سه شنبه 27 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آندرانيک تيموريان: حضور در قطر جايگاهم را در تيم ملی مستحکم‌تر می‌کند

هافبک ايرانی الخريطيات قطر در گفت‌وگو با روزنامه الشرق اين کشور گفت که با آمدن به فوتبال قطر به کسب جام و موفقيت چشم دوخته است و می‌خواهد جايگاه خود را در تيم ملی مستحکم‌تر کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، آندرانيک تيموريان در ششم مارچ ۱۹۸۳ در خانواده‌ای ارمنی در تهران به دنيا آمد. او فوتبال حرفه‌ای خود را در سال ۲۰۰۴ ـ ۲۰۰۳ با عقاب آغاز کرد و يک فصل بعد به ابومسلم پيوست و تا سال ۲۰۰۶ در اين تيم بازی کرد، سپس راهی بولتون انگليس شد تا به عنوان نخستين بازيکن ايران در ليگ برتر انگليس مشغول به کار شود.

وی در سال ۲۰۰۸ به صورت قرضی به فولام پيوست و بعد از آن در بارنزلی مشغول به کار شد. سپس به ليگ ايران بازگشت و فصل گذشته پيراهن آبی پوشان پايتخت را بر تن کرد.

تيموريان ماه گذشته با سران باشگاه الخريطيات قطر به توافق نهايی رسيد تا فوتبال در حوزه خليج فارس را هم تجربه کند. روزنامه‌‌ الشرق قطر گفت‌وگويی اختصاصی را با وی انجام داده است که در زير می‌آوريم:

* چرا با وجود پيشنهاد از چند باشگاه بزرگ ديگر الخريطيات را انتخاب کردی و به اين تيم پيوستی؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




ـ من برای انتخاب تيم جديدم عجله نمی‌کنم و قبل از عقد قرارداد تمام شرايط را بررسی می‌کنم و می‌سنجم و اين درباره الخريطيات هم صدق کرد، به طوری که درباره اين تيم اطلاع کسب کردم و بازی‌های آن را از اينترنت نگاه کردم. الخريطيات نتوانست به ديدار نهايی جام امير قطر راه يابد، اما در رقابت‌های ليگ ستارگان قطر نمايش خوبی داشت و با وجود اين که در دو فصل قبل در خطر سقوط قرار داشت در رقابت‌های فصل گذشته در جايگاه هشتم قرار گرفت و اين بدين معنا است که بازيکنان و سران اين تيم اراده خوب و انگيزه بالايی دارند. بسيار دوست دارم که با بازيکنانی هم بازی شوم که با شور و هيجان زياد و اصرار بر پيروزی به ميدان می‌روند. من بازيکنی هستم که انگيزه و بلند پروازی زيادی دارم و دوست دارم که در تيمی بازی کنم که از اين شاخصه‌ها برخوردار باشد به همين خاطر در عقد قرارداد با الخريطيات به خود شک راه ندارم، به ويژه اين که ليگ قطر از سطح بالايی برخوردار است و از ليگ‌های قوی منطقه است. پيش از اين، با تيم ملی فوتبال کشورم مقابل قطر بازی‌های زيادی داشته‌ام. البته تجربه بازی مقابل تيم‌های قطری را هم دارم.

* آيا پيوستن به الخريطيات موقعيت شما را در تيم ملی به خطر می‌اندازد؟
ـ نه. اين درست نيست و بدون شک هيچ تاثير منفی نخواهد گذاشت، بلکه بر عکس ليگ قطر قوی است و سطح رقابت در آن بالا است، به ويژه اين که در اين ليگ تيم‌های قدرتمندی همچون لخويا، الجيش، السد، الغرافه، العربی و الريان بازی می‌کنند. اين‌ها تيم‌های قوی هستند و با توجه به شرايط و امکانات زياد قطر می‌توانند سطح فوتبال اين کشور را ارتقا دهند. بازيکنانی که در اين تيم‌ها بازی می‌کنند، توانايی‌های بالايی دارند و اين يک حقيقت است و هيچ گونه تعارف و شوخی در آن وجود ندارد. البته نبايد فراموش کنيم که سرمربی ايران شخصی همچون کارلوس کی‌روش است. او از مربيان بزرگ جهان فوتبال است و از عقلانيت فوتبالی بالايی برخوردار است، چنان که تمام بازيکنان خارج از کشور را زير نظر می‌گيرد. او از مربيانی نيست که بعضی از بازيکنان شاغل در ليگ‌های خارجی را صرفا به خاطر اين که بعضی از افراد اين ليگ‌ها را ضعيف می‌دانند از ليست خارج کند. بدون شک اين اشتباه است، همچنان که بيش از اين گفتم قطر ليگ قوی دارد و جايگاه هر بازيکنی را در تيم ملی کشورش مستحکم‌تر خواهد کرد.

* در فصل جديد ليگ ستارگان قطر چه اهدافی داری که به آنها چشم دوخته‌ای؟
ـ با وجود اين که مدت بسيار کوتاهی است که در تمرين الخريطيات شرکت می‌کنم، اما احساس می‌کنم که اين تيم بسيار به من نزديک است و اين به خاطر تعامل بالايی است که با سران باشگاه به ويژه شيخ خليفه بن ثامر آل ثانی نايب رييس بخش فوتبال باشگاه دارم که تلاش زيادی برای من انجام داده است و تمام آنچه را که خواسته ام فراهم کرده و اين بدين معنا است که باشگاه وظيفه خود را به نحو احسن انجام می‌دهد. بازيکنان هم بايد در قبال اين زحمات باشگاه تمام تلاش خود را در زمين انجام دهند و به بهترين نحو پاسخ زحمات سران باشگاه و کادر فنی را بدهند. کسب جام برای الخريطيات غير ممکن نيست و بر اين باورم که اين تيم می‌تواند يکی از جام‌های معتبر را کسب کند، چرا که اين تيم تجربه حضور در فينال جام امير قطر را دارد. من هم به اينجا آمده‌ام تا با همکاری با هم تيمی‌هايم زمينه موفقيت و کسب نخستين جام را برای تيم فراهم کنم و اين برای من در صورت تحقق بسيار خوب خواهد بود.

* چه بازيکنانی در ليگ قطر توجه شما را به خود جلب کرده‌اند؟
ـ بازيکنان زيادی وجود دارند که توجه مرا به خود جلب کرده‌اند، اما به خاطر عدم ارتباط نزديک با ليگ قطر اسم آنها را به خاطر ندارم. اما با تماشای بعضی از بازی‌ها تعدادی از بازيکنان با ارائه نمايش خوب توجه مرا به خود جلب کردند، از جمله تابه‌تا بازيکن برزيلی الريان که بازيکن بسيار خوبی است. همچنين هم وطنش آفونسو که توانايی گلزنی بسيار بالايی دارد و او را از وقتی که در تيم ميدلزبورو انگليس بازی می‌کرد به خوبی می‌شناسم. او بازيکن سطح بالا و گلزن خطرناکی است، نمی‌دانم که چرا با الريان ادامه نداد.

* از تجربه جديدت با الخريطيات چه پيش بينی داری؟
ـ نمی‌توانم الان پيش‌بينی کنم که تجربه موفقی خواهم داشت يا نه چرا که فوتبال يک بازی گروهی است، اما با اين حال اميد زيادی برای موفقيت در اين تيم دارم. بازيکنان از انگيزه و بلند پروازی زيادی برخوردار هستند و اين را عملا در تمرين تيم ديدم. به خوبی می‌دانم که برای هماهنگ شدن با بازيکنان و وفق دادن خود با شرايط فوتبال قطر مشکلی ندارم، چرا که هم چنان که پيش از اين هم گفتم ليگ قطر را به خوبی می شناسم. گذشته از اين، بازيکنان ايرانی زيادی تجربه بازی در ليگ قطر را دارند و معلومات زيادی در اختيار من قرار دادند. آنها در صحبتی که با هم داشتيم به ستايش از ليگ قطر پرداختند و تاکيد کردند که اين ليگ سطح بالايی دارد و با شرايط و امکانات خوبی در آنجا روبرو خواهم شد. با بازيکنانی همچون علی کريمی، هادی عقيلی، فرهاد مجيدی و ديگر هم تيمی‌هايم در تيم ملی فوتبال کشورم که سابقه حضور در ليگ قطر را دارند، صحبت کردم. بار ديگر تکرار می‌کنم که مسئولان باشگاه الخريطيات زحمات زيادی برای اين تيم کشيده اند و بازيکنان خارجی بزرگی را به خدمت گرفته‌اند. آنها جواب زحمات خود را خواهند گرفت. البته نبايد فراموش کنيم که بازيکنان قطری تيم هم از سطح بالايی برخوردار هستند و مطمئنا همه اين‌ها در موفقيت تيم تاثير زيادی خواهد داشت.

* تا چه اندازه از تجربه خود در ليگ انگليس استفاده کرده‌ای؟
ـ بدون شک ليگ انگليس از بهترين ليگ‌های جهان است و اين به تنهايی شاهد گويايی است که من از بازی در اين کشور بهره زيادی برده‌ام، به ويژه اين که در ليگ انگليس مجموعه‌ای از بهترين بازيکنان جهان از کشورهای برزيل، اسپانيا، ايتاليا و خود انگليس مشغول به بازی هستند. بعضی از بازيکنان که در جهان فوتبال شهرتی ندارند با پيوستن به اين ليگ برای خود نام و نشانی دست و پا می‌کنند. من در سال‌هايی که در بولتون بازی کردم نمايش خوبی داشتم،‌ اما بعد از تغيير مربی ترجيح دادم که اين تيم را ترک و به فولام بروم در اين تيم هم نمايش خوبی داشتم. از تجربه بازی در ليگ انگليس بسيار خوشحالم و آن را تجربه‌ای بسيار خوب می‌دانم که چيزهای زيادی را به من آموخت.

* سطح تيم ملی کشورتان را چگونه می‌بينی، آيا از نمايش و عملکرد اين تيم راضی هستی؟
ـ تا الان سطح تيم ملی خوب بوده است و بازيکنان با تلاش زياد به کار خود در اين تيم ادامه می‌دهند. ما برای رسيدن به جام جهانی تمام تلاش خود را به کار می بريم. به خوبی می‌دانيم که کار سختی را پيش‌رو داريم و رسيدن به جام جهانی نيازمند کار و تلاش دو چندان است و تنها با آرزو به دست نمی‌آيد. در ايران تماشاگران پرشوری داريم. ۷۰ ميليون نفر با شور و شوق زياد منتظر صعود ما به جام جهانی هستند. اگر هم موفق نشويم به هر حال اين فوتبال است و برای هر تيمی در جهان چنين احتمالی وجود دارد، اما ما انگيزه و اعتماد به نفس بالايی داريم و با تماشاگران و هواداران پرشوری که داريم در انتظار محقق ساختن رويايی خود هستيم.

* آيا فکر نمی‌کنی تماشاگران شما تا حدودی جنجالی هستند؟
ـ نبايد بعضی از چيزها را با هم قاطی کنيم. تماشاگر جنجالی به کسی می‌گويند که دست به آشوب بزند، اما من بر اين باورم که تماشاگران ايرانی پرشور هستند و با شور و هيجان زياد تيم خود را تشويق می‌کنند و به تيم عشق می ورزند. به طور کلی تماشاگران ايرانی به فوتبال عشق می‌ورزند و علاقه بسيار زيادی به آن دارند که اين بسيار خوب است. تيم‌های زيادی از جمله ميلان، بارسلونا و منچستر يونايتد وجود دارند که تماشاگران آنها تيم محبوبشان را با شور و هيجان زياد تشويق می‌کنند و با اين کار خود به بازيکنان انگيزه تزريق می‌کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016