شنبه 23 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: چند جوان دوچرخه سوار داریم؟ ایده‌آل دانشجویان خرید پراید و پژو ۲۰۶ است، فارس

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ایده‌آل دانشجویان ما این است که پول که به دستشان می‌رسد، فوری بروند و "پراید" یا "پژو 206" بخرند.

به گزارش خبرنگار جامعه فارس، محمدجواد محمدی‌زاده در نخستین کنفرانس بین‌المللی دوچرخه شهری که امروز در هتل المپیک تهران برگزار شد، اظهار داشت: افزایش بی‌رویه مصرف انرژی اگرچه موجب رشد و توسعه صنعت شد و کشور را در مسیر بالندگی هدایت کرد، اما آثار زیانباری در گسترش آلاینده‌ها از طریق احتراق ناقص در اتمسفر ایجاد کرد.

وی ادامه داد:‌ این یک دغدغه بین‌المللی و نگرانی جهانی است که بشر سخت با آن دست به گریبان است.

محمدی‌زاده افزود: 30 درصد انرژی دنیا مستقیماً در موضوع حمل و نقل استفاده می‌شود و تبعات آن آلودگی هوا،‌آلودگی صوتی و آسیب‌هایی که محیط از جمله بشر از آن مصون نیست، است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خوشبختانه در سند چشم‌انداز 1404 خصوصاً برای شهرهای بزرگ و بالاخص تهران در ارتباط با داشتن سیستم حمل و نقل پاک جهت‌گیری شده و توقع ما وجود سیستم‌های ایمن، راحت، پاک و ارزان در مسیر توسعه کشور است.

وی ادامه داد: بنده بر جزء‌ پاک بودن سیستم حمل و نقل تأکید دارم و این تکلیف و وظیفه‌ای است که برعهده تصمیم‌سازان کشور گذاشته شده است؛ براین اساس جهت‌گیری 9 تا 10 درصدی در خصوص حمل و نقلی که پایه آن دوچرخه است و جهت‌گیری 15 درصدی تهیه زیرساخت‌ها، مدیریت و اجرای حمل و نقل شهری با طرح استفاده از دوچرخه تکلیفی است که بر دوش ما سنگینی می‌کند.

محمدی‌زاده با طرح این پرسش که چقدر ما در زیرساخت‌های شهری خود استفاده از دوچرخه را تعبیه و طراحی کرده‌ایم، گفت: در هیچ منطقه‌ای از کشور کار جدی در این زمینه انجام نشده است البته در شهر کاشان، یزد و قم بخشی از مردم به صورت سنتی از دوچرخه استفاده می‌کنند و در منطقه 22 شهر تهران نیز فعالیت‌هایی انجام شده اما تا جهت‌گیری 15 درصدی در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل با مدل دوچرخه هنوز در ابتدای راه هستیم.

11 تا 47 درصد مردم چین از دوچرخه استفاده می‌کنند

وی افزود:‌ در کشورهای زیادی چه در اروپا و چه در قلب آمریکا و آسیا از دوچرخه استفاده فراوان می‌شود بطور مثال در کشور چین بین 11 تا 47 درصد از دوچرخه استفاده می‌کنند و در شهرهای بزرگ هندوستان بین ۷ تا 15 درصد و در شهرهای کوچک و متوسط بین 13 تا 21 درصد از مردم با دوچرخه جابه‌جا می‌شوند.

محمدی‌زاده تصریح کرد: دوچرخه فقط برای تفریح نیست و برای معیشت، اقتصاد و جابه‌جایی استفاده می‌شود همچنین در شهرهای بزرگ و متوسط کشورهای پیشرفته بین 35 تا 60 درصد از مردم حداقل یک دوچرخه در خانه خود دارند و در شهرهای کوچک و متوسط 33 تا 48 درصد از مردم یک دوچرخه دارند.

جوانان ما دوچرخه‌سواری بلد نیستند

رئیس سازمان محیط زیست اذعان کرد: امروزه متأسفانه جوانان ما دوچرخه‌سواری بلد نیستند بطور مثال در دانشگاه استندفورد سانفرانسیسکو تمام دانشجویان از دوچرخه استفاده می‌کنند در حالی که در دانشگاه‌های ما دانشجویی که از دوچرخه استفاده کند، کم است.

محمدی‌زاده با طرح این پرسش که چند دانشجو داریم که دوچرخه داشته باشند؟ گفت: ایده‌آل دانشجویان ما این است که پول که به دستشان می‌رسد، فوری بروند و پراید یا 206 بخرند بنابراین این اشکال فرهنگی در ساختار فکری جامعه ما وجود دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما بر این موضوع فشار می‌آوریم که صنعت خودرو را به یورو 4 و یورو 5 برسانیم در حالی که دوچرخه، پاک، سالم و ارزان است؛ آیا دلیلی دارد که ما انرژی خود را بر سر چیزی گذاشته‌ایم که مبنای آن فسیل است و آلودگی تولید می‌کند؟

منابع متحرک سالانه یک میلیون و 886 هزار و 400 تن مواد آلاینده منتشر می‌کند

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: منابع متحرک در کشور ما سالانه یک میلیون و 886 هزار و 400 تن مواد آلاینده را در اتمسفر منتشر می‌کند که خودروهای شخصی به دلیل مدیریت نادرست رو به تزاید 830 هزار تن آلایندگی ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: اگر این سهم را جابه‌جا کنیم، ظرف 10 سال آینده با افزایش استانداردها رقم 830 هزار تن را به رقم 283 هزار تن آلایندگی کاهش دهیم.

محمدی‌زاده افزود: در برنامه پنجم توسعه قرار است که سهم 70 بر 30 درصد حمل و نقل عمومی افزایش یابد ولی در خصوص استفاده از دوچرخه باید این رقم به 5 درصد برسد و باید با سیاست‌های سختگیرانه این رقم را برآورد کنیم ضمن اینکه این کار نیازمند طراحی، اجرا، فرهنگ‌سازی و الگوسازی به موقع و درست است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد:‌ در سطح جهانی دی‌اکسید کربنی که منتشر می‌شود، رشد آن از تولید صنعتی و خودرو 1.5 درصد بالاتر است؛ براساس آمار سالانه یک و نیم میلیون تلفات در این حوزه داریم که البته آمار دقیقی در ایران در مورد علت مرگ و میر وجود ندارد اما بیشتر مرگ و میرها بیشتر ناشی از بیماری‌های قلبی و ریوی ناشی از آلودگی‌ها است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




میزان ابتلا به بیماری در کشورهایی که از دوچرخه استفاده می‌کنند، نصف است

وی تصریح کرد: در کشورهایی که از دوچرخه استفاده می‌کنند میزان ابتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی به نصف می‌رسد و علت آن این است که نه تنها دوچرخه یک نوع ورزش محسوب می‌شود بلکه در کاهش آلایندگی‌ها نیز تاثیر فراوانی دارد.

محمد‌ی‌زاده با اشاره به اینکه افزایش آلودگی صوتی گفت: آلودگی صوتی نیز افزایش یافته و اخیراً ما در سازمان محیط زیست در این خصوص آئین‌نامه‌ای نوشته‌ایم چرا که شهرهای بزرگی مانند تبریز، اصفهان، تهران بیشتر از موضوع آلودگی صوتی رنج می‌برند.

وی با بیان اینکه نکته مهم در خصوص دوچرخه‌سواری این است که دوچرخه در سفر کوتاه و در سفرهای ترکیبی جوابگو است، گفت: تصور بر این است که ظرف 10 سال آینده 10 میلیون خودرو و 10 میلیون موتورسیکلت تولید می‌شود ولی باید سالی یک میلیون دوچرخه تولید شود و در عین کیفیت، کارایی و اثربخشی باید ارزان نیز باشد تا تمام اقشار جامعه حتی قشر ضعیف نیز قدرت خرید دوچرخه را داشته باشند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به سخنان ریاست جمهوری گفت: رئیس جمهور تأکید دارد که استفاده از دوچرخه باید افزایش یابد و اصلاح تفکر را اولویت اول می‌داند؛ کار فرهنگ‌سازی باید در رسانه‌ها صورت گیرد و با بکارگیری مشاوران حمل و نقل، ساماندهی دوچرخه در سطح معابر ایجاد شود.

وی ادامه داد: همچنین باید برای کسانی که کهولت سنی و ناتوانی جسمی دارند، دوچرخه برقی تولید شود و این نوید را می‌‌دهم که بنده سفری را به خارج از کشور خواهم داشت تا دوچرخه‌سازان را برای استفاده از تکنولوژی برقی توانمند کنیم.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: دوچرخه برای بعضی از افراد تفنن و برای برخی وسیله کار محسوب می‌شود که در این خصوص باید متناسب با کاربری دوچرخه طراحی مناسب انجام شود و انواع دوچرخه را برای انواع سنین و انواع کاربری‌ها تولید کنیم.

در حوزه قانونگذاری خلع‌های جدی برای استفاده از دوچرخه وجود دارد

محمدی‌زاده با اشاره به وظایف دستگاه‌های مختلف گفت: موضوع دیگر نقش دستگاه‌های مختلف مانند وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، صنایع‌، معادن و تجارت و شهرداری‌ها است تا موضوع طراحی‌های شهری، مدیریت ترافیکی، مشخص کردن لاین برای حرکت دوچرخه، ایجاد پارکینگ‌ و سامانه‌های ترافیکی و مهندسی ترافیک در سطح معابر را ایجاد کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ در حوزه قانونگذاری خلع‌های جدی در خصوص استفاده از دوچرخه وجود دارد ضمن اینکه بومی‌سازی معیارهای بین‌المللی نیز مهم است و امیدواریم بحث 5 درصد که می‌تواند موفق شود، با سیاست‌های اصولی قابل انجام باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016