پنجشنبه 9 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

طاها کریمی، کارگردان سینما بر اثر سانحه رانندگی درگذشت

راديو زمانه ـ طاها کریمی، کارگردان سینما بر اثر حادثه رانندگی در شهر سلیمانیه کردستان عراق روز چهارشنبه هشتم خردادماه جان خود را از دست داد.

بر اساس گزارش‌ها، این حادثه در خیابان ابراهیم پاشای شهر سلیمانیه رخ داده است.

طاها کریمی در سال ۱۳۵۷ (۱۹۷۸ میلادی) در شهرستان بانه کردستان ایران متولد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی سینما از دانشکده سینما ـ تئاتر دانشگاه هنر تهران بود.

از آثار او می‌توان به “مرز زندگی”، “زریان”، “رقص مرواریدها”، “کوهستان قندیل”، “نفت سیاه سرطان شهرما”، “کوهستان سفید” و “هزار و یک سیب” اشاره کرد.

فیلم سینمایی “کوهستان قندیل” کریمی و با بازی نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر ایران قطب‌الدین صادقی و موسیقی فردین خلعتبری در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم “اورنس” اسپانیا توانست جایزه بهترین فیلمنامه را از آن خود کند.

این کارگردان جوان توانست موفقیت‌های دیگری در عرصه سینما کسب کند از جمله: جایزه ویژه هیئت داوران در جشنواره فیلم آلترناتیو در رومانی در سال ۲۰۰۹ با فیلم مستند “نفت سرطان شهر من”، جایزه ویژه هیئت داوران در جشنواره فیلم جیپور هندوستان در سال ۲۰۱۰ با فیلم “کوهستان سفید” و جایزه دوم بخش بین‌الملل در جشنواره فیلم “یونسپار” آرژانتین در سال ۲۰۱۰ با فیلم “نفت سرطان شهر من”، جایزه اول بخش کارگردانی فیلم‌های داستانی در بیست‌وسومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در سال ۱۳۸۵، نامزد دریافت سیمرغ بلورین بخش “چشم واقعیت” در بیست‌وچهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در سال ۱۳۸۴.

طاها کریمی طی چند سال گذشته در کردستان عراق به فعالیت در حوزه سینما مشغول بود.

قرار است پیکر او در کردستان ایران به خاک سپرده شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016