یکشنبه 5 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"طرب‌نامه" بيضايی به تهران رسيد

شرق: «طرب‌نامه» تازه‌ترين نمايشنامه بهرام بيضايی است که در چند ماه آينده، به بازار نشر می‌آيد.

اين خبری است که شهلا لاهيجی، مدير انتشارات روشنگران و مطالعات زنان - که ناشر رسمی آثار بيضايی در ايران است - به شبکه ايران گفته است و افزوده: «ايشان نمايشنامه تازه‌ای نوشته‌اند که به نوعی يک اثر شبه‌روحوضی محسوب می‌شود و جزو نمايشنامه‌های طربناک يا مضحکه مثل «چهار صندوق» است. البته بعد از پايان حروفچينی، اطلاعات کامل‌تری از نمايشنامه را در سايت روشنگران منتشر می‌کنيم.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


«چهار صندوق» يکی از نمايشنامه‌های قديمی بهرام بيضايی است که در قالب تخت‌حوضی نوشته شده و ماجرای چهار شخصيت با چهار رنگ، از صندوق‌های مختلف بيرون می‌آيند. اين نمايش به قول خود بيضايی در قالب نمايش‌های شادی‌آور است.

به گفته لاهيجی، طرب‌نامه عنوانی است که بيضايی برای اين نمايشنامه برگزيده است.

بهرام بيضايی که چند سالی است در دانشگاه «استنفورد» تدريس تئاتر می‌کند؛ در کنار نويسندگی نمايش و فيلمنامه و کارگردانی، همواره بر روی گونه‌های مختلف نمايش‌ ايرانی مطالعه کرده است و برای گونه‌های فراموش‌شده نمايشنامه، نمايش‌هايی در قالب‌های جديد نوشته است.

آخرين گونه نمايشی ازيادرفته‌ای که او در اين سال‌ها درباره آن پژوهش کرده است «سايه بازی» بوده است. نمايش جانا و بلادور که سال گذشته با بازی مژده شمسايی به روی صحنه رفت حاصل اين پژوهش بود.

او همچنين در ۱۰سال گذشته روی ريشه‌های‌ هزارويک‌شب در ايران پژوهش کرد که حاصل اين پژوهش، چندين اثر درباره اين روايت گمشده ايرانی بود که نمايش «شب ‌هزارويکم» که در سال ۸۲ به‌کارگردانی او به صحنه رفت، آغاز آن بود. اين پژوهش با انتشار کتاب‌ هزار افسان کجاست تکميل شد؛ کتابی که به چاپ‌های متعددی رسيده است. بهرام بيضايی هفته پيش جايزه سينا را از دانشگاه هاروارد به پاس يک عمر تلاش معرفی فرهنگ و هنر ايران دريافت کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016