دوشنبه 29 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مدارس کارنامه حجاب می‌گيرند، دانش‌آموزان و معلمان لباس فرم می‌پوشند


خبرگزاری فارس: مديرکل فرهنگی و هنری آموزش و پرورش از تعيين کارنامه حجاب برای مدارس خبر داد و گفت: لباس فرمی که برای دانش‌آموزان پيش‌بينی می‌شود، لزوما لباس تيره نيست.

محمدابراهيم محمدی، مديرکل فرهنگی و هنری آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» با بيان اينکه برنامه‌های مختلفی برای دانش‌آموزان و فرهنگيان در راستای عفاف و حجاب پيش‌بينی شده است، اظهار داشت: در حوزه دانش‌آموزی با در نظر گرفتن مسائلی که در حوزه عفاف و حجاب وجود دارد برنامه‌های متناسبی را در نظر گرفته‌ايم که می‌توان از جمله آن به برنامه «حساس‌زايی» اولياء به موضوع حجاب دانش‌آموزانی که نياز است به حجاب توجه بيشتری داشته باشند، اشاره کرد.

وی افزود: برنامه‌های حجاب و عفاف منجر می‌شود تا اگر احياناً والدين دانش‌آموزی نسبت به رعايت پوشش فرزند خود در بيرون از مدرسه کم توجه است، توجه بيشتری داشته باشد.

*تهيه بسته تصويری برملاسازی اهداف رسانه‌های بيگانه در ترويج بی‌حجابی

مديرکل فرهنگی و هنری آموزش و پرورش بيان کرد: بر همين اساس برنامه‌ای در جهت عبرت‌آموزی دانش‌آموزان از افرادی که با عدم رعايت حجاب و عفاف دچار معضلات و مشکلات اجتماعی شده‌‌اند و از جايگاه ارزشمندی که به لحاظ اخلاقی، درسی و توانمندی‌های علمی و هنری داشتند، سقوط کرده‌اند در نظر گرفته شده است که می‌تواند به عنوان تلنگری برای دانش‌آموزان باشد.

وی با بيان اينکه برنامه ديگر در قالب تهيه بسته تصويری با موضوع شناساندن اهداف رسانه‌های بيگانه از ايجاد بی‌تفاوتی دانش‌آموزان نسبت به رعايت حجاب است، گفت: رسانه‌های بيگانه تلاش می‌کنند تا دانش‌آموزان نسبت به مسائلی از قبيل رسيدن به تکامل و ايفای نقش‌های مهم خود در آينده غفلت ورزند که شناساندن اين موضوع به دانش‌آموزان از اهميت زيادی برخوردار است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




محمدی اضافه کرد: اين بسته تصويری برای برنامه‌هايی که دانش‌آموزان در مدرسه دارند، تهيه شده که بيشتر در مقاطع راهنمايی و متوسطه مدارس دخترانه توزيع می‌شود؛ اين بسته برای دانش‌آموزانی که به نوعی نسبت به مساله حجاب در مدرسه کم توجه هستند، مفيد واقع خواهد شد.

وی با اشاره به اين نکته که برنامه‌هايی نير برای دانش‌آموزانی که باحجاب هستند و تعدادشان بسيار زياد است پيش‌بينی کرده‌ايم، ادامه داد: اين برنامه‌ها به اين منظور است که آنها نسبت به حجاب خود اقناع فکری پيدا کنند و به توانمندی فکری برسند تا اين حجاب در آينده و با حضور در دانشگاه و عرصه‌های مختلف کمرنگ نشود.

* تأثيرگذاری دانش‌آموزان اسوه و الگو در زمينه حجاب و عفاف برای ديگر دانش‌آموزان

مديرکل فرهنگی هنری آموزش و پرورش بيان کرد: معتقديم که بايد انديشه پوشش در فرد به انديشه نهادينه شده فکری تبديل شود تا در اين صورت فرد در هر جايگاه و بستری که قرار گيرد، حاضر نشود حجاب و پوشش خود را کمرنگ کند که ده‌ها برنامه در ذيل اين مسئله پيش‌بينی شده است.

وی افزود: بر اين اساس هم برای دانش‌آموزانی که نسبت به حجاب کم تفاوت هستند و تعداد آنها کم است و هم برای دانش‌آموزانی که با حجاب هستند و قصد داريم آنها را مورد هدف مطالعاتی قرار دهيم، برنامه‌هايی در نظر گرفته شده است.

به گزارش فارس، محمدی اضافه کرد: طبق برنامه‌های پيش‌بينی شده قصد داريم آن دسته از دانش‌آموزان که در رعايت حجاب قرص و محکم هستند، به جنبه‌های مختلف مسئله واقف شده‌اند، نسبت به پوشش نگاهی اصالتی دارند و به عنوان دانش‌آموزان اسوه و الگو می‌دانيم، بتوانند در حوزه همسالان خود تاثيرگذار باشند.

*ايجاد گفتمان‌های حجاب در مدارس برای رفع شبهه

* معرفی دختران برتر در جشنواره دختران آفتاب

محمدی با بيان برنامه‌های علمی و جشنواره نيز با موضوع حجاب و عفاف برگزار خواهد شد، اظهار داشت: در نظر داريم تا گفتمان‌های حجاب در مدارس را دنبال کنيم تا به اين وسيله هر مسئله و شبهه‌ای که در مدرسه وجود دارد، مطرح و برطرف شود.

وی به برگزاری جشنواره دختران آفتاب نيز اشاره کرد و افزود: در اين جشنواره دخترانی که در مدرسه به لحاظ علمی و هنری برتر هستند و حجاب اسلامی را نيز رعايت می‌کنند، برگزيده می‌شوند.

اين مقام مسئول در آموزش و پرورش ادامه داد: بر اين اساس می‌توانيم در بحث مدل‌سازی به مدل‌های قابل توجه دست پيدا کنيم به دليل آنکه شايد برخی به اشتباه تصور می‌کنند که ممکن است حجاب مانع پيشرفت فرد شود؛ اين در حالی است که تعداد بسياری از دانش‌آموزان دختری که در المپيادها، ورزش، هنر و زمينه‌های مختلف موفق به کسب رتبه‌های برتر شده‌اند، محجبه هستند.

*برگزاری اردوهای مادران دختران - پدران دختران و جشنواره ۴۰ حديث زيورانه به سه زبان

مديرکل فرهنگی و هنری آموزش و پرورش به برگزاری اردوهای يک روزه و دو روزه برای مادران و دختران و پدران و دختران در تابستان اشاره کرد و گفت: اين اردوها با هدف آگاهی‌بخشيدن، ارتقاء مسئله حجاب و اطلاع‌رسانی در خصوص حرکات مرموزی که در راستای بی‌تفاوت کردن دختر ايرانی نسبت به رعايت حجاب صورت می‌گيرد، در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به تهيه بسته‌های علمی و فرهنگی متناسب با علاقه و ذوق دانش‌آموزان با عنوان جشنواره ۴۰ حديث زيورانه در موضوع عفاف و حجاب بيان کرد: در اين جشنواره دانش‌آموزان با هنر خوشنويسی به زبان انگليسی، فارسی و عربی، ۴۰ حديث که در موضوع عفاف و حجاب را تمرين می‌کنند.

محمدی با بيان اينکه حدود ۱۰۰ هزار نفر تاکنون در اين جشنواره شرکت کرده‌اند، ادامه داد: بخشی از اين جشنواره در تابستان و بخشی در سال تحصيلی جديد برگزار خواهد شد.

*انتخاب بهترين محتوای توليده شده در موضوع عفاف و حجاب با عنوان کتاب سال حجاب

*از مديران برتر حجاب در مدارس تقدير می‌شود

محمدی به معرفی کتاب سال در زمينه حجاب و عفاف اشاره کرد و اظهار داشت: در نظر داريم کتاب سال حجاب در سطح دانش‌آموزی داشته باشيم و بهترين داستان، شعر و توليد محتوايی علمی در حوزه عفاف و حجاب را شناسايی کنيم.

وی با اشاره به انتخاب مدير برتر حجاب گفت: مديرانی که نسبت به رعايت حجاب در مدرسه توجه بيشتری داشته باشند، مورد تقدير قرار خواهند گرفت؛ همچنين قصد داريم کارنامه حجاب برای مدرسه در نظر بگيريم.

اين مقام مسئول در آموزش و پرورش تأکيد کرد: مدير مدرسه نسبت به حجاب و پوشش دانش‌آموزان مسئول است بنابراين ما انتظار داريم تا مدير مدرسه نسبت به وضعيت موجود حجاب در مدرسه حساس بوده و سعی کند وضعيت حجاب و عفاف در مدرسه را به سمت قابل قبول ارتقا دهد.

*اولياء نسبت به مخاطرات بدپوششی دانش‌آموزان حساس باشند

مديرکل فرهنگی و هنری آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس ادامه داد: اوليا بايد نسبت به مخاطرات بدپوششی دانش‌آموزان حساس بوده و بی‌تفاوت نباشند اگر قرار است درس دانش‌آموز خوب باشد، می‌طلبد که دانش‌آموز مصونيت روحی و روانی داشته باشد که اين مصونيت روحی و روانی در گرو رعايت عفاف و حجاب است.

وی بيان کرد: در مدرسه مشکل بی‌حجابی و بی‌عفافی در مدارس مشاهده زيادی نمی‌شود بلکه اغلب مشکلات‌ ما در اين زمينه در بيرون از مدرسه وجود دارد و ناشی از همکاری نسبتا کم والدين با مدارس است.

*مدارس می‌توانند با بنگاه‌های توليدی لباس فرم دانش‌آموزان قرار ببندند

*نصب منشور عفاف و حجاب در مدارس

محمدی با بيان اينکه در نظر داريم در سال آينده به مدارس اجازه ‌دهيم که برای تهيه لباس فرم دانش‌آموزان با بنگاه‌‌های توليدی قرارداد ببندند، گفت: بر اساس طرحی در نظر داريم برای همکارانی که در مدارس فعاليت می‌کنند، لباس فرم تهيه شود.

وی ادامه داد: در بحث پوشش و حجاب بايد مقررات و آيين‌نامه‌های مبتنی بر اهداف مدرسه را بپذيريم؛ وقتی قرار است اولياء، دانش‌آموز را برای ثبت‌نام به مدرسه بياورند بايد بپذيرند که مدرسه در اين زمينه آيين‌نامه و قانون دارد يا وقتی دانش‌آموزی قرار است در مدرسه ثبت‌نام کند ملزم است که به قوانين مدرسه در بحث پوشش و حجاب پايبند باشد.

مديرکل فرهنگی و هنری آموزش و پرورش اضافه کرد: يکی از برنامه‌هايی که در سال تحصيلی آينده اجرا خواهد شد نصب منشور پوشش در مدارس است تا افرادی که در مدرسه ثبت‌نام می‌کنند نخست اين منشور را قبول داشته باشند.

*مدارس بايد محرم‌سازی شوند

*مفاخر برجسته و محجبه به دانش‌آموزان معرفی می‌شوند

محمدی اظهار داشت: بايد تمهيداتی را برای محرم‌سازی در مدارس انديشيد تا دانش‌آموزان در زمان حضور در مدارس راحت باشند.

وی تأکيد کرد: لباس فرمی که برای دانش‌آموزان پيش‌بينی می‌شود، لزوما لباس تيره نيست و اين اجازه داده شده است که دانش‌آموزان در مدرسه از لباس‌های روشن نيز استفاده کنند.

مديرکل فرهنگی و هنری آموزش و پرورش با بيان اينکه مفاخر برجسته‌ای داريم که در اوج عفاف و پوشش بوده‌اند و در قله‌های بالای کمالات علمی و ادبی قرار گرفتند، اضافه کرد: قصد داريم اين افراد را به عنوان افراد موفق به دانش‌آموزان معرفی کنيم که اين معرفی از طريق نصب پوستر در مدارس انجام خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016