چهارشنبه 30 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تلاش‌اخير كي‌روش براي يافتن بازيكنان ايراني‌ الاصل واقعيت تلخ يا كار بيهوده؟

تلاش كارلوس كي‌روش براي پيدا كردن پديده‌هاي ايراني الاصل جديد در فوتبال اروپا مي‌تواند پيام‌هاي زيادي براي فوتبال ما داشته باشد. مجيد جلالي معتقد است اين واقعيت تلخي براي ما است و در عين حال مهدي مناجاتي مي‌گويد فوتبال ما هزار بازيكن مثل اشكان دژاگه دارد و نيازي به اين كارها نيست!

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پس از آمدن فريدون زندي به فوتبال ايران، شايد كسي فكر نمي كرد بازيكنان ايراني الاصل خارجي روزي در تركيب تيم ملي جايي پيدا كنند و حتي به قدري مهم شوند كه بزرگ‌ترين مربي چند سال اخير تيم ملي فوتبال براي پيدا كردن پديده‌اي جديد ميان آن‌ها دو هفته‌ تمام از وقتش را صرف سفر به كشورهاي مختلف اروپا و ديدن عملكرد اين بازيكنان باشد.

بدون شك عملكرد اشكان دژاگه در نخستين ديدار رسمي‌اش براي تيم ملي و درخشش او مقابل قطر در تصميم اخير سرمربي پرتغالي تاثيرگذار بوده است. شايد خود كي‌روش هم فكر نمي كرد ريسكي كه براي بازي دادن به دژاگه در نخستين بازي ملي‌اش كرده، اينقدر خوب جواب دهد. چيزي كه مسلم است هر كشوري دوست دارد از تمام ظرفيت‌هاي ممكن براي پيشرفت فوتبالش استفاده كند. در اين ميان دعوت از بازيكناني كه به هر نوعي مليت‌شان به آن كشور باز مي‌گردد، يكي از همين ظرفيت‌ها است كه تا به حال كشورهاي معتبر و صاحب فوتبال آن را انجام داده‌اند.

حضور مائورو كامورانزي (كه اصليتي آرژانتيني دارد) در تيم ملي ايتاليا نشان دهنده اين بود كه مسئولان فوتبال اين كشور علاوه بر بازيكنان بزرگ و مستعد خود به دنبال بهترين نتايج با استفاده از تمام ظرفيت‌هاي موجود هستند. حال كي‌روش هم براي موفقيت هر چه بيشتر خود با تيم ملي و پس از تجربه خوب بازي دادن به دژاگه به دنبال پديده‌هاي ديگري است. با اين وجود، اين تمام ماجرا نيست. نگاه خوشبينانه اين است كه دستيار پيشين آلكس فرگوسن براي پيشرفت فوتبال ايران و هموار كردن راه صعود به جام جهاني اين برنامه را آغاز كرده است اما در اينجا اين سوال به وجود مي‌آيد كه اگر فوتبال ايران به اندازه كافي بازيكن خوب و توانا براي صعود به جام جهاني دارد، چرا كه كي‌روش به فكر پيدا كردن پديده‌هاي جديد افتاده است؟ آيا اين موضوع دليلي بر اين است كه فوتبال ما بازيكن خوب كم دارد؟ تا پيش از اين اگر قرار بود نقاط ضعف و قوت فوتبالمان را بگوييم، مطمئنا وجود بازيكنان مستعد و تماشاگران پرشور و متعصب را هم در ميان نقاط قوت مي‌آورديم، اما با كار اخير كي‌روش، شايد بايد در اين تفكر خودمان تجديد نظر كنيم. در اين باره نظر چند كارشناس فوتبال را پرسيديم تا درباره انگيزه‌هاي كي‌روش و پيامدهاي ورود اين بازيكنان به تيم ملي صحبت كند.

** مجيد جلالي

به اعتقاد من اين تصميم كي‌روش ارتباطي با عدم همكاري باشگاه‌ها با تيم ملي ندارد، چرا كه بازيكناني كه احتمالا از خارج مي‌آيند كمتر از بازيكنان خارجي مي‌توانند در اختيار تيم ملي باشند اما اين كه مربي تيم ملي ما به كشورهاي ديگر مي‌رود تا بازيكنان با مليت ايراني را پيدا كند، واقعيت تلخي است و نشان مي‌دهد ما پروسه سازندگي بازيكن در كشور نداريم. اين يك واقعيت است كه وقتي كه بازيكنان بزرگ ما در پست‌هاي مختلف از فوتبال خداحافظي مي‌كنند، فوتبال ما جايگزيني براي آن‌ها ندارد. همين موضوع براي آينده فوتبال ما نگران كننده است و معضلات بيشتري به بار مي‌آورد. در اين ميان كي‌روش نمي‌تواند فكري براي ما كند، چرا كه او يكي، دو سال بيشتر در اين فوتبال نيست و ما مي‌مانيم و خودمان. وقتي ما دژاگه را به فوتبال‌مان مي‌آوريم و او در بازي اول دو گل مي‌زند، ظاهرش خوب است، اما باطن تلخي دارد. وقتي ما خواهان فوتبالي هستيم كه به هر شكلي ممكن مي‌خواهد نتيجه‌ بگيرد، عاقبتش همين مي‌شود. چرخه ساندگي در كشور ما معيوب است. ** مجيد صالح

رفتن به جام جهاني يك عزم ملي مي‌خواهد. بازيكناني كه كي‌روش به دنبال آن‌هاست به هر حال ايراني هستند و تا به حال به آن‌ها توجه نشده است. اين كه آن‌ها بعد از آمدن به تيم ملي خود را با ساير بازيكنان هماهنگ كنند، هنر مربي است كه كي‌روش هم تا به حال نشان داده كارش را بلد است. از دو زاويه مي‌توان به اين موضوع نگاه كرد. يكي اين كه كي‌روش مي‌خواهد از تمام نيروهاي موجود براي صعود تيم ملي به جام جهاني كمك بگيرد و ديگر نگاه هم اين است كه فوتبال ما اگر خيلي غني بود، نيازي به پيدا كردن پديده‌هاي جديد در خارج از كشور نبود. درباره تعصب اين بازيكنان به ايران هم نمي‌توان پيش از ديدن بازي آن‌ها نظر داد، اما دژاگه نشان داد علاوه بر توان فني، تعصب هم دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




** مهدي مناجاتي

فكر نمي‌كنم تا به حال باشگاه‌ها با مربيان خارجي تيم ملي چيزي كم گذاشته باشند. اتفاقا اين باشگاه‌ها بودند كه از اين مربي‌ها لطمه خورده‌اند. به نظر من وظيفه همه مربيان تيم ملي بوده كه اين بازيكنان را پيدا كنند. كي‌روش هم شق القمر نكرده كه دارد بازيكن پيدا مي‌كند. در دوره‌هاي گذشته هم مربيان تيم ملي به دنبال اشكان دژاگه بودند، اما خود اين بازيكن هنوز راضي به آمدن نشده بود. متاسفانه بعضي‌ها فكر مي‌كنند مرغ همسايه غاز است. ما در كشور خودمان بازيكنان مستعدي داريم، اما اساس كار فوتبال ما متاسفانه دست دلال‌ها افتاده است و حتي در تيم ملي و فدراسيون هم دلال‌ها كار را پيش مي‌برند . اصلا چرا كارلوس كي‌روش به جاي رفتن به كشورهاي ديگر به شهرستان‌ها واستانهاي ديگر ايران سر نمي‌زند؟ او مي‌تواند از همين ايران و از طريق ماهواره و ديدن فيلم‌هاي بازيكنان، عملكرد آن‌ها را ارزيابي كند يا حداقل نمايندگان خود را بفرستد. به جرات مي گويم همين الان بازيكنان مستعد و خوبي در تيم‌هاي پايين جدول ليگ برتر حضور دارند كه دست دلال‌ها هم به آن‌ها نرسيده است. حالا خدا خواست اشكان دژاگه دو گل براي ايران زد، اما ما در فوتبال خودمان هزار تا اشكان دژاگه داريم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016