یکشنبه 5 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آغاز دوره جديد کم آبی در تهران، افت بی سابقه ذخاير سدها

مهر ـ مديرعامل آب منطقه ای تهران با هشدار نسبت به افت شديد ذخاير آبی سدهای پنج گانه تهران، گفت: با يک دوره جديد کم آبی در تهران مواجه هستيم.

به گزارش خبرنگار مهر، خسرو ارتقايی در جمع خبرنگاران گفت: از ابتدای سال جاری آبی در مهر ماه تاکنون بارندگی در حوزه استان نداشتيم اما در سال گذشته نيز با وجود اينکه سالی کم باران را پشت سر گذاشتيم در مهر ماه ۹ ميلی متر بارش اتفاق افتاد که البته اين ميزان در ۴۵ سال گذشته به صورت متوسط ۱۷ ميلی متر بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مديرعامل آب منطقه ای تهران اظهار داشت: امسال پاييز کم بارانی شروع شد که شرايط خشکسالی سال گذشته نيز به آن اضافه شد. در سال آبی گذشته ۲۰ درصد بارندگی نسبت به درازمدت کمتر بود و ذخاير آبی سدها هم اکنون به شدت کاهش يافته است.

ارتقايی با بيان اينکه در سد اميرکبير هم اکنون ۱۱۵ ميليون مترمکعب ذخيره آبی وجود دارد، گفت: در لتيان ۲۷ ميليون متر مکعب، لار ۴۵، سد طالقان ۱۵۳ و سد ماملو نيز ۱۱۱ ميليون مترمکعب آب دارند که در مجموع ۴۵۲ ميليون مترمکعب خواهد شد.

اين مقام مسئول در وزارت نيرو خاطر نشان کرد: بدليل ا ينکه تصفيه خانه هفتم تهران هنوز در حال ساخت است، آب سد ماملو برای شرب در تهران قابل استفاده نيست، با اينحال در سال گذشته ذخيره آب سدهای پنج گانه تهران ۷۱۰ ميليون مترمکعب بود که در سال جاری ۲۶۰ ميليون مترمکعب کاهش يافته است که نشان از آغاز يک دوره کم آبی در تهران دارد.

وی با اشاره به اينکه هواشناسی اعلام کرد با وجود بارش های ناچيز تهران در مهر ماه در شمال و شمال غرب کشور وضعيت نرمال بارندگی پيش بينی می شود، گفت: به فرض اينکه در پاييز و زمستان امسال بارش نرمالی در تهران داشته باشيم، اما ذخاير سدها جبران نخواهد شد.

ارتقايی با بيان اينکه در سد اميرکبير نسبت به ۱۰ سال گذشته يکی از کمترين ذخاير آبی را داريم، بيان داشت: در سد طالقان نيز از سال ۸۵ تاکنون کمترين مقدار ذخيره آبی وجود دارد که به صورت کلی نسبت به ۱۰ سال گذشته به لحاظ ذخاير آبی سدها در بدترين وضعيت قرار داريم.

مديرعامل آب منطقه ای تهران با اشاره به اينکه با همکاری آبفای استان تعداد ۳۸ حلقه چاه جديد حفر خواهد شد، گفت: همچنين قرار است از طريق آبفا مصارف بالا و احيانا برخی انشعابات آب خام نيز به حداقل برسد. همچنين در شمال شرق و شرق تهران نيز قرار است چاه های قابل استفاده شناسايی و در اختيار شبکه شرب قرار گيرد.

اين مقام مسئول در وزارت نيرو با تاکيد بر لزوم کاهش ۲۰ درصدی مصرف توسط مردم در تهران تصريح کرد: در جلسه روز گذشته امور آب وزارت نيرو نيز آخرين وضعيت ذخاير آبی تهران بررسی شد.

ارتقايی سرانه توليد آب برای هر شهروند تهرانی را حدود ۳۵۵ ليتر اعلام کرد و افزود: سرانه مصرف حدود ۲۶۰ ليتر است.

وی با اعلام اينکه در تمام نقاط شهر مخزن و شبکه کافی نداريم و نمی توان رينگ شرقی و غربی تهران را به يکديگر متصل کرد، افزود: تصميم گيری شد يک خط اضطراری ۷ کيلومتری احداث شود تا بتوان شبکه رينگ غرب تهران را به شرق تهران در مواقع اضطراری نياز به آب وصل کرد.

مديرعامل آب منطقه ای تهران اظهار داشت: يکی از تصميمات جدی اتخاذ شده اين است که با مشترکان پر مصرف و مراکزی که آب به ميزان بالا استفاده می کنند، برخورد شود. در حال حاضر ۴۵۰ حلقه چاه آب در تهران وجود دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016