چهارشنبه 25 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

طراحی لباس اسکی برای دختران، شرق

سارا گودرزی - شايعه خبر ممنوعيت حضور زنان در پيست‌های اسکی بدون سرپرست قانونی و همسر در شرايطی بعد از گذشت يک هفته ادامه دارد که مسوولان فدراسيون اسکی همچنان نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند و آن را کذب محض می‌دانند.
اين در حالی است که در مقابل از طراحی پوشش جديد برای بانوان اسکی باز خبر می‌دهند و آنها را موظف می‌دانند تا تنها از اين نوع لباس برای اسکی کردن استفاده کنند.
اگرچه فدراسيونی‌ها بر اين باورند که اين خبر از سوی برخی رسانه‌های شخصی و غيررسمی به قصد کارشکنی منتشر شده اما شنيده‌ها و گزارش‌های تصويری منتشر شده حاکی از آن است اين خبر به دور از واقعيت نيست و ماموران نيروی انتظامی و پليس کوهستان مستقر در پيست‌ها با اين موضوع برخورد کرده‌اند.
گزارش تلويزيونی خبر ۲۰:۳۰ که يک نسخه از آن بر روی خروجی سايت مشرق نيوز نيز وجود دارد، نمونه بارزی است که با پخش تصاويری، از عدم رعايت شوونات اسلامی بانوان اسکی باز در پيست‌ها می‌گويد. به طوری که حتی خبرنگار آن به صراحت در گزارش خود بر اين موارد تاکيد می‌کند: «متاسفانه در ارتفاع چهارهزار متری مسايلی را می‌بينم که سنخيتی با ورزش ندارد. اخلاق زير سوال می‌رود و فضای موجود مناسب برای حضور خانواده‌ها نيست.»
مرجان کلهر تنها اسکی باز دختر المپيکی ايران نيز که ممنوعيت حضور بانوان را در پيست‌ها قبول می‌کند در تاييد اين موضوع به شرق می‌گويد: «مخالفت با حضور زنان تنها و بدون سرپرست هيچ‌وقت به طور ثابت وجود نداشته اما بايد بگويم من ديده‌ام که برخی مواقع ماموران نيروی انتظامی با اين قضيه برخورد می‌کنند. مثلا خود من چندسال پيش يک‌بار با اين مورد مواجه شدم. يک روز که به همراه برادرم برای تمرين به پيست رفته بودم، ماموران فکر کردند من با کسی غير از خانواده‌ام به پيست آمدم و به من تذکر دادند اما بعد فهميدند که برادرم همراهم است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




او در پاسخ به اين سوال که آيا به تازگی تو يا ديگر ملی‌پوشان با ممنوعيت حضور در پيست‌ها روبه‌رو نشده‌ايد، گفت: «نه، از روزی که اين خبر منتشر شده تا ديروز به تمرين نرفته بودم در ضمن چون من اکثرا صبح‌های زود برای تمرين به پيست می‌روم چنين مواردی را نمی‌بينم.»
ولی با اين حال، بهاره خيرخواه نايب‌رييس فدراسيون اسکی در امور بانوان همچنان ممنوعيت حضور دختران بدون همراه يا سرپرست را در پيست‌ها رد می‌کند و در اين‌باره به شرق می‌گويد: «صدور چنين دستورالعملی در اسکی اصلا اجرايی نيست، چرا که نمی‌توان برای اسکی‌بازان تعيين و تکليف کرد که با چه کسانی به پيست بروند. اصولا اسکی يک ورزش خانوادگی است و هرکس هرطور که دلش بخواهد می‌تواند به محل بيايد. قضيه ما از بقيه مردم جداست. فدراسيون در نهايت می‌تواند اعضای تيم‌ملی خود را ساپورت کند و برای ملی‌پوشانش محدوديت قايل شود.
در کشور ما همه پيست‌ها خصوصی هستند. مسوولان پيست‌ها به فکر درآمدزايی خود هستند و هرگز به اين مسايل فکر نمی‌کنند که بانوان با چه کسی به آنجا بروند. ضمن اينکه بايد بگويم ماموران نيروی انتظامی هم کاری به ورود بانوان به پيست‌ها نداشته‌اند. متاسفانه برخی از سايت‌های شخصی که اصلا ارتباطی با فدراسيون و وزارت ورزش ندارند و می‌خواهند کارشکنی کنند، اين خبر دروغ را مطرح کرده‌اند. من به صراحت می‌گويم بانوان برای حضور در پيست‌های اسکی نيازی به همراه ندارند.»
او به الگوی مصوب برای بانوان اسکی‌باز اشاره می‌کند. خيرخواه که پوشش جديد خانم‌های اسکی‌باز را اصلا به خبر شايعه ممنوعيت بانوان در پيست‌ها مرتبط نمی‌داند معتقد است، فدراسيون برای فرهنگ‌سازی اين کار را انجام داده است. «برای اينکه از اين به بعد با اين مشکلات مواجه نشويم و فرهنگ‌سازی هم انجام داده باشيم، پوشش جديدی را برای بانوان که شامل کلاه، شال و دستکش است طراحی کرده‌ايم. قرار است الگوی مصوب برای پوشش بانوان از هفته آينده در قسمت ورودی پيست‌های اسکی و بر روی بورد اطلاعات نصب شود. به هرحال بنابر شوونات اسلامی اسکی‌بازان بانوان موظف هستند موارد اعلام شده را رعايت کنند. ديده شده برخی اوقات خانم‌ها کلاه‌هايشان را برداشته‌اند.»
نايب‌رييس فدراسيون اسکی در امور بانوان در ادامه از پوشش جديد برای بانوان اسکی‌باز ملی‌پوش خبر می‌دهد. با وجود اينکه اسکی جزو آن دسته از رشته‌هايی است که تا به امروز با مخالفتی از سوی علما و مراجع دينی مواجه نبوده و مشکلی از لحاظ نوع حجاب خود در مسابقات داخلی و خارجی نداشته اما مرضيه اکبرآبادی معاون امور زنان وزارت ورزش به فدراسيون اسکی ابلاغ کرده که پوشش اين بازيکنان بايد تغيير کند.
خيرخواه در اين‌باره نيز می‌گويد: «اگرچه بانوان ما تا به امروز با پوشش اسلامی کامل مسابقه داده‌اند به طوری که اصلا کسی نتوانسته تشخيص دهد آنها زن هستند يا مرد اما ما مجبوريم پوشش آنها را آن طور که مسوولان وزارت ورزش می‌خواهند، تغيير دهيم. در جلسه‌ای که با خانم اکبرآبادی در مراسم رونمايی از حجاب در ورزش داشتيم، ايشان به ما دستور دادند که لباس جديدی طراحی کنيم. در حال حاضر اين پوشش جديد طراحی شده و به زودی بايد مورد استفاده دختران در مسابقات کشوری و برون‌مرزی قرار بگيرد. ما اين قانون را برای مسوولان هيات‌های استانی کل کشور ارسال کرده‌ايم و آنها ملزم به اجرای آن هستند. در همه مسابقات هم يک ناظر از فدراسيون به استان‌ها می‌فرستيم تا نوع پوشش دختران را کنترل کند.»
او با اينکه معتقد است اين پوشش جديد کيفيت کار دختران اسکی‌باز را کم می‌کند، می‌گويد چاره‌ای نداريم جز اينکه تابع دستورات باشيم. «به هر حال ما هم بايد در چارچوب قانون عمل کنيم. ما از اين قانون مستثنا نيستيم و بايد مثل بقيه بانوان ورزشکار دستورات را بپذيريم. ما دامن‌های بادگيری را برای زنان طراحی کرديم که تا محدوده بالای زانوی آنها را بپوشاند. به هر حال با وجود اينکه اين دامن‌ها اصطکاک ايجاد می‌کند و سرعت آنها را کم می‌کند اما ناچاريم از آن استفاده کنيم.» مسوول اسکی زنان در پاسخ به اين سوال که آيا اين امکان وجود دارد که مسوولان فدراسيون جهانی و آسيايی با اين نوع پوشش زنان ايرانی مخالفت کنند، گفت: «الان ديگر مثل گذشته نيست که خيلی با نوع لباس پوشيدن اسکی‌بازان کار داشته باشند. در حال حاضر، مشکل برای خود ورزشکار است که بايد با سرعت پايينی با اين لباس مسابقه بدهد. اولين تجربه ملی‌پوشان ما برای استفاده از اين لباس در مسابقات جوانان آسياست. چون خودمان ميزبان اين رقابت‌ها هستيم قطعا مشکلی به وجود نخواهد آمد. بعد از آن هم مسابقات المپيک نوجوانان را نيمه اول اسفند ماه سال‌جاری در سوييس پيش رو داريم که اولين تجربه حضور برون‌مرزی مان با اين لباس می‌شود. سعی می‌کنيم با مذاکره و رايزنی اين مشکل را حل کنيم.»
اما مرجان کلهر معتقد است، سران فدراسيون جهانی و آسيايی نسبت به اين موضوع واکنش نشان می‌دهند. «به احتمال زياد اين مسوولان با تغيير لباس ما مخالفت می‌کنند. چراکه واقعا در مسابقات جلو سرعت کار را می‌گيرد و برای ورزشکار خطرآفرين می‌شود. طبيعتا وقتی اين دامن سرعت کار ما را در مسابقه کم کند، باعث می‌شود تمرکز ورزشکار به هم بريزد و در حين مسابقه دچار حادثه شود. من قبلا زمانی که به صورت آماتور اسکی می‌کردم، تجربه پوشيدن اين دامن‌ها را داشتم و می‌دانم که تمرکزم به هم می‌خورد. به هر حال ما هم بايد مثل بقيه تابع دستورات باشيم و قوانين را رعايت کنيم».


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016