جمعه 17 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


انتخاب اوباما: پيروزی اميد بر ترس، علی کشتگر

باراک اوباما
پس از تصويب قانون اساسی آمريکا به همت توماس جفرسون و جورج واشنگتن و لغو برده داری به فرمان ابراهام لينکن، انتخاب نخستين رئيس جمهور سياه پوست، سومين نقطه عطف در تاريخ تحول دموکراسی و حقوق بشر در اين کشور است. بحران فراگير مالی و پيروزی اوباما نشانه شکست اقتصادی و سياسی نئوليبراليسم نيز هست ... [ادامه مطلب]

موی خودم است! ميشاييل تومان، دی تسايت، برگردان از الاهه بقراط

تا چند سال پيش، قابل تصور نبود که عکس زنان را با چهره در روزنامه منتشر کنند. اگر "تايمز مالی" عکسی درباره نمايش موزيکال "کاباره" منتشر می‌کرد، سانسورچيان دست و پای رقصندگان را در تمامی نسخه‌های آن سياه می‌کردند. امروز اما نخستين زنان مجری در تلويزيون عربستان چهره نشان می‌دهند. يک کودتای تلويزيونی در کشوری که تا کنون مسئله‌اش بيشتر بر سر نديدن بود تا ديدن! ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش مراسم دعوت از خاتمی برای حضور در انتخابات، ايسنا

مجيد انصاری: اميدوارم ظرف يکی دو هفته‌ آينده خبر مثبتی از آقای خاتمی بشنويم

همايشی با عنوان «موج سوم برای دعوت از سيدمحمد خاتمی برای حضور در انتخابات» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين همايش حجت‌الاسلام والمسلمين مجيد انصاری، دبير اجرايی مجمع روحانيون مبارز طی سخنانی، با اشاره به حاضران در اين مراسم که در سالن همايش مسجد اميرالمومنين برگزار ‌شد و بيان اين که « حضور شما جوانان بهترين و بالاترين دليل آمدن آقای خاتمی است» اظهارکرد: کسانی که به ديانت و سياست آميخته قائل هستند، همان طور که حضور جوانان را در مساجد، نشانه‌ی پيشرفت معنوی می‌دانند، از حضور آنان در عرصه‌ی سياسی و اين که جوانان ما اعتکاف سياسی دارند، بايد خوشحال باشند.

وی افزود: ای کاش صدا و سيما برای يک بار هم که ‌شده شور خاص اين جوانان را نمايش می‌داد و ای کاش موج سوم در همين مدت کوتاه در برخی مطبوعات مورد توهين قرار نمی‌گرفت؛ اما من در اينجا از همه‌ی شما تشکر می‌کنم.

انصاری ادامه داد: دوستان در جلسات متعدد مجمع روحانيون مبارز که بحث انتخابات رياست‌جمهوری در آنها مطرح بود، ادله‌ای را بيان کردند و بر همين اساس، مجمع از آقای خاتمی درخواست کرد در انتخابات آينده حضور پيدا کند؛ اما من نکته‌ای را نيز به آن ادله اضافه می‌کنم و آن اين که در کشور ما بدون اتکا به آرا و انديشه‌های امام (ره) پيشرفت و توفيق امکان‌پذير نيست و معتقدم آرمان‌ها و انديشه‌های امام آن قدر ظرفيت دارد که همه‌ی نيازهای مادی و معنوی را تامين می‌کند و با همان نگاه ايشان به رای مردم و نيز اين که ميزان را رای ملت می‌دانستند، فکر می‌کنيم آقای خاتمی بيش از بسياری مدعيان، با همه‌ی وجود به اسلام عزيز معتقدند و در شرايط حاضر، تنها روحانی‌ای هستند که می‌توانند در مقام رياست‌جمهوری، راه امام را با تکيه بر عقل، خرد جمعی، تعامل سازنده با جهان و تکيه بر خواست ملت ادامه دهند و کشور را اداره کنند؛ بر همين اساس مجمع از ايشان خواست که وارد عرصه شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دبير اجرايی مجمع روحانيون مبارز ادامه داد: موانع اصلی پيروزی انقلاب و جنگ بيش از اين حرف‌ها بود؛ اما با پشتيبانی ملت همه برداشته شد. بايد از تهديدها فرصت ساخت و معتقدم آقای خاتمی با آمدن و پيروز شدن موانع‌شان کمتر از دو دوره‌ی گذشته است؛ چرا که همه فهميده‌اند راه آسايش کشور، جز از راه به رسميت شناختن رای مردم نمی‌گذرد. آقای خاتمی در هشت سال رياست‌جمهوری خود با همه تعامل داشت. من به عنوان معاون ايشان به جرات می‌گويم که موانع دوره‌ی دوم کمتر از دور اول بود؛ چرا که بسياری از سوءتفاهمات رفع شد؛ بنابراين معتقدم آقای خاتمی می‌تواند با نفوذ و محبوبيت خود در جهان و کشور به صحنه بيايد.

انصاری در ادامه با بيان اين که «امروز از نظر اقتصادی با افزايش تورم توام با رکود و نقدينگی مواجهيم و از اين نظر در شرايط بدی قرار گرفته‌ايم» اظهار کرد: آقای خاتمی با موانعی کمتر از گذشته می‌توانند وارد عرصه شوند و بسياری ابراز می‌کنند خوب است اگر ايشان چنين کاری را انجام دهند.

وی در ادامه نسبت به آن چه ادامه وضعيت فعلی و استفاده از روش‌های غيرامانتدارانه در جلب آرای مردم برای انتخابات خواند، هشدار داد.

دبير اجرايی مجمع روحانيون مبارز در پايان گفت: اميدوارم ظرف يکی، دو، سه هفته‌ی آينده خبر مثبتی از آقای خاتمی بشنويم و يکبار ديگر شاهد شور و نشاط انقلابی و اسلامی باشيم.

سيدمحمدعلی ابطحی نيز در سخنانی سه نکته را در دعوت از سيدمحمد خاتمی ضروری دانست و افزود: ملت ايران پرتاريخ و بزرگ و خاتمی از طرازهای اين ملت است و شايد يکی از بزرگترين دلايل آمدن ايشان رفع تحقير تاريخی ملت ايران است. ديگر اين که آقای خاتمی باور درونی به انسان‌محوری دارد و در ذهن ايشان انسان ابزار نيست، بلکه موجودی تعيين‌کننده سرنوشت خويش است؛ بنابراين معتقدم اين جامعه به چنين فردی نياز دارد و دليل سوم اين که آقای خاتمی نمی‌تواند کانديدا نشود، چرا که به باور جامعه منتقل شده است که اگر بيايد رای جامعه را خواهد داشت.

عليرضا علوی‌تبار سخنران بعدی اين نشست بود .

وی به ارائه‌ی چند دليل برای حضور خاتمی در انتخابات آينده پرداخت و گفت: دليل اول آن است که بقا و توسعه همه‌جانبه و تعالی اخلاقی و معنوی ايران بدون دموکراسی ممکن نيست؛ بنابراين هر ايران‌دوستی وظيفه دارد از هر تلاشی برای گذار از دموکراسی استفاده کند.

اين استاد دانشگاه در ادامه از آن چه دموکراتيزه کردن قوه‌ی مجريه خواند به عنوان مهم‌ترين دليل ديگر برای حضور خاتمی ياد کرد و افزود: ساختار قوه مجريه و نظام اداری ظرفيت زيادی برای دموکراتيزه شدن دارد و در عين حال به عنوان نماينده‌ی خواسته‌های دموکراتيک مردم می‌تواند در درون حاکميت عمل کند و در چانه‌زنی‌های موجود طرف اين خواسته‌ها را بگيرد و از آنها دفاع کند.

علوی تبار هم‌چنين گفت: آقای خاتمی نماد و نشانه‌ی ظرفيت برای دموکراتيزه شدن است و چون بهترين است، وظيفه‌ی اخلاقی‌اش اين است که از خواست عمومی جامعه تبعيت کند.

در ادامه مراسم مصطفی ملکيان در سخنانی با بيان اين که آقای خاتمی در پيشگاه وجدان خود و در پيشگاه مردم، چه بسا مردم جهان در صورت نيامدن به صحنه عذاب وجدان خواهد داشت، گفت: هم ايشان و هم همه‌ی ما اين استدلال را خواهيم داشت که اگر در اين اوضاع به ميدان می‌آمدند شايد کارها درست می‌شد؛ بنابراين ايشان راهی جز ورود به صحنه ندارند و تنها نامزدی هستند که در هر حال پيروز‌اند.

وی افزود: آمدن آقای خاتمی اگر هيچ کاری هم نکند حداقل يک سود دارد و آن اين که مردم از اوضاع و احوال خود با خبر می‌شوند و اين نکته بسيار مهم است. اميدوارم آقای خاتمی آنچه همه‌ی دوستداران ايشان خواسته‌اند بخواهند .

در اين نشست که با حضور برخی چهره‌های سياسی، فرهنگی ، هنری و ادبی و ورزشی کشور برگزار شد، هم‌چنين دکتر محمدعلی موحد استاد عرفان و تاريخ ايران با بيان اين که درست نيست موضوعی به نام شکست اصلاحات تعبير شود، گفت: مرحله‌ی هضم و جزم با تانی توام است و سر و صدا و هلهله‌ی آغازين را ندارد و اگر بخواهيم از غوره به حلوا برسيم زمان می‌برد؛ بنابراين پرچم اصلاحات همواره در اهتزاز است و شامل رشد و پختگی در عرصه‌های مختلف.

وی ادامه داد: دولت آقای خاتمی در نشاندن ايران به جايگاه واقعی خود در جهان کوشش‌های بسياری کرد که موثر واقع شد و من بر آنم که امروز هر دولتی که سر کار بيايد بايد هم و غمش اين باشد که ما را از مشکلات برهاند و کسی را برای انجام اين خدمت در حد و قد خاتمی نمی‌شناسم.

موحد در پايان شرط موفقيت خاتمی را حمايت همه صاحبان وجدان پاک و افراد موثر خواند و گفت: وگرنه همان بهتر که آقای خاتمی دامن سلامت از دست ندارد.

در ادامه سهيل محمودی، شاعر، محمدعلی توفيقی، عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی ايران، سعيد شريعتی عضو شورای مرکزی جبهه‌ی مشارکت ايران اسلامی به نمايندگی از سعيد حجاريان با ارائه مقاله‌ای با عنوان « خاتمی بين‌المحذورين»، ليلا حاتمی، بازيگر، علی مصفا ، نيما دهقانی طنزنويس، رضا جلالی جانباز جنگ تحميلی، نويد لطيفی، فعال دانشجويی، علی شريفی دارنده‌ی مدال طلای المپياد کامپيوتر و زمانی همسر شهيد موسوی، سخنرانی کردند.

همچنين سعيد فائقی از مديران ورزش در دولت خاتمی گفت: اين که آقای خاتمی هنوز تصميم نگرفته‌اند اين است که ما هنوز زمينه را آماده نکرده‌ايم، اگر بخواهيم و اقدام کنيم ايشان می‌آيند.

سپس علی پايا استاد دانشگاه سخنرانی کرد و گفت: جمع امروز تکاپوی بی‌نظير نماد بلوغ دموکراسی در ايران است. چندی پيش يک آگهی دعوت به اجلاس روشنفکران عرب را ديدم که در آن نوشته شده بود روشنفکری در دنيای عرب به شدت شکست خورده و اشاره کرده که ايران اسلامی در اين زمينه اما موفق بوده است و تاکيد داشت که در هشت سال دولت آقای خاتمی دموکراسی گام‌های بسيار بلندی نه تنها در ايران بلکه در منطقه و جهان برداشته است و خواستار آن شده بود که روشنفکران عرب از الگوی آقای خاتمی بهره ببرند.

وی ادامه داد:‌ حضور شما در اينجا نمونه‌ی برجسته‌ای است که اين نظرات محقق شود.

پايا افزود:‌ از مهم‌ترين جنبه‌های آن چه پيشاپيش آقای خاتمی به نام اصلاحات معرفی کرد، اميد به آينده و زيست‌بوم است که در راه ايجاد تغييرات کمک‌کننده به ظهور امکانات تازه است.

وی هم‌چنين گفت: برخی گفتمان‌ها در دنيا ماندگار شدند مانند گاندی ، نهرو و لوترکينگ که امروز اوباما که رييس‌جمهور آمريکا شده گفتمان‌ لوترکينگ را زنده کرد و آقای خاتمی بی‌آنکه تبليغ زيادی کرده باشد، اگر نگوييم گفتمانش غنی‌تر از اين افراد است، اما می‌توانيم بگوييم به همان اندازه است؛ بنابراين حضور ايشان يک وظيفه است.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمين اشرفی اصفهانی که رياست مسجد اميرالمومنين را بر عهده دارد، به عنوان ميزبان ميلاد امام رضا(ع) تبريک گفت و با اشاره به نشستی که در بيست و پنجم مهرماه به مناسبت سالگرد شهادت آيت‌الله اشرفی اصفهانی در اين مسجد با حضور سيدمحمد خاتمی برگزار شده بود، گفت: پس از اتمام جلسه ازدحام جمعيت به حدی زياد بود که چندين بار عبای آقای خاتمی افتاد و اين نشان می‌دهد که اين چهره‌ی روحانی چنين در دلها نشسته است. ما چندين سال است از زحماتش در دنيای کنونی، چه درون مرزی و چه برون مرزی بهره می‌بريم و با اين که سه سال است از عرصه قدرت کنار رفته اما هنوز هم در سفرهای خارجی ايشان را در آغوش می‌گيرند و از گفت‌وگوی تمدن‌های ايشان بهره می‌برند. من به عنوان يک روحانی و فرزند شهيد محراب از ايشان خواهش کردم که بار ديگر به عرصه بيايند.

وی در ادامه با اشاره به انتخابات مجلس هشتم و وضعيت اصلاح‌طلبان در اين انتخابات گفت:‌ به هر حال برخی کسانی که حتی مردم يکبار هم نام آنها را نشنيده‌ بودند به مجلس راه يافتند؛ البته پس از استيضاح اخير کمی اميد مردم به مجلس بالا رفت که اميدوارم تا انقلاب مهدی (عج) ادامه پيدا کند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، در پايان کليپ‌هايی از سخنرانی سيدمحمدخاتمی در دوران هشت سال رياست‌جمهوری‌اش پخش شد.





















Copyright: gooya.com 2016