سه شنبه 6 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ليگ قهرمانان آسيا: تراکتورسازی ايران – الاتحاد عربستان؛ استارت سرخپوشان در جاده موفقيت

تبريز – خبرگزاری مهر: تيم فوتبال تراکتورسازی ايران در شرايطی با هدف نتيجه گيری در دومين حضور خود در رقابت های معتبر ليگ قهرمانان آسيا فردا گام به اين مسابقات می گذارد که الاتحاد عربستان، اولين حريف تيم تبريزی در گروه C به عنوان قوی ترين تيم اين گروه به شمار می آيد.

به گزارش خبرنگار مهر، مرحله مقدماتی رقابت های فوتبال ليگ قهرمانان آسيا فردا چهارشنبه با برگزاری چند ديدار در کشورهای مختلف پيگيری می شود که طی آن در يکی از بازی های مهم و از گروه C اين مسابقات در تبريز دو تيم تراکتورسازی ايران و الاتحاد عربستان برابر يکديگر صف آرايی می کنند.

اين ديدار با توجه به ميزبانی تيم تراکتورسازی و اينکه به اعتقاد خيلی ها، الاتحاد عربستان قوی ترين تيم اين گروه است، می تواند فرصت خوب پيروزی برای نماينده کشورمان باشد. تراکتورسازی دومين حضور خود در رقابت های ليگ قهرمانان آسيا را در حالی تجربه خواهد کرد که به واسطه قهرمانی اخير در جام حذفی کشور، از حضور در آسيا برای سومين دوره متوالی نيز مطمئن شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اولين گام برای آغاز موفقيت

تراکتورسازی که اولين دوره حضور خود در ليگ قهرمانان آسيا را با پيروزی خانگی برابر تيم الجزيره امارات آغاز و با شکست خانگی برابر تيم الجيش قطر و در حضور کمتر از هزار هوادار خود به پايان رساند، در دومين دوره متوالی که در اين رقابت ها حضور دارد حداقل بايد به دنبال صعود از گروه خود باشد.

اين "الزام" و "بايد" در شرايطی است که هواداران تيم تراکتورسازی ديگر به حضور در آسيا قانع نمی شوند و انتظار از اين تيم به حدی است که در دومين حضور متوالی در آسيا، فوتبالدوستان و حتی کارشناسان نيز منتظر صعود تراکتورسازان از گروه هستند. خود بازيکنان تيم تراکتورسازی که اغلب آنها حضور در ليگ قهرمانان آسيا را تجربه کرده اند نيز اين بار با اعتماد به نفس، تجربه و ميل به پيروزی بيشتری در اين رقابت های معتبر حضور خواهند داشت. در راس کادر فنی تيم تراکتورسازی، تونی اوليويرا نيز نه تنها به همراه اين تيم ايرانی، بلکه با تيم های ديگر از جمله همين الاتحاد عربستان در ليگ قهرمانان آسيا چند دوره حضور داشته و تجربيات گرانبهايی دارد. البته اين تجربه های تونی اوليويرا فصل گذشته در تيم تراکتورسازی جواب نداد و اين تيم در مرحله گروهی اين مسابقات يکی از تيم های حذف شده لقب گرفت. با همه اين شرايط، نتيجه ای که می تواند هواداران تراکتورسازی را در دومين تجربه حضور در آسيا راضی کند صعود از مرحله گروهی به مرحله بعدی است؛ هرچند پرواضح است که با حضور تيم های الاتحاد عربستان، العين امارات و لخويا قطر که همگی از قدرت فنی، ابزار و امکانات بسيار بالايی بهره مند هستند، تحقق اين امر مهم برای سرخپوشان تبريز بسيار سخت است.

سخت ترين مصاف خانگی تراکتور برابر ببرها

با وجود اينکه تيم تراکتورسازی حريف راحتی در اين مسابقات ندارد و حتی در خانه خود و با حمايت هوادارانش برای شکست هر سه حريف بايد دست به کار بزرگی بزند، اما ديدار با الاتحاد عربستان به نوعی مهم ترين و به نوعی سخت ترين بازی خانگی تيم تراکتورسازی در مرحله گروهی اين دوره از رقابت ها می تواند قلمداد شود. الاتحاد از لحاظ قدمت، افتخار و تجربه حضور در ليگ قهرمانان آسيا نسبت به دو حريف ديگر تراکتورسازان در شرايط بسيار خوبی قرار دارد و به لحاظ امکانات و کيفيت بازيکن و کادر فنی نيز می تواند تقريبا هم سطح با دو تيم العين و لخويا باشد. الاتحاد يکی از سرشناس ‌ترين تيم‌ های ليگ کشور عربستان است که فوتبالدوستان اين تيم را با پيراهن‌های راه‌ راه زرد و مشکی به خوبی می‌ شناسند. همين لباس باعث شده الاتحاد از سوی هوادارانش لقب "ببرها" را بگيرد.

تيمی پرسابقه در آسيا

الاتحاد از سال ۲۰۰۱ تاکنون در ۱۰ دوره از رقابت‌های آسيا حضور داشته و تنها طی سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۱۳ در اين مسابقات حضور نداشته است. الاتحاد با کسب دو مقام قهرمانی پی در پی در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ و کسب نايب قهرمانی در سال ۲۰۰۹ به عنوان يکی از پر افتخار ترين تيم های ليگ قهرمانان آسيا شناخته می‌شود. حضور بازيکنان بزرگی مثل روبرتو دونادونی در سال های گذشته باعث سرشناسی اين تيم حتی در جهان شده است.

محمد حيدر مهاجم ۲۶ ساله لبنانی، لئاندرو دو بنفيم (هافبک)، فرناندو نلو (مهاجم) و جابسون (مهاجم) از برزيل و همچنين خوان پاپلو رودريگوئز (هافبک) از اروگوئه لژيونرهای اين تيم در فصل جاری هستند. خطرناک ‌ترين بازيکن الاتحاد در خط حمله مختار فلاته مهاجم ۱۷۸ سانتيمتری عربستانی است که در فصل جاری با زدن ۱۷ گل در ۲۳ بازی برای تيمش در صدر جدول جدول گلزنان ليگ حرفه ای اين کشور قرار گرفته است. اين مهاجم همين چند روز قبل در ديدار تيمش برابر تيم پائين جدولی الرعد تنها گل تيمش را از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند. الاتحاد اين ديدار خانگی را دو بر يک به حريف نه چندان قدر خود واگذار کرد.

نتيجه گيری ضعيف در ليگ حرفه ای عربستان

تيم الاتحاد اين روزها حال و روز خوشی در ليگ حرفه ای عربستان ندارد و در جدول ۱۴ تيمی در جايگاه ششم ايستاده است. اين تيم که حتی در ميانه های فصل با تغييرات روی نيمکت مربيگری خود نيز مواجه شد، نتايج چندان جالبی در هفته های اخير کسب نکرده است. تيم الاتحاد در پنج هفته اخير ليگ حرفه ای عربستان سه شکست و دو پيروزی را تجربه کرده تا نتواند از جايگاه ششمی اش در جدول بالاتر برود. اين پنج بازی تيم الاتحاد به غير از مصاف با تيم همشهری اش الاهلی، اغلب با تيم های نيمه پائينی جدول بوده است.

الاهلی، الفيصلی و الرعد تيم هايی هستند که در اين هفته های اخير از سد تيم الاتحاد گذشته اند و تيم های الاتفاق رده دهمی و النادا رده چهاردهمی و قعرنشين حريفانی بودند که راه راه پوشان زرد و مشکی شهر جده عربستان موفق به پيروزی شده اند.

ناکامی از آسيايی شدن در ليگ

در ليگ حرفه ای عربستان، سه تيم بالای جدولی جواز حضور در ليگ قهرمانان آسيا را کسب خواهند کرد و در حاليکه تنها سه هفته تا پايان فصل جاری ای اين ليگ باقی مانده، تيم های النصر، الهلال و الاهلی به ترتيب با ۶۰، ۵۴ و ۳۸ امتياز در رده های اول تا سوم ايستاده اند و تيم الاتحاد با ۲۹ امتياز در رده ششم قرار دارد. وضعيت الاتحاد در ليگ عربستان به گونه ای است که اين تيم از شانس بسيار کمی برای کسب مجوز حضور در فصل آينده ليگ قهرمانان آسيا برخوردار است. زرد و مشکی پوشان شهر جده با توجه به فاصله ۹ امتيازی با تيم سوم جدول در فاصله سه هفته تا پايان فصل، امکان آسيايی شدنشان از طريق ليگ حرفه ای عربستان نزديک به صفر است و شايد آنها بتوانند در همين دوره در حال برگزاری ليگ قهرمانان آسيا بتوانند موفقيتی کسب کرده و سال آينده نيز در اين مسابقات حاضر باشند. اين در حاليست که تيم الاتحاد عربستان در ۱۳ دوره اخير ليگ قهرمانان آسيا، تنها دو بار حضور نداشته و يکی از تيم های با سابقه اين رقابت ها محسوب می شود. تيم الاتحاد همچنين در جام وليعهد عربستان هم با انجام دو بازی و شکست در بازی دوم، از گردونه رقابت ها حذف شده است.

خط حمله قوی، خط دفاع ضعيف

تيم الاتحاد عربستان اما در ليگ حرفه ای اين کشور يکی از تيم هايی است که بيشترين گل های خورده را داشته است. اين تيم در فصل جاری طی ۲۳ بازی، ۴۰ بار دروازه خود را به روی حريفان باز شده ديده و از اين حيث پس از تيم النادا فانوس به دست که ۵۸ گل در کيسه دارد، صاحب دومين خط دفاع ضعيف ليگ است. در سوی مقابل اما خط حمله تيم الاتحاد با حضور بازيکنان تهاجمی و گلزنی همچون مختار فلاته با زدن ۴۰ گل، پس از تيم های النصر و الهلا، صاحب سومين خط حمله قوی ليگ به همراه تيم الاهلی است. اين آمار برابر گل های زده و خورده تيم الاتحاد در ۲۳ بازی اين فصل ليگ حرفه ای عربستان سبب شده تا گل آوراژ اين تيم صفر باشد.

وضعيت مشابه تراکتوری ها در ليگ داخلی

وضعيت تيم الاتحاد در ليگ حرفه ای عربستان در شرايطی برای اين تيم و هوادارانش نامناسب تلقی می شود که تيم تراکتورسازی تبريز هم در ليگ برتر ايران تقريبا چنين شرايطی دارد. تراکتورسازی از ۲۷ بازی خود ۳۹ امتياز اندوخته و در ليگ ۱۶ تيمی در جايگاه ميانه جدولی هفتم ايستاده است. همانند الاتحاد، تراکتورسازی نيز نتوانست در ليگ داخلی موفقيتی کسب کند و همچون ليگ عربستان که تنها سه هفته تا به پايان آن باقی مانده، در ليگ ايران هم در همين فاصله تيم تراکتورسازی فاصله زيادی با صدر جدول دارد و نه تنها چند هفته ای است که از قهرمانی نا اميد شده است، بلکه از کسب سهميه آسيايی از طريق ليگ هم بی نصيب ماند اما قهرمانی در جام حذفی سبب شد تا تراکتوری ها از سومين حضور متوالی شان در آسيا برای فصل بعد هم مطمئن باشند.

اميد تراکتورسازان به حمايت هواداران

در گروهC اين رقابت ها کار تراکتورسازی، نماينده کشورمان حداقل در روی کاغذ چندان ساده نيست. لخويای قطر، تيم چهارم اين گروه از پلی‌آف آمده و تيمی قدرتمند و پر امکانات است و العين امارات و الاتحاد عربستان تيم ‌های مدعی هستند.

علاوه بر قدرت فنی و فوتبالی اين تيم ها، نکته نگران ‌کننده ديگر برای تيم تراکتورسازی ايران به تجربه حريفان بخصوص العين و الاتحاد مربوط می‌شود. تراکتورسازی تازه دومين سال حضورش در آسيا را تجربه می ‌کند اما دو تيم ياد شده پيشينه زيادی در ليگ قهرمانان دارند. با اين حال برگ برنده تراکتورسازی در ليگ قهرمانان آسيا، تماشاگران پرشور تبريزی هستند. اگر تراکتورسازان از بازی‌ های خانگی امتيازات لازم را کسب کنند، کارشان برای صعود از گروه چندان سخت نخواهد بود.

تقابل تونی اوليويرا با تيم سابق

اما رويارويی با الاتحاد برای تونی اوليويرا سرمربی تيم تراکتورسازی تبريز يک مصاف جالب خواهد بود چراکه تونی در کارنامه مربيگری خود، هدايت فنی اين تيم عربستانی را داشته است. الاتحاد آخرين تيمی است که تونی اوليويرا در طول دوران فعاليت خود در کشورهای حوزه خليج فارس هدايت آن را بر عهده گرفت. سرمربی فعلی تراکتورسازی با تيم الاتحاد در سال ۲۰۱۰ در مرحله گروهی رقابت‌های ليگ قهرمانان آسيا از گروه C به عنوان تيم اول راهی مرحلهٔ بعد شد. تونی در همان سال همچنين در جام پادشاهی و ليگ حرفه ای عربستان نيز مقام دوم را برای الاتحاد به ارمغان آورد. حال تقابل اين سرمربی پرتغالی با تيم سابق خود می تواند جذابيت های خاصی در بازی فردا به همراه داشته باشد.

آناليز سرمربی تيم الاتحاد از تراکتور

سرمربی اروگوئه ای تيم الاتحاد عربستان با اشاره به حضور بازيکنان بلند قامت در تيم تراکتورسازی ايران معتقد است که اين تيم در بازی هوايی خطرناک است و بازيکنانش بايد در ديدار اول خود در ليگ قهرمانان آسيا به اين موضوع توجه کنند.

خوان فرسيری همچنين ليگ قهرمانان آسيا را برای تيم الاتحاد آسان نمی داند. او معتقد است که تيم الاتحاد عربستان در گروهی قرار دارد که تيم های العين امارات، لخويا قطر و تراکتورسازی ايران حضور دارند و همه اين تيم ها از قدرت بالايی برخوردار هستند.

فيرسيری بازيکنان خارجی تيمش از جمله "يونفيم" و "رودريگوئز" از برزيل و "احمد الفريدی" را در رديف بازيکنان تاثير گذار تيمش می داند و اعتقاد دارد که يونفيم از قدرت تهاجمی خوبی برخوردار است.

وی در خصوص "خوان پاپلو رودريگوئز" هموطن خود هم می گويد که او از همه نظر شبيه يونفيم است و قدرت خوبی در بازی انفرادی دارد و تجربه اين بازيکن به تيم الاتحاد در ليگ قهرمانان آسيا کمک خواهد کرد.

سوت بازی در دستان داور هنگ کنگی

اما اين ديدار را داورانی از کشور هنگ کنگ به عهده خواهند داشت. بر اين اساس "من ليو کوک" به عنوان داور وسط، "کيت چو چون" به عنوان کمک داور اول و "چو چنگ اوی" به عنوان کمک داور دوم هر سه از کشور هنگ کنگ اين بازی را قضاوت خواهند کرد. همچنين "احمد عبدالرحيم" از مالديو به عنوان داور چهارم تيم داوری را همراهی خواهد کرد.

ناظر بازی "رمضان مازن" از لبنان و ناظر داوری "حسين غدهانفرين" از کويت در اين بازی حضور خواهند داشت.

ديدار تيم های تراکتورسازی ايران و الاتحاد عربستان از گروه C رقابت های ليگ قهرمانان آسيا از ساعت ۱۶ فردا چهارشنبه هفتم اسفند در ورزشگاه هفتاد هزار نفری يادگار امام (ره) تبريز برگزار خواهد شد.

گزارش از: محمود نصيرپور


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016