سه شنبه 4 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

الکل؛ عمده روانگردان مصرفی کشور، تجربه مصرف شيشه در ۸ درصد تهرانی‌های ۱۵ تا ۴۵ ساله

ايسنا ـ مديرکل دفتر پيشگيری و درمان اعتياد سازمان بهزيستی کشور با بيان اينکه «الکل» بيشترين ماده روانگردان مصرفی کشور است، گفت: از اين پس مجوز مراکز اقامتی کوتاه‌مدت و ميان مدت (بستری و کمپ‌ها) ترک الکل ارائه می‌شود، اين در حاليست که فعلا قصد داريم تنها به مراکز کوتاه مدت مجوز فعاليت ارائه کنيم.

به گزارش خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، فريد براتی سده در نشست خبری که به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر در سازمان بهزيستی برگزار شد، افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر با توجيه اينکه الکل از جمله مواد تحت پوشش اين سازمان نيست، اين موضوع را به وزارت کشور سپرد.

براتی سده با اشاره به اينکه الکل نه تنها در کشور ما بلکه در تمامی کشورها به يک معضل تبديل شده است، عنوان کرد: قصد داريم به صورت منطقه‌ای مراکز ترک الکل را در کشور ايجاد کنيم؛ به اين صورت که در مناطقی مانند غرب، جنوب و يا در تهران يک يا چند مرکز افتتاح شود، هر چند گروه الکليک‌های ناشناس در خراسان رضوی هم‌اکنون نيز در حال فعاليت هستند و درخواست صدور مجوزی را در اين زمينه داشته‌اند.

وی با اشاره به اينکه در مورد مبارزه با مصرف الکل، کميته مقابله با الکل (ذيل کميسيون شورای اجتماعی وزارت کشور) وظيفه‌ای به سازمان بهزيستی محول کرده است، خاطرنشان کرد: سازمان بهزيستی از اين پس به افرادی که از مصرف الکل پاک شده‌اند و درخواست صدور مجوز برای ايجاد مرکز ترک الکل دارند، مجوز ارائه می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


۸.۲ درصد جمعيت ۱۵ تا ۴۵ ساله شهر تهران حداقل يکبار مصرف شيشه را تجربه کرده‌اند

وی در ادامه اين نشست به کارزار رسانه‌ای پيشگيری از مصرف شيشه که در آذرماه سال گذشته در استان تهران آغاز شد، اشاره کرد و گفت: بنابر آمار ارائه شده ۸.۲ درصد جمعيت ۱۵ تا ۴۵ ساله شهر تهران حداقل يکبار مصرف شيشه را تجربه کرده‌اند، هرچند اين تعداد لزوما معتاد نيستند.

مديرکل دفتر پيشگيری و درمان اعتياد سازمان بهزيستی با بيان اينکه معتاد فردی است که به مصرف مواد مخدر وابسته است، خاطرنشان کرد: علاوه بر وابستگی، فرد معتاد علايم کناره‌گيری دارد يعنی در صورت مصرف نکردن درد به سراغش می‌آيد.

وی افزود: آمار ارائه شده در مورد افرادی است که از يک مرتبه به بالا مصرف شيشه را تجربه کردند ولی لزوما معتاد نيستند.

براتی سده با اشاره به اينکه از اين جمعيت ۸.۲ درصدی، ۱۳.۴ درصد زن بوده‌اند، ادامه داد: ۷۱.۶ درصد از اين جمعيت ۸.۲ درصدی ۱۵ تا ۴۵ سال شهر تهران ۱۵ تا ۲۵ سال سن داشته‌اند.

وی همچنين به نگرش‌های منفی افراد جوانی که در اين پژوهش وجود داشته‌ است اشاره کرد و گفت: توجيه تقويت انرژی و قوای جنسی، مصرف دوستان و نيز مصرف همگان از جمله نگرش‌های منفی افراد جوانی است که در توجيه مصرف شيشه عنوان شده است.

ترياک و شيشه عمده مخدرهای مصرفی کشور

مديرکل دفتر پيشگيری و درمان اعتياد سازمان بهزيستی با بيان اينکه ترياک و شيشه بيشترين مواد مخدر مصرفی کشور هستند، گفت: اصلی‌ترين مشکل درمان اعتياد کشور نبود واحدهای حمايت اجتماعی اعتياد است به اين معنا که پس از ترک، حمايتی از فرد مصرف کننده صورت نمی‌گيرد و مراکز حمايتی در اين زمينه وجود ندارد.

وی از راه‌اندازی خانه‌های ميان‌راهی در استان‌های فارس، اصفهان، خراسان رضوی و تهران در سال جاری خبر داد و گفت: هرچند در تهران مشکلات بيشتری در اين زمينه وجود دارد، اما به طور کلی ۳۰۰ ميليون تومان اعتبار برای اين امر در نظر گرفته شده است.

براتی سده در مورد خانه‌های ميان‌راهی برای معتادان خاطرنشان کرد: اين مراکز، معتاد را پس از پاکسازی تحت حمايت قرار می‌دهند و چنانچه فرد بهبود يافته توسط خانواده‌اش پذيرفته نشود يا خانواده‌ای نداشته باشد به اين مراکز مراجعه کرده و در آنجا می‌ماند.

معتادان بهبود يافته نبايد در کمپها بمانند

مراکز روزانه برای درمان معتادان بهبود يافته ايجاد می‌شود

وی با تاکيد بر اينکه معتاد بهبود يافته نبايد در کمپ‌ها بماند، اظهار کرد: حضور معتادان بهبود يافته پس از ترک در کمپ‌ها يک آسيب است، در حالی که هم‌اکنون معتادانی که مواد مخدر مصرف می‌کنند اين مشکل را ندارند و می‌توانند صبح‌ها از مراکز DIC و شبها از شلترها استفاده کنند.

مديرکل دفتر پيشگيری و درمان اعتياد سازمان بهزيستی با اشاره به اينکه معتاد بهبود يافته نبايد در مراکزDIC و شلترهايی که معتادان حضور می‌يابند، بمانند، خاطرنشان کرد: قصد داريم همانطور که در دنيا مراکز روزانه (Day senter) برای درمان معتادان بهبود يافته فعاليت می‌کنند، اين مراکز را نيز در کشور احداث کنيم.

مرگ روزانه ۱۱ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر/ علت مرگ معتادان به زودی اعلام می‌شود

به گزارش ايسنا، مديرکل پيشگيری و درمان اعتياد سازمان بهزيستی در ادامه اين نشست با استناد بر آمار پزشکی قانونی و ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: روزانه ۱۱ نفر بر اثراعتياد در کشور فوت می‌کنند. در سال ۹۰ از ميان ۹۹ هزار و ۹۰۰ نفری که از مراکز اقامتی ميان‌مدت (کمپ‌ها) خدمت گرفته‌اند تنها ۴۰ نفر فوت کردند که علت اصلی آن هم يماری‌های همراه معتاد بوده نه ترک اعتياد.

وی افزود: در سال ۹۱ تعداد ۱۵۸ هزار نفر به مراکز اقامتی ميان مدت (کمپ‌های سازمان بهزيستی) مراجعه کردند که از اين تعداد تنها ۳۳ نفر فوت کردند.

مديرکل دفتر پيشگيری و درمان اعتياد سازمان بهزيستی خاطرنشان کرد: در سال ۹۰ تنها ۱۳۳ مرکز و در سال ۹۱ بيش از ۶۵۲ مرکز ترک اعتياد در کشور فعاليت داشته‌اند.

وی همچنين در مورد استانی که بيشترين معتاد فوت شده را در مراکز اقامتی خود داشته‌ است، گفت: البرز دارای بيشترين مراکز اقامتی ترک اعتياد است و درسال گذشته شش نفر در اين مراکز فوت کرده‌اند که احتمالا علت اصلی فوت نيز بيماری‌های همراه فرد معتاد بوده است.

براتی سده افزود: در حال بررسی‌های لازم در زمينه علل فوت معتادان در مراکز ترک اعتياد هستيم و به زودی علت اين امر مشخص می‌شود.

مديرکل دفتر پيشگيری و درمان اعتياد سازمان بهزيستی در ادامه به هزينه اعتبار سازمان بهزيستی در بحث پيشگيری و درمان اعتياد در سال ۹۱ اشاره کرد و گفت: کل اعتبار سازمان در اين زمينه ۱۷ ميليارد تومان بود که ۷.۵ ميليارد آن از طرف ستاد مبارزه با مواد مخدر به سازمان پرداخت شد.

وی با تاکيد بر اينکه ستاد مبارزه با مواد مخدر هيچگاه نتوانسته رقم در نظر گرفته شده را در بودجه دريافت کند، افزود: اميدواريم ستاد در دولت جديد رويکرد تخصصی و نيز غيروابسته به ساير دستگاه‌ها در اين زمينه داشته باشد.

براتی سده افزود: قرار بود ستاد ۱۳.۵ ميليارد تومان اعتبار به سازمان بهزيستی در زمينه پيشگيری و درمان اعتياد اختصاص دهد که تنها ۷.۵ ميليارد تومان پرداخت شد.

وی در پايان افتتاح مرکز اشتغال زنان بهبود يافته با ظرفيت ۲۵ نفری و نيز افتتاح مرکز MTC از جمله برنامه‌های اين سازمان در هفته مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016