چهارشنبه 15 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


موی خودم است! ميشاييل تومان، دی تسايت، برگردان از الاهه بقراط

تا چند سال پيش، قابل تصور نبود که عکس زنان را با چهره در روزنامه منتشر کنند. اگر "تايمز مالی" عکسی درباره نمايش موزيکال "کاباره" منتشر می‌کرد، سانسورچيان دست و پای رقصندگان را در تمامی نسخه‌های آن سياه می‌کردند. امروز اما نخستين زنان مجری در تلويزيون عربستان چهره نشان می‌دهند. يک کودتای تلويزيونی در کشوری که تا کنون مسئله‌اش بيشتر بر سر نديدن بود تا ديدن! ... [ادامه مطلب]

سياست‌زدگی و خشونت، جمشيد فاروقی

جمشيد فاروقی
در جامعه سياست‌زده خشونت تنها به رفتار خشن محدود نمی‌شود، بلکه انديشه و راهکار انديشيدن را نيز در بر می‌گيرد. سياست‌زدگی ناظر، گسترش عنصر خشونت است به حيطه نظر و اشاعه فرهنگ ارعاب در منظر. اين خشونت تنها رابطه دولت با جامعه را شامل نمی‌گردد، بلکه اين خشونت به کل جامعه سرايت می‌کند ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

استقبال کم سابقه مردم آمريکا از انتخابات، بی بی سی و راديو فردا

منابع خبری از ازدحام بی سابقه در حوزه های رای گيری خبر داده اند
رای دهندگان در سراسر آمريکا برای انتخاب رئيس جمهور تازه خود در باجه های رای گيری ازدحام کرده اند.

در بسياری از ايالات از استقبال غيرمنتظره مردم گزارش شده است و انتظار می رود در مجموع ۱۳۰ ميليون نفر در انتخابات شرکت کنند.

اگر اين انتظار برآورده شود ميزان مشارکت در اين انتخابات از هر دوره ديگری از سال ۱۹۶۰ بيشتر خواهد بود.

بر اساس برآورد ها تا کنون حدود ۲۹ ميليون نفر رای خود را داده اند.

برخی نظرسنجی های پس از رای گيری حاکی از آن هستند که اکثريت رای دهندگان انتخاب خود را با توجه به وضعيت اقتصادی و بحران مالی جهانی انجام داده اند و مسئله عراق، مبارزه با تروريسم و وضعيت سيستم بهداشتی آمريکا برای آنها از اولويت پايينتری برخوردار بوده است.

اين در حالی است که بر اساس نظرسنجی ها يک سال قبل اولويت غالب رای دهندگان مسئله عراق بود.

جان مک کين، نامزد جمهوری خواهان اميدوار است نتيجه ای متفاوت از نظرسنجی ها حاصل شود و باراک اوباما، نامزد حزب دموکرات به دنبال آن است که به عنوان اولين رئيس جمهور سياه پوست آمريکا انتخاب شود.

اوباما و مک کين هر يک در ايالت هايی که خود نمايندگی آن را در مجلس سنای آمريکا بر عهده دارند رای دادند. آقای اوباما در شهر شيکاگو در ايالت ايلينوی رای داد و آقای مک کين در شهر فينيکس ايالت آريزونا رای خود را به صندوق ريخت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رای نيمه شب
آقای اوباما و همسرش همراه با دو دختر خود در يکی از باجه های رای گيری شهر شيکاگو حضور يافت.

او پس از دادن رای گفت: "سفر ما وقتی باجه ها تعطيل شوند به پايان می رسد، اما رای دادن در کنار دخترانم مسئله مهمی بود."

او سپس به اينديانا رفت تا برای آخرين بار در يک سخنرانی تبليغاتی شرکت کند.

اما آقای مک کين پس از ريختن رای خود، حاضر به گفتگو با خبرنگاران نشد.

سارا پيلين، معاون او در شهر واسيلا در آلاسکا رای داد و به خبرنگاران گفت اميدوار است وقتی روز چهارشنبه از خواب بيدار می شود، معاون رئيس جمهور آمريکا باشد.

سناتور هيلاری کلينتون که رقيب اصلی آقای اوباما برای نامزدی حزب دموکرات بود پيش بينی کرد نتيجه انتخابات "يک پيروز بزرگ" برای اين سناتور ايلينوی باشد.

او رای خود را در يک باجه رای گيری در نيويورک به صندوق ريخت.

پيروزی اول برای اوباما
آقای اوباما در حال حاضر اولين پيروزی خود را کسب کرده است.

روستای کوچک "ديکسويل ناچ" در نيوهمشاير بر اساس سنتی ۶۰ ساله اولين حوزه انتخاباتی است که آغاز به کار می کند.

رای گيری در اين حوزه از نيمه شب به وقت محلی آغاز شد و بنابر نتايج شمارش آراء ۱۰۰ درصد واجدان شرايط در انتخابات شرکت کرده اند.

در اين حوزه آقای اوباما با ۱۵ رای در برابر ۶ رای برنده شد. از سال ۱۹۶۸ اين اولين باری است که اين حوزه به نماينده ای دموکرات رای داده است.

آخرين ايالاتی که به خيل رای دهندگان خواهند پيوست ايالات آلاسکا و هاوايی خواهند بود.

نظام انتخاباتی آمريکا
در آمريکا رئيس جمهوری با رای مستقيم مردم انتخاب نمی شود بلکه در سيستمی به نام کالج انتخاباتی برگزيده می شود.
براساس اين سيستم در واقع هر ايالت به طور جداگانه رای گيری برگزار می کند. يکی از اهداف بنيانگذاران آمريکا از طراحی اين سيستم حفظ اهميت ايالات در انتخابات بوده است تا نامزدها فقط بر شهرها و مراکز پرجمعيت تمرکز نکنند.

نامزدی که در هر ايالت بيشترين آرا را به دست آورده باشد مجموع آرا کالج انتخاباتی آن ايالت را به دست می آورد و کسی که ۲۷۰ رای جمع آوری کند، به رياست جمهوری خواهد رسيد. ملاک تعيين تعداد آرای کالج هر ايالت جمعيت آن است.

برای مثال اوهايو که سال ۲۰۰۴ به جورج بوش رای داد دارای ۲۰ رای در کالج انتخاباتی است که آن را به يکی از بزرگترين ايالات غيرقابل پيش بينی تبديل می کند. پنسيلوانيا ۲۱ رای در کالج انتخاباتی دارد و در سال ۲۰۰۴ به دموکرات ها تعلق گرفت.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

راديو فردا: صف های طولانی برای انتخابات تاريخی آمريکا

در حالی که نظر سنجی ها در خارج از حوزه های رای گيری از پيشتازی باراک اوباما حکايت دارد، اما رسانه ها همچنان از جان مک کين به عنوان فردی که می تواند شگفتی ساز انتخابات روز سه شنبه باشد، نام می برند.

در حالی شعبه های رای گيری روز سه شنبه کار خود را آغاز کردند، که صف های طولانی از مردم در مقابل شعب اخذ رای شکل گرفته بود.

در ايالت نيوجرسی به علت ازدحام مردم و مشکلات در رای گيری کامپيوتری، مسئولان مجبور به استفاده از برگه های رای شدند.

بر اساس ارزيابی رسانه ها و تحليلگران آمريکايی، رای دهندگان اين کشور روز سه شنبه، انتخابی تاريخی را رقم خواهند زد. در صورت پيروزی باراک اوباما او نخستين آمريکايی آفريقايی تبار خواهد بود که به مقام رييس جمهوری آمريکا برگزيده می شود و در صورت پيروزی جان مک کين ، وی مسن ترين فردی است که برای اين سمت انتخاب خواهد شد و سارا پی لين نيز نخستين زن معاون رييس جمهوری آمريکا خواهد شد.

ستاد انتخاباتی باراک اوباما با سازماندهی گروه هايی از زنان و جوانان، شهروندان آمريکايی را به رفتن به پای صندوق های رای ترغيب می کند و برآورد می شود که انتخابات چهارم نوامبر رکوردی تاريخی از حضور مردم در انتخابات بر جای بگذارد.

باراک اوباما سحرگاه روز سه شنبه با حضور در يک شعبه رای گيری در مدرسه ای در شيکاگو، رای خود را به صندوق ريخت.

سارا پی لين، معاون جان مک کين، نيز در شهر واسيلا در آلاسکا در يکی از شعبه های رای گيری حاضر شد و رای خود را به صندوق ريخت.

در همين حال، جان مک کين، نامزد حزب جمهوريخواه در انتخابات رياست جمهوری آمريکا، روز سه شنبه با اذعان به برتری رقيب دمکرات خود تصريح کرد که پيروزی وی دور از دسترس نيست.

جان مک کين در گفت وگو با شبکه تلويزيونی«سی. بی. اس» گفت: ما در همه ايالت های سرنوشت ساز توانسته ايم که فاصله خود را کم کنيم.

آقای مک کين افزود:«شما نمی توانيد تصور کنيد که هيجان فردی که در آستانه دستيابی به مهم ترين مقام در جهان است، چگونه است و من از اين لذت می برم. تا آخرين روز زندگی ام ان را فراموش نخواهم کرد.»

گزارش ها حاکی است که باراک اوباما برنده انتخابات در دو شهر کوچک در ايالت نيو همپشاير بوده است. مردم اين دو شهر کوچک به طور سنتی در ساعت يک بامداد روز انتخابات، رای خود را به صندوق رای ريختند.

در شهر کوچک ديگسويل نودچ، باراک اوباما ۱۷ رای و جان مک کين ۱۰ رای کسب کرد. لازم به ذکر است که جرج بوش، رييس جمهوری فعلی آمريکا، در هر دو انتخابات پيشين در اين دو شهر، پيروز شده بود.

تا پيش از روز انتخابات رياست جمهوری در چهارم نوامبر بيش از ۲۹ ميليون نفر در ۳۰ ايالت آمريکا، رای خود را به صندوق ها ريخته بودند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، باراک اوباما در نظر سنجی ها از رقيب جمهوريخواه خود پيشی گرفته است.

يک مقام مسئول در انتخابات نيز گفته است که در ايالت های کارولينای شمالی، فلوريدا، آيوا و کلرادو شهروندان طرفدار حزب دمکرات بيشتر از جمهوريخواهان در رای گيری شرکت کرده اند.

جرج بوش در انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۰۴ در اين چهار ايالت به پيروزی رسيده بود.

نتيجه انتخابات در ايالت هايی چون فلوريدا، پنسلوانيا، ويرجينا و اوهايو سرنوشت ساز خواهد بود.

در همين حال، برخی از اعضای حزب دمکرات می گويند: باراک اوباما توانسته است که با سازماندهی شهروندان تعداد زيادی از مردم را به پای صندوق های رای بکشاند و احتمالا يک رکورد تاريخی در اين زمينه بر جای خواهد گذاشت.

ديويد پولفی، مدير ستاد انتخاباتی آقای اوباما ، سحرگاه روز سه شنبه به شبکه خبری «ان بی سی» گفت: «ما فکر می کنيم رای لازم را در سراسر کشور داريم.»

بر اساس نظر سنجی موسسه گالوپ و روزنامه «يو اس آ تودی» که تا يک روز پيش از انتخابات انجام شده است، آقای اوباما يازده درصد از جان مک کين پيشی گرفته است.

طبق نظر سنجی اين دو موسسه، باراک اوباما ۵۳ درصد آرا و جان مک کين ۴۲ درصد آرا را کسب خواهند کرد. ضريب خطای اين نظر سنجی دو درصد اعلام شده است. اين در حالی است که ديگر نظر سنجی از پيشتازی هشت درصدی باراک اوباما حکايت دارند.

هر يک از دو کانديدا نيازمند دستيابی به ۲۷۰ «کالج انتخاباتی» است تا بتواند به عنوان چهل و چهارمين رييس جمهوری آمريکا انتخاب شود.





















Copyright: gooya.com 2016