چهارشنبه 23 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سال‌روز درگذشت شيون فومنی، کتابی جديد از گزيده‌ شعرهای فارسی شيون در راه است، ايسنا

مسؤول نشر آثار زنده‌ياد شيون فومنی گفت: کتابی از گزيده شعرهای فارسی شيون با عنوان «در چله اوقات سنگ» به‌زودی به علاقه‌مندان عرضه می‌شود.

حامد فخری‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه خزر، در سال‌روز درگذشت شيون فومنی (احمد فخری‌نژاد)، گفت: گزيده‌ای از اشعار فارسی شيون با عنوان «در چله اوقات سنگ» در قالب‌های مختلف در دست انتشار است.

فرزند شيون عنوان کرد: کتاب «در چله اوقات سنگ» شامل گزيده‌ای از پنج مجموعه شعر فارسی شيون است که نشان‌دهنده توانمندی‌های زنده‌ياد شيون در سرودن اشعار فارسی در قالب‌های مختلف است که گردآوری شده و در قالب‌های غزل، مثنوی، رباعی، دوبيتی، نيمايی و ... منتشر می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




او افزود: اين گزيده اشعار به دليل اهميت حضور شيون به عنوان يکی از تأثيرگذارترين شاعران معاصر در غزل فارسی منتشر می‌شود. مجوز نشر کتاب دريافت شده و در دست انتشار است.

وی با اشاره به اين‌که شعرهای شيون به دو زبان فارسی و گيلکی سروده شده است، گفت: در قالب اشعار فارسی مجموعه‌های «پيش پای برگ»، «يک آسمان پرواز»، «از تو برای تو»، «رودخانه در بهار» و «کوچه باغ حرف» از مجموعه اشعار فارسی شيون تاکنون به چاپ رسيده است و همچنين کاست «عشق آمد و آفتابی هم کرد» به صورت دکلمه با صدای شاعر در بخش اشعار فارسی انتشار يافته است.

مسؤول نشر آثار زنده‌ياد شيون با اشاره به اين‌که مجموعه اشعار گيلکی شيون در کاست‌های جداگانه‌ای با عنوان «گيله اوخان» انتشار يافته است، گفت: هفتمين کاست گيله اوخان با عنوان «گاب بيکفته بازار» که قابليت نمايشی نيز داشته، با همکاری هنرمندان راديو گيلان تهيه شده و شامل اشعار گيلکی شيون با صدای خواننده فولکلور گيلانی، سعيد تحويلداری، منتشر شده است.

او افزود: همچنين کاستی از ترانه‌های گيلکی شيون با صدای استاد مسعودی با نام هلاچين تاکنون انتشار يافته است.

حامد فخری‌نژاد در پايان با خواندن شعر «عاشقی نکرده‌ايم _ من به چشم گاو، سبزه‌ام _ گاو در نگاه من کباب» که در پشت جلد کتاب «در چله اوقات سنگ» نگاشته شده است، خاطرنشان کرد: اين کتاب در دست انتشار است و تا دو ماه آينده به علاقه‌مندان شعر فارسی عرضه خواهد شد.

امروز (چهارشنبه، ۲۳ شهريور) سال‌روز درگذشت شيون فومنی است.

ميراحمد سيدفخری‌نژاد در سال ۱۳۲۵ هجری خورشيدی در شهرستان فومن ديده به جهان گشود. تحصيلات ابتدايی و سه‌ساله خود را در رشت سپری کرد و بعد از آن به کرمانشاه کوچ کرد و سه‌ساله دوم دبيرستان را تا اخذ ديپلم طبيعی در سال ۱۳۴۵ در آن‌جا گذراند. شيون در سال ۱۳۴۶ وارد سپاهی دانش در طارم زنجان شد و يک سال بعد به استخدام اداره آموزش و پرورش استان مازندران درآمد و در سال ۱۳۴۸ ازدواج کرد. وی در کوچی عهده‌دار مديريت و تدريس در يکی از مدارس فولادمحله ساری شد و تا سال ۱۳۵۱ به کار تدريس مشغول بود. پس از آن نيز در ديگر نقاط گيلان به اين شغل ادامه داد.

او در سال ۱۳۷۲ مبتلا به بيماری نارسايی کليه شد و يک سال بعد برای درمان اين نارسايی به وسيله دياليز به تهران کوچ کرد و در همين سال با وجود درد بسيار موفق به اخذ مدرک تحصيلی ليسانس در ادبيات، از دانشگاه تربيت معلم شد. شيون در سال ۱۳۷۶ پس از سال‌ها تدريس، بازنشسته شد.

اين شاعر در شهريورماه سال ۱۳۷۷ پس از يک دوره بيماری مزمن کليوی و انجام پيوند کليه در يکی از بيمارستان‌های تهران از دنيا رفت. آرامگاهش در بقعه سليمان داراب رشت بنا به وصيتش، در کنار مقبره ميرزا کوچک خان جنگلی قرار دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016