دوشنبه 12 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير ارشاد: سير نزولی در سينما ديده نمی‌شود، ايسنا

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگويی از عملکرد وزارت متبوعش در حوزه‌ی جهاد اقتصادی سخن گفت.

به گزارش خبرنگار بخش هنری خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، سيدمحمد حسينی يکی از مسووليت‌های‌ وزارت ارشاد را اداره شورای عمومی فرهنگ کشور دانست و افزود:‌ هر ساله بعد از نامگذاری سال جديد توسط مقام معظم رهبری، جلسه‌ای با اين شورا تشکيل می‌دهيم و کارهای خود را به صورت جدی تقسيم می‌کنيم.

او ادامه داد: وظيفه ما جريان سازی فرهنگی است که گاهی اين جريان سازی از طريق نشريات و مطبوعات صورت می‌گيرد. همانطور که در نمايشگاه مطبوعات امسال نيز با خبرنگاران اقتصادی جلسه‌های تخصصی برگزار کرديم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




سيد محمد حسينی با اعتقاد بر اينکه، «مساله جهاد اقتصادی مساله‌ای جدی است»، ادامه داد: به‌همين منظور در وزارتخانه اقداماتی انجام داديم که موجب رونق فعاليت‌های هنری شود.

وی در ادامه‌ی دفترچه‌ی جامع وزارت ارشاد در سال ۹۰ را نشان داد و گفت: جزئيات کار وزارتخانه در اين طرح جامع مشخص شده است و در بخش کتاب، صنعت چاپ‌، سينما ،‌ ساخت مستند و فيلم‌های کوتاه برنامه‌ريزی‌هايی انجام شده است.

وزير ارشاد درباره ايجاد فرصت‌های شغلی نيز بيان کرد:‌ در مورد مطبوعات بايد بگويم هشت هزار و ۸۶۰ فرصت شغلی و در حوزه هنر ۲۳۱۴ مورد ارائه داديم که اميدواريم در دستور کار شورای عالی اشتغال قرار گيرد و به زودی تحقق پيدا کند.

حسينی از اعطای تسهيلات بانکی نيز خبر داد که به زودی در اختيار اهالی فرهنگ و هنر قرار می‌گيرد.

او در بخش ديگری از صحبت‌هايش که در برنامه‌ی «صبح به خير ايران» امروز ـ ۱۲ دی ماه ـ انجام شد، اظهار کرد:‌ در سال ۹۰ کارهای اساسی و بنيادی صورت گرفته که بنای کارهای ما در سال آينده است. برای نمونه اگر در طول سال حتی يک گروه نمايش را سامان دهيم، فکر می‌کنم در آينده درآمد زا باشد.

وزير ارشاد گفت: ما در ساخت بازی‌های رايانه‌ای نيز توانايی‌های بالايی داريم و اينها همه نشان‌دهنده‌ی علاقه‌مندی به هنر است.

سيد محمد حسينی در ادامه سخنانش به اجرايی شدن خريد آثار هنری اشاره کرد و توضيح داد:‌ بعضی از اقدامات صرفا در همان سال انجام نمی‌شود بلکه پايه‌گذاری می‌شوند تا با استمرار بتوانند تحولی در جامعه ايجاد کنند.

او درباره حقوق معنوی آثار هنری نيز گفت:‌ يکی از منابع درآمد نخبگان جامعه اين است که وقتی آثاری را ارائه می‌دهند کسی به رايگان از آنها استفاده نکنند و حق تاليف آثار پرداخته شود. خوشبختانه در سه ماهه اول سال لايحه‌ی مالکيت معنوی را نوشتيم و اميدوارم در مجلس فعلی توانايی ارائه آن را داشته باشيم چرا که يکی از دغدغه‌هاست.

وی افزود: بايد به ياد داشته باشيم که قانون نياز به صيانت دارد و در اين زمينه ستاد مبارزه با کالاهای فرهنگی غير مجاز، کارش را به درستی انجام می‌دهد.

سيد محمد حسينی تصريح کرد: در سال ۹۰ از کارهای مقطعی پرهيز کرديم و کارهای اساسی انجام داديم تا در آينده مفيد باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه چرا در بحث کپی رايت هيچ اقدامی فرهنگی انجام نمی‌شود گفت: فکر می‌کنم در نشريات و به ويژه در رسانه‌های ملی بايد به اين موضوع پرداخته شود. مردم بايد بدانند اگر بدون حقوق مولف، کاری را بخرند در واقع دارند سرقت می‌کنند. اين موضوع بايد در جامعه تثبيت شود. نه اينکه بعضی فکر کنند اين موضوع اهميت زيادی ندارد.

وزير ارشاد تصريح کرد:اين مساله به فرهنگسازی نياز دارد که در حال حاضر به آن پرداخته می‌شود و مردم نيز به خوبی همکاری می‌کنند. اما کافی است يک متخلف پيدا شود که بايد به صورت جدی با او برخورد شود.

به گزارش ايسنا، سيد محمد حسينی درباره کمبود سالن‌های سينما در بعضی از استان‌های کشور گفت: در حال حاضر مشغول بررسی تعداد سالن‌های کشور در استان‌های مختلف هستيم. در بعضی از استان‌ها تنها يک سالن سينما داريم که در اين صورت نهادهای عمومی و بخش خصوصی را برای سرمايه گذاری در اين زمينه ترغيب می‌کنيم و به تجهيز سالن‌های سينما کمک خواهيم کرد.

حسينی اظهار تاسف کرد: در برخی از استان‌های کشور اين استقبال صورت نگرفت و در عين حال بحث‌سينماداری از وظايف دولتی نيست بلکه بايد به بخش خصوصی واگذار شود.

او از شروع فعاليت‌های سخت افزاری در کنار فعاليت‌های نرم افزاری خبر داد و افزود:‌ فعاليت‌های سخت افزاری موجب رونق صنعت سينما خواهد شد اما سرعت ما تا پايان سال بايد افزايش پيدا کند، چرا که هنوز ۳۰ فعاليت فرهنگی را در دست اقدام داريم.

وزير ارشاد در بخش ديگری از سخنانش درباره موضوع تامين و بيمه هنرمندان بيان کرد:‌ صندوق حمايت از هنرمندان و روزنامه نگاران در سال گذشته تاسيس شد و تعداد زيادی از افراد را تحت پوشش خود قرار داد.در مورد بيمه نيز هيچ مشکلی وجود ندارد هر کس برای بيمه به ما مراجعه کند تلاش می‌کنيم تا او را تحت پوشش قرار دهيم. حتی درباره بيماری هنرمندان نيز سعی شده کمک‌هايی ارائه شود، برای نمونه وقتی هزينه درمان يک هنرمند به ۵۰۰ ميليون تومان رسيد نمی‌توانستيم اين مبلغ را از صندوق برداشت کنيم. بنابراين از هنرمندان تقاضا کرديم که با فعاليت‌های هنری اين هزينه را تامين کنند.

بخش ديگری از اين گفت وگو به مجوز فيلم‌هايی اختصاص داشت که بار فرهنگی زيادی ندارد اما به راحتی بر پرده سينما‌ها قرار می‌گيرد.

به گزارش ايسنا،حسينی در پاسخ به اين سوال نيز گفت: اين مساله از قديم مطرح می‌شد از آغاز مسئوليت من نيز وجود داشت. بعضی از آثار در سطح نازلی قرار دارند و زيبنده‌ی باورهای مردم نيستند. ما اعتقاد داريم مسئولان در اين بخش به کيفيت در صدور پروانه ساخت دقت بيشتری داشته باشند و در حال حاضر روند بهتری در اين زمينه می‌شود.

وزير ارشاد معتقد است: در حال حاضر رونق سينما بيشتر شده است و سير نزولی ديده نمی‌شود. تعداد تماشاگران نيز افزايش پيدا کرده است.

وی درباره بحث ساماندهی مد و لباس نيز در سخنانش مطرح کرد: دولت در همه امور نمی‌تواند متصدی شود اما يکی از اقدامات فرهنگی ما کارگروه مد و لباس بود. برپايی نمايشگاه چادر در نمايشگاه قرآن و نمايشگاه مانتو از جمله اقداماتی بود که زمينه را فراهم کرد تا لباس‌های سازگار با فرهنگ راحت‌تر در اختيار مردم قرار بگيرد و حلقه توليد کنندگان و توزيع کنندگان به يکديگر وصل شوند.

حسينی در پايان سخنانش از برگزاری جشنواره مد و لباس در راستای جشنواره‌های فجر خبر داد و افزود: در اين زمينه يک ميليارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است که اميدواريم بودجه افزايش پيدا کند، چرا که برای شروع کار کافی نيست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016