یکشنبه 22 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پنج شب طنين صدای همايون در تهران، شرق

شرق: همايون دوباره می‌خواند. اين بار با گروه «هم‌نوازان حصار» در روزهای ۲۵‌، ۲۶‌، ۲۷، ۲۹ و ۳۰ آبان در تالار وحدت.

بعد از دو سال از شکل‌گيری گروه «هم‌نوازان حصار»، فرزند شجريان بزرگ در حالی روی صحنه می‌رود که دو شب اول اين کنسرت‌ها به دليل همزمانی با اجرای يک تئاتر در ساعت ۲۱:۳۰ دقيقه و سه شب بعدی ساعت ۲۱ برگزار خواهد شد.

صبح روز گذشته دفتر موسسه فرهنگی هنری دل‌آواز ميزبان نشستی خبری شد تا همايون شجريان و علی قمصری از جزييات کنسرت «هم‌نوازان حصار» در تالار وحدت بگويند. در اين نشست محمدعلی رفيعی، مدير برنامه‌های کنسرت گروه «هم‌نوازان حصار» هم حضور داشت و آغاز‌گر برنامه هم خود او بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




او به تور کنسرت‌های اين گروه اشاره کرد و گفت: «بعد از اين برنامه، «هم‌نوازان حصار» يک‌بار ديگر در تهران کنسرت خواهند داد و سپس تور گروه در شهرستان‌ها آغاز می‌شود. در ماه فوريه نيز کنسرت‌های اين گروه در پنج شهر نيويورک‌، واشنگتن‌، شيکاگو‌، لس‌آنجلس‌ و سان‌فرانسيسکو‌ برگزار خواهد شد که پيش‌فروش بليت‌های اين برنامه‌ها از اين هفته آغاز می‌شود.»

محدوديت اجرا در شهرستان‌ها از ديگر مواردی بود که در اين نشست در مورد آن صحبت شد. رفيعی در اين‌باره گفت: «اميدواريم هرچه زودتر مشکل حضور بانوان نوازنده در برخی از شهرها همچون اصفهان و نيشابور حل شود تا برای ترکيب گروه در اجراهای شهرستان دچار مشکل نشويم، زيرا جايگزين کردن نوازنده در اين اجراها کار بسيار سختی است.»

در ادامه علی قمصری، سرپرست گروه و آهنگساز اين اجرا با اشاره به اينکه اعتقادی به ساز و آواز به شکل سنتی ندارد و به دنبال راه‌های ديگر در موسيقی ايرانی است، گفت: «موسيقی‌ای که درحال‌حاضر ما به آن می‌پردازيم، می‌تواند تلفيقی ناميده شود اما تمرکز ما برای تلفيق ساز غربی با ساز ايرانی نيست بلکه هدف‌مان تلفيق محتوای موسيقی است.»

او در مورد برنامه پيش رو اضافه کرد: «در رپرتوآر جديد «هم‌نوازان حصار» نوازندگان جديدی با ساز‌های ويلنسل‌، گيتار و ويلن آلتو به گروه اضافه شده‌اند تا به واسطه حضورشان گفت‌وگويی ميان موسيقی ايرانی و غربی ايجاد شود.

در اين اجرا می‌توان تم‌های موسيقی خراسانی و فلامنکو را شنيد و فکر می‌کنم راه‌هايی را در اين اجرا رفته‌ايم که تاکنون آزموده نشده‌اند. اجرا بيشتر در همايون و آواز شوشتری حرکت می‌کند و از آن به فضاهای ديگری پل می‌زند که البته پل‌های محکم هارمونيک است و ملوديک نخواهد بود، زيرا مدگردی و تغيير توناليته درون آهنگسازی اتفاق می‌افتد و اين هارمونی غربی نيست بلکه براساس موسيقی ايرانی شکل می‌گيرد.»

همايون شجريان در ادامه درباره اين موضوع که آيا ساختار جديد کنسرت روی خوانندگی‌اش تاثير گذاشته يا نه، گفت: «در بخش تصانيف شيوه خواندن ملودی‌ها متفاوت است. همچنين سعی کرديم در بخش آواز، آوازهای متفاوتی ارايه کنيم. برای مثال من در اين کنسرت از آوازهای مرشد مرادی يا تغييرهای آواز کلاسيک استفاده کرده‌ام.»

او در ادامه در مورد همکاری دوباره با گروه هم‌نوازان حصار اضافه کرد: «هدفم اين است که کارهای تازه‌تری را امتحان کنيم و به همين دليل با ترکيب تازه‌ای از سازبندی به صحنه خواهيم آمد. در اين اجرا درعين حال اشعار هم متفاوت است و از شعر نو تا کلاسيک را با آثاری از سعدی‌، حافظ‌، مولوی‌، شفيعی‌کدکنی‌، غضنفری‌ و محمدعلی بهمنی را در بر می‌گيرد.»

اين خواننده همچنين درمورد حال و هوای برنامه خود و گروه گفت: «حسن اين کنسرت در اين است که تنها در يک بخش روی صحنه می‌رود. نه خيلی طولانی است و نه خيلی کوتاه. بنابراين شنونده نه تشنه از سالن بيرون برود و نه خيلی دلزده می‌شود. فکر می‌کنم اين اجرا حدود يک ساعت و نيم طول بکشد.»

پايان بخش نشست فرصتی بود برای شنيدن درد دل‌ها و انتظارات اين خواننده جوان: «به شخصه دوست دارم انتقادها را بشنوم. اما در تمام تمريناتی که با گروه داشتيم همدلی ميان اعضا نعمتی مغتنم بود. در تمام کنسرت‌هايی که می‌روم با دقت‌ تمام اجرا را دنبال می‌کنم و نکات آن را در ذهنم مرور می‌کنم تا در کار خود آن را رعايت کنم. معتقدم شنوندگان نيز چنين برخوردی با کنسرت ما خواهند داشت. امروز شنونده بايد کاری را در گروه ما بشنود که جايی ديگر نشنيده‌ است...»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016