پنجشنبه 5 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"بايرن"؛ قدرت اول فوتبال اروپا، مقاله مهدی مهدوی‌کيا

شرق ـ با توجه به شرايط بايرن‌مونيخ در هفته‌های اخير پيش‌بينی می‌شد که بايرن بارسا را ببرد، اما کسی فکر نمی‌کرد سه‌شنبه چنين اتفاقی بيفتد و اين نتيجه رقم بخورد. بايرن سه‌شنبه‌شب قدرت فوتبال آلمان را بر فوتبال اروپا ديکته کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در سال‌های قبل هم ديده شده بود بارسلونا در اروپا به چلسی و اينتر ببازد اما برد بايرن کاملا متفاوت بود. آن دو تيم با دفاع مطلق موفق به شکست بارسلونا شدند اما بايرن با اتکا به دوندگی و «پرسينگ» شديد حاکم مطلق ميدان بود و به شکلی بارسا را برد که تا به حال کسی نبرده بود. روند روبه‌رشد بايرن از سال پيش شروع شد. آنها تا فينال ليگ قهرمانان پيش رفتند و با بدشانسی به چلسی باختند.

در کورس رقابت با دورتموند در بوندس‌ليگا هم بر اثر اشتباه «روبن» قهرمانی را به رقيب واگذار کردند. بايرن اين فصل را از همان ابتدا با قدرت شروع کرد و با خريد چند بازيکن در پست‌هايی که ضعف داشت حتی به تيمی بهتر از فصل قبل تبديل شد. اين تيم در دو بازی اخيرش در ليگ قهرمانان به‌راحتی تيم‌های اول اسپانيا و ايتاليا را شکست داده که نشان‌دهنده اين است که در حال حاضر بايرن قدرت اول فوتبال اروپاست. نظمی که در باشگاه بايرن‌مونيخ وجود دارد آنها را به اين نقطه رسانده، آنها بدون ورود شيوخ عرب و ميلياردرهای آمريکايی خودشان را به سطحی رساندند که درآمد سالانه‌شان به بالای ۳۵۰ميليون‌يورو برسد. هوش و ذکاوت مديرانی همچون «هوينس» و «رومنينگه» اين باشگاه را به اين سطح رسانده است. آنها می‌دانند چه می‌خواهند و اهدافشان مشخص است. به عنوان نمونه در ابتدای فصل ۴۰ميليون‌يورو هزينه کردند و مارتينز را خريدند که يک رکورد در فوتبال آلمان بود.

بايرن نشان داده که هميشه برنامه‌های بلندمدت دارد و می‌داند اهدافش چيست. قرارداد بستن با«گوارديولا» هم در راستای همين اهداف بوده است. فرض کنيد اين اتفاق در فوتبال ايران رخ می‌داد و در ميان فصل يک باشگاه موفق اعلام می‌کرد که قرار است مربی‌اش را برای فصل بعد تغيير دهد، آن‌موقع با چه حاشيه‌هايی روبه‌رو می‌شد. يوپ هاينکس اما با قدرت به کار خود ادامه داد و اين نتايج شگفت‌انگيز را به دست آورد. بعد از بردهای اخير بايرن عده‌ای گفتند که احتمالا مسوولان بايرن از استخدام گوارديولا پشيمان شده‌اند، اما من بعيد می‌دانم اين‌گونه باشد. آنها اهداف بلندمدتی دارند و به همين دليل با گوارديولا قرارداد بستند. بعيد است که در بازی برگشت هم بارسا حريف بايرن شود، به نظر من بارسا برای بردن بايرن هم شانس کمی دارد چه برسد به اينکه بخواهد صعود کند. صعود اين تيم کاملا محال است. من فکر می‌کنم با توجه به اينکه در اين فصل رئال هم دو، سه مرتبه بارسا را شکست داده ديگر بايد پذيرفت کار بارسلونا تکراری شده است. اين تيم را بايد مقابل تيم‌های بزرگ محک زد. شکست‌هايش مقابل رئال و بايرن و اينکه در مرحله قبل برابر پاری‌سن ژرمن هم تنها به لطف گل زده در خانه حريف صعود کرد ثابت می‌کند که بارسا ديگر توانايی غلبه بر غول‌های اروپا را ندارد. بالاخره هر تاکتيکی ضدتاکتيکی هم دارد و تيم‌های بزرگ اروپا ضدتاکتيک «تيکی‌تاکا» را پيدا کردند. بايرن با قدرت بدنی بالا و دوندگی قابل‌توجه به بارسا فرصت ايجاد موقعيت را نداد. به نظر من ميانگين قدی بلند‌تر بايرن هم به اين تيم کمک کرد، به‌ويژه در گل‌های اول و دوم.

همانطور که بارها عنوان شده وابستگی بيش از اندازه يک تيم به يک بازيکن هم می‌تواند مشکل‌ساز شود. مسی شرايط خوبی نداشت و تازه از مصدوميت برگشته بود. وقتی برنامه‌های هجومی يک تيم تنها به يک بازيکن خلاصه شود چنين اتفاقی هم می‌افتد. زمانی‌که اين بازيکن در شرايط خوبش نباشد تيم نمی‌تواند خلق موقعيت کند. با اين وجود نبايد بايرن را قهرمان دانست، برای قضاوت هنوز زود است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016