جمعه 21 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

چشم ايران به توكيو، چشم ذوب‌‌آهن به امارات، فارس

فارس: فردا چشم ايران به ورزشگاه شهر توكيو است؛ جايي كه تيم فوتبال ذوب‌آهن براي قهرماني در آسيا به مصاف نماينده كره‌جنوبي مي‌رود.

به گزارش خبرگزاري فارس،‌ فينال هشتمين دوره ليگ قهرمانان آسيا روز شنبه (فردا) بين تيم‌هاي فوتبال ذوب‌آهن ايران و سئونگ‌نام ايلهوا چونما كره‌جنوبي در شهر توكيوي ژاپن برگزار خواهد شد.

اين پيكارها كه از سال 2002 با نام ليگ قهرمانان آسيا شناخته مي‌شود پيش از اين در سال 1967 با عنوان جام باشگاه‌هاي آسيا آغاز به ‌كار كرده است.

در 28 دوره اين مسابقات، سهم تيم‌هاي كره‌اي با 8 عنوان قهرماني بيش از ساير مدعيان است و نمايندگان ژاپن و عربستان هر كدام با 4 قهرماني در جايگاه بعدي قاره كهن قرار دارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در اين ميان باشگاه‌هاي ايراني با حضور در 7 فينال و 3 عنوان قهرماني مكان سوم آسيا را در اختيار دارند.

استقلال ايران با حضور در 4 فينال و قهرماني در سال‌هاي 1970 و 1991 پرافتخارترين تيم باشگاهي ايران است.
پاس نيز در سال 1993 با شكست الشباب عربستان آخرين قهرماني باشگاه‌هاي آسيا را براي ايران رقم زده است.
البته نمايندگان ايران با حضور در ديدار نهايي در سال‌هاي 1999 و 2007 تا آستانه قهرماني پيش رفته‌اند اما با شكست مقابل حريفان از قهرماني بازمانده‌اند.

آخرين حضور پرقدرت باشگاهي ايران در فينال ليگ قهرمانان آسيا به سال 2007 بر‌مي‌گردد جايي كه سپاهان ايران مقابل اوراواردز ژاپن با نتيجه 3 بر يك مغلوب شد و نايب ‌قهرماني قاره‌كهن را از آن خود كند.
از آخرين قهرماني نمايندگان ايران در آسيا حدود 17 سال مي‌گذرد و اين‌ بار ذوب‌آهن ايران در جدال با سئونگ‌نام ايلهوا كره‌جنوبي به‌دنبال قهرماني آسيا و شكستن طلسم 17 ساله است.

* اقتدار ذوب‌آهن و گام‌هاي لرزان سئونگ‌نام

نمايندگان ايران و كره‌جنوبي در شرايطي در شهر توكيو ژاپن و استاديوم 48 هزار نفري المپيك اين شهرمقابل يكديگر صف‌آرايي خواهند كرد كه با عملكردي متفاوت گام به فينال مسابقات مي‌گذارند.
ذوب‌آهن ايران در مرحله گروهي موفق شد از سد تيم‌هاي قدرتمندي همچون الاتحاد عربستان و بنيادكار ازبكستان بگذرد و به‌عنوان تيم‌اول گروه راهي مرحله يك‌هشتم نهايي شود.
اين تيم در اين مرحله به‌مصاف ديگر نماينده كشورمان مس رفت و با برد يك بر صفر جواز حضور در جمع 8 تيم برتر آسيا را كسب كرد.

شاگردان منصور ابراهيم‌زاده در مرحله يك‌چهارم نهايي مقابل پوهانگ استيلرز پرافتخارترين تيم باشگاهي آسيا و مدافع عنوان قهرماني ليگ قهرمانان صف‌آرايي كردند و در مجموع 2 ديدار رفت‌و‌برگشت با برتري 3 بر 2 گام به مرحله نيمه‌نهايي گذاشتند.
درخشش و اوج‌كار ذوبي‌ها در اين مرحله و در تقابل با الهلال عربستان رقم خورد. نماينده شايسته كشورمان كه در ديدار رفت با پيروزي يك بر صفر با خيالي آسوده به عربستان عزيمت كرده بود؛ در اين كشور و در مقابل ديدگان بيش از 70 هزار تماشاگر؛ الهلال را با همين نتيجه در خاك كشورش مغلوب كرد تا مقتدرانه نشان دهد عزم خود رابراي قهرماني در هشتمين دوره ليگ قهرمانان آسيا جزم كرده است.
شاگردان ابراهيم‌زاده براي حضوردر فينال 11 بازي انجام دادند كه 8 پيروزي، يك تساوي و يك باخت حاصل كار اين تيم بود.

از طرفي سئونگ‌نام ايلهوا نيز مقتدرانه با كسب 15 امتياز و شكست دادن حريفاني مانند كاوازاكي ژاپن، ملبورن استراليا، و بيجينگ‌گوان چين راهي مرحله يك‌هشتم نهايي شد و در اين دور با شكست تحقيرآميز 3 بر صفر گامبا اوزاكا گام به جمع 8 تيم برتر ليگ قهرمانان آسيا نهاد.
اين تيم كره‌اي كه پيش از اين يك بار در سال 1996 طعم قهرماني قاره‌ كهن را چشيده است در اين مرحله مقابل سوان بلووينگز ديگر نماينده اين‌كشوربه‌سختي در مجموع 2 ديدار با نتيجه 4 بر 3 جواز حضور در مرحله نيمه‌نهايي را كسب كرد.
حضور سئونگ‌نام در اين مرحله رويارويي با الشباب عربستان را به‌همراه داشت و اين تيم كره‌اي كه در ديدار رفت شكست 4 بر 3 را متحمل شده بود در ديدار برگشت با نتيجه يك بر صفر پيروز شد تا در مجموع با نتيجه 4 بر 4 و به‌لطف گل‌زده در خانه حريفش با گام‌هايي لرزان راهي فينال ليگ قهرمانان آسيا شود.

*ركورداران در توكيو مي‌جنگند

ذوب‌آهن با به‌ ثمر رساندن 14 گل‌زده و 8 گل‌خورده صاحب ركورد كمترين دريافت گل و بهترين خط دفاعي آسيا تا اين مرحله از مسابقات محسوب مي‌شوند.
تنها شكست صدرنشين ليگ برتر ايران در مرحله گروهي و مقابل نماينده نه‌چندان قدرتمند امارات، الوحده رخ داده است كه ذوب‌آهن در اين ديدار با نتيجه يك بر صفر مغلوب شده است.
ايگور كاسترو و محمدرضا خلعتبري بهترين گلزنان ذوب‌آهن محسوب مي‌شوند كه موفق شده‌اند 4 بار دروازه حريفان را بگشايند.

از طرفي سئونگ‌نام ايلهوا از 11 بازي انجام داده 8 پيروزي، 3 شكست را در كارنامه خود مي‌بيند و اين تيم در هيچ ديداري با تساوي متوقف نشده است.
اين تيم كه در ليگ كشور كره‌جنوبي (كي‌ليگ) در مكان پنجم قرار دارد و در 3 ديدار اخير باشگاهي با 2 تساوي و يك شكست نتوانسته است طعم پيروزي را بچشد؛ در ليگ قهرمانان با به ‌ثمر رساندن 22 گل‌زده بهترين خط حمله مسابقات را دراختيار دارد و 13 بار توپ از خط دروازه اين تيم گذر كرده است.

بهترين گل‌زن سئونگ‌نام مائوريسيو مولينا هافبك 30 ساله كلمبيايي اين تيم است كه موفق شده است 7 بار توپ را وارد دروازه حريفان كند.
ديگر بازيكنان شاخص اين تيم دژان رادونسيچ مهاجم 4 گله اهل مونته‌نگرو است كه در ديدار فينال غايب است و از ساسا اوگنه‌نووسكي استراليايي نيز نمي‌توان به‌راحتي گذشت.
جدال كارآمدترين خط حمله و بهترين خط دفاع پيكارهاي ليگ قهرمانان قطعاً جذابيت‌هاي فراواني را به همراه خواهد داشت.

* ذوب‌آهن به‌دنبال سنت‌شكني پس از 5 سال
جدال نمايندگان غرب‌و‌شرق آسيا از جهاتي مورد توجه اين 2 منطقه قاره‌كهن است. از سال 2005 كه الاتحاد عربستان موفق شده است عنوان قهرماني را بدست آورد، غرب ديگر شاهد قهرماني تيم هاي باشگاهي در اين منطقه نبوده است و تيم هاي ژاپني و كره‌جنوبي از شرق آسيا عناوين قهرماني را به خود اختصاص داده‌اند.

ذوب‌آهن در شرايطي كه بتواند در جدال فردا كه ساعت 13:30 به وقت تهران و با قضاوت داور ذخيره فينال جام‌جهاني يوئيجي نيشيمورا ژاپني برگزار مي‌شود؛ پيروز از زمين مسابقه خارج شود پس از 5 سال بار ديگر قهرماني را براي منطقه غرب به ارمغان خواهد آورد.

نكته مهم اين است كه قهرمان اين مسابقات به عنوان نماينده آسيا در جام‌ باشگاه‌هاي جهان كه آذر ماه در امارات برگزار مي‌شود حضور خواهد يافت. فردا چشم همه ايران به توكيو است و چشم ذوب‌آهن به امارات؛ جايي كه جام باشگاه‌هاي جهان برگزار مي‌شود و شاگردان ابراهيم‌زاده روياي حضور برابر اينترميلان قهرمان اروپا را در اين مسابقات در سر مي‌پرورانند.

*عناوين قهرماني تيم‌ها در ليگ قهرمان آسيا به‌شرح زير است:
1- هاپوئل نماينده رژيم اشغالگر قدس، 1967
2- مكابي نماينده رژيم اشغالگر قدس، 1969
3- استقلال ايران، 1970
4- مكابي نماينده رژيم اشغالگر قدس، 1971
5-دوو رويالز كره‌جنوبي، 1985
6-فوروكاوا الكتريك ژاپن، 1986
7-يوميوري ژاپن، 1987
8-السد قطر، 1988
9-ليائونينگ چين، 1989
10-استقلال ايران، 1991
11-الهلال عربستان، 1992
12-پاس ايران، 1993
13-تاي فارمرز بانك تايلند، 1994
14-تاي فارمرز بانك تايلند، 1995
15-سئونگ‌نام ايلهوا كره‌جنوبي، 1996
16-پوهانگ استيلرز كره‌جنوبي، 1997
17- پوهانگ استيلرز كره‌جنوبي، 1998
18- جوبيليوايواتا ژاپن، 1999
19 – الهلال عربستان، 2000
20-سوان سامسونگ بلووينگز كره‌جنوبي، 2001
21-سوان سامسونگ بلووينگز كره‌جنوبي، 2002

* جام‌باشگاه‌هاي آسيا با نام ليگ قهرمانان آسيا شناخته شد:
22- العين امارات، 2003
23-الاتحاد عربستان، 2004
24- الاتحاد عربستان، 2005
25- چونبوك موتورز كره‌جنوبي، 2006
26- اوراواردز ژاپن، 2007
27- گامبا اوزاكا ژاپن، 2008
28- پوهانگ استيلرز كره‌جنوبي، 2009
29- 2010 ؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016