شنبه 18 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


او با ماست! حميد فرخنده

باراک اوباما
پیروزی باراک اوباما می تواند از یکسو در باز شدن فضای کشور موثر باشد و از سوی دیگر فرصت هایی در جهت دفاع از منافع ملی ایران به همراه داشته باشد. آیا فرصت سوزی ها ادامه خواهد یافت؟ آیا رئیس جمهور آینده ایران دستان باراک اوباما را خواهد فشرد؟  ... [ادامه مطلب]

انتخاب اوباما: پيروزی اميد بر ترس، علی کشتگر

باراک اوباما
پس از تصويب قانون اساسی آمريکا به همت توماس جفرسون و جورج واشنگتن و لغو برده داری به فرمان ابراهام لينکن، انتخاب نخستين رئيس جمهور سياه پوست، سومين نقطه عطف در تاريخ تحول دموکراسی و حقوق بشر در اين کشور است. بحران فراگير مالی و پيروزی اوباما نشانه شکست اقتصادی و سياسی نئوليبراليسم نيز هست ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش "فارس" از همايش دعوت از خاتمی: دعوت از خاتمی به سياه نمايی و تخريب دولت نهم مبدل شد

خبرگزاری فارس: شاه‌بيت سخن همه سخنرانان همايش جوان اصلاح طلب برای دعوت از خاتمی جهت حضور در انتخابات رياست جمهوری آينده، «تخريب چهره دولت» و «بحرانی جلوه دادن وضع موجود و القای بدبينی در جامعه نسبت به آينده نظام» بود.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری فارس، گرچه سيدمحمد خاتمی بارها اعلام کرده خواستار ورود مجدد به عرصه قدرت نيست، اما عصر پنج‌شنبه جمعی از جوانان دوم خردادی در همايشی تحت عنوان موج سوم که به همت پويش دعوت از رئيس بنياد باران برای کانديداتوری در انتخابات رياست جمهوری دهم در مسجد جامع اميرالمومنين برگزار شد، پروژه حمله به اصولگرايان و دولت نهم را کليد زدند.
در اين مراسم که با حضور سران تشکل‌های مختلف دوم‌خردادی از جمله مجمع روحانيون مبارز، سازمان مجاهدين انقلاب، حزب مشارکت و ملی مذهبی‌ها برپا شده بود، تعدادی از نظريه پردازان و فعالان سياسی دوم خردادی سخنرانی کردند که محور سخنان آن‌ها را می‌توان در سه حوزه «حمله به راهبرد و سياست‌های دولت نهم»، «بحرانی نشان دادن کشور و القا بدبينی در جامعه نسبت به آينده نظام» و «زير سئوال بردن ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی از طريق غير دموکراتيک نشان دادن چهره تصميم‌سازان و تصميم‌گيرندگان» تقسيم‌بندی کرد.
درخصوص محورهای اول و دوم مبنی «حمله به راهبرد و سياست‌های دولت نهم در قالب دعوت از خاتمی» و «بحرانی نشان دادن کشور و القا بدبينی در جامعه نسبت به آينده نظام»، می‌توان به اظهارات محمدعلی موحد حقوقدان و پژوهشگر در زمينه تاريخ اشاره کرد که بعنوان نخستين سخنران جلسه اظهار داشت: آرمان‌های جنبش اصلاح‌طلبی فروکش کرده، ولی اصلاحات شکست نخورده و پرچم آن همچنان در اهتزاز است اما برای آنکه خطر ضعف و زوال اصلاحات گريبانگير ما نشود بايد آن را تقويت کرده و تداوم می‌بخشيديم اما درست در چنين شرايطی روند اصلاح‌طلبی قطع شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با طرح اين ادعا که از زمان آغاز به کار دولت نهم به دليل برخی بی‌احتياطی‌ها ايران در مهلکه پرمخاطره افتاد ادامه داد: بررسی موضوع هولوکاست و کشف درستی يا نادرستی آن کار محقق تاريخ است و مردم رئيس دولت را انتخاب نمی‌کنند که به اين مسائل بپردازد.
اين فعال سياسی دوم خردادی تصريح کرد: هر دولت‌مردی که در اين زمينه نظری دارد، نبايد آن را به نام دولت بيان کند و بهتر است آن را برای زمان مناسب نگاه دارد که سود و زيان اظهار نظر درباره آن به حساب خود او نوشته می‌شود.
موحد خاطر نشان کرد: تنها کسی که می‌تواند در وضع موجود که چندان به سامان نيست، تغيير ايجاد کند خاتمی است که رئيس جمهوری متناسب با شان و منزلت ايرانيان است و هيچ فردی در حد و اندازه او در کشور ما نيست.
محمدعلی ابطحی عضو کابينه دولت اصلاحات نيز ديگر سخنران برنامه بود که تصريح کرد: حرف اصلی حاميان خاتمی در پويش دعوت از او برای حضور در عرصه رياست جمهوری آينده اين است که خود ما می‌خواهيم رئيس جمهور آينده کشورمان را تعيين کنيم.
وی نيز با اعتقاد به «بحرانی شدن» شرايط فعلی کشور ابراز عقيده کرد: ملت بزرگ ايران در طول سال‌های گذشته (دوران رياست جمهوری احمدی‌نژاد) در داخل و خارج کشور تحقير شده است و خاتمی بعنوان کسی که باور درونی انسان محور دارد می‌تواند اين تحقير را جبران کرده و ما را از شرايط فعلی نجات دهد.
مجيد انصاری عضو مجمع روحانيون مبارز و از اعضای دولت خاتمی نيز از رئيس سابق خود بعنوان فرزند واقعی مکتب امام که بيش از مدعيان پيروی از خط امام به اسلام عزيز و علوی اعتقاد دارد، ياد کرد و اظهار داشت: خاتمی تنها روحانی است که می‌تواند چهره واقعی دين و خط امام را معرفی و کشور را براساس عقلانيت، دانش، خواست و اراده ملت و تعامل سازنده با دنيا اداره کند.
وی برای اثبات ادعاهای خود نيازمند آن بود که شرايط کشور را نامطلوب جلوه دهد و برهمين اساس بود که اظهار داشت: امروز با تدوين سند چشم‌انداز ۲۰ ساله راه آينده برای ما روشن شده ولی اين سند کاملا بوسيده و کنار گذاشته شده است و با وجود آنکه افق برای ما معلوم است و قانون برنامه مسير را مشخص کرده به دليل فرد محوری و علم گريزی دچار مشکلات متعدد شده‌ايم.
اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: درست هنگامی‌که نرم‌افزار‌های کنترل و هدايت امور طراحی شد سازمان مديريت برنامه‌ريزی و شوراهای بالا دستی که مجريان اين کار بودند منحل شدند و تصميم‌گيری در امور اجرايی بفردی واگذار شد که نه دانش و نه تجربه کار را دارد و از اين رو فرصت تاريخی اقتصاد ملی ما در بدترين وضعيت قرار گرفته است.
او با طرح اين که اصلاح طلبان برای حاکميت دموکراسی هزينه می‌دهند و با مانع تراشی‌ها از صحنه خارج نمی‌شوند به تصميم دولت برای کمک به مساجد و پرداخت پاداش مطالبات به فرهنگيان اشاره کرد و گفت: دولت برای تامين منابع مالی کمک به مساجد و پرداخت وجه به فرهنگيان تلاش کرد از حساب ذخيره بانک مرکزی برداشت کند، اما مظاهری که می‌دانست فاتحه حساب ذخيره ارزی خوانده شده و اين حساب نيز به سرنوشت آن دچار می‌شود مانع از اين کار شد.
انصاری همچنين افزود: دولت می‌خواهد از حساب ذخيره بانک مرکزی پيش‌خور کند و اگر برای دوره بعد رای آورد که هيچ، اما اگر رای نياورد اجرای آن را به گردن آيندگان بيندازد و آنها را تهديد به افشاگری کند اما مردم بايد هوشيار باشند با اين ترفندها به استقبال انتخابات نروند که اين کار خيانت در امانت و توهين به خرد جمعی است.
اين فعال سياسی دوم خردادی با اشاره به آن بخش از سخنانش که گفت دولت قصد دارد آيندگان را مجبور به اجرای سياست کمک به مساجد و پرداخت پول به فرهنگيان کرده و در صورت امتناع از اين کار تهديد به افشاگری کند دولت را متهم به دروغ‌پردازی در زمينه افشای تخلفات صاحبان قدرت و ثروت کرد، گفت: اين دولت برخلاف اعلام افشاگری در خصوص باندهای مافيايی هنوز نتوانسته اين کار را انجام دهد و ای کاش يکبار برای نمونه می‌‌توانست افشا کند که چه کسانی و با دستور چه کسی در اين کشور وام‌های بيش از يکصد ميليونی گرفته‌اند.
وی در پايان اين جمله را نيز گفت: اگر مديريت کشور به روال سه سال گذشته باشد و در همان پاشنه بچرخد که تاکنون می‌چرخيده در عرصه اقتصادی و مديريت منابع و مصارف دچار فروپاشی خواهيم شد!
محمد اشرفی اصفهانی از ديگر فعالان سياسی دوم خردادی نيز در سخنرانی کوتاه خود ايران را کشتی طوفان‌زده در حال سقوط خواند و مدعی شد: اگر روند موجود تداوم يابد چيزی در کشور ما باقی نمی‌ماند و بر همين اساس است که دلسوزان کشور، نظام و ملت معتقدند بايد کسی وارد عرصه انتخابات شود که می‌تواند ما را به ساحل نجات برساند که آن فرد کسی جز خاتمی نيست!
مصطفی ملکيان نظريه‌پرداز جريان دوم خرداد که ديگر سخنران همايش بود مانند ساير ناطقان جلسه وضعيت کشور را بد توصيف کرد و مدعی شد: اگر خاتمی رئيس جمهور شود و هيچ کاری برای مردم نتواند انجام دهد می‌تواند در سايه دموکراسی و آزادی که به ارمغان می‌آورد مردم را نسبت به وضعيت بد و نامناسبی که دارند اما صاحبان قدرت تصوير آن را خلاف واقعيت نشان می‌دهند آگاه کند.
سعيد حجاريان که ژاله صادقيان مجری برنامه از وی به عنوان تئوريسين و جانباز اصلاحات ياد کرد نيز، در پيامی به همايش که توسط سعيد شريعتی مسئول کميته اطلاع رسانی حزب مشارکت قرائت شد، وضعيت کشور در عرصه های سياست‌خارجی،‌ اقتصاد، فرهنگ و آزادی‌های مدنی را به شدت بحرانی توصيف کرد و گفت که ‌در اين شرايط امکان دارد آلترناتيوهای بيگانه ساخته و يا حمله مستقيم بيگانگان کيان جمهوری اسلامی در تماميت ارضی ما را به خطر اندازد.
وی ادامه داد: شکاف دولت و ملت به قدری در اين دوره (دوران رياست جمهوری احمدی‌نژاد) زياد شده که هيچ کسی جز خاتمی قابل اعتماد مردم نيست چرا که ملت از بس دروغ شنيده‌اند ديگر به هيچ چيز باور ندارند و سرمايه اجتماعی از بين رفته،‌اما خاتمی می‌تواند اين سرمايه را بازگرداند.
اين فعال سياسی دوم خردادی گفت: کارنامه خاتمی بخصوص در وجه اقتصادی و سمت‌گيری‌های آن موفق بوده و در پيشبرد برنامه دموکراتيزاسيون با وجود موانع بيرونی و ناتوانی دولت او دستآوردهايی چون اصلاح سيستم ضد اطلاعات و وزارتخانه‌های کشور و امور خارجه و ايجاد نهادهای مدنی را داشته است.
حجاريان بر همين اساس با تاکيد بر اينکه در چنين شرايطی حفظ نيک‌نامی و شانه خالی کردن از مسئوليت برای کسی که وظيفه ملی و دينی دارد جايز نيست، اظهار داشت:‌ در ميان آلترناتيوهای موجود جز خاتمی کسی ديگری نمی‌تواند از سد شورای نگهبان رد شود و مقبوليت توده‌ای او نيز به حدی باشد که نتوان آرای وی را با تقلب مخدوش کرد و کانديداتوری او واجب متعين است.
در اين همايش که از احمدی‌نژاد بعنوان محصول کودتای مخملی و صاحب تفکری که کشور را به سقوط می‌کشاند، ياد شد و سخنرانان همايش شکست او را نه به منزله شکست يک فرد در فرايند دموکراتيک انتخابات بلکه يک انديشه و تفکر ضد منافع ملی دانستند که اين ديدگاه در بيت‌هايی از اشعار عاميانه فردی به نام «نيما دهقانی» که مجری برنامه از وی بعنوان شاعر طنزپرداز ياد کرد کامل شد که در فرازی از شعر خود که به زبان يکی از اهالی روستای زادگاه خاتمی خطاب به وی سروده شده، در "تعبيری" زشت، رئيس جمهور به ‍[...] به جبر قافيه متهم شده و در آخرين فراز نيز اينگونه از خاتمی برای حضور در عرصه انتخابات آينده برای نجات کشور دعوت شده که «در آخر اين تو و اين وضع ايران حالا می‌خوای بيا می‌خوای بپيچان"!
درخصوص محور سوم ديدگاه‌های سخنرانان همايش که «زير سوال بردن ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی از طريق غير دموکراتيک نشان دادن چهره تصميم‌سازان و تصميم‌گيرندگان» بود نيز سخنان قابل تاملی مطرح شد که از جمله آنها می‌توان به اظهار نظر عليرضا علوی تبار از نظريه‌پردازان اين جريان اشاره کرد که گفت: اگر کانديدای جريان دموکرات و آزاديخواه بخواهد با وجود اين ناظران و مجريان بر رقيب اقتدارگرا که رئيس جمهور فعلی است پيروز شود حداقل ۵ ميليون رای بايد بيشتر داشته باشد تا نتوانند در نتيجه انتخابات دست برده و آن را تغيير دهند!‌
وی ادامه داد: خاتمی تنها و بهترين گزينه است که می‌تواند طرفداران دموکراسی را در ساختار نظام نمايندگی کند و در جهت دموکراتيزه کردن ساختار، گفتمان و نظام اداری تحت کنترل قوه مجريه، بازگرداندن عقلانيت به عرصه اقتصاد و ترجيح منافع ملی و منافع کوتاه مدت گام بردارد مگر اينکه نگذارند وی پيروز انتخابات شود.
اين فعال سياسی دوم خردادی که پيش از اين نشريه وی تحت عنوان «آفتاب» به دليل زير سوال بردن انقلاب اسلامی و انتشار مطالب خلاف منافع ملی توقيف شده بار ديگر انتخابات در ايران را زير سئوال برد و مدعی شد جريان قدرت اجازه نمی‌دهد اراده ملی تحقق يابد و برهمين اساس انتخابات رياست جمهوری نهم که کانديدای مورد نظر وی موفق به کسب آرای مردم نشد را کودتای مخملی و منتخب ملت را محصول چنين کودتايی خواند.
اشرفی اصفهانی نيز در اين زمينه گفت: اصلاح‌طلبان از جابجايی آرا در انتخابات رياست جمهوری آينده نگرانند که مبادا انتخاباتی همچون انتخابات رياست جمهوری نهم برگزار شود که ديديم يکی از چهره‌های بزرگ انقلاب، امام و نظام کنار زده شد و لطمه‌ای به پيکر جامعه وارد ساخت.
اين فعال سياسی دوم خردادی با طرح اين ادعا که اگر خاتمی وارد عرصه انتخابات شده و انتخاباتی "سالم" ‌برگزار شود، بيش از سی ميليون رای می‌آورد، گفت: اميدواريم انتخابات آينده مانند انتخابات مجلس هشتم نباشد که جمعی از اصلاح طلبان از حضور در خانه ملت باز مانند اما افرادی که حتی نام آنها برای يکبار به گوش مردم نخورده بود رای آوردند.
اشرفی اصفهانی که حضور در عرصه قدرت را با دست می‌کشيد و با پا پس می‌زد، مجلس هشتم را به دليل آنکه اکثريت کرسی‌های آن در اختيار اصولگرايان قرار گرفت، تلويحا"ناکارآمد و و مسلوب‌الاختيار خواند و گفت: گرچه مجلس هشتم در حال بازيابی هويت خود است و با استيضاح کردان نشان داد که می‌خواهد بر وضعيت خود تغيير ايجاد کند اما الحمدالله که ما به چنين مجلسی راه نيافتيم.
انصاری نيز در بخشی از سخنان خود مجموعه نظام را متهم به عدم به رسميت شناختن حقوق ملت در تعيين سرنوشت خود در انتخابات گذشته کرد و بدون توجه به انتخابات دوم خرداد ۷۶ و ۱۸ خرداد ۷۹ که سيد محمد خاتمی پيروز انتخابات بود، اظهار داشت: موانع حضور خاتمی در عرصه انتخابات نسبت به ادوار گذشته کم شده زيرا نظام و حاکميت و جريانات سياسی فهميده‌اند! راه استوار امنيت و استقرار آسايش و ثبات، جز از طريق اعتماد به ملت و به رسميت شناختن حق آنها در تعيين سرنوشت خود نيست.
سعيد فائقی از مسئولان ورزش کشور در دولت اصلاحات نيز ديگر سخنران همايش دعوت از خاتمی برای نامزدی در انتخابات رياست جمهور دهم بود که وقتی سخنان خود را با اين جمله آغاز کرد که چرا خاتمی نمی‌آيد و نبايد بيايد يکی از حاضران جلسه با صدای بلند مدعی شد دستور از بالاست که خاتمی نيايد! و فائقی بلافاصله پاسخ داد: نيامدن خاتمی به هر علت باشد که حالا اين عزيز هم چنين گفته، ما بايد خواستار حضور او در صحنه باشيم.
وی ادامه داد: امروز که در انتخابات آمريکا پس از سال‌ها سياهان به حق خود رسيده‌اند چرا ما نبايد پس از يکصد سال تلاش به حق خود دست يابيم و من معتقدم اگر آزادی را بشناسيم و دشمنان آن را شناسايی کرده و سر جای خود بنشانيم خاتمی حتما می‌آيد.
مصطفی ملکيان از نظريه پردازان جريان اصلاح‌طلبی نيز در اين همايش با طرح اين ادعا که خاتمی تنها شخصی است که در صورت ورود به عرصه در انتخاباتی که سالم و بی‌شائبه برگزار شود مسلما تحت هر شرايطی پيروز است چرا که پيروزی او به معنای پيروزی و مانع‌تراشی‌های مخالفان او برای پيروزی نيز برای آنها هزينه‌بر است و از اين منظر پيروزی به حساب می‌آيد.
اين نظريه پرداز دوم خردادی هم گفت که آرای خاتمی و احمدی‌نژاد در صورت رقابت با يکديگر آنقدر فراوان است که رد صلاحيت خاتمی توسط شورای نگهبان و حذف او از صحنه يا حذف فيزيکی او و همچنين تقلب کردن در انتخابات از سوی مجريان و ناظران هزينه‌بر خواهد بود و هيچکس در ميان فعالان سياسی از چنين موقعيتی برخوردار نيست.
حجاريان سخنران غائب مراسم که پيام او تحت عنوان « خاتمی بين‌المحذورين» قرايت شد در اين بخش نيز با ذکر برخی جملات کلی از نظاميان و نيروهای انتظامی و امنيتی و دستگاه‌های اطلاعاتی موازی و رسانه ملی به عنوان موانع پيروزی خاتمی در انتخابات و حتی در صحنه قدرت در صورت پيروزی در انتخابات نام برد.
زير سئوال بردن ارکان نظام حتی در اظهار نظر دو چهره به اصطلاح ادبی حاضر در مراسم نيز کاملا مشهود بود که سهيل محمودی شاعر، گوينده صدا و مجری برنامه‌های فرهنگی سيما ادعا کرد مردم پيش از اين قرائتی از کرامت انسانی را تجربه کردند که خواست خاتمی بود و اکنون بار ديگر جامعه پذيرای خاتمی و خواهان تجربه مجدد آن قرائت و اهل هنر معتقد به اداره امور براساس ديدگاه‌های فرهنگی و انسانی اين شخصيت برجسته هستند.
دهقانی شاعری که ابتدای سخنانش گفت من طنزپردازم و مانند ساير حاضران در همايش نه جدی هستم و نه بر آمدن خاتمی مصر، تلاش کرد حاکميت را مخالف خاتمی و ديدگاه‌های او و حضور وی در صحنه انتخابات آينده بداند و اين نگاه خود را در بيتی از شعری که قرائت کرد اينگونه به تصوير کشيد که از خاتمی سئوال کرد «هنوزم طالب اصلاح هستی به قول کدخدا گمراه هستی؟!»
از ديگر نکات اين همايش که برخلاف برخی شنيده‌ها بدون حضور سيد محمد خاتمی برگزار شد اين بود که وقتی انصاری گفت از افراد مخلص جناح اصولگرا نيز خواهان حضور خاتمی در صحنه انتخابات برای تغيير وضع موجود هستند، مجری برنامه در خلال برنامه مدعی شد قرار است همسر مفقوالاثر موسوی (کاردار سفارت ايران در لبنان) که سالها پيش توسط فالانژها ربوده شده و از سرنوشت وی اطلاعی در دست نيست) در حمايت از خاتمی سخنرانی کند که لابد از اين طريق قصد داشت مهر تاييد بر سخنان عضو مجمع روحانيون مبارز بزند اما در انتهای برنامه مجبور به اصلاح سخنان خود شد و گفت که خانم مورد نظر وی همسر شهيد موسوی از فرماندهان سپاه خرمشهر بود.





















Copyright: gooya.com 2016