سه شنبه 4 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آمار رو به افزايش اعتياد در زنان

ايسنا ـ رييس اداره پيشگيری، درمان و کاهش آسيب اعتياد وزارت بهداشت گفت: سال گذشته شيوع اعتياد يک ميليون و ۳۵۰ هزار نفر بوده است که ۹ درصد اين آمار مربوط به بانوان است.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه خراسان، فيروزه جعفری در همايش زنان و پيشگيری از مواد مخدر با اشاره به اينکه شيوع اعتياد در سال ۹۱، يک ميليون و ۳۵۰ هزار نفر بوده است، اظهار کرد: تنوع در مصرف مواد مخدر سبب افزايش مصرف مواد محرک شده است.

وی خاطرنشان کرد: زنان معمولا به دنبال اعتياد اعضای خانواده خود (پدر، برادر و همسر) و به خصوص همسر معتاد می‌شوند. همچنين به دليل اينکه خانم‌ها بيشتر تهيه‌ کننده مواد مخدر برای اعضای خانواده خود هستند به اين ترتيب وارد حوزه اعتياد می‌شوند.

جعفری با بيان اينکه زنان بيشتر مورد سوء استفاده‌های جنسی، جسمی و عاطفی می‌شوند، افزود: دخترانی که در خانواده‌های سطح پايين‌تر زندگی می‌کنند بيشتر در معرض خطر سوء استفاده قرار می‌گيرند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس اداره پيشگيری، درمان و کاهش آسيب اعتياد وزارت بهداشت يادآور شد: اختلالات روان پزشکی در زنان شيوع بيشتری دارد و افسردگی در زنان دو تا پنج درصد بيشتر از مردان است. همچنين پيش‌بينی می‌شود در سال ۲۰۲۰ افسردگی اولين بيماری در دنيا باشد.

وی در خصوص عوامل فرهنگی – اجتماعی زنان که موجب سوء مصرف مواد مخدر می‌شود، اظهار کرد: معمولا زنان درخانواده چند نقش را بر عهده دارند مانند پرستاری از فرزندان، معلول و سالمندی که در خانه حضور دارند و گاهی نيز به دليل وجود مشکلات اقتصادی به ناچار شاغل می‌شود که همه اين عوامل سبب بروز استرس در فرد می‌شود.

جعفری تصريح کرد: برچسب زدن به معتادان در تمام کشورهای دنيا وجود دارد ولی در کشور ما به خصوص در بانوان معتاد بيشتر بروز پيدا می‌کند.

وی گفت: مصرف مواد مخدر در زنان با استفاده از داروهای مسکنی که دارای مخدر هستند و يکسری از آرام بخش‌ها شروع می‌شود.

وی ادامه داد: اعتياد بيماری است که حاصل چند عامل است و همان قدر که ژنتيک در آن نقش دارد عوامل محيطی هم در آن نقش دارد ولی اگر بتوانيم نقش عوامل محيطی را در اعتياد کم کنيم پيشگيری از اعتياد در زنان بهتر صورت می‌گيرد.

جعفری در خصوص تفاوت‌های مصرف مواد مخدر در بين زنان و مردان، خاطرنشان کرد: زنان از شيوه‌های کم خطرتری برای مصرف مواد استفاده می‌کنند به عنوان مثال تزريق که يک روش خطرناک در مصرف مواد مخدر است بيشتر توسط مردان مورد استفاده قرار می‌گيرد.

وی با اشاره به اينکه زنان از مواد مخدر سبک بيشتر استفاده می‌کنند، ادامه داد: زنان نسبت به مردان بيشتر و زودتر دچار عوارض ناشی از مصرف مواد مخدر می‌شوند.

وی تصريح کرد: پيشگيری بهتر از درمان است ولی مسوولين به تنهايی نمی‌توانند از اعتياد پيشگيری کنند و نيازمند همکاری مردم هستند. همچنين تصور نکنيم که می‌توانيم اعتياد را ريشه‌کن کنيم بلکه می‌توانيم سير آن را ثابت نگه داريم.

رييس اداره پيشگيری، درمان و کاهش آسيب اعتياد وزارت بهداشت با بيان اينکه از مهارت‌های زندگی به عنوان واکسن اعتياد نام برده می‌شود، افزود: مهارت‌های زندگی تنها راه پيشگيری از اعتياد است.

اعتياد در زنان رو به افزايش است

وی گفت: اگر موانع درمان زنان را برداريم نتيجه درمان آنان بهتر است به طور مثال بايد يک مرکز درمانی رايگان راه‌اندازی شود و امکاناتی از جمله نگهداری از کودکان و خدمات مددکاری را ارايه دهد.

جعفری خاطرنشان کرد: انگيزه مادر عامل بسيار کمک کننده‌ای برای بهبود اعتياد است و زنان برای درمان اعتياد نياز به همکاری ديگران به خصوص خانواده‌شان دارند.

شايان ذکر است، در پايان مراسم از فعالين در حوزه زنان و پيشگيری از مواد مخدر تقدير شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016