پنجشنبه 18 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تمديد نمايشگاه رضا دقتی در پاريس، ايلنا

نمايشگاه رضا دقتی در پاريس تا ۱۲ سپتامبر(۲۱ شهريور) تمديد شد. اين نمايشگاه که تحت عنوان "راه‌های موازی" در ايستگاه لوگزامبورگ پاريس برپاست، تا روز ۱۲ سپتامبر ميزبان علاقمندان خواهد بود.


ايلنا: نمايشگاه رضا دقتی در پاريس تا ۱۲ سپتامبر(۲۱ شهريور) تمديد شد.
رضا دقتی درمورد اين نمايشگاه گفت: نام نمايشگاه درحقيقت نام کتابی است که در پاريس چاپ شد، نوشته همسر من؛ راشل و پسرم؛ دل آزاد، که شرح سفری بود که سال پيش من با پسرم از پکن تا پاريس به مدت دو ماه داشتم. اين کتاب داستان اين سفر را مطرح می‌کند و اين نمايشگاه هم نوعی مرور بر اين داستان دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




نمايشگاه دقتی در يکی از بزرگترين ايستگاه‌های قطار بين شهری پاريس برپا شده و دربردارنده شش تابلو است که هرکدامشان ۱۶ در ۷ متر اندازه دارد.
در کل نزديک به ۶۰۰ مترمربع مساحت کل اين تابلوها هست. سه عدد از اين تابلوها تک عکسی هستند. يکی از آنها پرتره دختر افغان است، يکی زنی است از اويغورها در ترکستان شرقی در چين و سوار اسبی است در يک منطقه بسيار باز بزرگ، ديگری هم عکسی از دراويش ترکيه است که درحال رقص‌اند و دقتی آن را با اشعار مولانا تلفيق کرده و کلمه صلح را به بيش از ۱۰ زبان دنيا روی آن نوشته است.
او درباره برپايی نمايشگاه در متروی لوگزامبورگ پاريس، افزود: يکی از کارهای مهمی که من توی اين چند سال گذشته در اکثر کشورهای مختلف انجام داده‌ام و ادامه می‌دهم، اين است که جاهايی نمايشگاه می‌گذارم که مردم زيادی از آنجا رد می‌شوند و بدون اينکه کسی به اينها فکر کرده باشد، چيزی نشان داده باشد، غيراز آگهی‌های تبليغاتی که توی متروها پراست، نظر به اينکه در متروی لوگزامبورگ، بيش از ۱۰ هزار نفر در روز آدم رد می‌شود و اين نمايشگاه چهار ماه اينجا می‌ماند، اگر يک حساب کنيد می‌بينيد که اولاً تعداد بسيار زيادی آدم اين عکس‌ها را می‌بينند و دوم اينکه آنهايی که می‌بينند، آدم‌های سطح پائين اين جامعه هستند. من با اينها بيشتر ارتباط دارم.
رضا دقتی درباره فعاليت‌های خود در عکاسی تصريح کرد: عشق بود که مرا به سمت فعاليت‌هايی در راستای آموزش و پرورش زنان و کودکان جهان هدايت کرد. به عنوان يک پدر، تنها آرزويم اين است که بتوانم اين ارزش‌ها را به فرزندان خود نيز منتقل کنم. نسل‌ها بايد با يکديگر مواجه شوند، همديگر را ببينند، با هم حرف بزنند.
رضا دقتی متولد ۱۳۳۳ در تبريز است که در دنيا او را با نام "رضا "می‌شناسند. موسسه "آينه "که توسط دقتی اداره می‌شود؛ با انتشار هشت نشريه ازجمله «کابل» معتبرترين نشريه افغانستان، سهم عمده‌ای در بازار مطبوعات افغانستان دارد.
دقتی با راه‌اندازی يک آژانس عکس و يک ايستگاه راديويی کار خود را توسعه داده است. از او کتاب احمدشاه مسعود که مشتمل بر ۲۰ سال عکاسی از سردار مشهور افغان است، منتشر شده است.
دقتی در افغانستان با احمدشاه مسعود آشنا شد و توانست در سفرهای خود به افغانستان مدت زيادی را با اين مبارز کشور افغانستان بگذراند.
دقتی پيش از اين جايزه «پرينسيپه آستورياس» که معتبرترين جايزه سالانه بين‌المللی اسپانيا است را از دست وليعهد دريافت کرده بود.
وی در سال ۱۹۹۰ پس از عقب نشينی شوروی از افغانستان، مسووليت پخش کمک‌های جامعه بين‌الملل را از طرف سازمان ملل متحد پذيرفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016