شنبه 29 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

درختان خيابان وليعصر بدون پرسش از سازمان ميراث فرهنگی قطع شدند

مهر ـ شش اصله درخت در حوالی ميدان ونک در خيابان وليعصر به بهانه آفت زدگی قطع شدند، اين درحالی است که اين نه تنها در فهرست ميراث ملی ثبت شده بلکه قرار است پرونده ثبت جهانی آن نيز به يونسکو ارسال شود بنابراين بايد برای قطع درختان از سازمان ميراث فرهنگی استعلام گرفته می شد.

به گزارش خبرنگار مهر، خيابان ولی عصر (عج) تهران، هفتم دی‌ماه سال ۹۰ به ثبت ملی رسيد و سازمانهايی از جمله شهرداری موظف به دريافت استعلام از سازمان ميراث فرهنگی برای انجام هر طرحی در اين خيابان شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پس از آن قرار شد تا پرونده ثبت جهانی خيابان وليعصر نيز تهيه و برای قرار گرفتن در فهرست ميراث جهانی به سازمان يونسکو ارسال شود چرا که اين خيابان، بلندترين تهران و خاورميانه است اما در چند روز گذشته در حوالی ميدان ونک شش اصله درخت قديمی چنار قطع شدند بدون اينکه استعلامی از سوی سازمان ميراث فرهنگی گرفته شود.

مسعود نصرتی، مديرکل ميراث فرهنگی استان تهران با اظهار بی اطلاعی از قطع درختان خيابان وليعصر به خبرنگار مهر گفت: در جريان موضوع نيستم و برای اين کار استعلامی نيز از سازمان ميراث فرهنگی گرفته نشده است.

نصرتی ادامه داد: خيابان وليعصر علاوه بر خانه های تاريخی با درختانش به ثبت رسيده است و يکی از دلايل ثبت آن، وجود درختان قديمی چنار آن بود به عنوان مثال اگر باغ تاريخی را ثبت ملی می کنيم به طور حتم با همه درختانش ثبت می شود. به همين دليل اگر قرار است طرحی در خيابان وليعصر (عج) انجام شود بايد سازمان ميراث فرهنگی نيز در جريان آن قرار بگيرد.

لزوم دريافت اجازه از سازمان ميراث فرهنگی برای قطع حتی يک درخت در اين خيابان به هر بهانه ای حتی آفت زدگی را، احمد محيط طباطبايی يکی از اعضای شورای سياستگذاری ثبت ميراث تاريخی تاييد کرد و به خبرنگار مهر گفت: قاعدتا انجام هر طرحی در اين خيابان با نظر سازمان ميراث فرهنگی انجام شود چرا که در قانون ثبت ميراث ملی نيز اين موضوع مطرح شده و کسب استعلام از سازمان ميراث فرهنگی اجرا و احترام به قانون است.

وی گفت: حتی اگر درختان به بهانه آفت زدگی قطع شده باشند، بايد پايه (کنده) درختان قديمی را در خيابان نگه داشته شود چون بايد حضور اين درختان نشانه ای داشته باشند.

اين تهران شناس گفت: سازمان ميراث فرهنگی بايد در اين زمينه تذکر داده و يا سلسله مراتب قانون آن را انجام دهد.

محور فرهنگی تاريخی خيابان وليعصر با ۸ هزار چنار، رشته‌های قنات متعدد، دارای خانه‌های تاريخی و کاخ‌‌موزه‌ است. خيابان ۱۸ کيلومتری وليعصر تهران که تاريخ و فرهنگ پايتخت را از ميدان راه‌آهن تا ميدان تجريش در آن می‌توان مرور کرد طولانی‌ترين خيابان خاورميانه است، ويژگی انحصاری که بالاخره پس از گذشت يک قرن، بهانه‌ای برای قرار دادن نام آن در فهرست آثار ميراث فرهنگی کشور شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016