دوشنبه 14 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيمان معادی: بعد از آن همه هياهو ترجيح دادم تئاتر کار کنم، ايسنا

پيمان معادی که اين روزها در نمايش«خشکسالی و دروغ» بازی می‌کند، مهمترين دليل حضورش را در تئاتر حس نزديک شدن به مردم دانست.

اين بازيگر سينما و تئاتر که با اين نمايش نخستين حضورش را در تئاتر تجربه می‌کند به خبرنگار بخش تئاتر خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، گفت:آمدن در تئاتر هيچ ويژگی ديگری برای من نداشت. اگر فکر می‌کنيد هر امتياز ديگری دارد، مطمئنا در سينما بهترش را می‌توانستم پيدا کنم؛ از شهرت تا پول و موقعيت بين‌المللی، اعتبار و ....

بازيگر فيلم «جدايی نادر از سيمين» اضافه کرد:در حال‌حاضر پيشنهادهای سينمايی بسيار خوبی دارم که با آنها می‌توانم به دغدغه‌های ديگرم پاسخ گويم، ولی واقعيت اين است که بعد از آن همه هياهو ترجيح دادم در گوشه‌ای برای خودم تئاتر کار کنم به مردم نزديک شوم و از بودن با آنها و نيز وجه ديگری از هنر بازيگری لذت ببرم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




پيمان معادی که پيش از اين نامش به عنوان يکی از بازيگران نمايش جديد حسين پاکدل مطرح شده بود، درباره حضورش در نمايش «عشق و عاليجناب» توضيح داد:در آغاز حسين پاکدل بود که پيشنهاد بازی در نمايش جديدش را مطرح کرد و به دليل همکاری خوبمان در فيلم «برف روی کاج‌ها» پس از مطرح شدن اين پيشنهاد و بعد از خواندن نمايش‌نامه که آن را بسيار جذاب يافتم، پيشنهاد آقای پاکدل را پذيرفتم چراکه متن ايشان به يکی از دغدغه‌های هنری‌ام تبديل شده بود و اين گونه بود که قول همکاری دادم.

وی يادآور شد:بعد از حسين پاکدل، محمد يعقوبی پيشنهاد بازی در نمايش«خشکسالی و دروغ»را مطرح کرد؛ نمايشی که آن را ديده بودم و دوستش داشتم، به همين دليل از بازی‌ام در اين نمايش استقبال کردم چون حس کردم به فرم مورد علاقه من نزديک است.

پيمان معادی با اشاره به علاقه‌مندی‌اش به تئاتر ادامه داد: هميشه تئاتر را و تجربه کردن آن را دوست داشتم. خوشبختانه با گروه بسيار خوبی همکار شدم که بخوبی با يکديگر هماهنگ شديم و ميان همه ما ارتباط خوبی برقرار شد.

اين بازيگر که احتمال می‌دهد نتواند در نمايش پاکدل بازی کند، در اين‌باره توضيح داد:متاسفانه به دليل سفرهای پروژه‌های سينمايی‌ام فکر نمی‌کنم بتوانم در اين نمايش بازی کنم چون حضور من در آن سفرها ضروری است.با اين همه هنوز هم خيلی تلاش می‌کنم که در آن کار هم بازی کنم اما به هر حال برخی مسايل دست ما نيست.حيف شد نمی‌توانم آن گروه را همراهی کنم چون هم‌ آن تئاتر را خيلی دوست دارم و هم حسين پاکدل را وگرچه اين را نهايت بدشانسی خود می‌دانم اما معتقدم حتما خيری در آن است.

بازيگر فيلم«درباره الی» درباره دشواری بازی در نقشی که پيش از اين بازيگر ديگری در آن بازی کرده است و مقايسه‌های احتمالی تصريح کرد: مهدی پاکدل را در نقش آرش دوست داشتم اما زمانيکه به گروه پيوستم، در تمرين‌ها کار خود را انجام می‌دادم؛ تيپ و پيشنهادهای خودم را آوردم؛ با آقای يعقوبی سعی کرديم چيزهايی به متن اضافه کنيم تا در نهايت به اين کاراکتر رسيديم.

معادی در عين حال خاطرنشان کرد: با همه اينها، اين آرش جديد در مجموع همان آدم است با همان کاراکتر و حتی لحظاتی از بازی مهدی را که دوست داشتم،نگه داشتم. خيلی‌ به مقايسه فکر نمی‌کنم. مهم نيست. ممکن است برخی مهدی را بيشتر دوست داشته باشند و برخی مرا، مسابقه‌ای در کار نيست.

او تاکيد کرد:مطمئنم کار خودم را دارم با لهجه و حال خودم. گرچه خودم را در نقش آوردم ولی تلاش نکردم شباهت‌زدايی کنم.

پيمان معادی يادآور شد:از آن اجرا جزييات زيادی يادم نمانده ضمن اينکه در تمرين‌ها در مورد هيچ يکی از کاراکترها خيلی اشاره‌ای به اجرای قبلی نمی‌کرديم بلکه پيشنهادات جديد مطرح و گاهی هم پذيرفته می‌شد.


او در ادامه درباره کار کردن با محمد يعقوبی توضيح داد:آقای يعقوبی و گروهش به لحاظ اخلاقی خيلی ممتازند و خوشبختانه در ميان آنان احساس غريبگی نکردم. در مورد کار حرفه‌ای هم يکی از ويژگی‌های آقای يعقوبی اين است که گوش می‌دهد که اين برايم خيلی جالب بود.

معادی که معتقد است، اصولا کارگردان‌های خوب، خوب هم گوش می‌کنند، خاطرنشان کرد:آنها نظرات را می‌شنوند و بعد بعضی را می‌پذيرند و خيلی را هم رد می‌کنند و اتفاقا اين رد کردن هم را دوست دارم چون نشان می‌دهد آن کارگردان برای خودش اصولی دارد. اگر با اصولش مغايرت داشته باشد به هيچ وجه نمی‌پذيرد و چون محمد يعقوبی، متن را وحی منزل نمی‌داند، باعث می‌شود بازيگر لحن و حال و لهجه خود را به کار بياورد.

اين بازيگر درباره پروسه تمرين تئاتر و تفاوت آن با سينما نيز گفت: برای ديگر بازيگران سينما تجربه خيلی خوبی خواهد بود اما برای من تفاوت چندانی نداشت چون در چهار فيلم اخيری که کار کرده‌ام همين دو ماه تمرين را پشت سر گذاشته‌ام و فکر نمی‌کنم جز اين بشود کار کرد.

او با اظهار تاسف از شتابزدگی ساخت فيلم‌های سينمايی افزود:در سينما اين مرسوم شده بازيگر امروز قرار داد می‌بندد و فردا می‌رود سرکار و اين کاملا نادرست است.

پيمان معادی متذکر شد:در تئاتر چون چاره‌ای نيست دو ماه تمرين می‌کنند. به نظر می‌رسد در سينما می‌توان بدون تمرين کار کرد اما من در سينما هم همين اندازه تمرين می‌کنم. در فيلم «برف روی کاج‌ها» حتی بيشتر از دو ماه تمرين کرديم. تمرين‌های تخصصی و گروهی داشتيم. در نهايت اگر بخواهيم حاصل کار جمعی بازيگران کار قابل قبولی باشد، چاره‌ای جز افزايش تمرين‌ها نداريم.

وی افزود: فکر می‌کنم پروسه تمرين در سينمای ما به تدريج مرسوم می‌شود.کم‌کم با چند فيلم به همه ثابت می‌شود که تمرين هم لازم است، اگر کسی بخواهد فيلم خوب بسازد چاره‌ای جز تمرين ندارد و بازيگران هم بايد زحمت بيشتری به خود بدهند.

وی درباره احتمال حضور دوباره‌اش در تئاتر عنوان کرد: خيلی به اين موضوع فکر نکرده‌ام ولی چرا که نه. همچنانکه پيشنهاد شد و پذيرفتم. از بين تمام پيشنهادهای سينمايی، اين تئاتر از همه جذابتر بود. اگر بازی و نقش خوبی در سينما پيشنهاد شود، می‌پذيرم. اگر نشود، فيلمنامه‌ام را می‌نويسم، فيلم می‌سازم،الان ديگر کارگردانی تئاتر هم به فکرهايم اضافه شده است ولی اگر بلافاصله بعد از اين، يک نمايش جذاب ديگر پيشنهاد شود، حتما به آن فکر می‌کنم.

پيمان معادی که اخيرا جايزه آسيا پاسيفيک را دريافت کرده است با ابراز خرسندی از دريافت اين جايزه ادامه داد:اين جايزه ۲۵ هزار دلار است و برنده آن می‌تواند بعد از گرفتن جايزه‌، ساخت فيلمش را آغاز کند و حتی می‌تواند پست پروداکشن فيلمش را در خارج از کشور انجام دهد که اين اتفاقی بسيار خوبی است.

او با اشاره به اينکه فيلم«جدايی نادر از سيمين» هم سال گذشته همين جايزه را گرفته بود يادآور شد:تهيه‌کنندگان برای تهيه چنين فيلم‌هايی نگاه بهتری دارند.

اين فيلمساز درباره احتمال اکران فيلم اولش در جشنواره فيلم فجر توضيح داد: وقتی فيلمی می‌سازم دوست دارم حتما در جشنواره فجر نمايش داده شود چون اين جشنواره تقويم سينمايی ماست و دوست دارم فيلم در اين رويداد به نمايش در بيايد تا زحمات ديگر عوامل فيلم ارزيابی شود.

پيمان معادی در بخش پايانی اين گفتگو درباره زمان ساخت دومين فيلمش به ايسنا گفت: اول، فيلم اول را به نتيجه برسانيم، بعد به فيلم دوم برسيم! هفت هشت سال است اين طرح در ذهن من بوده، موقعيتی پيش آمد که آن را نوشتم و با اتفاقی که در استراليا افتاد، برايم جدی‌تر شده است. هميشه در اين مرحله، انتخاب کار بعدی برايم سخت‌ترين کار است چون ايده‌های مختلفی در ذهن دارم اما با اين جايزه، بيشتر به فيلم دومم فکر می‌کنم.

وی اضافه کرد:حدس می‌زنم بزودی نوشتن را شروع کنم و تا پيش از عيد به نسخه قابل قبولی برسم که اگر چنين شود اواخر بهار کليد می‌زنيم. تصميم اين است که اگر همه چيز درست پيش برود، قبل از تابستان پيش‌توليد را شروع کنيم و اواسط تابستان فيلمبرداری را تمام کنيم.در مورد داستان هنوز چيزی جدی وجود ندارد جز اينکه اين فيلم،بيان دغدغه‌ چندين ساله من است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016