سه شنبه 10 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهدی مهدوی کيا: کار نصرتی و رضايی سهوی بوده، اين اتفاق‌ها در گذشته بوده، اکنون هم هست، ايسنا

مهدی مهدوی کيا معتقد است که بی اخلاقی‌ها در ورزش ايران زياد است، اما نبايد زياد مورد توجه رسانه‌ها قرار گيرد و به آن‌ها اين همه پرداخته شود.

ملی پوش سابق فوتبال ايران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار کرد: اتفاق افتادن اين بی‌اخلاقی در ورزش ايران علت های زيادی دارد و بايد مورد بررسی جامع قرار گيرد. مهم‌ترين مورد در رخ دادن چنين اتفاقاتی اين است که افرادی که بيرون از مجموعه ورزش قرار دارند و با اين شرايط بيگانه هستند، قضاوت می‌کنند.

وی افزود: وقتی ورزشکاری در حال مسابقه است و ضربان قلبش بالا رفته و در توانش در حال اتمام است. قدرت تصميم گيری‌اش تحت تاثير قرار می‌گيرد و ممکن است برخی مواقع حرکاتی انجام دهد که شادی برای بينندگان جالب نباشد. در آن لحظه که اين شرايط بر ورزشکاران حاکم شود، ممکن است بر اثر هيجانات کاری انجام شود که در شرايط عادی غير ممکن است، انجام دهد.

مهدوی کيا با اشاره به اين که نتيجه‌ گرايی و کسب موفقيت به هر قيمتی هم دليل ديگر زياد شدن چنين اتفاقاتی در ورزش ايران است، خاطر نشان کرد: کسب نتايج خوب برای بازيکنان، مربيان و حتی فدراسيون‌ها اهميت زيادی پيدا کرده و خواسته يا نخواسته وقتی به سوی ورزش حرفه‌ای می رويم اين افراد و ارگان ها برای کسب موفقيت، مقام و جام ممکن است کارهايی را انجام دهند که در شان ورزش نيست. وجهه قهرمانی باعث می‌شود که اين اتفاقات رخ دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




بازيکن سابق تيم ملی فوتبال ايران گفت: اشتباهات محرز داوری و غرض ورزی‌ها که در برخی موارد رخ می ده هم دليل ديگری است که باعث می‌شود اين بی اخلاقی‌ها رخ دهد، چرا که برخی ورزشکاران تحمل برخورد با اين گونه مسايل را دارند، اما برخی ديگر آستانه تحمل‌شان پايين است، نمی‌توانند با اين مسايل کنار بيايند و کاری را انجام می‌دهند که در شان ورزش و خودشان نيست. اگر بپذيريم که اشتباهات جزئی از ورزش است، هضم اين گونه اتفاقات و مسايل راحت‌تر است.

وی افزود: اين اتفاقات زشت را در گذشته ديده‌ايم، حال می بينيم و در آينده هم خواهيم ديد. اگر ورزشکاران فکر کنند و بدانند که ورزش روزی تمام می‌شود و اگر بتوانند نام نيک به جای بگذارند، بهتر است تا اين که از آن‌ها با نام بد ياد کنند. اين نوع تفکر باعث می‌شود که اين اتفاقات کمتر رخ دهد.

مهدوی کيا توجه رسانه‌ها به يک رشته ورزشی و اقبال عمومی نسبت به آن را از دلايل ديگر رخ دادن چنين اتفاقاتی دانست و گفت: در دنيا فوتبال با همه رشته‌ها متفاوت است. وقتی در جام جهانی همه توجهات به کشور ميزبان معطوف می‌شود و همه ريزترين مسايل را چه خوششان بيايد و چه تمايلی نداشته باشند، دنبال می‌کنند چه می‌توان گفت. در روزنامه های جهان ۹۰ درصد اخبار به فوتبال مربوط می‌شود، طبيعی است که حواشی زيادی هم خواهد داشت و به کوچک‌ترين حادثه هم پرداخته می‌شود. البته اين پرداختن را به حق می دانم ، چرا که فوتبال هيجان بيشتری نسبت به ديگر رشته‌های ورزشی دارد.

مهدوی کيا ادامه داد: من هم به شخصه اشتباهات زيادی انجام داده‌ام، به طور مثال چند بار وقتی ناراحت بودم، زمين را ترک کردم و يا آن اتفاقاتی که در بازی تلخی که با بحرين داشتيم، رخ داد، اما بعدها با مرور آن اتفاقات سعی کردم آن‌ها را رفع کنم.

ملی‌پوش سابق فوتبال ايران در مورد بی‌اخلاقی که محمد نصرتی و شيث رضايی دو بازيکن پرسپوليس انجام دادند، گفت: اين اتفاق ناخودآگاه بود، چرا که من محمد نصرتی را کاملا می‌شناسم. او پسر خوبی است، اما متاسفانه اين مساله بازتاب گسترده‌ای پيدا کرد. در مورد اين اتفاق سعی شد که در درون کشور به آن پرداخته شود، اما سايتها به صورت واضح به آن پرداختند و در همه جا مطرح شد. معتقدم به يک اتفاق منفی نبايد اين همه پرداخت. اجازه بدهند کسانی که بايد اين مساله را پيگيری کنند به بررسی همه جانبه بپردازند و رسانه‌ها اين همه اين اتفاق را مورد توجه قرار ندهند.

وی ادامه داد: اين دو بازيکن به اندازه کافی تحت فشار بودند و پی بردند که چه کار زشتی انجام داده‌اند. مطمئنم آن‌ها از همه پشيمان‌تر هستند. هنوز هم در تعجبم که چرا به يک کار منفی اين همه پرداخته می‌شود، در حالی که هيچ جنبه مثبتی ندارد، اما از سوی ديگر اگر کار مثبتی انجام شود، رسانه‌ها اين همه توجه نخواهند کرد.

مهدوی کيا با تاکيد بر اين که بايد اين مساله را رها کرد تا در گذر زمان حل شود، گفت: از اين مساله بايد گذر کنيم. اين دو بازيکن به اندازه کافی تنبيه شدند و نبايد تمام مشکلات فوتبال را بخواهيم با جريمه کردن اين دو بازيکن حل کنيم.

وی در پاسخ به اين سوال که چه تنبيهی برای چنين موارد اخلاقی بايد در نظر گرفت تا ديگر شاهد رخ دادن اين موارد نباشيم، گفت: اين بازيکنان قبول دارند که اشتباه کرده‌اند و هر تنبيهی برای آن‌ها در نظر گرفته شود، قبول دارند. نبايد برخی در اين مساله کاسه داغ‌تر از آش شوند.

ملی‌پوش سابق فوتبال ايران، ادامه داد: قبول دارم که حرکت انجام شده، حرکت بدی بوده و بازتاب بسيار بدی هم داشته که به ضرر فوتبال است. مشکلی که در اين ميان می‌بينم اين است که چرا اين همه به اين موضوع پرداخته می‌شود؟ ما که در زمين بازی بوديم در وهله اول چنين چيزی را متوجه نشديم. پرسپوليسی‌ها گل زدند و بعد از گل شادی کردند، اما متاسفانه خودمان دوست داريم که مسايل منفی را بيشتر مطرح کنيم.

مهدوی کيا در پاسخ به اين سوال که فوتباليست‌هايی که برای کودکان اين جامعه الگو به حساب می آيند چه رفتاری بايد داشته باشند؟ گفت: بارها گفته‌ام که وقتی يک فوتباليست وارد زمين می‌شود، ديگر تنها يک فوتباليست نيست، چرا که همگان تمام کارهايش را دنبال می‌کنند. کوچک‌ترين حرکات او را می‌بينند و از همه مهم‌تر آنقدر دوربين است که يک الگو کوچک‌ترين خطايی را نمی‌تواند انجام دهد، بنابراين فوتباليست‌ها وظيفه سنگينی دارند.

وی که سال‌ها در آلمان فوتبال بازی کرده در پاسخ به اين سوال که آيا چنين اتفاقاتی در کشورهای ديگر هم رخ می‌دهد، گفت: در کشورهای ديگر موارد اخلاقی زيادی اتفاق می افتد، اما متاسفانه ما در مورد اين مساله اخير زياد پرداختيم، شايد چيزهايی در همين حد را در گذشته هم ديده‌ايم، اما اين بار اين همه بزرگ شد. همان زمانی که من در آلمان بازی می‌کردم، موردی تقريبا شبيه اين ماجرا رخ داد، اما رسانه‌ها خيلی به آن نپرداختند.

وی در پاسخ به اين سوال که چه جريمه‌ای برای اين خاطيان بايد در نظر گرفته شود تا ديگر شاهد آن نباشيم و يا اين که چه ارگانی مسئول رسيدگی به تخلفات اين خاطيان است، گفت: قوانين در اين مورد را نمی دانم که به چه صورت است، اما اين را می دانم که اين حادثه چيز مثبتی نبوده و نبايد اين همه به آن پرداخته شود. هر چه بود تمام شده و معتقدم کافی است و ديگر نبايد به آن پرداخت. بايد اجازه دهيم بررسی‌ها تمام شود و تصميمات لازم را بگيرند.

وی در مورد اين که حتی اگر اين بازيکنان بتوانند به دنيای فوتبال بازگردند، شرايط سختی خواهند داشت و هميشه از آن‌ها با نامی بد ياد خواهد شد، گفت: به هر حال وقتی انسان اشتباهی می‌کند، بايد تاوانش را بپردازد و نمی‌شود کسی اشتباه کند و تاوان ندهد، اما باز هم می گويم بايد اين مساله هر چه زودتر تمام شود.

مهدوی کيا در مورد اين که چه کارهايی بايد انجام شود تا ديگر شاهد بروز چنين مشکلاتی نباشيم، گفت: اين بازيکنان قربانی شدند تا بازتاب اين اتفاق در جهان باعث شود ورزشکاران ما بيشتر مراقب باشند. اما اين را می گويم که هر قانونی که وضع می‌شود، دليل نمی‌شود که اشتباهی انجام نشود، به طور مثال برای قتل حکم اعدام در نظر گرفته اند، اما آيا ديگر کسی قتل نمی‌کند ؟

وی افزود: در مورد اين موضوع اين همه پرداخته می‌شود، اما وقتی در ورزشگاه‌های تماشاچيان به هر کسی که می‌خواهند ناسزا می‌گويند و کسی نمی پردازد چه می‌توان گفت ناسزا گفتن در ورزشگاه‌ها چندين سال است که انجام می‌شود و همه باشگاه‌های ما تنها جلوی نامشان عنوان فرهنگی را يدک می کشند.

ملی‌پوش سابق فوتبال ايران يادآور شد: داستان های ديگری هم در ورزش ايران وجود دارد و در بحث فرهنگی مشکلات زيادی داريم، چرا به آن‌ها نمی‌پردازيم. بارها گفته ام تماشاگران بايد به ورزشگاه‌ها بيايند و از فوتبال لذت ببرند و اگر تحمل برد و باخت را ندارند،‌ به ورزشگاه نيايند. آن‌ها بايد به ورزشگاه بيايند تا فوتبال نگاه کنند نه اين که به هر کسی که دلشان می‌خواهند ناسزا بگويند و با عقده‌هايی از بيرون به ورزشگاه بيايند و همه را مقصر بدانند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016