شهر بزرگ کار کرد. پس از سه سال کار با مردم حاشيه نشين و سازمان دادن آنان به منظور رسيدن به خواسته های بر حق خود، باراک در امتحان ورودی دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد شرکت کرد و قبول شد. پس از گذراندن سال اول، بر مبنای نمرات و ارزشيابی از نوشته هايش، به سمت ويراستار نشريه حقوقی دانشگاه هاروارد که از معتبرترين نشريات حقوقی آمريکاست برگزيده شد، و در سال ۱۹۹۰ به رياست نشريه رسيد.

پس از فارغ التحصيلی از دانشگاه هاروارد، باراک اوباما در سال ۱۹۹۶ در انتخابات سنای ايالتی ايالت ايلينويز، و در سال ۲۰۰۴ در انتخابات سنای ايالات متحده به پيروزی رسيد.

در تابستان سال ۲۰۰۴ و در جريان کنوانسيون حزب دموکرات دربوستون (ماساچوست) که به انتخاب رسمی جان کری به عنوان نامزد آن حزب در انتخابات رياست جمهوری انجاميد، از باراک اوباما خواسته شد سخنرانی کليدی آن کنوانسيون را نوشته و ارائه دهد.

اوباما دراين سخنرانی از ضرورت در پيشگيری راه و رسم جديدی برای حزب دموکرات سخن گفت. شيوائی اجرای آن سخنرانی باعث شد تنها سناتور سياه پوست آمريکائی در آن زمان بشدت طرف توجه دستگاه های ارتباط جمعی قرار گيرد.

سناتور اوباما در فوريه سال ۲۰۰۷ با اعلام نامزدی خود برای رياست جمهوری اين کشور از حزب دموکرات مبارزات انتخاباتی خود را با دو شعار زير بنائی «اميد» و «تغيير» آغاز کرد و هنگاميکه در سوم ژانويه سال جاری در انتخابات آيووا به پيروزی رسيد، با تکيه بر اين دو شعار موضوع سخنرانی پيروزی خود را پايان دادن به شکاف های اجتماعی ميان آمريکائيان قرار داد.

بعد از ۱۶ ماه مبارزات انتخاباتی با سناتور هيلاری کلينتون در مراحل گوناگون انتخابات مقدماتی در حزب دموکرات، باراک اوباما در سوم ژوئن نامزدی خود از جانب آن تشکيلات سياسی را اعلام کرد.

گراند گيم Ground Game اصطلاحی برگرفته از رقابت های ورزشی ست که هنگاميکه در مورد مبارزات انتخاباتی بکار گرفته می شود شامل مراحل مختلف تهييج طرفداران، صحنه آرائی، استفاده از رسانه های همگانی، پيام رسانی، جمع آوری کمک ها، و سرانجام تهييج و ترغيب طرفداران به رای دادن می شود. بر اين اساس، دنيس جانسون استاد مديريت سياسی در دانشگاه جرج واشنگتن معتقد است راهبران مبارزات انتخاباتی اوباما اين سلسله از اعمال را به بهترين وجه ممکن انجام داده اند.

باراک اوباما در جريان ۲۱ ماه مبارزات انتخاباتی گوهر اتکای به نفس و تجليات رهبری خود را بيش از پيش صيقل داد و مسافرت های او به اروپا و عراق و افغانستان نيز با هدف نمايش هر چه مبسوط تر اين صفات طراحی و اجرا شد.

در حاليکه تا چند هفته قبل مسائل خارجی و امنيت ملی هنوز نقطه ضعف مبارزات انتخاباتی سناتور اوباما تلقی می شد، شدت گيری بيسابقه بحران در بازار های مالی آمريکا در کمی بيش از ۶ هفته پيش معضلات داخلی و اقتصادی را در صدر الويت های رای دهندگان آمريکائی قرار داد وآشکارا به مبارزات انتخاباتی سناتور اوباما کمک کرد.

صرفنظر از آنکه چه کسی در اولين ساعات شامگاه روز چهارم نوامبر بعنوان چهل و چهارمين رئيس جمهوری ايالات متحده برگزيده شود، در تلخيص اين طولانی ترين انتخاباتِ تاريخ همين بس که تقريبا همه متفق القولند تا همين جای کار باراک اوباما سرمنشاء پديده ای تاريخی و سرنوشت ساز بوده، که با توجه به اخبار منتشره حاکی از هيجان های مردمی در ساير نقاط جهان، اهميت و تاثير گذاری آن از مرزهای اين کشور نيز بسيار فراتر رفته است.





















Copyright: gooya.com 2016