سه شنبه 25 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ناشر "خسرو و شيرين": ضابطه مشخصی درباره مميزی کتاب‌ها وجود ندارد، مگر می‌شود اثری که مربوط به تاريخ ايران است، دچار حذف و اضافه کرد، مهر

مدير نشر پيدايش با تاکيد بر اينکه مميزی آثار ادبی کلاسيک به تحريف آنها منجر می‌شود، از انعکاس موارد مميزی منظومه خسرو و شيرين که به اعتقاد ناشر صحيح نبوده به ارشاد و پذيرش برخی از آنها و قول همکاری يکی از مسئولان خبر داد.


محسن طائب، مدير نشر پيدايش در گفتگو با خبرنگار مهر درباره سرنوشتی که برای منظومه خسرو و شيرين پس از انتشار خبر و اصلاحاتی که بدان وارد شده رقم خورده و واکنش وزارت ارشاد اينگونه گفت: ديروز پس از انتشار خبر، خانم فريبا نباتی مدير بخش فرهنگی نشر پيدايش با آقای سيدصادق موسوی، مسئول اداره کتاب کودک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ملاقات داشت و من، قبل و بعد از اين ديدار، گفتگويی تلفنی با آقای موسوی داشتم.

وی ادامه داد: ما همه مواردی که برای اصلاح به کتاب وارد شده بود به وی اعلام کرديم که مواردی را منطقی و قابل حل ديد و قرار شد با بررس‌های کتاب جلسه‌ای داشته باشند و مساله را در سيستم خودشان حل کنند. آقای موسوی هم قبول کرد که برخی از ايرادها می‌توانست نباشد و مساله مهم اين بود که او با روی باز برخورد کرده و کاملاً اهل شنيدن بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




مدير نشر پيدايش با اشاره به اينکه معتقد است، برخوردهای سليقه‌ای و غير ضابطه‌مند باعث ايجاد چنين مشکلاتی می‌شود، بيان کرد: ايراد ما به اين است که ضابطه مشخصی درباره مميزی کتاب‌ها وجود ندارد و ناشر هم از قواعد اين مميزی مطلع نيست و برخوردها سليقه‌ای به نظر می‌رسد و يا از سويی ديگر گويی يک نرم‌افزار بر کتاب‌ها نظارت می‌کند که هر جا با يک واژه خاص روبه رو می‌شود، آن را حذف می‌کند و ديگر کاری ندارد کارکرد اين واژه در متن چيست.

طائب افزود: وقتی بحث ادبيات کلاسيک چه منثور و چه منظوم پيش می‌آيد، ديگر بحث فرق می‌کند و ديگر به هيچ وجه نمی‌توان قائل به مميزی بود. مگر می‌شود اثری که مربوط به تاريخ ايران است، دچار حذف و اضافه کرد و اگر قرار باشد چنين اتفاقی بيفتد، ادبيات کلاسيک کشورمان تحريف می‌شود. اين کار منطقی نيست و مطمئن هستم دوستان در وزارت ارشاد هم آنقدر منطقی هستند که چنين چيزی را نخواهند.

وی در پاسخ به اين مساله که شنيده شده است اين کتاب چون برای گروه سنی کودک و نوجوان منتشر شده نياز به مميزی داشته است، تشريح کرد: لازم است در اين‌باره توضيح بدهم که ما برای چاپ هشتم کتاب درخواست مجوز برای گروه سنی بزرگسال داشته‌ايم و چاپ‌های اول تا هفتم اين کتاب برای کودکان و نوجوانان بوده است و اگر منظومه خسرو و شيرين نياز به مميزی داشت، در همان چاپ‌های قبلی که برای گروه سنی کودک و نوجوان بود، بايد بدان وارد می‌شد. اتفاقا اين بار که کتاب را می‌خواستيم برای گروه سنی بزرگسال منتشر کنيم، اين حذفيات را خواسته‌اند.

اين ناشر در پايان تاکيد کرد: اگر ايرادها را به کتابی که قرار بود برای کودکان و نوجوانان منتشر شود، وارد می‌کردند وارد بحث اغنايی با آنها می‌شديم و حالا که قرار است کتاب برای گروه سنی بزرگسال منتشر شود، چرا بايد اين اثر ادبی ـ‌ تاريخی دچار حذف شود؟ باز هم اشاره می‌کنم که اينگونه برخوردها با ادبيات کلاسيک به تحريف آنها منجر خواهد شد.

لازم به ذکر است که تلاش‌های خبرنگار مهر از صبح امروز ۲۵ مردادماه تا ساعت انتشار خبر، برای تماس تلفنی با محمد اللهياری فومنی، مدير کل اداره کتاب و امور کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بی‌نتيجه مانده است.

همچنين تنها اظهار نظر رسمی اللهياری از روز گذشته که اين خبر منتشر شده است، تنها جمله‌ای است که به نقل از وی در شماره امروز روزنامه «تهران امروز» منتشر شده است. وی در اين گفتگو اشاره کرده که فريبا نباتی در مصاحبه‌اش با مهر به اين نکته اشاره نکرده که خسرو و شيرين اين ناشر «گزيده» بوده و برای گروه سنی کودکان منتشر می‌شود و «طبيعتا ما نيازی نمی‌بينيم که در کتاب کودک، از آغوش گرفتن و می صحبت شود».

به نظر اللهياری، مصاحبه اين انتشاراتی برای فشار آوردن به اداره کتاب است و اين اداره حتما با اين ناشر برخورد خواهد کرد. اللهياری همچنين از خبرگزاری مهر که بدون بررسی اين خبر را منتشر کرده، گله کرده است.

توضيح مهر:
اينکه آقای اللهياری، حذف بخش‌هايی از منظومه خسرو و شيرين را به دلايلی مجاز می‌دانند، مساله‌ای است که بخشی از آن را طائب مدير نشر پيدايش پاسخ داده است و البته همچنان جای بحث دارد. همچنين اينکه وی اين خبر را دستاويزی از سوی يک ناشر برای تحت فشار قرار دادن اداره کتاب می‌داند، باز جای سئوال و همچنين تعجب دارد که يک ناشر چگونه می‌تواند اداره کتاب را تحت فشار قرار دهد؟ در حالی که وی در موضع‌گيری تهديدآميز خود صراحتا می‌گويد: «حتما با اين ناشر برخورد خواهد شد».


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016