سه شنبه 25 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افزايش ۳ تا ۵ درجه دمای ايران در ۹۰ سال آينده، تشديد وقوع سيل در کشور

• در ۱۵۰ سال گذشته ۷ /۰ درجه‌ کره زمين گرم شده است
• استفاده از سوخت‌های فسيلی و توليد گازهای آلاينده علل اصلی افزايش دمای است
• افزايش بارش‌های شديد و سنگين به‌صورت سيل‌آسا، افزايش وقوع سيل و بی‌اعتمادی به بارش‌ها ازجمله پيامد گرم شدن دمای هواست.

ايلنا: مسئول گروه پژوهش تغيير اقليم پژوهشکده مشهد، گفت: دمای هوای کشورمان نيز به نسبت ۵۰ سال گذشته بين نيم تا کمتر از يک درجه افزايش يافته است و در ۹۰ سال آينده ۳ تا ۵ درجه دمای هوا افزايش می‌يابد و اين مساله بسيار خطرناک و جدی است.

ايمان بابائيان در گفت و گو با خبرنگار ايلنا، با اشاره به اينکه در ۱۵۰ سال گذشته همزمان با انقلاب صنعتی شاهد گرم شدن ۷ /۰ درجه‌ای کره زمين هستيم، اظهار کرد: به دليل استفاده از سوخت‌های فسيلی و توليد گازهای آلاينده شاهد افزايش دمای هوا در کره زمين هستيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به اينکه افزايش دمای هوا تاثيرات متعددی بر اقليم داشته است که ادامه‌دار خواهد بود، تصريح کرد: افزايش بارش‌های شديد و سنگين به صورت سيل آسا، افزايش وقوع سيل و بی‌اعتمادی به بارش‌ها ازجمله پيامد گرم شدن دمای هواست. به گونه‌ای که ما شاهد تغيير ميزان بارش در فصول هستيم. برای نمونه بجای آغاز بارش باران در ابتدای فصل پاييز شاهد بارش باران در اواخر فصل هستيم.

مسئول گروه پژوهش تغيير اقليم پژوهشکده مشهد با بيان اينکه افزايش دما در شيوع تمام بيماری‌های گياهی و انسانی از جمله مالاريا تاثيرگذار است، تصريح کرد: در چند سال اخير شاهد بارش‌های سيل آسا در کشورمان هستيم به گونه‌ای که به جای بارش باران در يک فصل در يک مقطع زمانی بيش از اندازه باران می‌آيد و موجب سيل می‌شود. اين تغيير اقليم در طوفان‌های دريايی نيز تاثيرگذار بوده است.

بابائيان با اشاره به اينکه تغيير اقليم موجب شده است تا بارشی که در طول يک سال بايد رخ دهد، در طول يک روز انجام شود و روند بی‌اعتمادی نسبت به بارش‌ها را افزايش داده است، اعلام کرد: اين رويه مناسبی برای ذخيره آب نيست و بايد مطالعات دقيقی در اين باره صورت گيرد.

وی همچنين با اشاره به اينکه بايد مطالعات دقيقی درباره تاثيرات تغيير اقليم در محصولات کشاورزی صورت گيرد، گفت: در خراسان رضوی و جنوبی کشت زعفران داريم که با افزايش دما يا کاهش بارش اثرات مخربی در اين نوع محصول می‌گذارد بايد مطالعاتی در اين زمينه صورت گيرد تا در بخش کشاورزی آسيب پذير نشويم، چراکه در ۳۰ سال آينده نياز آبی محصولات کشاورزی ۵ تا ۱۰ درصد افزايش می‌يابد.

مسئول گروه پژوهش تغيير اقليم پژوهشکده مشهد با اشاره به اينکه تغيير اقليم بر افزايش گرد و غبار تاثيرگذار بوده است، گفت: گرد و غبار موجب شده است تا بيماری‌های ريوی و تنفسی زياد شود و امکان افزايش بيماری را به صورت تساعدی افزايش داده است.

بابائيان درباره جمع آوری آب‌های سطحی در شهر‌ها در زمان بارش باران‌های سيل آسانيز، گفت: بايد با برنامه ريزی شهری شرايط رابرای جمع آوری اين آب‌ها فراهم سازيم در غير اين صورت فرصت جمع‌آوری و ذخيره‌سازی آبها را از دست می‌دهيم.

وی با بيان اينکه دمای هوای کشورمان نيز به نسبت ۵۰ سال گذشته بين نيم تا کمتر از يک درجه افزايش يافته است، گفت: توسط سيستم‌های پيش بينی کلی وضعيت آب و هوايی می‌توانيم بگوييم در ۹۰ سال آينده ۳ تا ۵ درجه دمای هوا افزايش می‌يابد و اين مساله بسيار خطرناک و جدی است.

مسئول گروه پژوهش تغيير اقليم پژوهشکده مشهد با اشاره به اينکه وقتی ۷ /۰ درجه افزايش دما تبعات سنگينی از جمله آب کردن يخ‌های قطبی را داشته است، قطعا گرم شدن بيش از اين تبعات بيشتری برای زمين، انسان‌ها و محصولات کشاورزی خواهد داشت، افزود: اين گرما موجب شده است تا بخشی از کره زمين ازجمله ماداگاسکار و جزاير سليمان زير آب برود. بدون شک در صورتی که نسبت به اين مساله بی‌توجه باشيم خطرات جدی تری زمين را تهديد می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016