چهارشنبه 22 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بنيادهای توتاليتر و دينی بينش سياسی در پرتو ديالوگ سارتر و بنی لِوی، شيدان وثيق

شيدان وثيق
آن چه که در اين بخش نخست، زير عنوان ديباچه ای بر گفتگوهای سارتر- بنی لِوی، از نظر خواننده می گذرد، توضيح ماجرای اين ديالوگ فلسفی – سياسی است. شرايطی که در بستر آن ها، در دهه ی ۱۹۷۰ اين مباحثات انجام می پذيرند؛ شرايطی که خودِ ما چپ های مارکسيست ايرانی، بويژه در خارج از کشور، در آن قرار داشتيم و سرانجام، تحولی که در روند ديالوگ آن دو پيش می آيد ... [ادامه مطلب]

برای صلح پايدار در باختر آسيا، بهروز آرمان

بهروز آرمان
می توان سياست "دگرگونی" در رهبری نوين آمريکا را به ويژه با درجه پايبندی به رويکردهای صلح جويانه و بازگشت به دکترين خلع سلاح در پهنه جهانی و از جمله در باختر آسيا (به جای يکه تازی های جنگ افروزانه، گسترش اتحاديه های نظامی، افزايش شمار پايگاه های تسليحاتی و توليد روزافزون و پرهزينه سلاح های کشتار همگانی) به محک گرفت ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اردوغان: آنکارا مايل به ميانجی گری ميان دولت جديد آمريکا و ايران است، ايسنا

نخست‌وزير ترکيه گفت که آنکارا مايل است به عنوان ميانجی بين دولت جديد آمريکا و ايران عمل کرده و از نقش روزافزون خود در خاورميانه به عنوان پلی برای اتصال شرق و غرب به يکديگر استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، رجب طيب‌اردوغان، نخست‌وزير ترکيه در تازه‌ترين گفت‌وگويش با روزنامه‌ی نيويورک‌تايمز گفت که انتخاب باراک اوباما به رياست جمهوری آمريکا فرصت‌های جديدی را برای تغيير در روابط بين ايران و آمريکا به وجود می‌آورد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اردوغان نامه‌ی تبريک محمود احمدی‌نژاد رييس جمهور ايران به اوباما را "گامی که می‌توان از آن استفاده کرد" خواند و گفت: ما آماده ميانجی‌گری هستيم. فکر می‌کنم بتوانيم مفيد واقع شويم.

نخست‌وزير ترکيه در ادامه گفت: ما روابط ايران و آمريکا را با نگرانی بسياری دنبال می‌کنيم. اميدواريم چنين مسائلی سر ميز مذاکرات حل شود. در عصر حاضر جنگ هرگز راه‌حل خوبی نيست.

يک مقام غربی که چون اجازه نداشت به طور علنی در اين باره صحبت کند خواست نامش فاش نشود گفت که ترکيه "از آنچه ممکن است اتفاق بيفتد وحشت دارد. آنها نمی‌خواهند ماجرای عراق تکرار شود."

روزنامه‌ی نيويورک‌تايمز در ادامه نوشت: ترکيه اعلام کرد که از موقعيت ويژه‌ای برخوردار است (اين کشور عضو ناتو است، ماه گذشته عضو غير دائم شورای امنيت سازمان ملل شد و کشوری مسلمان است که در سال‌های اخير روابط خود با همسايه‌ی خاورميانه‌اش را احياء کرده است) تا بتواند گفت‌وگوها بين واشنگتن و تهران را تسهيل بخشد؛ اما مقامات غربی ابراز شک و ترديد کرده‌اند که ترکيه که عضو ائتلاف غربی است بتواند به عنوان يک ميانجی بيطرف بين آمريکا و واشنگتن عمل کند.

مقام غربی که خواست نامش فاش نشود، گفت: آنها می‌دانند که ميانجی‌گری بين تهران و واشنگتن حقيقتا کار حساسی است و ممکن است آنها را در نقطه‌ی اشتباهی قرار دهد. با اين حال يک دولت جديد در آمريکا و داشتن رييس جمهوری که گفته است قصد دارد تغييرات گسترده‌ای در سياست خارجی به وجود آورد ممکن است فرصت‌های جديدی را ايجاد کند.

اين مقام غربی با اشاره به اينکه ترکيه کمک بسياری کرده است، گفت که اگرچه ديپلماسی شديد با ايران فاصله‌ی زيادی با موفقيت دارد "يکی از چيزهايی که می‌تواند مفيد باشد يک کشور مسلمان است که سعی کند ايران را به مسيری ديگری هدايت کند."





















Copyright: gooya.com 2016