یکشنبه 2 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نوروز با حضور وزيران خارجه سه كشور فارسي زبان در افغانستان برگزار شد، ايرنا

آيين باستاني نوروز با حضور وزيران امور خارجه سه كشور فارسي زبان ايران، افغانستان و تاجيكستان روزشنبه در نخستين روز سال ‪۱۳۸۸‬هجري شمسي در شهر مزارشريف مركز ولايت تاريخي بلخ در شمال افغانستان برگزار شد.

به گزارش ايرنا، در اين مراسم منوچهر متكي وزير امور خارجه و هيات همراه و فداحسين مالكي سفير ايران در افغانستان ،همراه خان ظريفي وزير خارجه تاجيكستان ، رنگين دادفر اسپنتا وزير خارجه افغانستان ،نمايندگان سياسي شماري از كشورها، نمايندگان كشورهاي عضو اكو و طبقات مختلف مردم از گوشه و كنار افغانستان حضور داشتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




حامد كرزي رييس جمهور افغانستان در پيامي به مناسبت آغاز سال جديد كه توسط عبدالكريم خرم وزير اطلاعات و فرهنگ اين كشور قرائت شد، از افغان ها خواست در كنار صلح و صفا در كمال برادري و برابري با هم زندگي كنند.

كرزي با تاكيد بر تلاش و جديت مردم در سال جديد براي پيشرفت و ترقي افغانستان اظهار داشت: سال گذشته هرچند توام با ناملايماتي بود ،اما كشور شاهد پيشرفتهايي در عرصه‌هاي مختلف نيز بوده است .

وي تصريح كرد: هرچند تداوم خشكسالي، ادامه حملات شورشيان، بمب گذاري، حملات انتحاري، كشتار غيرنظاميان و حملات هوايي نيروهاي خارجي در سال گذشته مردم افغانستان را رنج داده است، اما باعث تضعيف روحيه افغان‌ها در پبشرفت و ترقي نشده است .

كرزي در اين پيام از نوروز به عنوان فرهنگ مشترك سه كشور فارسي زبان ياد كرد و گفت كه در اين ايام هفته فرهنگي اكو نيز در مزارشريف ادامه دارد.

همچنين عطامحمد نور والي بلخ با تشكر از حضور وزيران امور خارجه افغانستان، ايران و تاجيكستان در نخستين روز سال جديد در شهر مزارشريف اظهار داشت كه قدمت نوروز در اين ولايت به شش هزار سال قبل بازمي گردد در حاليكه شهر باستاني بلخ ‪ ۵۲‬قرن قبل احداث شده است.

ولايت بلخ با دو ميليون نفر جمعيت با تاجيكستان، ازبكستان و تركمنستان مرزمشترك دارد. هم اكنون در اين ولايت ‪۴۰۱‬هزار دانش آموز و هفت هزار دانشجو مشغول تحصيل هستند.

در پايان مراسم پرچم منسوب به امام علي(ع) در مراسم با شكوهي در شهر مزارشريف در آرامگاه منسوب به حضرت علي (ع) به اهتزاز درآمد كه به مدت ‪۴۰‬ روز برافراشته خواهد بود.

هنگام بر افراشتن اين پرچم ضمن نواخته شدن سرود ملي افغانستان، ‪۲۱‬گلوله توپ نيز شليك شد.

وزير امور خارجه ايران روز جمعه در صدر هياتي بلندپايه وارد مزارشريف شد و با همتاي افغان و تاجيك خود ديدار كرد و سپس در آيين بهره برداري از چندين طرح عمراني و فرهنگي كه از سوي ايران احداث شده است، شركت كرد.

همچنين با حضور وزيران امور خارجه سه كشور، نشست سه جانبه ايران ، افغانستان و تاجيكستان برگزار شد و طرفين با صدور بيانيه‌اي ‪ ۲۴‬بندي بر توسعه همكاري درعرصه‌هاي مختلف ميان سه كشور تاكيد كردند.





















Copyright: gooya.com 2016