یکشنبه 2 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پیشنهاد نویسندگان برای مطالعه در نوروز، مهر

نویسندگان و منتقدان ادبی کتابهایی همچون "هفت پیکر"، "مراسم گردن‌زنی"، "داستایفسکی"، "بیوتن"، "جزیره سرگردانی"، "سه‌گانه دورنمات"،"رازی در کوچه‌ها"، "در راه ویلا"، "آخرین عشق کافکا" و "شیاطین" را برای مطالعه در تعطیلات نوروز 88 پیشنهاد کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، نویسندگان و منتقدان ادبی در گفتگو با خبرگزاری مهر کتابهای مختلفی را برای مطالعه در نوروز88پیشنهاد کردند اما در این میان یوسف علیخانی معتقد است که نویسندگان باید به جای مطالعه ادبیات داستانی به سفر بروند تا با کسب تجربه‌های جدید دنیایی جذاب را در داستانهایشان به مخاطبان عرضه کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




سفر دید وسیعی به نویسنده می‌دهد

یوسف علیخانی نویسنده و برگزیده نخستین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد به همه نویسندگان توصیه کرد در ایام نوروز به جای مطالعه سفر کنند، چرا که سفر می‌تواند تجربه خوبی برای نوشته‌های بعد آنها فراهم کند.

وی گفت: من به نویسندگان و علاقمندان ادبیات توصیه می ‌کنم تعطیلات نوروز خود را به گشت و گذار بگذرانند چرا که تعطیلات نوروز زمان استراحت و سفر است و این زمان به‌ویژه برای نویسندگان بهترین فرصت برای سفر و کسب تجربه به شمار می‌آید.

نویسنده رمان "اژدها کشان" افزود: نویسندگان باید با سفر به اطراف ایران دنیای گسترده‌ای برای خودشان ایجاد کنند. سفر کردن دید وسیعی به آنها می‌دهد که بعد از آن می‌توانند با استفاده از این دید تازه داستانهای جذابی و تاثیرگذاری پدید بیاورند.

علیخانی در ادامه خاطرنشان کرد: من همواره به عنوان راهنمای سفر بودم به همین دلیل توصیه می کنم نویسندگان به هیچ وجه کتابی به همراه خود نبرند تنها یک دوربین عکاسی و یک دفترچه یادداشت به همراه داشته باشند تا با استفاده از آنها تجارب جدیدی را که کسب می کنند، ثبت کنند.

نویسنده مجموعه داستان"اژدها کشان" تصریح کرد: نویسندگان در داستانهایشان دنیایی را می‌آفرینند تا مخاطبان در این دنیا سفر کنند و از آن لذت ببرنند.

وی در ادامه اظهار داشت: به همه همکارانم خسته نباشید می‌گویم همه نویسندگان در سال گذشته تلاش کردند و ممکن است ضعفی هم در کارشان داشته باشند اما نوشته‌هایشان حاصل همه تلاش آنهاست. امیدوارم ما نویسندگان در سال آینده با سفر در ایام عید بتوانیم با انرژی بیشتر درخت تناور ادبیات را تناور کنیم.

"مراسم گردن زنی"، "داستایفسکی"پیشنهاد زنوزی جلالی

اما فیروز زنوزی جلالی نویسنده و برگزیده نخستین دوره جایزه جلال آل احمد و بیست و هفتمین دوره جایزه ادبی کتاب سال "مراسم گردن زنی" ناباکوف و "زندگینامه داستایفسکی" نوشته هانری ترویا را برای مطالعه در نوروز به علاقمندان ادبیات داستانی پیشنهاد کرد.

این نویسنده گفت: "مراسم گردن زنی ناباکوف" کتاب نیرومندی است و اصلا به اعتقاد من کارهای این نویسنده در زمینه داستان و نقد بسیار قدرتمندند و بنابراین به همه علاقمندان ادبیات پیشنهاد می‌کنم تا رمان "دعوت به مراسم گردن زنی" را بخوانند.

وی افزود: ما کمتر نویسنده‌ای در دنیا داریم که منتقد خوبی باشد اما ناباکوف در هر دو حوزه موفق بیرون آمده و آثار درخشانی در دو حوزه پدید آورده است، آثاری مثل "لولیتا"، "دعوت به مراسم گردن زنی" و"خنده در تاریکی" هر سه از جمله داستانهای درخشان جهان هستند.

زنوزی جلالی خاطرنشان کرد: کتاب "داستایفسکی" نوشته هانری ترویا نیز زندگینامه داستایفسکی نویسنده برجسته روسی است که با قلمی نیرومند تالیف شده و می‌تواند الگویی مناسب برای نویسندگان ما باشد.

این نویسنده اظهار داشت: "ترویا" زندگینامه‌های نویسندگان مطرح روسی از جمله آنتوان چخوف، لئو تولستوی، نیکولای گوگول و الکساندر پوشکین را نوشته است که آنقدر جذاب هستند که به اندازه رمان برای مخاطب کشش دارند.

وی با بیان اینکه هر نویسنده ایرانی که می‌خواهد زندگینامه داستانی بنویسد باید حتما این کتاب را مطالعه کند، تاکید کرد: در ایران اغلب زندگینامه‌های داستانی خشک و بیروح هستند و هیچ رغبتی در مخاطب بر نمی‌انگیزند، بنابراین توصیه می‌کنم هرکسی که می‌خواهد زندگینامه داستانی بنویسد، کتابهای هانری ترویا را مطالعه کند.

"جزیره سرگردانی" پیشنهاد ذوالفقاری

حسن ذوالفقاری، مدرس زبان و ادبیات فارسی نیز رمان "جزیره سرگردانی" نوشته سیمین دانشور و آثار احمد محمود را جزو خواندنی‌ترین کتاب‌ها برای ایام نورز دانست.

وی گفت: هر خواننده‌ای برای خودش علایق و سلایق خاص دارد اما فکر می‌کنم خواندن رمان و مجموعه داستان‌های از نویسندگان ایرانی در چنین ایامی لذتبخش باشد.

این نویسنده و پژوهشگر ادبیات افزود: البته مطالعه کتاب‌های تاریخی هم ویژه ایام نوروز است و من هم خودم در حال حاضر خاطرات اسدالله علم را می‌خوانم که برایم بسیار جذاب است و اصولاً هر وقت فرصت بشود، کتاب‌های تاریخی و رمان می‌خوانم.

ذوالفقاری خاطر نشان کرد: به صورت خاص من رمان‌های "احمد محمود" و سیمین دانشور به ویژه کتاب "جزیره سرگردانی" او را برای ایام نورز پیشنهاد می‌کنم. برای کسانی هم که علاقه مند به حوزه پژوهش در حوزه‌های ادبیات و تاریخ هستند، مطالعه کتاب‌های محمدرضا شفیعی کدکنی و محجمدابراهیم باستانی پاریزی را پیشنهاد می‌کنم.

ذوالفقاری گفت: در میان آثار کلاسیک و در کنار آثار همیشه خواندنی مثنوی مولوی و دیوان اشعار حافظ و سعدی، کتاب "هفت پیکر" نظامی گنجوی را پیشنهاد می‌کنم که داستان‌های بسیار مهیجی هم دارد.

"بیوتن" پیشنهاد احمد دهقان

احمد دهقان نویسنده و منتقد ادبی کتاب "بیوتن" اثر رضا امیرخانی را از جمله آثار خوب و ماندگار سال گذشته در ادبیات ایران خواند که توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

وی گفت: بسیاری از کارشناسان معتقدند در سالهای اخیر رمان و داستان بلند خوبی منتشر نشده است اما به اعتقاد من کتاب "بیوتن" از آثار خوب سال گذشته است که گزینه مناسبی برای مطالعه در نوروز به شمار می‌آید.

نویسنده کتاب "من قاتل پسرتان هستم" ادامه داد: رضا امیرخانی از نویسندگان حرفه‌ای محسوب می‌شود و چند سالی بود روی این کتاب کار می‌کرد تا آنکه در نمایشگاه امسال شاهد انتشارش بودیم.

دهقان در مورد این کتاب گفت: این اثر حاصل دغدغه‌های ذهنی و سیاسی یک نویسنده ایرانی است که اعتقادش را در مورد انقلاب و مذهب بیان می‌کند.

وی افزود: از آنجا که مسایل مذهبی دغدغه‌ بسیاری از خوانندگان است این کتاب توانسته توجه بسیاری را جلب کند و در مدت کوتاهی هفت بار تجدید چاپ شود.

این نویسنده خاطرنشان کرد: "بیوتن" می‌تواند یکی از کتابهای خواندنی روزگار ما باشد و تا سالهای بعد هم همه از خواندنش لذت ببریم زیرا با مطالعه این کتاب سوالات زیادی در ذهن مطرح می‌شود و کمتر کتابی موفق به چنین کاری می‌شود.

سه‌گانه دورنمات و نمایشنامه‌های برتولت برشت پیشنهاد سید محمود حسینی زاد

سید محمود حسینی‌زاد نویسنده و مترجم ادبیات آلمانی سه گانه فردریش دورنمات و سه نمایشنامه از برتولت برشت را برای مطالعه در تعطیلات نوروز پیشنهاد کرد.

وی توضیح داد: از میان سه‌گانه دورنمات رمان "قول" بهترین اثر پلیسی است که مانندی ندارد. این رمان ویژگیهایی دارد که آن را از دیگر رمانهای پلیسی متمایز می‌کند مثلا اغلب به اشتباه فکر می‌کنند که رمان پلیسی باید تنها سرگرم کننده باشد اما این رمان علاوه بر جنبه سرگرم کنندگی از منظر درونمایه و تفکر، صحنه‌سازی و ایجازنویسی اثر درخشانی محسوب می‌شود.

حسینی‌زاد خاطرنشان کرد: دورنمات نمایشنامه‌نویس و نویسنده قرن بیستم آلمان است که نمایشنامه‌هایی چون "ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی"، "ملاقات با بانوی سالخورده" و "فیزیکدانها" نوشته است.

وی اذعان داشت: دورنمات نویسنده پرکاری بود و علاوه بر نگارش مقاله و داستان کوتاه، گاهی رمانهای پلیسی هم می‌نوشت. سه گانه این نویسنده با عنوان "قول"، "سوءظن" و "قاضی و جلادش" را انتشارات ماهی منتشر کرده که خواندن این کتابها را به علاقمندان ایرانی توصیه می‌کنم.

این مترجم همچنین سه نمایشنامه از برتولت برشت را از دیگر آثار پیشنهادی برای مطالعه خواند و افزود: انتشارات خوارزمی دو سال پیش سه نمایشنامه از این نویسنده با عناوین "بعل"، "صدای طبل در شب"، "در جنگل شهر" را روانه بازار کرده که از آثار بسیار جذاب و منحصر به فرد برشت است.

وی ادامه داد: این نمایشنامه‌ها از این نظر اهمیت دارند که در دوره‌ای خاص از زندگی برشت نوشته شده‌اند. این نویسنده در این دوران تصمیم گرفت ژانر اکسپرسیونیستی را به کنار بگذارد و در آثارش به اجتماع بپردازد.

پیشنهاد صفدر تقی‌زاده: "رازی در کوچه‌ها" و "در راه ویلا"

صفدر تقی‌زاده نویسنده و مترجم ادبی، دو اثر "رازی در کوچه‌ها" و "در راه ویلا" را برای مطالعه در تعطیلات نوروز پیشنهاد کرد.

وی گفت: دو کتابی که امسال توجه من را به خود جلب کردند یکی رمان "رازی در کوچه‌ها" (نشر چشمه) و دیگری مجموعه داستان "در راه ویلا" (نشر مرکز) بود که نویسنده هر دوی این آثار فریبا وفی است.

تقی زاده افزود: در کتاب "رازی در کوچه‌ها" اهمیت استقلال و موقعیت زن در جامعه در خلال روایتی جذاب به خوبی نشان داده شده است و برای یک مخاطب حرفه‌ای کشش بسیار دارد.

وی در تشریح مجموعه داستان "در راه ویلا" نیز یادآور شد: این مجموعه داستان شامل 9 داستان کوتاه است که دست کم نیمی از این داستانها خواننده دقیق و پرتوقع ادبیات داستانی به خوبی ارضا می‌کند و همین ویژگی نشاندهنده این است که فریبا وفی اکنون به مرحله‌ای از داستان‌نویسی رسیده که می‌تواند ظریفترین و پنهان‌ترین نکات درونی شخصیتهایش را برای مخاطب روشن کند.

این نویسنده گفت: هر دوی این کتابها هم به لحاظ ریزبینی‌ها و تیز‌بینیهای راوی تاثیرگذار هستند و به نظر من برای مطالعه در ایام فراغتی مانند نوروز بسیار جذاب و مفید‌ند.

"آخرین عشق کافکا" و "شیاطین" دو گزینه لادن نیکنام

لادن نیکنام نویسنده و منتقد ادبی "آخرین عشق کافکا" نوشته کاتیا دیامانت و "شیاطین" نوشته فئودور داستایوفسکی را برای مطالعه در نوروز به علاقمندان ادبیات پیشنهاد کرد.

وی درباره انتخاب کتاب "آخرین عشق کافکا" گفت: این کتاب که با ترجمه موفق سهیل سمی منتشر شده ‌است کتابی ارزشمند درباره زندگی فرانتس کافکاست و ارزش این آن به این دلیل است که کافکا نویسنده مهم و تاثیرگذاری در تاریخ ادبیات جهان و ایران محسوب می‌شود.

نیکنام افزود: بسیاری از نویسندگان ایرانی خودآگاه یا ناخودآگاه تلاش بسیاری تقلید از سبک و سیاق کافکا داشتند و یا دارند و همین نشاندهنده تاثیرگذاری خالق "مسخ" است.

نویسنده کتاب "مورچه در ماه" خاطرنشان کرد: این کتاب علاوه بر آنکه از نظر زندگینامه‌نویسی الگوی مناسبی برای نویسندگان محسوب می‌شود از نظر نوع نگاهش به زندگی کافکا نیز جنبه آموزشی دارد.

این نویسنده در ادامه رمان "شیاطین" داستایفسکی را دومین کتاب پیشنهادی برای عید خواند و یادآور شد: مطالعه این کتاب حجیم به دلیل قدرت بالای نویسنده در روایت، تعدد شخصیتها و ارائه پیچیدگیهای روانی انسان چه برای مخاطبان حرفه ای و چه برای مخاطبان غیر حرفه ای ضروری است.

وی با بیان اینکه ایام نوروز زمان مناسبی برای خواندن رمانهای حجیم است تاکید کرد: همچنین نباید تلاش ستودنی سروش حبیبی را در ترجمه این اثر با ارزش و حجیم از یاد ببریم.





















Copyright: gooya.com 2016