شنبه 13 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيش بيني وجود ۱۰۰ هزار كودك بي‌شناسنامه در كشور

يك فعال حقوق كودك با بيان اينكه حدود 30 هزار ازدواج زنان ايراني با مردان افغان در كشور به ثبت رسيده است، اظهار كرد: برآورد مي‌شود 100 هزار كودك بي‌شناسنامه حاصل اين ازدواج‌ها در كشور زندگي مي‌كنند.

فرشيد يزداني در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد:‌ اين در حاليست كه تعداد بسيار زيادي از ازدواج‌هاي زنان ايراني با مردان افغان به ثبت نمي‌رسد.

وي افزود: طبق آمارهاي رسمي 32 هزار كودك بي‌شناسنامه حاصل 12 هزار ازدواج زنان ايراني با مردان افاغنه وجود دارد و البته اين آمارها مربوط به ازدواج زنان ايراني با اتباع افغان است و اين در حاليست كه كودكان ايراني زيادي هم بدون شناسنامه هستند.

يزداني در ادامه تاكيد كرد: فارغ از فشار فقر و مشكل هويت‌يابي كودكان بي‌شناسنامه، فرآيند جامع‌پذيري اين كودكان به شدت دچار اخلال است.

وي افزود: بازماندن اين كودكان از چرخه تحصيل، فرآيند توانمندسازي آنها را با اخلال مواجه مي‌كند و فقر آن تشديد مي‌شود و نابرابري‌هايي كه متوجه آنهاست افزايش مي‌يابد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اين فعال حقوق كودك در ادامه با اشاره به عضويت ايران در پيمان‌نامه حقوق كودك نيز گفت: اين پيمان‌نامه حكم قانون را دارد و طبق ماده 2 و 7 اين پيمان‌نامه، همه دولت‌ها موظف به ارائه حقوق هويت و از جمله شناسنامه به كودكان حاضر در كشورشان هستند.

يزداني در پايان با اشاره به لايحه‌اي كه اخيرا براي ثبت تولد كودكان با پدر و مادر ايراني به مجلس رفته است اظهار اميدواري كرد كه با اجراي صحيح اين قانون، مشكلات كودكان بدون شناسنامه برطرف شود و صدور شناسنامه اين كودكان با حداقل پيچيدگي‌هاي اداري انجام شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016