یکشنبه 19 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


چرا اعدام خشونت را گسترش می دهد؟ جهانگير گلزار

جهانگير گلزار
اگر ما اعدام را تنها وسيله و امکان بدانيم، همان وسيله ای را انتخاب کرده ايم که قاتل انتخاب کرده است. اين وسيله بی حقوق کردن انسان است. اين وسيله زور عريان است. اين وسيله تحقير انسانيت است. نمی شود با وسيله بد و يا با وسيله ای که قاتل به کار برده جبران خسارت کرد  ... [ادامه مطلب]

سازمان افسران حزب توده، دکترمصدّق و رويداد ۲۸ مرداد ۳۲ (بخش دوّم)، علی ميرفطروس

علی ميرفطروس
دکتر مصدّق: "بودجهء دولت، با کسری حدود چهارصد ميليون تومان روبرو است و فقر و آشوب در سراسر کشور، گسترده است. معلّمين مدارس، حقوق ماهيانه‌ای به مبلغ يکصد تومان ـ که معادل ۲۵ دلار است ـ دريافت می‌کنند، اين مبلغ به دشواری هزينهء پرداخت اجارهء يک اطاق را در ماه کفايت می‌کند، در نتيجه: بسياری از معلّمين، هوادار و متمايل به کمونيسم شده‌اند، و اين افکار را در سراسر مدارس کشور ترويج می‌دهند" ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتقادات شديداللحن اعظم طالقانی: اين جوان (احمدی نژاد) خيلی مانده تا پير شود! خاتمی، ساختار شکن نيست، نيايد! انتخاب

خبرگزاری انتخاب : اعظم طالقانی فرزند آيت الله ظالقانی گفت: «از آن‌جا که خاتمی ساختارشکن نيست نيايد بهتر است. حتی نظر خود بنده هم همين است.

اعظم طالقانی" يکی از قديمی ترين سياستمداران زن ايرانی و نخستين زنی است که در تاريخ ايران برای رسيدن به مقام رياست جمهوری اعلام کانديداتوری کرده. پدرش آيت الله طالقانی يکی از پيشگامان انقلاب اسلامی ايران بود.

طالقانی خود را «فعال حقوق زن، اصلاح طلب و منتقد سياسی» می داند. وی در عين حال رياست يکی از انجمن های زنان ايران را هم به عهده دارد. اگرچه نشريه او توقيف شده، طالقانی در نشريه های مختلف به بيان ديدگاه هايش می پردازد. وی می گويد « با وجود داشتن نوه و ناراحتی جسمانی ای که راه رفتنش را با دشواری روبرو کرده، گوشه نشينی اختيار نکرده است».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اعظم طالقانی» که برای سخنرانی در دانشگاه شيراز حضور يافته بود، تصريح کرد: «آقای احمدی‌نژاد برای نظرات مردم ثابت کن ارزش قائلی، سپس نظرات آن‌ها را بخواه. من واقعاً نمی‌دانم اين جوان گويا خيلی مانده تا پير شود».

به گزارش خبرنگار خبرگزاری انتخاب، طالقانی که در دانشگاه شيراز سخنرانی می کرد، در ابتدای سخن خود با اشاره به ۱۶ آذر و ۱۳ آبان از جنبش دانشجويی به‌عنوان جريانی پيشتاز ياد کرد و نظارت دانشجويان را چه در سياست داخلی و چه در سياست خارجی امری تثبيت‌شده برای خود به‌خصوص در دوره‌ی دولت احمدی‌نژاد خواند.

«دبير کل جامعه‌ی زنان انقلاب اسلامی» به‌عنوان مقدمه بر تداوم حرکت نسل جوان همراه با نقادی، مطالعه و نظارت تاکيد کرد و از نقش جامعه‌ی مدنی سخن گفت: « نظارت از اهم رفتارهای جامعه‌ی مدنی محسوب می‌شود. در نظارت امروز، دولت مطلوب مطرح نيست، بلکه مساله‌ی مهم‌تر جامعه‌ی مدنی و جامعه‌ی مطلوب است که در صورتی‌که خود تشکيل ندهيم، ديگران برايمان تشکيل می‌دهند. در جامعه‌ی مدنی، گروه‌های داوطلب، آسيب‌ها و مشکلات جامعه را بررسی می‌کنند و از نشريات و کتاب‌ها و رسانه‌ها، به‌عنوان ابزارهای آگاهی‌بخش خود استفاده می‌کنند. اگر آگاهی و شناخت حقوق انجام شود، به جامعه‌ای مطلوب خواهيم رسيد ».

مدير مسئول مجله‌ی توقيف‌شده‌ی «پيام هاجر» با بيان اين که در جامعه‌ی سياسی احزاب قدرت ندارند، تحقق جامعه‌ی مدنی را امری مهم برای از بين بردن نابرابری‌ها و رسيدن به يک توازن بين مردم و دولت خواند و از دانشجويان خواست با تشکيل NGOها و تشکيلات منسجم‌تر از حقوق مردم ايران در مجامع بين‌المللی دفاع کنند.

اما طالقانی تسخير سفارت آمريکا را اين‌گونه تحليل کرد: «در انقلاب اسلامی اکثريت مردم ايران تنها براندازی رژيم شاهنشاهی را مقصد نهايی خود می‌دانستند و يک سيستم مناسب برای جايگزين کردن در نظر نداشتند. آينده برای مردم ايران مشهود نبود. در صورتی‌که شرايط يک انقلاب خوب آگاهی فرد به فرد جامعه است.

تسخير سفارت گرچه يکی از سمبل‌های مبارزه و نوعی از مقاومت بود، اما از آن‌جا که در ارتباط با سياست جهانی و سياست خارجی کشور بود، پيامدهای زيادی برای کشور داشت. تسخير سفارت از جريانات سياسی مختلفی تاثير پذيرفت و يک جريان سياسی خاص دانشجويان را هدايت نمی‌کرد. اين حرکت به‌دليل طولانی شدن آن زيان‌های زيادی برای کشور به‌دنبال آورد. اين‌که عده‌ای دانشجو در برابر يک قدرت ايستادند، نفسش مهم بود اما بايد در همان ۴۸ ساعت اول جمع می‌شد. به مرور زمان نيز گرو‌ه‌های مختلف به‌دليل تداوم آن، با اين حرکت مخالفت کردند و عکس‌العمل مردم آمريکا نيز در برابر اين حرکت امری طبيعی بود».

وی هم‌چنين عذرخواهی از مردم آمريکا در ماجرای تسخير سفارت را نشانه‌ی تدبير دولت‌مردان ايران خواند و آن را امری مهم در پيشبرد سياست خارجی ايران و احقاق حقوق از دست‌رفته‌ی مردم ايران دانست.

در ادامه‌ی جلسه، يکی از دانشجويان نظر «دبير کل جامعه‌ی زنان انقلاب اسلامی» را در مورد اتفاقات سال گذشته پرسيد که ۸ نفر از دانشجويان دختر دانشگاه صنعتی شيراز به اتهام بدحجابی يک روزه با تماس تلفنی به کميته‌ی انضباطی فرا‌خوانده‌شدند و همچنين اتفاق مشابه آن برای ۵۰ نفر از دانشجويان دختر دانشگاه شيراز که منجر به اخراج ۳ نفر از آن‌ها شد.

طالقانی با بيان اين‌که من خودم پوششم انتخابی بوده و هيچ‌کس مرا مجبور نکرد افزود: «به اين موضوع اعتقاد ندارم که اگر پوشش داشته‌باشم خوبم و اگر نداشته‌باشم بدم. از مسئولين دانشگاه‌ها تقاضا می‌کنم به هيچ‌وجه دختران خوب و پاکدامن ما را زير سوال نبرند و آن‌ها را تنها به اين دليل که دو تار موی آن‌ها بيرون است از تحصيل محروم نکنند. من واقعاً از اين موضوع متاسفم. درد من از اين است که فکر نمی‌کنيم و عمل می‌کنيم. بايد خوب بيانديشيم که به چه نحوی برنامه‌ريزی کنيم و به جوان‌هايمان کمک کنيم. حس مسئوليت‌پذيری را در آن‌ها تقويت کنيم. به او بگوييم که اين نفت، ثروت ملی، معادن، مال توست. نه اين‌که چون ببيند هيچ جايگاهی ندارد بگويد به خدا پناه می‌برم».

طالقانی هم‌چنين در کنار انتقاد از عملکرد نيروی انتظامی در مورد مساله‌ی حجاب خانم‌ها گفت: «حتی آن‌هايی که پوشش هم در واقع ندارند نيروی انتظامی حق بازپرسی و دستگيری آن‌ها را ندارد».

در ادامه «دبير کل جامعه‌ی زنان انقلاب اسلامی» در پاسخ به نظرخواهی دانشجويی در رابطه با اين بند از قانون اساسی که نامزدها و کانديداها بايد از رجال باشند، عنوان کرد: «در دنيای امروز جنسيت مطرح نيست. صلاحيت به توانايی‌هاست. آن چيزی که هست آقايان از به قدرت رسيدن خانم‌ها می‌ترسند. اين را به‌راحتی خانم‌های اصولگرا هم می‌گويند. خانم صفاتی کانديدای مجلس خبرگان می‌شود، از محل ثبت‌نام تا خانه به او تماس گرفته می‌شود که از کانديداتوری خود انصراف بدهد. حرف اصلی ما اين است، خدا در قرآن جنسيت برايش مهم و مطرح نيست. شما چه‌کاره‌ايد؟».

اما بخش ديگری، طالقانی در مورد انتخابات آينده دو نظر را مطرح دانست و چگونگی انتخابات را با محوريت حضور خاتمی پاسخ گفت: «دو نظر مطرح است. اول آن‌که از آن‌جا که خاتمی ساختارشکن نيست نيايد بهتر است. حتی نظر خود بنده هم همين است. دوم آن‌که اگر خاتمی بيايد حداقل يک فضايی باز می‌شود برای بعضی از مسائل. در دوره‌ی خاتمی به سازمان‌ها و NGOها يارانه داده می‌شد و ابزارهای جامعه‌ی مدنی داشت فراهم می‌شد. خاتمی اولين کسی بود که از جامعه‌ی مدنی سخن به ميان آورد».

دبير کل جامعه‌ی زنان انقلاب اسلامی تاسيس صندوق ذخيره‌ی ارزی، بيرون کشيدن مرکز ثقل وزارت اطلاعات و بها دادن به احزاب را از کارهای مهم خاتمی خواند.

بخش پايانی سخنان طالقانی اشاره‌ای به مشکلات اقتصادی کشور بود که آن را ناشی از دو بخش سياست کلی کشور و سياست شخص احمدی‌نژاد دانست.

فرزند آيت‌ا... طالقانی در مورد سياست‌های احمدی‌نژاد افزود: «آقای احمدی‌نژاد يکه‌تاز است. تصميم می‌گيرد اين آقا را بر دارد، آن را جايگزين کند و... از طرفی برای رفع مشکلات اقتصادی کشور نامه به اقتصاددانان می‌نويسد و با آن‌ها جلسه می‌گيرد و از طرف ديگر باز هم کار خود را می‌کند».

وی با بيان اين‌که مردم آلت دست شما نيستند اضافه کرد: «آقای احمدی‌نژاد برای نظرات مردم ثابت کن ارزش قائلی، سپس نظرات آن‌ها را بخواه. من واقعاً نمی‌دانم اين جوان گويا خيلی مانده تا پير شود».





















Copyright: gooya.com 2016