پنجشنبه 26 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مواد محرك بیشترین پتانسیل را برای ایجاد آسیب های روانی دارد، ایرنا

تهران - پژوهشگر حوزه اعتیاد گفت: در میان موادی كه از سوی معتادان مصرف می‌شود، مواد محرك بیشترین پتانسیل را برای ایجاد آسیب‌های روانی، فیزیكی و اجتماعی در فرد مصرف كننده دارد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار اجتماعی ایرنا ، ' رویا نوری ' در نشست علمی پژوهشی كه با عنوان بررسی روند مصرف مواد محرك (ATS ) در مجموعه فرهنگی شقایق تهران برگزار شد، گفت: ‌مواد محرك، سیستم عصبی مركزی را تحریك می كند و در گروه‌های مختلف طبقه‌بندی می‌شود.

وی افزود: در سال‌های اخیر الگوی مصرف مواد مخدر در كشور در حال تغییر بوده به طوری كه امروزه شاهد رشد چشمگیر مصرف مواد محرك به‌ویژه مت‌آمفتامین‌ها و دیگر مواد محرك در كشور هستیم.

نوری ادامه داد: مطالعات صورت‌گرفته در دیگر كشورها هم حاكی از این امر است كه مصرف محرك‌ها در جهان رو به افزایش است و كلانشهر تهران با بیش از 12 میلیون جمعیت و تنوع فرهنگی بسیار گسترده در معرض این پدیده قرار دارد.

وی با بیان اینكه پژوهشی در این زمینه در سال 89 در بین 6500 نفر از 22 منطقه شهر تهران به‌منظور بررسی روند مصرف مواد محرك در این شهر انجام شد، گفت: 24درصد مصرف‌كنندگان مواد محرك در گروه سنی 25-29 و حدود 80 درصد نیز در گروه های سنی زیر 35 سال هستند كه با توجه به این آمار، میانگین سنی مصرف‌كنندگان مواد محرك 29 سال است.

وی با بیان اینكه حدود نیمی از افراد این مطالعه، دلیل شروع مصرف مواد محرك را كنجكاوی بیان كرده‌اند، افزود: همچنین در این مطالعه افزایش انرژی، افزایش قدرت جنسی و شب بیداری به ترتیب عمده‌ترین دلایل شروع مصرف مواد محرك عنوان شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




نوری، یكی از دلایل مهم گرایش جوانان به مواد محرك را باور غلط آنان برشمرد و گفت: جوانان اعتقاد دارند كه اینگونه مواد اعتیادآور نبوده در حالی كه این مواد بسیار خطرناك هستند و از مواد بسیار آسیب‌زایی ساخته می‌شوند كه مصرف آنها آسیب‌های غیر قابل جبرانی در مغز ایجاد می‌كند و منجر به اختلالات رفتاری و روانی ماندگار در فرد می‌شود.

وی تاكید كرد خانواده ها در صورت مشاهده این علائم در اعضای خانواده خود، در اسرع وقت فرد مشكوك به استفاده از این مواد را جهت درمان به مراكز درمانی انتقال و تحت درمان قرار دهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016