یکشنبه 14 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

با حضور محمود دولت‌آبادی، محمد سرير مدير، احمد پژمان، استاد گنجه‌ای و پيرنياکان آلبوم "محاق" هوشنگ کامکار رونمايی شد، ايسنا

آلبوم «محاق» با آهنگسازی هوشنگ کامکار و اجرای اميد نيک‌بين و صبا کامکار با حضور جمعی از هنرمندان موسيقی و محمود دولت‌آبادی ـ نويسنده پيشکسوت ـ رونمايی شد.

به گزارش خبرنگار بخش موسيقی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)،محمود دولت‌آبادی در سخنانی گفت: به همه‌ی هنرمندان کشور ارادت دارم، من در مورد موسيقی هيچ تخصصی ندارم و بايد عذر بخواهم که نمی‌توانم حرفی درباره‌اش بزنم، من از موسيقی پياده‌ام و فقط می‌شنوم، می‌شنوم و می‌شنوم.

در اين برنامه که عصر امروز ـ ۱۴ آذر ماه ـ در خانه‌ هنرمندان تهران برگزار شد، احمد پژمان هنرمند موسيقی در سخنانی، آلبوم «محاق» را بهترين کار هوشنگ کامکار دانست و گفت: به نظر من اين آلبوم به دليل نوآوری‌های بديع کامکار در ساخت ملودی و انتخاب اشعار و خواننده جزو بهترين کارهای اوست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




دکتر محمد سرير مدير عامل خانه‌ موسيقی، احمد پژمان، استاد گنجه‌ای و پيرنياکان از ديگر حاضران اين برنامه بودند.

محمد علی چاووشی، تهيه‌کننده‌ی آلبوم «محاق» و مدير موسسه‌ «مشکات» ضمن تشکر از حضور بزرگان خانه‌ موسيقی گفت: بزرگان خانه‌ی موسيقی چنان چتری از حمايت و اعتماد به نفس و همدلی بر سر اصحاب و اصناف مختلف موسيقی هستند و باور دارم هر اتفاق خوب و شايد ناخوشايندی که در حوزه‌ی موسيقی بيفتد بايد با محوريت خانه‌ی موسيقی انجام بشود.

وی آلبوم موسيقی «محاق» را آفريده‌ی ذهن مرتب و زيبا‌جوی هوشنگ کامکار دانست و گفت: اين مراسم عبور از نقطه‌ی صفر نشر آلبوم «محاق» است.

وی ضمن معرفی عوامل سازنده‌ی آلبوم عدم حضور «احمدرضا احمدی» که شاعر قطعاتی از اين آلبوم است و دکلمه‌ی اشعار را در بخش ابتدايی عهده‌دار بوده را بيماری و مشکلات تنفسی عنوان کرد و برای وی آرزوی سلامتی کرد.

چاووشی گفت:«محاق» آلبومی است که نگاه جدی به موسيقی و شعر دارد و به اشعاری پرداخته که متعلق به شاعران صاحب‌نام تاريخی معاصر چون احمد شاملو، سهراب سپهری، بيژن جلالی و احمدرضا احمدی است.

محمد سرير مدير عامل خانه‌ موسيقی نيز در سخنانی گفت: مقوله‌ی تصنيف قطعات موسيقی با اشعار نو امری است که در فرهنگ موسيقی ما آشنا نيست و سرعت انتقال پيام برای مخاطب عام کمتر است، لذا ورود به اين عرصه توانايی فنی خاصی، شجاعت و آينده‌نگری‌ای را می‌طلبد که می‌شود، همه‌ی اين‌ها را در وجود هوشنگ کامکار يافت.

وی ادامه داد: اين سبک کارها هم مانند متون ادبيات کهن ما، چند لايه است و عيار و وجه هنری بالايی دارد و در اين سال‌ها آهنگسازانی که به اين عرصه وارد شده‌اند و تعداد کارهايی که منتشر شده‌اند کم بوده چرا که آن بلوغ شنيداری برای مخاطب هنوز ايجاد نشده بود.

سرير درباره‌ی نقش ملودی در اين اثر گفت: تلفيق اشعار سپيد (به ويژه اشعار شاملو که اوزان عروضی مشخصی و منظمی ندارند) با موسيقی امری است که به سادگی ميسر نمی‌شود و نقش ملودی دراين آثار و استفاده‌ی مشترک از سازهای کلاسيک غرب و سازهای ايرانی نياز به درک بالا و مستقلی از شعر نو و موسيقی دارد.

وی در پايان سخنانش به دو نکته اشاره کرد و افزود: در اين سبک بايد به دو زاويه توجه کرد، نخست اين‌که استفاده از اين متون سنگين تلاش ارزنده‌ای را می‌طلبيده است که کامکار با تجربه‌ای که داشته به سراغ اين کار رفته است. مانند کار ديگرش «درگلستانه» که علاوه بر حفظ زوايای کار هنری توانسته اقبال عمومی را هم داشته باشد و دوم اين‌که «محاق» طليعه‌ای است برای فعاليت‌های آينده‌ی حوزه‌ی موسيقی و آواز و اميد است که قدم‌های بعدی استوارتر برداشته شود.

احمد پژمان نيز در سخنانی «محاق» را بهترين آلبوم هوشنگ کامکار دانست و گفت: به نظر من اين آلبوم به دليل نوآوری‌های بديع کامکار در ساخت ملودی، انتخاب اشعار و انتخاب خواننده، جزو بهترين کارهای اوست.

اين هنرمند در ابتدا به انتخاب شايسته‌ی خواننده‌ی اين اثر اشاره کرد و افزود: معمولا آواز خواننده‌ی موسيقی ايرانی که رديف می‌خواند، با اين کارها جور نيست و اين کار به خواننده‌ای احتياج داشت که بتواند کا را ارکستری اجرا کند و انتخاب مناسب اميد نيک‌بين برای اين کار، باعث تعجب من شد.

وی ادامه داد: اين‌که موسيقی بتواند در مردم اثر کند، مقوله‌ی با اهميتی است که دکلمه‌ی اشعار دراين زمينه کمک شايان توجهی به اين مهم کرده است.

اين هنرمند موسيقی ادامه داد:بايد بپذيريم که موسيقی طبقه‌بندی دارد و هر اثری يک نوع شنونده دارد و بنا نيست همه‌ی مردم به يک اثر خاص اقبال داشته باشند. دراين ميان تنها چيزی که کمک می‌کند گروه‌های ديگر هم يک کار اين‌چنينی را بشنوند همين شعر و دکلمه است و احمدرضا احمدی به خوبی از عهده‌ی اين اجرا برآمده است.

پژمان در پايان به برگزار‌کنندگان اين مراسم پيشنهاد کرد: جلسات اين‌گونه قبل از اين‌که کار بيرون بيايد و منتشر شود ترتيب داده شوند تا بشود از نظرات مختلف هم برای بهتر شدن کار استفاده کرد.

به گزارش ايسنا، در ادامه هوشنگ کامکار، آهنگساز «محاق» ضمن تشکر از موسسه‌ی فرهنگی «مشکات» برای تقبل اين کار پرهزينه و کم بازده به لحاظ سبک خاصش، درباره‌ی شروع کار يادآور شد: اين کار را از زمستان پارسال شروع کردم و قرار شد، اواخر بهار امسال منتشر شود و حالا هم خوشحالم و هم غمگين که کار در پاييز، رونمايی می‌شود.

وی ادامه داد: آلبوم «محاق» در زمينه‌ی موسيقی ملی ايران کار شده و ترکيبی است از علم موسيقی جهانی با نغمات و سازهای ايرانی و هارمونی‌ است که با فرهنگ موسيقايی و ملودی ما هماهنگی دارد و از نظر ارکستراسيون از سازهای ايرانی هم در آن استفاده شده است.

هوشنگ کامکار در ادامه مطرح کرد: تنظيم ملودی با شعرهای معاصر کار مشکلی بود که به قدر توان‌مان از «درگلستانه» شروع کرديم تا به «محاق» رسيديم.

در اين مراسم امير نيک‌بين و صبا کامکار نيز سخنرانی کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016