پنجشنبه 21 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گفت‌وگو با حميده عباسعلی، بانوی طلايی کاراته ايران

کره‌جنوبی، به آرزويم می‌رسم

شرق ـ سارا گودرزی: حميده عباسعلی تنها مدال‌آور طلايی زن کاراته ايران در رشته کوميته باز هم درخشيد. او که سال گذشته در مسابقات قهرمانی آسيايی ازبکستان به اين مدال دست يافت امسال نيز در رقابت‌های امارات موفق شد، اين موفقيتش را تکرار کند و باز هم نفر اول آسيا شود. کوميته‌کای وزن به‌اضافه ۶۸ کيلوگرم کشورمان همچنين در کنار ديگر هم‌تيمی‌هايش در امارات توانست کاراته زنان ايران را در بخش تيمی صاحب يک مدال طلای تاريخی ديگر کند. او به همراه پگاه زنگنه، دلارام دوستی و رزيتا عليپور موفق شد با راهيابی به فينال برای نخستين‌بار عنوان قهرمانی رقابت‌های تيم کوميته آسيا را به‌دست آورد. عباسعلی حالا که به يک مدعی در آسيا تبديل شده، آماده می‌شود تا در مسابقات قهرمانی جهان و بازی‌های آسيايی ۲۰۱۴ کره‌جنوبی خودی نشان دهد.

* فکر می‌کردی بتوانی در امارات دومين مدال طلای آسيايی‌ات را تکرار کنی؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


- ما ۹ماه تمام در اردو بوديم و تمرينات و شرايط بسيار سختی را پشت‌سر گذاشتيم. قاعدتا با اين‌همه تمرين‌های شبانه‌روزی که داشتيم بايد نتيجه می‌گرفتيم. من هم اين مدت را به بی‌خيالی نگذرانده بودم و هدفم اين بود که مدال طلای پارسالم را تکرار کنم. می‌دانستم که دوباره مثل سال گذشته در فينال به يکی از کاراته‌کاهای ژاپنی می‌خورم. کاراته بانوان ژاپن الان به‌جايی رسيده که در آسيا و دنيا به يکی از قدرت‌های برتر تبديل شده و هر روز بهتر می‌شود و يک پديده جديد را معرفی می‌کند. به همين دليل سعی کردم به شناخت لازم از اين حريفم برسم و تمريناتش را آناليز کنم. او امسال در مسابقات قهرمانی جهان سوم شده بود و واقعا کاراته‌کا قدری بود. خوشبختانه تمام تلاش‌هايی که کردم به سرانجام رسيد و توانستم با تمرکز کافی در فينال، او را با نتيجه ۴ بر صفر شکست دهم.

* درباره بازی‌های تيمی و مدال ارزشمندی که در اين بخش گرفتيد، صحبت کنيد؟
- خب واقعا بايد بگويم که ما در اين بخش با تمام توان مبارزه کرديم و توانستيم به حق، صاحب مدال طلا شويم. چراکه چينی‌ها ترتيبی داده بودند تا با ناداوری، اين حق را از ما بگيرند که خدا را شکر نتوانستند. با توجه به اينکه تيم چين در اين دوره از مسابقات تنها دو مدال طلا و يک برنز گرفته بود و نسبت به ساير تيم‌ها مدال‌هايی کمتر داشت، قصد داشت تا با نفوذ در کميته داوران که رييس آن چينی بود، مدال طلای تيمی کوميته را از آن خودش کند. طوری که حتی پيش از مسابقه هم علنا اين موضوع را اعلام کرده بودند. اما کادر فنی تيم ايران به دليل اينکه روحيه بچه‌ها خراب نشود اين موضوع را به ما گفت تا با قدرت به ميدان برويم. بازی اول با قزاقستان بود که من و خانم علی‌پور هر دو مسابقه‌مان را برديم و ديگر به بازی سوم کشيده نشد. دور بعد مقابل چين تايپه قرار گرفتيم. بازی اول را من بردم، بازی دوم را خانم دوستی واگذار کرد و بازی به دور سوم کشيده شد و خانم زنگنه بايد مسابقه می‌داد. اگر ايشان می‌باخت ما شانس رفتن به فينال را از دست می‌داديم، اما خوشبختانه با تمام فشاری که روی او بود توانست در ۳۰ثانيه آخر برنده شود. در نهايت به فينال رسيدم و من و خانم علی‌پور با بردی که از دو حريف چينی گرفتيم نگذاشتيم کار به بازی سوم کشيده شود و داورها هم نتوانستند با نتيجه قاطعی که ما گرفتيم حق‌خوری کنند.

* از اينکه با مربيان ايرانی کار می‌کنيد راضی هستيد؟
- بله، خب ما همين افتخاراتی را که به دست آورديم با مربيان داخلی بوده و از کار با آنها راضی هستيم. بيشتر مربيان مرد کاراته ايران در حال حاضر در تيم‌های ملی کشورهای آسيايی مثل هنگ کنگ، ماکائو و امارات مشغول به کار هستند. در بخش بانوان هم مربيان خوبی داريم که تا به الان نتيجه عملکردشان رضايت‌بخش بوده است. در کل اعتقادی به مربيان خارجی نداريم چون قبلا با آنها کار کرديم و از سبک کار آنها توفيقی نگرفتيم.

* حميده عباسعلی الان با دو مدال طلايی که گرفته به يک کاراته‌کار شناخته‌شده در آسيا تبديل شده، فکر می‌کنی بتوانی حالا حضور در مسابقات قهرمانی جهان را تجربه کنی و آنجا هم مدال بگيری؟
- مسابقات قهرمانی جهان سال آينده در آلمان برگزار می‌شود و اميدوارم بتوانم در انتخابی تيم‌ملی، اول شوم و به اين رقابت‌ها بروم. برخلاف اينکه همه می‌گويند اولين حضور در ميدان جهانی بيشتر برای کسب تجربه است اما من نمی‌خواهم اين اتفاق برايم بيفتد. دوست دارم بهترين نتيجه ممکن را بگيرم. من پيش از مسابقات قهرمانی آسيا در رقابت‌های جهانی ورزش‌های رزمی هم شرکت کردم که اولين تجربه‌ام بود. آنجا يک مساوی داشتم و دو باخت. درست است که مقام نياوردم ولی از نتيجه کارم راضی بودم و توانستم حريفانم را بشناسم.

* برای بازی‌های آسيايی ۲۰۱۴ کره‌جنوبی چه پيش‌بينی می‌کنی؟
- اميدوارم خاطره تلخ بازی‌های ۲۰۱۰گوانگجو برايم تکرار نشود و بتوانم در اين بازی‌ها هم خودم را ثابت کنم. چهارسال پيش به دليل تصادفی که در دهکده بازی‌ها کرديم شانس حضور در مسابقات را از دست دادم و از مدالی که می‌توانستم بگيرم محروم شدم. اميدوارم در کره به آرزويم برسم.

* علت اينکه بانوان کاراته‌کا ما در بخش کوميته بدون مشکل با حجاب کامل مسابقه می‌دهند اما در کاتا هميشه مشکل دارند تا جايی که از دور رقابت‌ها حذف می‌شوند چيست؟
- خب لباس‌های ما با آنها کلا فرق دارد و در عين پوشيدگی کامل مورد اعتراض مسوولان برگزاری مسابقات آسيايی قرار نمی‌گيرد. دقيق در جريان مشکل لباس‌های کاتاروها در امارات هم نيستم چون به سالن نرفتم که مسابقاتشان را ببينيم. اما ظاهرا داورها پيش از مسابقه به مسوولان تيم ما گفته بودند با پوششی که ما می‌خواهيم حاضر شوند که اين‌طور نبوده است.

* در حال حاضر چه برنامه‌ای داری؟
- قرار است يکی، دو هفته استراحت کنيم که البته ليگ هم ظاهرا در همين روزها می‌خواهد شروع شود. بعد از آن هم تمرينات را ادامه می‌دهيم برای بازی‌های آسيايی کره.

* برای چه تيمی بازی می‌کنی؟
- دانشگاه آزاد.

* مبلغ قراردادهايتان خوب است؟
- نه، متاسفانه دستمزدهای خانم‌ها اصلا خوب نيست. قرارداد پارسالم پنج‌ميليون بود که فکر کنم امسال نهايتا يک ميليون بيشتر شود.

* شايد چون قهرمان آسيا شدی قرارداد بهتری ببندند؟
- نه پارسال هم قهرمان آسيا شدم اما فرقی نداشت!

* فدراسيون چطور؟ خوب حقوق می‌دهد؟
- بله حقوق‌های فدراسيون‌ها خوب است ما راضی هستيم. ضمن اينکه امکانات اردويی را هم در حد ايده‌آل برايمان فراهم می‌کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016