دوشنبه 9 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تازه ترين حرف های محمد دادکان: اشتباه دايی، فاجعه جام‌جهانی، بی‌ثباتی فوتبال و نمره منفی به علی‌آبادی، مهر

رئيس پيشين فدراسيون فوتبال در تازه ترين صحبت هايش به اشتباه علی دايی در قبول مربيگری تيم ملی، فاجعه نرفتن به جام جهانی ، بی ثباتی فدراسيون فوتبال و نمره منفی به محمد علی آبادی در دوره چهار ساله رياستش بر سازمان تربيت بدنی اشاره کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، محمد دادکان پس از جدايی از فدراسيون فوتبال مدتها در سکوت رسانه ای قرار داشت و با حضور علی سعيدلو در راس سازمان تربيت بدنی، نام وی نيز به عنوان يکی از گزينه های جدی بازگشت به فوتبال و ورزش مطرح شد.

دادکان که مدتهاست در برنامه تلويزيونی حضور پيدا نکرده است، صبح دوشنبه با حضور در برنامه " روز از نو " شبکه دوم سيما به سوالات مطرح شده پاسخ داد.

وی در ابتدا در مورد نرفتن ايران به جام جهانی با طرح اين موضوع که فوتبال يک رشته تخصصی است و زمام امور آن را بايد يک فرد متخصص و آشنا به اين رشته در دست گيرد، گفت: در ورزش فوتبال کشورهايی موفق می شوند که در ابتدا کار را به افراد متخصص می سپارند.

وی در ادامه به تبعات نرفتن تيم ملی فوتبال ايران به جام جهانی ۲۰۱۰ آفريقای جنوبی اشاره کرد و گفت: اينکه تيم ملی به جام جهانی صعود نکرد، بايد بررسی شود که چه بازخوردی در جامعه داشته است. هر تيمی که به جام جهانی می رود، پرچم آن کشور تا يک سال در کشور ميزبان جام جهانی برافراشته خواهد بود و در پايان هر ماه سرود آن کشور در جايی که ميزبان جام جهانی است، نواخته می شود. اينها نشان می دهد که صعود به جام جهانی از منظر سياسی چه منافعی دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




رئيس پيشين فدراسيون فوتبال به بازتاب منفی صعود نکردن تيم ملی به جام جهانی در اجتماع اشاره کرد و گفت: اگر تيم ملی به جام جهانی صعود می کرد، شور و نشاط به جامعه فوتبال وارد می شد، اما با ناکامی از صعود به جام جهانی امروز اين نشاط را در جامعه نمی بينيم.

وی در ادامه ضررهای مالی که فدراسيون فوتبال با ناکامی از صعود به جام جهانی ۲۰۱۰ متحمل شده است، را برشمرد و گفت: اگر تيم ملی به جام جهانی صعود می کرد، از سوی فدراسيون جهانی فوتبال ۷ ميليون فرانک سوئيس به فدراسيون فوتبال ايران پرداخت می شد. علاوه بر اين فدراسيون می توانست از بخش حاميان مالی نيز مبالغی را بدست بياورد که با ناکامی از صعود به جام جهانی از آنها محروم شد.

دادکان در ادامه با طرح اين پرسش که "چرا بصورت شفاف به مردم بيان نمی شود به چه دليل تيم ملی به جام جهانی صعود نکرد؟"، افزود: کشوری چون کره شمالی فقط با ۳۰ بازيکن، بدون داشتن يک ليگ سراسری و فقط با يک زمين چمن مصنوعی که آنهم با کمک فدراسيون جهانی فوتبال در آن کشور احداث شده است، به صورت مستقيم به جام جهانی صعود کرد، آن وقت کشور ما با ۷۰ ميليون جمعيت از راهيابی به اين مسابقات بازماند. آيا اين برای ما فاجعه نيست؟ با بودن در گروهی که تيم‌هايی چون کره جنوبی، کره شمالی و عربستان در آن حضور داشتند، راهيابی به جام جهانی آنهم بصورت مستقيم غيرممکن نبود.

وی در ادامه از مسئولان ورزش و فدراسيون فوتبال خواست تبعات ناکامی تيم ملی ايران از صعود به جام جهانی ۲۰۱۰ را بپذيرند و با تاکيد بر اين موضوع افزود: بايد عوامل نرفتن تيم ملی ايران به جام جهانی آفريقای جنوبی به مردم معرفی شوند. آقای رئيس جمهور بارها در گفتگوهای خود اشاره به اين موضوع کرده‌اند که فوتبال در چهار سال گذشته ضربه خورده است، چرا نبايد افرادی که به فوتبال ضربه زدند و يا باعث شدند اين رشته ورزشی ضربه بخورد به مردم معرفی شوند؟! بايد اين عوامل به مردم معرفی شوند، تا شايد آنها از اين باعث خوشحال شده و ناراحتی‌های شان کمتر شود.

رئيس پيشين فدراسيون فوتبال با اشاره به جايگاه فوتبال ايران در زمان رياست خود بر اين فدراسيون گفت: زمانی تيم ملی فوتبال ايران در رده بندی فدراسيون جهانی فوتبال ايران با رتبه ۱۵ بالاتر از آلمان بود که رتبه ۱۷ را در اختيار داشت. زمانی که اين رده بندی اعلام شد از سوی فدراسيون‌های مختلف به من تبريک گفتند. من اعتقاد آنچنانی به رده بندی و رتبه فدراسيون ندارم اما چرا بايد امروز جايگاه فوتبال ايران از پانزدهم دنيا به شصت و سوم تنزل يابد؟ فوتبال ايران تا به اينجا تنزل پيدا کرده است و هيچ کس پاسخگو هم نيست.

"فوتبال يک سرگرمی است و سرگم کننده نيست"، دادکان با اشاره به اين موضوع تاکيد کرد: فوتبال فقط برگزاری يک ليگ نيست و اينکه تيم‌ها را پنجشنبه و جمعه به ميدان بفرستيم، فوتبال بيش از يک سرگرمی است.

"اگر شما رئيس فدراسيون فوتبال بوديد علی دايی را سرمربی تيم ملی می کرديد؟"، دادکان در پاسخ به اين پرسش نيز گفت: من اگر بودم هيچ وقت در آن مقطع مسئوليت تيم ملی را به دايی نمی دانم. ما بايد قبول کنيم که دايی برای جامعه فوتبال ايران فردی قابل احترام و اسطوره است و فوتبال کشور ما با نام دايی اعتبار پيدا می کند . شناخت دنيا از فوتبال ايران با نام اوست. متاسفانه افرادی که دايی را سرمربی تيم ملی کردند، می خواستند با اين انتخاب روی ضعف‌ها و مشکلات خود سرپوش بگذارند. آنها دايی را نه به خاطر توانايی‌هايش بلکه برای پوشش مشکلات خود انتخاب کردند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: من اعتقاد دارم دايی همانطور که فوتبالش را از رده پايه آغاز کرده بود و با رياضت و سختی به جايگاه امروزش رسيده بود، بايد در مربيگری هم رياضت می کشيد و به تيم ملی می رسيد. دايی بايد ابتدا کسب تجربه می کرد و پس از آن از تجربه‌اش برای هدايت تيم ملی استفاده می شد.

رئيس پيشين فدراسيون فوتبال همچنين يادآور شد: زمانی که با علی دايی برای هدايت تيم ملی مذاکره شده بود، او با من تماس گرفت و در اين مورد مشورت کرد. من به او گفتم: "مسئوليت تيم ملی را قبول نکن چرا که تو را به خاطر توانايی هايت نمی خواهند بلکه می خواهند خود را پشت تو مخفی کنند." زمانی که دايی را از تيم ملی کنار گذاشتند او بازهم با من تماس گرفت و گفت که حرفهای من درست بوده و آنها دايی را برای چيزهای ديگر می خواستند.

دادکان با اشاره به اينکه سرمايه‌ای چون علی دايی را برای تيم ملی سوزاندند و با او همان کاری را کردند که در گذشته با قلعه نويی شده بود، با نگاهی نقادانه به عملکرد تيم ملی در چند سال گذشته نگريسته و گفت: زمانی که در چند بازی تيم ملی، سيد مهدی رحمتی به عنوان دروازه بان تيم بهترين بازيکن ميدان می شود، نشان می دهد که تيم ملی مشکل دارد. آن وقت سازمان تربيت بدنی ۵ ميليون تومان به اين بازيکن پاداش می دهد. سازمان به جای پاداش دادن به رحمتی بايد هافبک‌ها و مدافعان را جريمه می کرد که باعث شده‌اند آنقدر به دروازه تيم ملی فشار بيايد و که دروازه بان تيم بهترين بازيکن ميدان شود.

وی اين مسائل را نشان دهنده ناهنجاری و عدم شناخت مسئولان ورزش عنوان کرد و گفت: زمانی که ما در فدراسيون فوتبال بوديم، هاشميان، تيموريان، دايی، کريمی و ... جز بهترين‌ها می شدند، چرا؟ چون تيم ملی روبه جلو بازی می کرد و حرکتی روبه پيشرفت داشت.

رئيس پيشين فدراسيون فوتبال در ادامه با انتقاد از برخی کارشناسان فوتبال گفت: دروازه بان تيم ملی بهترين بازيکن می شود و با کمال تعجب برخی کارشناسان چشم از اين موضوع بسته و از تيم ملی تعريف می کنند. اين کارشناسان به جای کمک به تيم ملی به اين تيم ضربه زدند.

دادکان در ادامه با بيان اينکه "شان و غرور کشورم را بالاتر از غرور خود می دانم و افتخار می کنم که غرورم به خاطر کشورم شکسته شود"، گفت: خوشحالم اگر در زمان رياستم بر فدراسيون فوتبال غرورم شکسته شد به خاطر کشورم بود و شان ۷۰ ميليون ايرانی را حفظ کردم.

وی بازهم از استقلال مالی فدراسيون فوتبال در زمان رياست خود بر اين فدراسيون به نيکی ياد کرد و گفت: مدارک در فدراسيون فوتبال موجود است، فدراسيون فوتبال در دوره رياست من يک ريال از سازمان تربيت بدنی، کميته ملی المپيک و ديگر سازمان‌ها و نهادهای دولتی دريافت نکرده است. تمام هزينه‌های فدراسيون از منابع مالی مختلف و کمک افراد علاقمند به فوتبال تامين می شد. ما در فدراسيون فوتبال آنقدر پول جذب کرده بوديم که توانستيم ۳ ساختمان برای فدراسيون و باشگاه‌های استقلال و پرسپوليس خريداری کنيم و حتی ورزشگاه شهيد بيگلری بم را هم احداث کرديم.

رئيس پيشين فدراسيون فوتبال يادآور شد: در زمان رياست من بر فدراسيون فوتبال، فوتبال خود هزينه‌هايش را تامين می کرد و نيازی نبود ما مقابل سازمان تربيت بدنی صف ببنديم برای ۱۰ ميليون تومان! ما فوتبال را بی نياز کرده بوديم و با ۵ ميليارد تومانی که از بابت صعود تيم ملی به جام جهانی نصيب فدراسيون شده بود، اين فدراسيون را تحويل داديم. حالا امروز بگويند فدراسيون چقدر درآمد دارد، بدهی هايش چقدر است و تا چه اندازه از کمک‌های دولت و سازمان تربيت بدنی بهره برده است.

وی با تاکيد بر اينکه افکار عمومی بايد فعاليت‌های فدراسيون در گذشته و امروز را مورد ارزيابی قرار دهند، افزود: مردم می دانند که چه کسی به فوتبال خدمت کرده است و چه افرادی نگذاشتند به اين ورزش خدمت شود و به آن ضربه زدند.

دادکان داشتن تجربه، تخصص و دانش را در امر مديريت ورزش به ويژه فوتبال تعيين کننده خواند و گفت: مديری که اين ويژگی‌ها را داشته باشد، در کارش موفق می شود، در غير اين صورت نمی تواند توفيقی داشته باشد.

"چرا محمد دادکان به عنوان رئيس فدراسيون فوتبال از برانکو حمايت می کرد و پشت او ايستاده بود؟"، وی در پاسخ به اين پرسش هم گفت: من اگر پشت برانکو ايستادم به خاطر اين بود که کارش مورد تاييد ما بود و توانست به موفقيت دست يافته و تيم ملی را مستقيما به جام جهانی ببرد.

" مسئولان سازمان تربيت بدنی نمی خواستند من رئيس فدراسيون فوتبال باشم"، دادکان با يادآوری اين موضوع گفت: با توجه به اينکه مسئولان سازمان نمی خواستند من در فدراسيون فوتبال بمانم، پيش از حضور در جام جهانی در مجمع عمومی فدراسيون از اعضا خداحافظی کردم و تاکيد کردم پس از اين مسابقات از سمت خود کناره گيری می کنم. متاسفانه در آن مقطع زمانی فشارها روی فدراسيون فوتبال غير قابل قبول و تحمل بود با اين حال من تا زمان برگزاری جام جهانی فشار را تحمل کرده و با تيم ملی و گروهی ۵۰ نفره که مسئوليت آن بر عهده ام بود به آلمان رفتم.

وی در ادامه افزود: من در جام جهانی نماينده کشورم بودم اما متاسفانه پس از ديدار ايران - آنگولا حکم من لغو شد و از سمت رياست فدراسيون عزلم کردند. اولين شخصی که اين خبر را به من داد، سپ بلاتر، رئيس فدراسيون جهانی فوتبال بود که پس از ديدار ايران - آنگولا در ديدار با من خبر لغو مسئوليت من از فدراسيون فوتبال را اعلام کرد و گفت: "تاکنون سابقه نداشته که حکم يک رئيس فدراسيون در جام جهانی لغو شود!"

دادکان يادآور شد: پس از برکناری من از سمت رياست فدراسيون يکسری مشکلات گريبانگير فوتبال ايران شد که برای رفع آن کاری از دستم برنمی آمد. با اين حال با وجود تصميمات غير ورزشی و اخلاقی مسئولان سازمان تربيت بدنی در قبال من اتخاذ کرده بودند، از سمت خود استعفا دادم تا مشکلات بيشتری برای فدراسيون فوتبال ايران به وجود نيايد.

رئيس پيشين فدراسيون فوتبال از اظهارنظر پيرامون آينده فوتبال ايران خودداری کرد و گفت: افکار عمومی بايد در اين مورد نظر بدهند. از آنجائيکه روزی من رئيس فدراسيون بوده ام، تمايل ندارم در خصوص فعاليت‌های فدراسيون فوتبال اظهارنظری داشته باشم و از کار مسئولان فدراسيون ايراد بگيرم. اعتقاد دارم آقای کفاشيان و ديگر مسئولان فدراسيون فوتبال در حد توانايی خود زحمت کشيده‌اند و اگر بگوييم برای اداره فدراسيون زحماتی را متحمل نشده‌اند، به آنها اجحاف کرده‌ايم. آنها در حد توان و گنجايش خود برای فدراسيون کار کرده‌اند و توانايی‌شان تا همين حد است. به همين خاطر از مسئولان فدراسيون فوتبال تشکر می کنم و اميدوارم سرازيری فوتبال ايران هرچه زودتر سير صعودی به خود گيرد.

وی در ادامه به مشکلات حاشيه ای که گريبانگير فوتبال ايران است، اشاره کرد و برای اثبات ادعای خود گفت: امروز رئيس کميته انضباطی فدراسيون بيشتر حرف می زند يا دبيرکل فدراسيون؟! زمانی که من رئيس فدراسيون بودم، رئيس کميته انضباطی فقط يکبار مصاحبه کرد اما امروز رئيس اين کميته برای هر موضوعی اظهارنظر می کند و برای يک حکم انضباطی نشست خبری می گذارد، در حالی که اعلام حکم وظيفه دبيرکل فدراسيون است که کارهای اجرايی فدراسيون را برعهده دارد. اينها نشان می دهند که در فدراسيون فوتبال مسئوليت ها مشخص نيست و فدراسيون بی ثبات است و مسئولان نتوانسته اند محيط را در کنترل خود درآوردند.

ايراد از منشور اخلاقی مورد ديگری بود که دادکان بدان اشاره کرد و گفت: متاسفانه منشور اخلاقی در فدراسيون فوتبال درست کرده اند که در هيچ کجای دنيا وجود ندارد. آيا منشور اخلاقی فقط بايد برای نيکبخت باشد؟! نيکبخت جوان اين مملکت است و بايد امثال او را حفظ کرد. اگر او را حفظ نکنيم خيلی راحت به کشورهای خارجی می رود آنجا بازی می کند. ما در زمان رياست بر فدراسيون فوتبال هم مشکلاتی حاشيه‌ای و انضباطی داشتيم اما به جای برخوردهای حذفی با گفتگو و صحبت مشکلات را برطرف می کرديم.

دادکان همچنين در مقام دفاع از مربيان خارجی درآمد و گفت: من به مربی خارجی اعتقاد دارم. با وجود تمام احترامی که برای مربيان ايران قائلم اما معتقدم مربی خارجی بهتر می تواند به فوتبال ايران کمک کند. مربيان ايرانی، افرادی زحمتکش هستند و نبايد از اين حرف من ناراحت شوند اما بيشتر آنها به جز يکی دو نفر در يک سطح و حد هستند. بايد از مربيان خارجی در تمام سطوح و رده‌ها استفاده کنيم چرا که توانايی مربيان ايران محدود و بسته است.

"نمره شما به عنوان يک کارشناس ورزشی به دوره چهارساله رياست محمد علی آبادی بر سازمان تربيت بدنی چيست؟"، دادکان در پاسخ به اين پرسش گفت: من به عنوان معلمی که ۳۲ سال سابقه خدمت در ورزش و دانشگاه را دارد، می گويم ايشان بايد واحد تربيت بدنی را مجددا "پاس" کنند!


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016