جمعه 17 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


انتخاب اوباما: پيروزی اميد بر ترس، علی کشتگر

باراک اوباما
پس از تصويب قانون اساسی آمريکا به همت توماس جفرسون و جورج واشنگتن و لغو برده داری به فرمان ابراهام لينکن، انتخاب نخستين رئيس جمهور سياه پوست، سومين نقطه عطف در تاريخ تحول دموکراسی و حقوق بشر در اين کشور است. بحران فراگير مالی و پيروزی اوباما نشانه شکست اقتصادی و سياسی نئوليبراليسم نيز هست ... [ادامه مطلب]

موی خودم است! ميشاييل تومان، دی تسايت، برگردان از الاهه بقراط

تا چند سال پيش، قابل تصور نبود که عکس زنان را با چهره در روزنامه منتشر کنند. اگر "تايمز مالی" عکسی درباره نمايش موزيکال "کاباره" منتشر می‌کرد، سانسورچيان دست و پای رقصندگان را در تمامی نسخه‌های آن سياه می‌کردند. امروز اما نخستين زنان مجری در تلويزيون عربستان چهره نشان می‌دهند. يک کودتای تلويزيونی در کشوری که تا کنون مسئله‌اش بيشتر بر سر نديدن بود تا ديدن! ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه گزارشگران بدون مرز در باره توقيف هفته نامه "شهروند امروز"

يک روز پس از انتقاد آيت الله خامنه ای از مطبوعات "شهروند امروز" توقيف شد

هفته‌نامه شهروند امروز در تاريخ ١٥ آبان ماه از سوی هيات نظارت بر مطبوعات توقيف شد. شهروند امروز در آخرين شماره‌های خود به معرفی نامزدهای احتمالی انتخابات رياست جمهوری پرداخته بود. اعلام توقيف اين نشريه وزين و انتقادی همزمان با سخنرانی آيت اله خامنه‌ای است که بار ديگر به مطبوعات در باره انتقاد از دولت هشدار داده بود. وی در دفاع از دولت رئيس جمهور احمدی نژاد گفت : "برخی افراد برای سياه نمايی در فضای جامعه و ايجاد اغتشاش ذهنی و ترديد در مردم تلاش می کنند."چندی يش آيت‌اله خامنه ای "فعاليت های زودهنگام انتخاباتی را موجب منحرف شدن ذهن ها از مسائل اصلی " و آن را "به ضرر مصالح کشور" اعلام کرده بود. از سوی ديگر سولماز ايگدر وب‌نگار سايت کانون زنان ايرانی به شش ماه زندان محکوم شده است.
گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام می‌کند : " آخرين باری که آيت‌اله خامنه ای به مطبوعات "هشدار" داد موج توقيف مطبوعات در ايران آغاز شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


از بهار ١٣٧٩ تا امروز بيش از ٢٠٠ نشريه در ايران توقيف شده است. با نزديک شدن به زمان انتخابات رياست جمهوری در خرداد ١٣٨٨ اين نگرانی وجود دارد که دولت محمود احمدی نژاد سرکوب مطبوعات را تشدت کند. از آغاز سال ميلادی تا امروز بيش از ٣٠ نشريه توقيف شده اند. از سوی ديگر نزديکان دولت روزنامه‌های جديدی را راه اندازی کرده اند که ابزاری موثر در کازار انتخاباتی است."

در تاريخ ١٥ آبان ماه هفته نامه شهروند امروز از سوی هيات نظارت بر مطبوعات که تحت مسووليت وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی است. عليرضا ملکيان، معاون مطبوعاتی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی علت توقيف هفته نامه شهروند امروز را " رعايت نکردن زمينه انتشار توسط هيات نظارت بر مطبوعات" اعلام کرده است. هفته نامه شهروند امروز با مدير مسوولی محمد عطريانفر يکی از نزديکان آيت‌اله رفسنجانی از فروردين سال ١٣٨٦ منتشر می‌شد. و روزنامه‌نگارانی از روزنامه توقيف شده شرق به سردبيری محمد قوچانی هدايت آنرا بر عهده داشتند.

در ماه های اخير دو روزنامه نزديک به دولت محمود احمدی نژاد انتشار خود را آغاز کردند. روزنامه خورشيد در تاريخ ١٤ مهر فعاليت خود را آغاز کرد اما مدتی بعد به دليل مشکلات اداری و اختلاف در وزرات رفاه بر سر مديريت اين روزنامه از انتشار بازماند. روزنامه وطن امروز يک ماه بعد با مديريت يکی از مشاوران نزديک رئيس جمهور انتشار خود را آغاز کرد.

از سوی ديگر، سولماز ايگدر وب‌نگار سايت کانون زنان ايرانی از سوی شعبه ٣١ دادگاه شهر ری به شش ماه زندان محکوم شد. محکوميت به زندان اين وب نگار در دادگاه شفاهی به وی اطلاع داده شده است.

"دستگاه قضايی ايران به خدمت دولت درآمده است. روزنامه نگاران منتقد هيچگاه در دادگاهی عادلانه محاکمه نمی‌شوند. امروز سولماز ايگدر از حق قانونی خود برای درخواست تجديد نظر هم محروم شده است".

سولماز ايگدر در تاريخ ٨ شهريور ماه توسط ماموران وزارت اطلاعات در برابر گورستان خاوران بازداشت و به زندان اوين انتقال يافت. و ی برای تهيه گزارش و عکس از مراسم يادمان خانواده های زندانيان اعدام شده در سال ١٣٦٧ به محل رفته بود. در سال ١٣٦٧ هزاران زندانی سياسی به ‌دستور ايت‌اله خمينی در زندان‌های ايران کشته شدند. در بيستمين سالگرد اين کشتار برگزاری هر گونه مراسم از سوی خانواده‌ها توسط مسوولان جمهوری اسلامی ممنوع شد.اين وب نگار روز ١٩شهريور بعد از ١٢ روز بازداشت در بند امنيتی ٢٠٩زندان اوين با سپردن ١٠٠ ميليون وثيقه آزاد شد.





















Copyright: gooya.com 2016